Ga naar inhoud

Hoe lang duurt een verstopping? (ec konijn)


Sibelle

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

vorige week woensdag be ik met mijn konijntje Woody naar de DA geweest omdat hij een beetje scheef was en zijn achterpootjes niet helamaal goed mee deden. De dagen ervoor merkte ik al dat hij slechter at. na onderzoek blijkt het E. Cuniculi te zijn. hij heeft toen een injectie gehad en ik heb carprofen drops meegekregen. als het na twee dagen niet beter was moest ik ook antibiotica komen halen.

Na twee dagen zag ik weinig verschil en heb ik dierenkliniek wilhelmina park gebeld. zij vertelden me dat ie absoluut aan de panacur moest en ook metacam. Ik heb dat toen bij mijn DA gehaald en hij heeft toen 3 dagen panacur, metacam, enrofloxoral en cisaral gekregen. hij krijgt nu nog steeds panacur en enrofloxoral. Hij is een stuk minder scheef en zijn achterpoten doen het ook weer prima!

nu is alleen het probleem: ik denk dat hij ook een verstopping heeft. Hij eet en drinkt slecht en zijn keutels zijn veel kleiner dan normaal en ook harder. in de kooi vond ik ook een hoop kettingkeutels die vooral uit haar leken te bestaan, maar die kunnen ook van zijn vriendinnetje zijn (met haar is helemaal niks aan de hand, eet als een trein).Hij keutelt ook minder. Omdat ie zo slecht at heb ik hem een aantal dagen wat dwangvoer gegeven (olvarit wortel met recovery). Sinds maandagavond ben ik ook begonnen met ananassap. Ik wilde graag prozyme geven maar de webshop is op vakantie... gisteren heeft hij wel wat witlof en andijvie gegeten en vanochtend zag ik hem wat hooi eten.

nu de vraag: hij heet dit al zeker een week. wanneer zouden de keutels weer groter moeten worden en hoelang kan dit nog duren? ik ga vanavond ook nog met hem naar de da voor controle, wat moet ik vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste zou ik opzoek gaan naar een konijn kundige da bij jou in de buurt. Daar zou ik naartoe gaan, niet meer naar je huidige da. Je huidige da bedoeld het wellicht goed, maar elke kkda geeft direct panacur mee bij ec. Een kkda zou je konijn vanaf dit punt veel beter kunnen begeleiden dan mensen die op een grote afstand van jou zitten (wilhelminapark en bb).

Hier kun je veel over verstoppingen vinden: http://www.konijnen.nl/indextot2.htm.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er al een verstopping is, is het juist niet verstandig om veel vezels te geven: het hecht zich aan de verstopping die er al zit, waardoor die verstopping alleen maar groter word. Een wortelhapje is dan een beter idee.

Zodra de verstopping eruit is, is het juist goed om veel vezels te geven om de darmen goed te laten werken en zo een nieuwe verstopping te voorkomen.

Verder is het van belang dat het konijn zo vaak mogelijk geborsteld, gekamt en geplukt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer wat geleerd @Nicky-the :cool:

Als er al een verstopping is, is het juist niet verstandig om veel vezels te geven: het hecht zich aan de verstopping die er al zit, waardoor die verstopping alleen maar groter word. Een wortelhapje is dan een beter idee.

Zodra de verstopping eruit is, is het juist goed om veel vezels te geven om de darmen goed te laten werken en zo een nieuwe verstopping te voorkomen.

Verder is het van belang dat het konijn zo vaak mogelijk geborsteld, gekamt en geplukt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens hetzelfde probleem. Mijn konijn wilde ook amper nog eten..en is aan het verharen..kleine keutels.. dus ik dacht oh jee tis weer zover..hij heeft verstopping.. na tijd buikje te hebben gemasseerd voelde zn buikje ook niet meer zo hard enzo en ging die weer wat eten al was het beetje bij beetje.. maar ineens zag ik dus dat zn ogen wegdraaiden en hij telkens met zn koppie naar 1 kant op neigde.. ik schrok me een ongeluk..ik dacht zal mij toch niet gebeuren!!! Nou was ik bij de dierenarts geweest... en die heeft me fenbendrops meegegeven.. dat is hetzelfde als panacur volgens haar maar dan meer afgestemd op konijnen vanwege de moeilijke dosering uit die grote verpakkingen. Ik heb ook gelijk maar al mijn konijntjes meebehandeld. Ik moet dit 28 dagen lang doen. En Bailey dwangvoeren..gelukkig likt hij het zelf van het schoteltje. Ik vroeg me achteraf ook af of ik niet beter ook pijnstilling mee had kunnen krijgen, want hier had ze niks over gezegd.. ik zou morgen nog gebeld worden, want de medicijntjes waren niet veel op voorraad dus ik krijg morgen nog een nabestelling.. ga ik gelijk vragen voor pijnstilling. Maar hij is verder nog best speels enz en wil wel graag eten maar hij is misselijk denk ik vanwege die evenwichtstoornis waar hij nu last van heeft. Nou sterkte in elk geval met je nijn!! WP is in elk geval goed!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jrjsieben: ik woon in leerdam! Zou het erg lief vinden als ik je prozyme over mag nemen! Hij krijg normaal alleen hooi en ss, omdat ik een beetje huiverig ben voor groente ivm diarree... Nu krijgt ie ze wel omdat alles wat ie eet meegenomen is en omdat er lekker veel vocht in zit.

@nicky_the: ik zit bij een groepsdierenpraktijk, de da die ik de vorige keer had is een zeer betrokken schat van een man, maar helaas weet ie wel het minst van konijnen. De da die ik vanavond heb is wel kk, hij heeft zelf ook konijnen.

Moet ik dan geen recovery door het wortelhapje doen? Ik dacht dat de vezels juist nodig waren om de darmen te stimuleren en omdat er nog wel keutels komen..

@ boefje: wat een drama he? Ik ben er echt dag en nacht mee bezig. Woody heeft als pijnstiller metacam. Niet zo zeer omdat hij pijn heeft maar omdat het een ontstekingsremmende werking heeft en dat is ook belangrijk bij ec. Veel sterkte met Bailey!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stuur even een pb

QUOTE=Sibelle;1412495]@Jrjsieben: ik woon in leerdam! Zou het erg lief vinden als ik je prozyme over mag nemen! Hij krijg normaal alleen hooi en ss, omdat ik een beetje huiverig ben voor groente ivm diarree... Nu krijgt ie ze wel omdat alles wat ie eet meegenomen is en omdat er lekker veel vocht in zit.

@nicky_the: ik zit bij een groepsdierenpraktijk, de da die ik de vorige keer had is een zeer betrokken schat van een man, maar helaas weet ie wel het minst van konijnen. De da die ik vanavond heb is wel kk, hij heeft zelf ook konijnen.

Moet ik dan geen recovery door het wortelhapje doen? Ik dacht dat de vezels juist nodig waren om de darmen te stimuleren en omdat er nog wel keutels komen..

@ boefje: wat een drama he? Ik ben er echt dag en nacht mee bezig. Woody heeft als pijnstiller metacam. Niet zo zeer omdat hij pijn heeft maar omdat het een ontstekingsremmende werking heeft en dat is ook belangrijk bij ec. Veel sterkte met Bailey!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het trouwens verstandig om om een laxeermiddel te vragen? Ik geef hem het liefst zo min mogelijk medicijen want het is altijd en gevecht en zorgt voor stress...

Ik geef dit zelf altijd wel maar dan moet er wel voldoende vocht worden gegeven. Ik heb zelf altijd Duphalac of Laxatract in huis. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de DA geweest. volgens hem zit woody niet verstopt. hij heeft zijn buikje gevoeld en alles voelt soepel aan. Zijn uitleg: hij eet nog niet zo veel dus komt er ook niet zo veel uit. Probeer hem eens een beetje met rust te laten en kijk dan of hij meer gaat eten. weinig eten is weinig poepen. gaat hij meer eten en minder poepen, dan moet je terug komen. gaat hij steeds minder eten, dan ook. Al hij echt al langer dan een week verstopt zit dan had je nu een heel ziek konijn moeten hebben.

klinkt dit logisch of moet ik naar een andere DA? Woody is wel levendig en zijn keutels komen regelmatig, ze zijn alleen kleiner dan ik gewend ben. Overigens poept hij 's nachts meestal meer dan overdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga vanavond toch nog even met hem naar een andere dierenarts. hij heeft gisteravond nog wel wortelloof gegeten, maar toen ik guisteren laat bij hem zat maak hij echt heel harde borrelgeluiden. kon het op een afstandje al horen. Ik dacht meteen aan gas, maar hij maakt verder geen zieke indruk, zat zich vanonchtend nog lekker uitgebreid te wassen.

hoop da deze da wel iets kan vinden, want ik ben niet gerust voordat hij weer normale keutels heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hem misschien ook wel te veel op zijn huid, maar ik ben gewoon zo bang dat ik iets mis of dat ik hem niet de goede medicijnen of dat hij niet genoeg eet of drinkt, en ik wil echt niet dat hij pijn heeft of langzaam dood aan het gaan is! Ben op het moment een beetje hysterisch, soort konijnenhypochonder. Alles wat hij wel of niet doet zie ik als een teken van ziekte en heb nu de symptomen van bijna elke ziekte wel voorbij zien komen. Gas, Ec, darmimmobiliteit, blaasproblemen, verstopping, volgens mijn bevindingen moet ie het allemaal al gehad hebben, maar hij leeft en eet en poept (in mindere mate) nog steeds.

het enige wat ik zie is dat hij nog niet het konijn is wat hij wel altijd was, maar dat is mss niet zo gek als je ziek wat hem de afgelopen week allemaal is overkomen. Dierenartsen, medicijen, dwangvoer, het is allemaal niet niks voor zo'n kleintje.

maar ik ben gewoon zo bang en bezorgd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net voor second opinion geweest: wat een superfijne dierenarts!

Hij heeft woody heel goed onderzocht en ook uitgelegd wat hij deed. Er is nergens een verstopping te voelen, ook niet in de maag. Hij heeft wel heel erg last van gas, maar zijn darmen staan wel bij na stil. Ook is hij iets onderkoeld.

Advies: hij heeft een injectie primperid gekregen, moet goed warm gehouden worden, 4x pd cisiral, 2x metacam, infacol geven tot het borrelen ophoud en hij weer zelf gaat eten. Hoogvezelig dwangvoer, minstens elke 4 uur maar niet zo vaak dat het te veel stress oplevert. Massage alleen als konijn het toe laat.

Ik hoop echt dat het vanaf nu beter gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem het eerste uur ook 4x infacol gegeven en nu ieder uur. Ik weet niet wat er gebeurd is en hoe goed die primperid werkt, maar na thuiskomst heeft hij eerst een halve waterbak leeggedronken, vervolgens is hij zich uitgebreid gaan wassen en toen is hij hooi gaan eten en daar is hij nu nog mee bezig. Af en toe hoor ik hem nog wel borrelen maar hij schijnt er niet mee te zitten. Ik ben zo blij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed!! Primperid werkt volgens mij binnen 20 minuten. Hoop dat het nu allemaal maar sneller beter gaat met hem. Vocht is ook erg belangrijk tijdens een verstopping. Ik zou de Cisaral pas gaan minderen als hij weer goed keutelt zoals voorheen en ook weer goed van formaat zijn. Zet hem op!

Ik heb hem het eerste uur ook 4x infacol gegeven en nu ieder uur. Ik weet niet wat er gebeurd is en hoe goed die primperid werkt, maar na thuiskomst heeft hij eerst een halve waterbak leeggedronken, vervolgens is hij zich uitgebreid gaan wassen en toen is hij hooi gaan eten en daar is hij nu nog mee bezig. Af en toe hoor ik hem nog wel borrelen maar hij schijnt er niet mee te zitten. Ik ben zo blij!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is gewoon nog steeds aan het eten! Helaas ook weer aan het behang... (er staat wel helaas maar stiekem ben ik best blij dat ie weer ondeugend aan het worden is)

Bedankt voor alle lieve posts! Het is zo fijn om hier je ei kwijt te kunnen, vooral omdat de rest van mijn (konijnloze) omgeving vaak niet al te tactisch of begripvol reageert op een ziek konijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is gewoon nog steeds aan het eten! Helaas ook weer aan het behang... (er staat wel helaas maar stiekem ben ik best blij dat ie weer ondeugend aan het worden is)

Bedankt voor alle lieve posts! Het is zo fijn om hier je ei kwijt te kunnen, vooral omdat de rest van mijn (konijnloze) omgeving vaak niet al te tactisch of begripvol reageert op een ziek konijn...

Ja, dat ken ik... Dan krijg ik altijd opmerkingen: he, eindelijk konijn voor kerst. Of kom op zeg, het is maar een konijn, voor 15 euro heb je een nieuwe..

Erger me daar altijd scheel aan!

Gelukkig gaat het beterder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waardeloos is dat he?

Het is niet maar een konijn, het is MIJN konijn waar IK de verantwoordelijkheid over heb en die van MIJ afhankelijk is! Het is niet zo maar een gebruiksvoorwerp wat je makkelijk kan vervangen, het is een vriendje waar je van houdt!

Helaas denken veel mensen te makkelijk over andermans huisdieren.

Woody zit trouwens heerlijk kranten te verscheuren. Hij heeft ook weer wat keutels gehad, beetje misvormd, maar absoluut groter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .