Ga naar inhoud

konijn slaat tijdens drinken met voorpoten tegen fles


DD23

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn (ram) slaat sinds 1 week met z'n voorpoten tijdens het drinken tegen het gaas aan.

Als hij drinkt zet hij zijn voorpoten tegen het gaas en drinkt dan een paar slokken, dan slaat hij met z'n voorpoten tegen het gaas, waardoor de fles begint te lekken, hij likt dan zijn poten af en zo gaat dat maar door!!

Ik weet niet of dit "normaal" is, maar het is vrij irritant, vooral als je tv kijkt!!

ohja, mijn voedster heeft vanaf baby af aan last gehad ik denk van haar darmen, want er ligt elke dag wel een hoopje zachte keuteltjes die ook heel erg stinken!! Kan ik hier iets voor geven. Heb al eens geprobeerd om geen groente te geven en alleen maar hooi en biks (Supreme Science selective gebruik ik vanaf het begin), maar ook dit werkt niet..

En ik heb nog een vraagje, ze waren beide ziindelijk totdat ik een nieuw zelfgemaakte kooi kreeg en leggen de keuteltjes en urine wel in het konijnentoilet (heb er 2 , maar ze gebruiken er maar 1) maar elke dag liggen er nog zeker 50-100 keutels verspreid over de onderverdieping. Verder als mijn mannetje het hooi uit het hooiruifje trekt, gaat mijn voedster heel soms op het hooi plassen.??!!

En mijn laatste vraag is; sinds ik mijn ram heb laten castreren (begin juli) is hij vrij schuw geworden, wil niet opgepakt worden, want dan bijt hij. Wel is hij de eerste die tegen de tralies staat te rijden en achter me aan komt rennen als er wat te eten te krijgen is.

Is erg veel, maar hopelijk willen jullie mij antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst die stinkende keutels van je voedster, deze zijn waarschijnlijk blindedarmkeutels en die hoort ze op te eten. Vaak worden deze niet gegeten omdat ze teveel voedsel krijgt en soms vanwege wormen. Hoeveel biks krijgt ze?

Ik denk verder dat je ram gewoon heeft uitgevonden dat hij op die manier ook water uit de fles krijgt en ik denk dat dit lastig is om af te leren tenzij je op een andere manier het water aanbiedt, bijvoorbeeld door een waterbak.

De zindelijkheid van je konijnen moet misschien opnieuw aangeleerd worden en verder houden konijnen meestal niet van oppakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies hoe je konijn tegen de fles slaat, maar mijn konijn werd vroeger heel kwaad als ze aan het drinken was. Ze trok en beet aan de tuit. Ik had toen nog een halve liter fles. Ik heb toen een literfles gekocht en toen ging het goed. Er kwam gewoon te weinig uit. Moest onwijs lang lurken voor ze genoeg drinken had. Maar ik weet niet of dit bij jou de oorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen proberen de laatste tijd de fles los te krijgen. Het komt vaak voor dat ik 's morgens eten kom brengen en dan liggen beide waterflessen op de grond. En natuurlijk aan de buitenkant van de ren, zodat ze er ook niet meer bij kunnen. Niet zo slim van ze.

Nu bleek dat mijn ijzertjes (die om de fles heen zitten om de boel op te hangen) te groot waren.

Vandaag heb ik nieuwe flesjes gekocht (de vorige flesjes begonnen redelijk groen uit te slaan). Ontzettend leuke. Gewoon dezelfde flesjes, maar dan met een kleurtje (rood en blauw). En nu zitten ze weer strak vast. Eens kijken of het nu goed gaat.

Misschien dat jouw konijn het inderdaad -zoals Domino al zegt- niet snel genoeg vindt gaan en daarom woest wordt als ie gaat drinken. "Schiet 's op met dat zuipwerk!"

En die zachte keutels lijken inderdaad op blinde darm keutels. Ik vind ook wel eens blinde darm keutels en dan weet ik: ik geef te veel eten. Misschien moet je eens je biks (ik neem aan dat ze dat krijgen? Of krijgen ze gemengd voer? Zo ja, lees nog even goed de topics over gemengd voer door ;) ) gaan afwegen.

Op BB staat duidelijk uitgelegd hoeveel konijnen mogen hebben.

En dat zinderlijkheidsprobleem... dat ken ik. Ze gebruiken de toiletjes wel, maar er ligt ook nog enorm veel om heen.

Ik kan je er helaas niet bij helpen, want zo te lezen doe je al precies wat je "moet" doen.

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het snel reageren.

Ik ga eens proberen of een ander drinkflesje misschien helpt! Of hij is idd woest of hij vindt het leuk op die manier drinken!? haha geen idee..

ze krijgen elke dag 's morgens en/of 's avonds de hele ruif gevuld met hooi (heb een grote hooiruif) soms doe ik deze twee keer en anders 1 keer per dag vullen. En ze krijgen 's morgens een half bakje voer (ik heb twee ronde porseleinen bakjes, gewoon die konijnenvoerbakjes van de dierenwinkel) en als het eten 's avonds op is krijgen ze elk nog een half bakje. dus in totaal 1 vol bakje per dag per konijn. Is dit teveel dan??!! Ik gebruik Supreme Science Selective (die groene zak met redelijk grote korrel) Ik vind die namelijk erg groot tegenover de "babykorrel" van supreme.

Plus daarbij krijgen ze elke morgen elk één reep witlof of ongeveer 2/3 cm broccoli en 's avonds een klein stukje wortel. Dit omdat ze nog vrij jong zijn, 5,5 maanden en 6 maanden. En omdat mijn voedster al zo'n zachte keutels heeft en ik kan ook niet alleen de ram groente geven, want dat vind ik zielig en ze staat elke keer naast hem als ik ze eten geef.

Ohja elke dag een klein stukje hard gedroogd brood en 2x per week krijgen ze 1 knabbel staaf waar die gedroogde groente aan zitten. En ze krijgen ook elke dag een tussendoortje ieder konijn 1 gedroogd bananenschijfje en een halve gedroogde wortel stick (3 cm ongeveer per konijn).

En krijgen ze te weinig groenten volgens jullie? Want als ik het soms zo lees, krijgen veel konijnen echt hele bakken gevuld met groente..

Krijgen mijn konijnen teveel te eten??!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, heb je even?

Biks: dit klinkt als "veel te veel".

Een konijn mag ongeveer 10-15 gram SS per kilo konijn. Dus als je konijn 2 kilo is, mag hij maximaal 30 gram biks (SS) per dag!

En ja, dat is heel erg weinig, maar het is genoeg :D

(Ik heb hier een half bakje voor 4 konijnen!! Mijn konijnen krijgen 2x per dag een half bakje en moeten dat met z'n vieren delen. Gewoon ter vergelijking ;) )

Hooi: dat mogen ze onbeperkt eten. Dus als het op is, mag je dat direct weer bijvullen. Hier kunnen ze niet te veel van krijgen.

Knabbelstokjes: uh... dat heb je niet gezegd, hè?

Dit dingen van Vitakraft staan erg leuk in de dierenwinkel, maar zijn niet goed voor konijnen. Het is hetzelfde als dat wij als mens 4 keer per dag een zak chips leegeten. Slecht dus ;) Weghalen en niet meer geven.

Dat geldt overigens ook voor die overheerlijke maiskolven die ze in dierenwinkels verkopen. Niet doen :P

Groente: ze mogen veel groente. Volgens mij zit hier niet echt een maximum aan, maar je moet het wel goed opbouwen. Dus met een klein beetje beginnen en dan steeds iets meer geven.

Stel, je konijn heeft nog nooit witlof gehad. Geef dan de eerste keer een stukje ter grootte van een postzegel. Vervolgens controleer je de keutels (deze moeten hard en rond zijn) en als dat goed gaat, geef je een iets groter stukje.

Gaat de witlof uiteindelijk goed, dan kan je een andere groente toevoegen.

Maar probeer het dan wel iedere dag te geven. Want aan "af en toe" heeft een konijn niet. Als je één keer in de week een stukje witlof geeft, moeten ze elke week opnieuw wennen aan de witlof.

Gedroogd (hard) brood: ook niet goed. Ik heb het destijds wel aan mijn net-bevallen voedster gegeven, maar dat was enkel om aan te sterken. Ook brood is niet goed voor konijnen.

Kortom:

Zie de hooi als hoofdvoeding (onbeperkt) en de biks + groenvoer als bijvoeding (zie bovenstaande info voor hoeveelheid).

Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt!

(PS: niet als aanvallend opvatten, hoor!!! Zo is het absoluut niet bedoeld! Het is gewoon advies en jij bent vrij in het opvolgen ervan :D Maar het is niet negatief bedoeld!!)

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke!!

Nee ik vat het absoluut niet aanvallend op! maar heel erg bedankt voor de tips.

Ja ik vond het ook erg weinig die biks, vandaar dat ik dit zo gaf.

Ja mijn beide konijnen zijn 2 kilo per konijn..

Ok, ik zal vanaf nu het voer gaan afwegen, kan ik dit wel verspreidt over de dag doen? Dus 's morgens 15 gram per konijn en 's avonds 15 gram of is het beter in 1 keer?

Ik weet namelijk dat voor een hond het wel beter is om twee keer per dag te geven..

In elk geval, heel erg bedankt voor de antwoorden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verdeel het zelf ook in twee porties, hoor.

En ik heb het één keer afgewogen en nu weet ik gewoon hoeveel er ongeveer in een bakje moet.

Ik kijk echt niet op een grammetje meer of minder en soms krijgen ze nog steeds te veel. Maar dan heb ik het echt om een paar brokjes teveel en niet over hele bakken te veel.

Ze krijgen hier dus (met uitzondering van de vakantie, dan verzorgt mijn buurvrouw de konijnen) 2x per dag eten. 's Ochtends en 's avonds. Het enige wat écht belangrijk is, is het aanvullen van hooi.

Je zal zien dat de konijnen veel meer hooi eten, zodra je hun eten (biks) aanpast. En dat is goed, want hooi is (zoals ik eerder zei) de hoofdvoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze ook 2 keer per dag biks en 2 keer per dag groente.

En tussendoor (vooral in de zomer) gras en blaadjes uit de tuin. Daar zijn ze echt gek op.

Voor gezondere tussendoortjes moet je eens op caviakruiden.nl rondsnuffelen.

Kruidenhooi, erwtenvlokken, dat soort dingen.

Ze krijgen bij mij trouwens ook bijna elke dag wel een postzegeltje hard brood... :$

aangepast door Polomeisje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .