Ga naar inhoud

Bunny met gas!


Bunny06

Aanbevolen berichten

Ik geef mijn konijn altijd sochtends groente met hooi en savonds de ss brokjes.

Nu had ik toevallig voor het eerst donderdagavond nog wat extra groenten gegeven, ze kregen extra ijsbergsla (niet wetende dat het ook gasvormend is en ze krijgen het al jaren zonder problemen).

Nu moest ik vrijdag om 12 uur werken en om 9 uur zag ik dat Bunny de hele tijd languit lag. Ik kon haar zelfs aanraken en oppakken zonder dat ze weg rende. Ik hoorde bij haar geen gerommel in de buik maar ik had wel het idee dat haar buik pijn deed. Heb haar 3keer getemperatuurd en gaf steeds 34,7 aan dus ik ging ervan uit dat dat ding niet werkte want anders zou het een heel ander verhaal worden..

Toen moest ik echt weg naar mijn werk en op mijn werk waren we al met weinig man maar ik heb toch gevraagd (met tranen in mijn ogen) of ik een paar uur vrij mocht want ik haalde de gekste dingen in mijn hoofd. Mijn moeder was ook nog wezen kijken en voor haar rende ze ook niet weg maar bleef stil liggen. Dat is Bunny gewoon niet.

Dus ik om 4 uur bij de dierenarts in Groningen geweest en daar constateerde ze gas. Het was nog niet heel veel maar wel genoeg om een prikje te krijgen tegen misselijkheid en om het gas af te breken. Haar temperatuur was ook nog laag, 36,7 of 37,6 maar ze gaat niet op de kruik liggen maar ligt het liefst tegen Witje aan. Ze zei dat sla beter niet gegeven kan worden vanwege de natrium?. Daarnaast heb ik ook pijnstillers mee gekregen. Deze heb ik alleen gisteravond gegeven en heb haar nog gisteravond gedwangvoerd.

Ik moest namelijk tot 9 uur werken en ik was rond 5 uur weer thuis.

Nu moet ik op zoek gaan wat ze allemaal lekker vinden. Ze krijgen standaard witlof en eigenlijk is alleen kozona een alleseter. Wat de rest niet lust, eet zij wel op.

Eigenlijk zou ik vandaag naar brabant gaan maar mijn konijn is belangrijker..

Het kwam niet mooi uit maar gelukkig had ik voor vandaag al vrij gevraagd en ach, op het werk moeten ze maar begrip tonen want een konijn betekend net zoveel voor mij als een hond voor een ander. Lekker dagje was het gisteren dus.. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk hier is naar onderaan staat een lijst met groentes en fruit en enz wat je konijn allemaal mag hebben.

Wel eerst beginnen met een grote van een postzegels,want als ze ander groenvoer krijgen wat ze nog nooit hebben gehad dan moet je dat rustig opbouwen:)

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerder even de lijst en ook wat te doen bij gas etc lezen op www.konijnen.nl!

GOEDE GROENTEN

Voorbeelden van goede groenten om te geven zijn:

andijvie, broccoli, venkel(heel weinig), bleekselderij(3 cm), selderieknol, koolrabi, witlof, veldsla, waterkers, boerenkool, paksoy, mosterdblaadjes, frambozenblaadjes, paardebloemblad, wortel en het loof van wortelen. Voor erbij een takje peterselie, takje selderie.

Er zijn in de natuur nog veel meer kruiden en planten die goed zijn voor konijnen. Jonge toppen van brandnetels bijvoorbeeld, een dag laten liggen om de brand eruit te laten gaan, zijn heel erg gezond voor konijnen. Wilde achillea is heel goed voor de spijsvertering, ook voor stoornissen. Wat wilde achillea iedere dag bij het groenvoer is geen slechte zaak. Weegbree kan met mate toegevoegd worden, (is erg eiwitrijk) omdat dit plantje een goede uitwerking heeft op de darmbeweging. Brandnetels zijn ook geschikt om gedroogd als hooi te geven, gemengd door het gewone hooi.

Wortel

Het is voor veel konijnen niet goed om te veel wortel te eten. Er zit veel suiker in, en sommige konijnen krijgen hierdoor diarree. Een kleine wortel, of een paar plakken van een grote wortel per dag is voldoende. Geef liever winterwortel dan bospeen of waspeen.

Paardenbloemen

Pluk nooit paardenbloembladeren aan de kant van een weg, die zijn bevuild door uitlaatgassen. Let op dat er geen uitwerpselen van andere dieren liggen, dit kan bij je konijn(en) een wormbesmetting veroozaken. Let op dat niet in de buurt met gif gespoten is!

SLECHTE GROENTEN

Groenten die niet gegeven mogen worden: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, mais, vaste kool, spruitjes. Veel klaver geeft ook problemen, net zoals veel nat gras. Met de grasmaaier afgemaaid gras mag nooit gegeven worden in verband met gistingsgevaar (trommelzucht), geplukt, met de hand gesneden of geknipt lang gras mag wel gegeven worden.

Voorzichtig met kool

Met koolsoorten moet je altijd voorzichtig zijn, daar kan een konijn heel snel gasvorming van krijgen. Dus van de koolsoorten beter alleen broccoli (heel weinig!), bloemkool (heel weinig!) en 's winters boerenkool geven. Op boerenkool zijn de meeste konijnen erg gek. Nogmaals: zoveel mogelijk gevarieerde groenten tegelijk geven, dus boerenkool enz. erbij en niet alléén maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen bij mij alleen witlof, met ijsbergsla, de andere sla soorten lusten ze niet. En soms een kwart van een appel als ik die heb.. Wortels krijgen ze heeeeel af en toe en ook in kleine beetjes. Soms een stuk peer e.d en Kozona krijgt een klein stukje banaan als ik die heb en zin heb om te geven. Al dat fruit geef ik liever niet maar soms heb ik zelf zin in peer en dan snij ik een stukje af voor de konijntjes. Soms geef ik ook peterselie en bleekselderij maar dat ligt er maar net aan wat ik in huis heb.. Nooit problemen mee gehad.. Ik weet verder wel wat ze mogen hebben, heb standaard de veilige lijst in mijn binnenzak zitten. Maar dit was puur het geval dat ze wat teveel op 1 dag hebben gekregen van de ijsbergsla. En Bunny heeft er alleen last van.. Zij is ook een echte streskip.. De rest heeft nergens last van.

Andijvie krijgen ze hier ook wel eens.. Maar eigenlijk is witlof hun vaste groente.. En dan verdeel ik een middelgrote witlof in 2en en die weer in 2en zodat elk konijn een kwart krijgt.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster kreeg ook regelmatig witlof

Maar had bij tijd en wijle last

Er zit een hoop vocht in witlof

Ben nu sinds 3 weken geen groenten meer aan het geven aan mijn koppel

En geen last meer gehad

Nu bezig met verse paardebloem bladeren opbouwen

Ze kregen hier ook maar 4 blaadjes witlof samen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, denk dat het per konijn ook verschillend is. Bunny is de enige van de 4 konijnen dat te dik is. Ze was gisteren bij de dierenarts 50/100 gram afgevallen, ze zit op 1,35. Witje is ongeveer 1,45kg en samen krijgen ze 45 gram ss per dag. Ik had ergens gelezen dat ze 20gram per kg moeten hebben dus volgens mij moet het ook genoeg zijn. Stel dat ze 1kilo hoort te zijn dan is het 2,5 kg samen dus zit ik op 50gram per dag. En ik geef dus altijd al minder.. Het enige wat ik dan nog kan proberen is haar samen met Witje dan los te laten zo vaak als dat het kan en dan kijken of dat helpt. Ik kan wel een afvalprogramma opzetten :P maar het moet niet zo zijn dat Witje afvalt want die is nu goed en die moet niet magerder worden.. Ik zal ze zo anders even loslaten.. Eerst alles konijnvriendelijk maken en stofzuigen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla kan je beter niet geven inderdaad. Ik geef ruccola maar ander sla geef ik niet. Ze krijgen er sneller gas van. Sommige konijnen kunnen er wel tegen, anderen niet. Sla moet je ook héél langzaam opbouwen en niet te vaak geven.

Hoe gaat het met de gas van je konijntje? Zorg wel dat ze behandeld word door een konijnkundige dierenarts! Mijn konijntje is door gebrek aan kennis van de dierenarts een gruwelijke dood gestorven toen hij gas had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was mij niet duidelijk dat sla ook gasvormend is aangezien hij in de 'veilige' lijst staat maar nogmaals, ze hebben het jaren gehad zonder problemen. Als sla zo 'onveilig' is, waarom staat hij dan nog in de 'veilige' lijst vraag ik mij dan af.

Uiteraard ben ik naar mijn eigen kkda geweest vrijdagmiddag, Dierenziekenhuis in Groningen bij Magreet.

Met Bunny gaat het super. Ze had niet zoveel gas dus ik was er op tijd bij.. Als ik later was geweest misschien niet.

Ik zou het mijzelf ook nooit kunnen vergeven als ik niet vrij mocht en pas tegen half 10 savonds thuis kon zijn om te kijken hoe het met haar ging. Gelukkig mocht ik van mijn werk wel vrij.

Ik heb pijnstillers gekregen, novacam, maar die heb ik alleen vrijdagavond gegeven omdat ze actiever werd. Ze eet weer normaal. Ik laat haar en Witje nu zoveel mogelijk los lopen. Dat helpt buiten dat ze hopelijk wat afvalt ook haar darmen positief in beweging te houden waardoor evt. gasbelletjes sneller afgevoerd kunnen worden.

Ik ga liever 1 keer te vaak dan 1 keer te weinig naar de da.

Met grotere dieren heb je wat meer speling maar konijntjes zijn inderdaad zo kwetsbaar.. Dat wil ik niet riskeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt heel veel verschillende soorten sla, hè? En niet alle KKDA's zijn het met elkaar eens of botersla en ijsbergsla wel of niet mogen, maar ik geef het daarom liever niet. Ik geef wel rucola, krulsla, veldsla en romaine sla, want die schijnen allemaal zeker veilig te zijn. En andijvie mag ook, maar dat lijkt alleen maar op sla ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn soms ook wat kieskeurig, of eigenlijk vooral net boeren

'wat de boer niet kent dat eet hij niet'

Na een tijdje wennen ze er wel aan, dat was hier het geval met bv rucola en paksoi. Dat heb ik een paar dagen achter elkaar bij het eten gegeven. De eerste dagen bleef het liggen en heb ik het weg gehaald. Na een paar dagen hebben ze het wel opgegeten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .