Ga naar inhoud

Wie weet wat dit kan zijn?


BunnyLover

Aanbevolen berichten

Vanmorgen ben ik naar de dierenarts geweest met de kleine Fleur.....haar achterpootjes werden van het weekend ineens helemaal kaal. Eerst de linkse en gister begon ook de rechtse. Zelfs de dierenarts heeft er geen verklaring voor, als advies heeft hij gegeven om haar ongeveer 3 weken in haar hokje te laten met op de onderkant kleedjes, daar overheen een dik pak stro en hooi. Dit omdat ik dacht dat het misschien van het stampen zou kunnen komen? Als het niet na 1 week beter gaat, kan ik de da bellen en gaat hij eens rond bellen bij andere dierenartsen......maar dacht misschien weten jullie wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

of heeft hij misschien ergens over ge'schuurd'?

Nee das ook niet mogelijk......hij zit of in zijn ren of in zijn hokje..Snap er niets van. Ze stampt toch al langer en van het weekend komt het ineens er zo uit te zien :( arm beesje! Nou ja, ze zit nu in haar hokje met 3 kleedjes een pak stro en een pak hooi.......lekker dik dus stampen zit er ff niet in voor haar :)

Op de cd-rom van skb staat dat er kleine wondjes kunnen ontstaan als ze op een nate ondergrond zitten of te lang in het hokje en niet los rond lopen.....dat is hier beide niet aan de hand, en de wondjes zien er daar ook anders uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Parasieten bedoel ik dan?
Zouden mijn andere nijnentjes het ook niet moeten hebben dan? Dat weet ik niet hoor? Ik denk dat dat de da wel opgevallen was?! En ik heb er ook geen beesjes gezien. Weet niet of je die kan zien?

Wast hij zichzelf overmatig daar?

Sinds het zo is wel?! Het lijkt nu wel of ze daar constant wast, de da heeft haar ook een spuitje tegen de jeuk gegeven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten er geen beestjes op? Parasieten bedoel ik dan?

Wel apart zeg, het ziet er echt uit of het open geschuurd is. Wast hij zichzelf overmatig daar?

daar dacht ik ook aan !!!

Parasiet > jeuk > stampen (jeuken) > wondjes

Behalve het stampen, bijt ze er ook niet aan ofzo ?

Iets wat misschien niet zo erg opvalt, maar wat z wel doet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve het stampen, bijt ze er ook niet aan ofzo ?

Ja dat doet ze ook, maar weet niet of ze het gaan doen is voor of na dat ze dit had? En parasieten, zouden dat al mijn nijntjes dit niet moeten hebben? en had de dierenarts dit niet gezien dan? en zouden er dan niet overal op haar van die beesies moeten zitten?

Op het internet kan ik ook niets vinden.......ook de dierenarts zelf had dit nog nooit gezien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze bijt er aan, stampt...er zit dus iets plaatselijks...

Misschien heeft de dierenarts dit nog nooit gezien, maar dat hoeft niet te betekenen dat je konijn niets heeft...Het moet ergens vandaan komen..

Misschien morgen de DA bellen en vragen of er geen parasiet kan zitten ?

Wel aangeven dat dat misschien de reden is dat ze zo stampt en dat ze er ook aan bijt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het boek van Anne Mcbride:

Konijnen kunnen verschillende soorten van huidparasieten krijgen, dit kan gaan van teken tot mijten. (...) Een ander type mijten leeft in de huis van het konijn. Deze mijten graven zich in onder de huidoppervlak en veroorzaken het konijn veel irritatie. Je zal dan kale plekken zien en plekken waar de huid "geschuurd" is op de plaatsten waar de mijten actief zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij parasieten zou je het op meer plekken moeten zien.

Dit doet mij eerder denken aan de een soort van doorlig plekken.

Ook gezien de exacte plek van de het meest ruwe gedeelte van de wond.

Dit kan komen door te harde grond in combinatie met het stampen.

Sommige soorten afhankelijk ook van hun bouw zijn hier een stuk bevattelijker voor dan andere. (tijgertje van mij had dit probleem ook en ik heb het ook bij verschillende konijnen gezien die de opvang binnen kwamen)

Vaak helpt een zachte ondergrond goed om het weer snel te laten genezen.

En dat ze er nu veel aan likt wil niet perse zeggen dat het komt door parasieten.

Denk zelf maar is na hoe het zou voelen als jij de hele dag op pijnlijke pootjes zou lopen waar allerlei stof ect in komt.

Heb je geen zalfje meegekregen voor hulp bij de genezing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat ze er nu veel aan likt wil niet perse zeggen dat het komt door parasieten.

Nee, want dat zegt ook niemand..

Het ging om de combinatie, stampen, bijten, en die plekken..Dat het dus kennelijk iets plaatselijks is...En wat het is, parasieten of iets anders, ja..dat is aan de dierenarts..

Ik vind het wel vreemd dat de DA het nog nooit eerder heeft gezien als he tkennelijk wel vaker voorkomt...Heb het inderdaad ook wel eens gelezen én gehoord dat ze van harde ondergond last kunnen krijgen van die gesleten voetzolen..Maar dan verwacht je toch wel dat een DA zoiets herkennen zal..

Vandaar dat ook mijn gedachten gingen naar iets wat misschien iets minder voor de hand liggend zou zijn (parasieten of iets in die richting) ?

Op wat voor ondergrond zit ze normaal ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het boek van Anne Mcbride:

Konijnen kunnen verschillende soorten van huidparasieten krijgen, dit kan gaan van teken tot mijten. (...) Een ander type mijten leeft in de huis van het konijn. Deze mijten graven zich in onder de huidoppervlak en veroorzaken het konijn veel irritatie. Je zal dan kale plekken zien en plekken waar de huid "geschuurd" is op de plaatsten waar de mijten actief zijn.

Ahoh. klinkt wel bekend he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mireille zegt nu precies wat de da ook heeft gezegt! Ze zat soms in het hok maar ook vaak in de ren.....met een harde ondergrond (parket) met een kleedje erover. Daarom moet Fleur nu een week in haar hokje blijven met daarin lagen stro, hooi en kleedjes (een heel pak dus) Na een week moet het aan de betere hand zijn, anders moet ik hem terug bellen en gaat hij informeren bij andere dierenartsen.

Verder moet ik de voetjes met uierzalf insmeren (ik zorg ervoor dat het goed ingetrokken is voor ze er aan mag zitten) om het soepel te houden.

Zelf denk ik, dat als het een parasiet zou zijn, hij dit wel opgemerkt zou hebben omdat hij gespecialiceerd is in konijnen.....maar zal hem morgen eens bellen voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat die link niet perse hoeft. ((likken en parasieten)

De meeste konijnen die last hebben van druk plekken hebben het niet zo ernstig dat het echt wondjes zijn zoals hier.

Vaak missen ze alleen het haar op die plekken en zal een eigenaar dat als normaal beschouwen (tja sommige weten nou eenmaal niet beter).

Weinig van konijnen met drukplekken komen dan ook bij de dierenarts, tenzij het ernstige drukplekken zoals hier zijn.

Bij fokkers is dit een algemeen bekend probleem onder sommige rassen en wordt hier streng op gelet.

vaak is verwisseling van bodembedekking naar zachtere bodembedekking genoeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de foto leek het ernstiger, maar gelukkig is het niet zo.

Nee gelukkig is het nog geen wond, maar vindt het nog steeds afgrijselijk hoor! :( Dat donkerdere daar zit een botje onder zeg maar, daarom is dat dus donkerder! Maar weet jij misschien waarom dat zo ineens komt? Want het was er zomaar opeens?!
Link naar reactie
Delen op andere sites

als het goed is zijn het wel vel kussens.Die warm aan voelen.Inderdaad oorzaak de bodem is te hard of te ruw.Oplossing zachte bodem en zalven.

ik heb ze wel met ergere plekken gezien open zelfs niet iedereen kijkt onder de beentjes van een konijn.je kan het ook aan je konijn zien hoor als ze gaat zitten zal ze bewegen en wiebelen op haar achter poten toch door de pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .