Ga naar inhoud

Eten weinig hooi!


LGBaby20

Aanbevolen berichten

  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hooi is het allerbelangrijkste voor een konijn, het is goed voor de darmen en de kiezen slijten ervan af. Als ze weinig hooi eten heb je kans dat het konijn haakjes op de kiezen krijgt of problemen met de darmen.

Heb je het hooi wel al eens ververst?

Heb je je konijnen al lang?

Ben je misschien ander hooi gaan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een paar keer het hooi ververst maar toch eten ze het (bijna) niet. Ik ga morgen dan even een andere zak hooi kopen en kijken of ze het dan wel eten. Ze krijgen al vanaf het begin dezelfde biks (ik weet even de naam niet maar ga het wel even opzoeken) Ze krijgen elke ochtend een bakje vol met biks. Is dit teveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vol bakje is zeer waarschijnlijk veel te veel zelfs.

Weet je hoeveel je konijnen wegen? Van gewone biks is de richtlijn ongeveer 25 gr biks per kg. Van science selective is dit 10-15 gr per kg.

Het zal in het begin heel weinig lijken wat je geeft, maar hooi is veel belangrijker dan biks. Blijft ze regelmatig wegen zodat je de hoeveelheid biks nog eventueel wat kun aanpassen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn allebei bijna 2 kg. Ik ga ze nu minder biks geven en kijken of ze het dan eten. Ik heb een bakje waar 2 gedeeltes in zitten( weet niet hoe ik het goed kan uitleggen) die doe ik allebei tot de rand helemaal vol. Normaal aten ze wel hooi en heb er ook nooit problemen mee gehad, maar ik merk sinds een week dat ze minder hooi eten.

In iedergeval bedankt voor alle reacties.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Danique, Bux & Bunny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen aten in het begin ook nauwelijks hooi.

Maar ik gaf gewoon véél te veel biks. Echt te veel. Toen ik het een keer ging afwegen, bleek ik zo'n beetje 10x de "toegestane" hoeveelheid te geven......

Ik ben toen veel minder gaan geven aan biks (en ja, ik geef wellicht nog steeds iets te veel, maar het afgewogen beetje lijkt zó weinig!!!) en sindsdien eten ze hier hooi alsof hun leven er van af hangt. Ze vallen er echt op aan als ik weer met een nieuwe pluk hooi aan kom zetten.

We hebben alleen kruidenhooi. Die zakken van 500 gram:

B03011_Barni_Rozenbottel_mint.jpg

Die heb je in verschillende "smaken" en ze vinden het heerlijk.

Van deze zakken gaan er zeker 2,5 á 3 doorheen per week. En die donderstenen eten dus ook gewoon géén naturel hooi meer.

Ik heb hier voor noodgevallen altijd naturel hooi liggen uit de supermarkt. Van dat samengeperste hooi. Ze eten het gewoon niet.

Onze dierenwinkel (waar deze zakken te koop zijn) is alleen op donderdag, vrijdag en zaterdag geopend. Dus soms grijp ik net mis en dan moet ik wel dat naturel hooi geven. Maar jah... echt eten doen ze dan niet.

Oplossing heb je inmiddels al, maar je bent dus niet de enige die de konijnen te veel biks geeft. En ja, ik vind het ook: afgewogen biks lijkt zó ontzettend weinig!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt inderdaad ontzettend weinig! Ik heb ze nu veeeeeeeeeel minder gegeven dan dat ze eerst kregen maar alsnog eten ze het hooi niet. Ik ga maandag(loop nu zelf op krukken en heb geen auto tot mijn beschikking) een andere soort hooi kopen en kijken of ze het dan wel willen eten.

Ik hou jullie op de hoogte!

Danique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen aten in het begin ook nauwelijks hooi.

Maar ik gaf gewoon véél te veel biks. Echt te veel. Toen ik het een keer ging afwegen, bleek ik zo'n beetje 10x de "toegestane" hoeveelheid te geven......

Ik ben toen veel minder gaan geven aan biks (en ja, ik geef wellicht nog steeds iets te veel, maar het afgewogen beetje lijkt zó weinig!!!) en sindsdien eten ze hier hooi alsof hun leven er van af hangt. Ze vallen er echt op aan als ik weer met een nieuwe pluk hooi aan kom zetten.

We hebben alleen kruidenhooi. Die zakken van 500 gram:

B03011_Barni_Rozenbottel_mint.jpg

Die heb je in verschillende "smaken" en ze vinden het heerlijk.

Van deze zakken gaan er zeker 2,5 á 3 doorheen per week. En die donderstenen eten dus ook gewoon géén naturel hooi meer.

Ik heb hier voor noodgevallen altijd naturel hooi liggen uit de supermarkt. Van dat samengeperste hooi. Ze eten het gewoon niet.

Onze dierenwinkel (waar deze zakken te koop zijn) is alleen op donderdag, vrijdag en zaterdag geopend. Dus soms grijp ik net mis en dan moet ik wel dat naturel hooi geven. Maar jah... echt eten doen ze dan niet.

Oplossing heb je inmiddels al, maar je bent dus niet de enige die de konijnen te veel biks geeft. En ja, ik vind het ook: afgewogen biks lijkt zó ontzettend weinig!!!

Ranzijn, Alkmaar voor je weer eens misgrijpt. Is nog redelijk "in de buurt';). Ik ga donderdag weer even mn fietstassen volladen, kan er vaak een stuk of 5-6 per keer meenemen :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt. Ik ga morgen een nieuwe zak hooi kopen, eten ze het dan nog niet dan ga ik ze alleen maar hooi geven en geen biks meer!

Dat is wel een gevaarlijke actie. Konijnen kunnen enorm koppig zijn. Na een klein tijdje (12 tot 24 uur) niet eten vallen de darmen stil en dit is zeer moeilijk om weer op gang te brengen. Vaak heeft dit dan ook een dodelijke afloop. Ik zou dit dus zeker niet doen!

Heb je al eens een hooi bal geprobeerd te maken met raffia draad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .