Ga naar inhoud

verzorging e cuniculi konijn


Sofie**

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Een hele tijd geleden dat ik nog iets gepost heb.

Net een moeilijke tijd achter de rug met Wipke die herstellende is van e cuniculi ...

Hij is een maand in behandeling geweest bij Inge Thas en is redelijk goed hersteld, nog een scheve kop en heel af en toe nog evenwichtsprobleempje maar ik kan je verzekeren het is erger geweest! Ze vreesde een tijdje dat het niet goed ging aflopen maar we hebben niet opgegeven en hij is er doorgekomen.

Nu is hij terug thuis, hij zit nog apart omdat zijn vriendin hem nog niet echt in haar buurt apprecieert ... Ik heb een vrij grote ruimte voor hem gemaakt waar hij zich niet kan bezeren mocht hij nog rollen. Hij eet zeer goed, keutelt goed, huppelt wel wat rond.

Qua naverzorging moet ik enkel druppels en oogzalf in zijn oogje doen, medicatie is gestopt op aanraden van Inge. Afwachten hoe hij het doet ...

Maar toch ... In hoeverre is zo een konijntje nog gelukkig? Heb het er moeilijk mee ... Ik moet het zelf leren aanvaarden dat zijn kopje misschien zo zal blijven staan (dat is het minste natuurlijk, als hij maar gezond is ...)

Hoe groot is de kans dat deze ziekte terug de kop op steekt?

Ik weet dat er veel ervaring is op BB met e cuniculi en daarom vraag ik jullie om tips om zijn leven zo aangenaam mogelijk te maken en jullie ervaringen te delen.

Super bedankt!

Sofie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie: bedankt voor de link!

Nu stelt het volgende probleem zich ...

Mijn konijntjes hebben elkaar een maand niet gezien. Sinds Wipke thuis is zitten ze naast elkaar maar niet in hetzelfde hok, ze kunnen elkaar dus zien, ruiken ... Na 4 dagen liet ik ze gisteren eens samen en dat was niet mijn beste idee ooit!

Knaagje sprong erop, gromde, probeerde te krabben, ... Heb ze maar snel terug uiteen gehaald! Terwijl zij vroeger de onderdanige was en Wipke de dominante was hij nu degene die zich zomaar liet doen ... Hij ruikt natuurlijk nog steeds naar de da ...

Ik heb ze niet op het territorium van Knaagje samen gelaten maar op de voorlopige verblijfplaats van Wipke.

Ze waren vroeger zo goede vriendjes! Het wordt stilaan terug winter (schrijf ik op een dag waar het 25° gaat worden :mdr:) en ze verwarmen elkaar zo goed dan!

Ben ik er misschien te vroeg aan begonnen? Moest ik ze langer laten wennen?

Graag tips & tricks!

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sofie, ik lees je berichtje. Ik heb zelf ook een EC konijntje gehad. Maar bij mij rijst de vraag of je hem van de winter buiten wil laten....tenminste dat maak er op uit. Zelf persoonlijk zou ik hem de winter binnen laten wonen. Totdat hij heel goed hersteld is, hij is nog maar net opgeknapt....dat is mijn persoonlijke mening hoor.

Behalve dat Wipke een maand is weggeweest voelen konijnen onderling heel goed aan als het andere konijn ziek/ zwakker is.

Dan krijg je gelijk weer een dominantiebepaling. Nou vind ik het niet eerlijk, omdat een zwak dier zich minder goed kan verweren. EN is het niet handig om ze nu weer bij elkaar te zetten.....dat kan wel maar dan moet Wipke goed aangesterkt zijn. Nou weet ik niet in hoeverre hij is opgeknapt....misschien is het nog te vroeg en moet je nog wachten.

En dat het terug kan komen......ik weet wel dat het belangrijk is om de weerstand van je konijn goed op peil te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zelf nog 1 EC / MO konijntje thuis. Bij ons is het bij hem nu de keus,; Eet je nog goed, en loop je nog goed? Dan mag je nog leven, ga je weer flinke stappen achteruit, dan is het over en uit [omdat we bang zijn, als hij nog s 1x keiziek wordt dat het hem dan fataal wordt.]

Whitey redt zich prima nu met een scheef kopje! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik vrees dat ik ze deze winter niet binnen kan houden. Hetzij in de garage maar daar is het bijna even koud als buiten en donker. Ze zitten wel overdekt onder de half open veranda, het is daar toch wat warmer dan op de grond. Ze zitten volledig wind en waterdicht. Ik vraag het even na bij da. In hoeverre hij is opgeknapt ... Tja, hij doet het voorlopig goed maar het is afwachten. Hopelijk is hij goed hersteld als de vrieskoude dagen eraan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoop ik ook voor je. Maar goed maar als ik vragen mag waarom gaat dat niet? Ik bedoel als het beter voor je konijn is dan moet je daar toch een mouw aan kunnen passen? Ik zou het zo erg vinden dat je konijntje door de vrieskou dood zou gaan omdat hij nog niet volledig is hersteld...ik zou het niet onderschatten hoor. Maar goed het is niet aan mij.....Heb je het nog nagevraagd aan de DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .