Ga naar inhoud

ram castreren nog voor hij vruchtbaar is ?


*bonnie*

Aanbevolen berichten

Weet iemand of je een konijn ook kan laten vroegcastreren ?

Dus voor hij vruchtbaar is dan eigenlijk ?

Ik heb een caviaopvang en sinds enkele maanden worden alle hier geboren caviabeertjes gecastreerd op de leeftijd van 3-4 weken met als groot voordeel dat ze niet van hun mama of zusjes gescheiden moeten worden en ze sneller een thuis vinden. Ook de genezing gaat razendsnel, veel sneller dan bij een volwassen cavia.

Maar nu vroeg ik mij dus af of dat met een konijn ook kan ?

Mijn gecastreerde ram is namelijk vorige week overleden en nu zit mijn voedster alleen.

Ik heb niet veel zin om weer een ram te kopen, weer te laten castreren en dan 6 weken apart te houden, dat is een beetje te lang voor mijn voedster. Ik heb al in de meeste opvangs gekeken maar daar zitten ook geen grote gecastreerde rammen. (type franse hangoor of vlaamse reus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft een ram niet zes weken apart te houden na castratie, twee weken is voldoende.

Toevallig las ik laatst op het caviaforum al iets over zo vroeg castreren.. Wel interessant.. Ik denk dat het technisch gezien wel kan, het gebeurt ook wel eens dat een konijn waarvan een bal op latere leeftijd nóg niet in is gedaald alsnog gecastreerd wordt. Maar de ingreep is dan wel véél zwaarder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet ook zo, dat zo'n jong rammetje gewoon niet opgewassen is tegen een volwassen voedster?

dat denk ik niet, maar weet ik niet zeker. ik heb twee konijnen uit een oepsnestje van iemand, van een moeder vlaam en een dwerg vader, daarvan zou ik ook zeggen dat het nagenoeg onmogelijk zou zijn....

Het blijven konijnen natuurlijk ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat denk ik niet, maar weet ik niet zeker. ik heb twee konijnen uit een oepsnestje van iemand, van een moeder vlaam en een dwerg vader, daarvan zou ik ook zeggen dat het nagenoeg onmogelijk zou zijn....

Het blijven konijnen natuurlijk ;-)

De grootte maakt niet direct uit, wel de ervaring en het herkennen van rijden om de rangorde te bepalen. Of je nu een dwerg van nog geen kilo samen met een reus van een kilo of 6 samen hebt maakt niet uit, het maakt wel uit als de konijnen van dezelfde grootte zijn maar wanneer het gaat om een jong (tot een maand of 4 denk ik) en volwassen konijn. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het besef van 'hoe het werkt' met het bepalen van de rangorde etc.. pas echt komt als ze vruchtbaar worden. Al denk ik dat het wel iets is dat spelenderwijs ook wel in het nest al ontwikkeld, gisteren heb ik de kleintjes van Lilians pleegkonijn op foto gezet en die zijn 14 dagen oud.. Eén van de ukkies begon al op zijn broertje/zusje te rijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou jaaaa! :D

Ik zat ook al te denken dat het theoretisch natuurlijk wel kan om de teelballen eerder te verwijderen, maar dan wordt het inderdaad een openbuik-operatie, en dat is inderdaad veel zwaarder dan wanneer ze al ingedaald zijn, want dan hoeven ze alleen een klein sneetje in de balzak te maken en de teelbal van de zaadleider los halen en wippen ze hem er zo uit.

En ik had er nog niet eens aan gedacht dat je beter kan wachten met koppelen tot beide konijnen minstens 4 maanden oud zijn (tenzij je heel ervaren ben in koppelen, maar anders is 4 maanden wel een goede grens om aan te houden denk ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .