Ga naar inhoud

Dringend advies nodig over toedienen medicatie!


basje

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik hoop dat jullie de gouden tip voor me hebben.

Babs heeft gas in haar darmpjes, daardoor heb ik sinds vrijdag medicatie voor haar om haar darmen te stimuleren en pijnstillers. Ze moet 3x op een dag die medicatie om de darmen te stimuleren en 2x voor de pijn. Vrijdag ging t, zaterdag deels, gisteravond was t al een drama en nu lukt t me echt niet. Ik ben alleen, ik heb de handdoektruc van de dierenarts geprobeerd, maar ze wordt helemaal wild. Ze is al een vrij druk en wild konijn, die er ook totaal niet van houdt om geaaid ofzo te worden, wat het nu dus extra moeilijk maakt. Ze eet wel en drinkt ook. Alleen er kwamen allemaal rommel geluiden uit haar buikje, en ze is 200 gram afgevallen. Ik moet iig vandaag nog 3x op een dag de medicatie geven. Maar het lukt me dus echt niet! Ik kan haar niet met 1 hand vasthouden en met de andere de medicatie in haar bekje spuiten. Ik weet niet wat ik nu moet doen, hebben jullie een andere aanpak?

Ze schiet echt weg als ik met dat spuitje richting haar bekje ga, ook al zit ze in een handdoek gedraaid, ze doet alhet mogelijke om weg te komen. Volgens mij is dat spul ook vies..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vervelend voor je als ze zo wild reageert. Maar hoe heb je haar in de handdoek gewikkeld? Ik heb ze meestal zo gewikkeld dat ze hun voorpoten niet kunnen gebruiken en alleen het kopje zichtbaar is en ik zet ze meestal zo neer dat ze met hun kontje ergens tegenaan zitten dat ze niet achteruit kunnen schieten. Is er anders niemand die je even kan helpen want met 2 man gaat het altijd een stuk makkelijker. je moet er even de handigheid in krijgen.

Oh ja, de medicijnen heb ik altijd al klaar liggen dat zo gauw ik ze in de "greep" heb dat ik het meteen kan pakken zodat ze geen bedenktijd krijgen :mdr:

aangepast door rabbitmams_miriam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! ik heb de medicijnen ook klaar liggen ja, ik heb haar ook in de handdoek gewikkeld zodat alleen haar kopje te zien is, maar misschien niet strak genoeg dan? Ben bang dat ik haar pijn doen ook wel..ik heb haar op de tafel met haar kontje tegen mij aan zeg maar, ik sta achter haar. Maar ja ze is echt heel druk. Ik ga wel even proberen iemand te regelen die kan komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet je zelf wat uitproberen welke manier jou het beste lukt.

Ik heb zelf net een ziek konijntje gehad en heb een manier gevonden die mij het beste ligt.

Ik zet haar op een kast en leun dan met mijn linkerzijde tegen de kast aan en klem haar zo'n beetje met mijn linkerarm tegen me aan, terwijl ik met mijn linkerhand haar kopje vast hou (ben rechtshandig).

Zo kan ik vrij makelijk en snel met mijn rechterhand haar medicatie toedienen.

Uiteindelijk lukte dit vaak beter en sneller dan met 2 personen.

Daarna krijgt ze nog een knuffel en iets lekkers om de vieze smaak weg te werken... :mdr:

En dat lekkers krijgen na die houdgreep was ze snel gewoon... :yes:

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet je zelf wat uitproberen welke manier jou het beste lukt.

Ik heb zelf net een ziek konijntje gehad en heb een manier gevonden die mij het beste ligt.

Ik zet haar op een kast en leun dan met mijn linkerzijde tegen de kast aan en klem haar zo'n beetje met mijn linkerarm tegen me aan, terwijl ik met mijn linkerhand haar kopje vast hou (ben rechtshandig).

Zo kan ik vrij makelijk en snel met mijn rechterhand haar medicatie toedienen.

Uiteindelijk lukte dit vaak beter en sneller dan met 2 personen.

Daarna krijgt ze nog een knuffel en iets lekkers om de vieze smaak weg te werken... :mdr:

En dat lekkers krijgen na die houdgreep was ze snel gewoon... :yes:

Succes !

Het zijn inderdaad snelle leerlingen :) Ze zijn slimmer als de meeste mensen denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja slim zijn ze zeker, als ik nou naar buiten loop zit ze ook meteen op het enige plekje waar ik niet bij kan haha.

Ik heb al geprobeerd de medicatie op iets te doen maar dat lukt ook niet..pfz. Heb net nog een poging gewaagd, volgens mij is er wel een beetje binnen gekomen. Vanavond komt er iemand langs dus dan kan ik t samen doen. Ik hoor niet meer allemaal van die rare geluiden uit haar buikje komen dus denk dat t wel al wat beter gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook altijd moeite mee gehad, om aan een konijn medicijnen te geven. Die van mij is ook niet rustig, en een in handdoek wikkelen, ben ik ook altijd bang, dat ik het te strak doe. Als die nog niet zoveel weerstand bied, dan zet ik hem op een tafel met zijn rug tegen me aan, en dan kan ik er goed bij, om hem zijn medicijnen te geven. Anders, als die weer wat wilder is, doe ik het op een stoel. Dan doe ik een handdoek over hem heen ook bij zijn hoofd, en dan blijft die meestal wel rustig, want druk ik op die handdoek, dat zijn hoofd stil blijft, en dan lukt het meestal wel. Het blijft een gedoe, konijnen medicijnen geven. Maar soms moet het. Succes ermee!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook nog anders doen. Ik had ook een konijn die het allemaal niet wilde, en door dwang, en handdoek boos en wild werd.

Je zet je konijn op tafel, even ervan uitgaande dat je rechts bent. Met het kopje naar rechts.

Je slaat je linkerarm om je konijn heen, en houd haar tegen je aangedrukt. En met je hand houd je haar borstkast vast, en als je wilt dwangvoeren, duw je het bekje open, met rechts, dan moet je de medicatie idd klaarleggen, Zet je het spuitje in het bekje en spuit je het langzaam leeg. Het is belangrijk dat je dit allemaal zo rustig mogelijk doet. Lukt niet in een keer, volgende keer beter. Het werkt voor mij perfecht, want ze kan geen kant op als je het ook nog tegen je aandrukt. Het is minder eng is mijn ervaring voor het konijntje, want en in een handdoek en of soms ook nog op de rug, kunnen ze ook heel gestrest van raken. Ik zou er zelf eerlijk gezegd ook niet aan moeten denken hoor:mdr: dat ze je in een handdoek wikkelen. Maar soms is het niet anders. En moet je en kan je niet anders. Ik heb hier een link van mijn konijn Bram hoe het nog anders kan...maar dit was ook wel heel bijzonder hoor!

http://spiritmyhome.blogspot.com/search/label/Dwanvoeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht ook altijd dat die handdoek truc onzin was...maar toen ik mijn vier konijnen moest behandelen tegen EC had ik geen keus... ik moest het ook in mijn eentje doen en dan vlak voor mijn werk aan..ik heb zooo lopen worstelen..dus uiteindelijk maar een handdoek gedaan en toen had ik t precies zo strak gerold..hihi leek wel een worstje.. zag er best grappig uit dat koppie alleen zo uitstekend.. maar t ging stukken sneller... en beter... het kan echt werken als je het goed doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze gewoon eet zou ik het inderdaad op wat lekkers doen, dan heb je ook veel minder stress voor je konijn, stress is ook een veroorzaker van gas. Wat voor spuitje gebruik je? Mijn eigen ervaring is dat het met een 1 ml spuitje altijd het makkelijkste lukt omdat deze dunner zijn en verder het bekje in kunnen zodat ze de medicijnen minder kunnen proeven, ze smaken meestal nogal vies namelijk :wink2:

Verder is het buikje goed masseren natuurlijk ook erg belangrijk bij gas, die van mij vind dat ook nog eens heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

spirit1404, wat is Bram een droppie! Hij doet mij denken aan een grote versie van mijn Noodle ^^.

En om terug te komen op het onderwerp, ik heb ook erge moeite met Noodle te dwangvoeren of medicatie te geven. Ze heeft nu een 3 dagen kuur en mijn zus slaap hier zodat ik extra hulp heb. Maar oh wat is ze moeilijk... Wat ik het lastigste vind is dat deze dame kan gaan piepen als ze iets niet leuk vind. En dat kan zo dramatisch klinken dat ik dan bijna niks meer durf te doen... Ik heb haar de laatste keer op de bank geklemd tussen mijn benen met mijn lichaam over haar heen gebogen... En dan hou ik haar koppie vast met linker hand en dien ik medicatie of dwangvoer toe met mijn rechter via een spuitje... Want anders wil ze het echt niet... Maar dan begint madam te piepen en te rillen en raakt zij zwaar in paniek! :frown:... Ik probeer dan van die bach remedy rescue op haar oortjes te doen, in de hoop dat ze daar wat rustiger van word... Maar dat lijkt ook nie te werken... Maar goed misschien dat de tafel truck van boven ook wel goed bij haar helpt, gaan we zo maar eens proberen. Ik zal zo wel een up-date geven of het gewerkt heeft :P

aangepast door Daisy De Bruin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Daisy! Helaas is hij gestorven 7 september. Een bijzonder konijn wat mij veel heeft geleerd en ik hem....

Ik heb (bram) zelf ook wel gedwangvoerd met de handdoek. Ik doe dat echt als al dat andere niet kan....en ik deed het idd op de rug.

Maar het gevaar is dat ze zich sneller kunnen verslikken. Als je het dan op die manier doet, hou je konijn dan wat rechter op....

Bram was het er niet mee eens, dat hij zo vocht dat hij een moment kreeg dat hij helemaal slap werd ik dacht dat hij van de stress was doodgegaan....gelukkig kwam hij ook bij, maar heeft een dik kwartier naar adem lopen happen. Dus dat is mijn ervaring en ik wil dat nooit meer meemaken!!!! Vandaar de methode op tafel. Tuurlijk is het oefenen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is dit toch het minst stressvolle manier voor je konijn.....dat is mijn mening en zou ook mijn advies zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou op de rug is niet goed want dan gaan ze 'doodliggen' uit angst... omdat het prooidiertjes zijn. Wil mijn nijn niet dat angstige gevoel geven...maar inderdaad..heeeeel soms uit nood doe ik dat met Noellie..... als ze echt moeilijk doet en ik in tijdnood zit met mijn werk en ik haar dr medicijnen moet geven...maar bij de rest kan ik het niet eens doen..zijn ze niet gewend en laten ze ook niet toe..Noellie is het gewend omdat ik haar bij een fokker vandaan heb en die deed dat altijd bij haar om dr te bekijken enz.. hoe schattig het er ook uit ziet...tis niet goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaw, wat jammer is dat, sterkte gewenst. Het is goed dat hij hele mooie herinneringen met jou heeft mogen hebben!

Noodle heeft mij ook veel geleerd, zoals hoe ik nooit moet opgeven. Ze heeft zo vaak op het randje van de dood gezeten... Maar ze is er nog steeds, ik weet dat ik ook ooit afscheid van haar moet gaan nemen... Maar hopelijk duurt die tijd nog lang.

De tafel truc werkte hier maar 1 keer... Net zoals alles wat ik probeer met deze dame, ze is zo uitgekookt dat ze je na de 1e/2e keer gewoon door heeft. Als ik met mijn hand rechts ga gaat zij al links en als ik naar links ga gaat zij al rechts... Waardoor medicatie toedienen alleen maar een grotere drama word. Voor zowel haar als mij en eventuele omstanders. Maar gelukkig zit het er voor haar bijna weer op en begint ze al weer een beetje de oude te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .