Ga naar inhoud

wrs blaasontsteking...


lufnick

Aanbevolen berichten

Vanmiddag ging Nala in een hoekje zitten van de ren, echt het allerachterste hoekje waar ze nooit zit... Ze bleef daar zitten en had zichzelf helemaal natgeplast. Toen het brokjestijd was kwam ze niet eten en ze pakte ook niks aan wat ik haar voor hield. Ik heb haar even gepakt en schoongemaakt van onderen en toen zijn we zelf gaan eten. Daarna zag ik haar steeds gaan verzitten, in de gekste houdingen. Toch maar de dierenarts gebeld en we mochten gelukkig nog even komen.

In de reismand had ze weer geplast en hij heeft gelijk de urine bekeken. Er zat veel blaasgruis in en ook wat bacteriën. Ze heeft waarschijnlijk dus een blaasontsteking. Hij kon niet zeggen of het blaasgruis oorzaak of gevolg was. Hij had een lijst met groenten waar veel calcium inzit. Wat blijkt: in peterselie en koriander ed zit heeeel veel calcium en dat hebben ze de laatste tijd wel wat meer gehad. Weer wat geleerd dus...

Ze heeft nu AB en pijnstilling. We hebben ze nu binnen gezet om ze goed in de gaten te kunnen houden. Nala zit even opgesloten in een kooi, zodat ik kan zien of ze eet, drinkt, keutelt en plast. Nickje zit ernaast op een kleedje.

Nala zit nu nog stil en ze eet nog niks... Pfff ik hoop dat ze snel wat eet ofzo, morgen moet ik echt heel de dag werken en ik wil ze wel een beetje gerust achter kunnen laten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor biks krijgen ze, en belangrijker, hoeveel? Vind het altijd een beetje gek dat men gelijk over de groente begint in dit soort gevallen, biks bevat veel meer calcium vaak.

Vervelend zeg.. Heeft ze pijnstilling gekregen? Ze kunnen zich zo naar voelen door oz'n blaasontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen Hope Farms Super trio, afgewogen, en zelfs iets minder dan ze mogen hebben omdat ze ook altijd veel groenten krijgen. De dierenarts begon trouwens eerst over de biks voordat hij het over de groenten had.

Ze heeft een injectie pijnstilling gehad en we hebben meegekregen voor vanaf morgen. De AB hebben we haar net gegeven en moeten morgen ook weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

HF zit niet extreem veel in, maar nog is het vrij ruim. Heeft de dierenarts het ook over de nieuwe voeding van Supreme gehad? Dit is speciaal voor konijnen met blaasproblemen. Zou zeker overwegen om het (tijdelijk) te gaan geven aan Nala.

Toen Indy een blaasontsteking had (bleek later ook clacium in zijn blaas te hebben) heeft het een paar daagjes geduurd voor hij minder ellendig werd. Ik hoop voor Nala dat zij ook gauw opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook even naar Eurologist, een Chinees kruidenmedicijn waar mijn konijn van 5 1/2 uiteindelijk nog 6 jaar langer mee geleefd heeft, terwijl ik het anders in had moeten laten slapen vanwege terugkerende blaasstenen. Het helpt ook goed tegen chronische blaasontsteking en kan zelfs al aanwezige blaasstenen en blaasgruis oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Bianca, ik zal eens googelen :)

Het gaat met Nala wel redelijk, ze eet en keutelt en hobbelt weer rond. Ze is wel kribbig, ook naar Nick en als ik weer met het spuitje aan kom zetten word ik niet echt vrolijk verwelkomd...

Iemand nog tips? Ze pakt geen brood of appel aan waar de AB op zit, een bananenprakje ook niet...

Gedwongen in haar mond spuiten lukt alleen als ik haar pak en op tafel heel goed vasthoud, is niet echt bevorderlijk voor de relatie want ze stribbelt steeds meer tegen... We hebben nu 3 keer gehad en nog 17 te gaan :arf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat de enige manier is om het in haar te krijgen en dat lukt wel, dan moet je het toch maar zo doen. Sommige konijnen wennen er aan en anders moet je later de relatie maar weer proberen te herstellen. Een konijn heeft gelukkig geen olifantengeheugen, dus mijn ervaring is dat ze vrij snel weer normaal naar je toe doen als ze een paar dagen geen medicatie meer hebben hoeven krijgen.

Je kunt meer over de Eurologist lezen op huisdierendokter.nl. Het voordeel is dat de meeste konijnen deze kruidenpilletjes als een snoepje zien en zo opeten. Dus het is wel makkelijker te geven dan de AB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .