Ga naar inhoud

Welk gewicht voor een FH?


Gijssie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb Bo van de week gewogen en ze weegt 4,2 kilo en is 5 maanden. Nu is mijn vraag of dit een beetje het goede gewicht is voor een FH van die leeftijd.

Ik had namelijk het idee dat ze een beetje mager werd. Ze beweegt ook wel veel dus misschien verbruikt ze ook veel. Ik weet het ook eigenlijk niet haha het zijn mijn eerste konijntjes.

Ik hoop dat iemand anders het weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn FH Dibbes was ook een beetje een laatbloeier. Bleef ook behoorlijk lang wat aan de 'kleine' kant. Inmiddels is het een behoorlijke vent van 6,5 kilo :). Zolang ze maar goed eten/drinken, keutelen en vrolijk zijn.. dan zit het vast goed! Als je konijn echt te mager is dan voel je dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben wel weer gerustgesteld nu. Verder is Bo vrolijk (nu met de regen iets minder), eet goed, keutelt goed en beweegt veel.

@marjolijn; ik las in jouw topic dat blauwe meestal ook iets lichter blijven. Bo is blauw-otter, dus dat zal in haar geval denk ik ook wel zo zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef haar en Gijs (vlaamse reus) samen 360 gram ss per dag, met daar overheen nog ongeveer 50 gram natuur struktuur muesli. Als ik meer geef gaat het vaak niet op en eten ze geen hooi meer. Nu is de bak bijna altijd leeg (heel af en toe vind ik nog een paar korrels), en ze eten nog hooi. Ook krijgen ze iedere avond nog groente zoals witlof, andijvie, broccoli, spinazie, peen (of bospeen) en soms radijsjes. Oh ja en vaak als tussendoortje nog een stukje appel en zonnebloempitten :yes:

Ik hoor ook vaak dat mensen het in 2 x geven. Ik zet het eigenlijk gewoon altijd 's morgens neer en dan doen ze daar 24 uur mee (tot de volgende morgen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef haar en Gijs (vlaamse reus) samen 360 gram ss per dag, met daar overheen nog ongeveer 50 gram natuur struktuur muesli. Als ik meer geef gaat het vaak niet op en eten ze geen hooi meer. Nu is de bak bijna altijd leeg (heel af en toe vind ik nog een paar korrels), en ze eten nog hooi. Ook krijgen ze iedere avond nog groente zoals witlof, andijvie, broccoli, spinazie, peen (of bospeen) en soms radijsjes. Oh ja en vaak als tussendoortje nog een stukje appel en zonnebloempitten :yes:

Ik hoor ook vaak dat mensen het in 2 x geven. Ik zet het eigenlijk gewoon altijd 's morgens neer en dan doen ze daar 24 uur mee (tot de volgende morgen).

Ja ieder voert op hun eigen manier :) daar is niks mis mee.

Aan gebrek aan eten hebben ze iig niet. ;)

Gezond gewicht bij een baasje waar die niks tekort komt lees ik wel. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef haar en Gijs (vlaamse reus) samen 360 gram ss per dag, met daar overheen nog ongeveer 50 gram natuur struktuur muesli. Als ik meer geef gaat het vaak niet op en eten ze geen hooi meer. Nu is de bak bijna altijd leeg (heel af en toe vind ik nog een paar korrels), en ze eten nog hooi. Ook krijgen ze iedere avond nog groente zoals witlof, andijvie, broccoli, spinazie, peen (of bospeen) en soms radijsjes. Oh ja en vaak als tussendoortje nog een stukje appel en zonnebloempitten :yes:

Ik hoor ook vaak dat mensen het in 2 x geven. Ik zet het eigenlijk gewoon altijd 's morgens neer en dan doen ze daar 24 uur mee (tot de volgende morgen).

Ik moet zeggen dat ik 360 (of eigenlijk zelfs ruim 400) gram voer erg veel vind! Natuurlijk, het verschilt per konijn en jij weet beter hoe jouw konijnen het hier op doen dan ik, maar als je naar de richtlijn kijkt (10 à 15 gram per kg voor SS) voer je voor 36 à 24 kg konijn! Ik denk dat dat nu nog niet zo'n probleem is, maar je konijntjes zijn nog in de groei. Nogmaals, elk konijn is anders dus ik wil niet zeggen dat het per definitie te veel is maar ik ben toch bang dat dit (later) echt te veel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tamara; nee ze komen hier niets tekort. Soms droom ik wel eens van een groot veld waar ze lekker over kunnen rennen haha, maarja voor nu moeten ze het met de tuin doen.

@dollie; ik denk zelf ook dat het als ze eenmaal uigegroeid zijn teveel is. Maar nu zijn ze nog in de groei dus vind ik het wel belangrijk dat ze niet te weinig krijgen, en zo gaat het goed voor nu. Als ze uitgegroeid zijn kijken we weer verder.

Jeetje als je zegt voor 36 kg konijn klinkt dat inderdaad wel als erg veel haha. Maargoed Gijs is best lui, maar Bo is echt een bezig bijtje. Ze zien er allebei niet te dik uit. Gijs weegt nu met 6 maanden 6,3 kilo en Bo met 5 maanden 4,2 kilo.

@Jseeke; ik ben ook zo benieuwd hoeveel ze uiteindelijk gaat wegen. Elly is zo schattig :love:

moest ik even kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik 360 (of eigenlijk zelfs ruim 400) gram voer erg veel vind! Natuurlijk, het verschilt per konijn en jij weet beter hoe jouw konijnen het hier op doen dan ik, maar als je naar de richtlijn kijkt (10 à 15 gram per kg voor SS) voer je voor 36 à 24 kg konijn! Ik denk dat dat nu nog niet zo'n probleem is, maar je konijntjes zijn nog in de groei. Nogmaals, elk konijn is anders dus ik wil niet zeggen dat het per definitie te veel is maar ik ben toch bang dat dit (later) echt te veel is.

360 gram is voor 2 grote konijnen niet te veel als je normale biks geeft maar idd ss dat is ander soort voer daar geef je minder van en dan zou 360 gram te veel zijn.

Mijn fransen krijgen 180 gram biks perdag maar dat is gewone biks van het merk kenner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elly is een ras FH-voedster van 8 maanden oud & weegt nu 4,8 kg.

Grote konijnenrassen groeien idd langer door dat de kleine rassen :)

Ik ben benieuwd wat haar uiteindelijke gewicht gaat worden...

Jou fransen is te licht als het een ras zuivere fransoos is.

Een franse hangoor hoort met 8 maanden toch wel al tegen zijn uitgegroeide gewicht aan te zitten.

Klopt een franse hangoor groeit tot ongeveer 14 maanden maar met zijn 8 a 9 maanden hoort hij toch wel al 5,5 a 6 kilo te wegen.

Jou franse hangoor zit op een gewicht voor de leeftijd van 5 a 6 maanden.

Dus of jou franse hangoor is niet helemaal zuiver of hij heeft een groei achterstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jou fransen is te licht als het een ras zuivere fransoos is.

Een franse hangoor hoort met 8 maanden toch wel al tegen zijn uitgegroeide gewicht aan te zitten.

Klopt een franse hangoor groeit tot ongeveer 14 maanden maar met zijn 8 a 9 maanden hoort hij toch wel al 5,5 a 6 kilo te wegen.

Jou franse hangoor zit op een gewicht voor de leeftijd van 5 a 6 maanden.

Dus of jou franse hangoor is niet helemaal zuiver of hij heeft een groei achterstand.

Ik heb mijn FH-dame bij een erkende fokster gehaald van dit ras, dus ik weet heeel zeker dat ze een zuiver FH is :yes:

Ze komt van dezelfde fokster waar Sherrifke (Simone) Sem heeft gehaald.

Elly is geen hij maar een zij ;) Ze zeggen dat voedsters lichter kunnen zijn dan rammen.

Ik vind haar gewicht niet zorgwekkend & heb ik totaal niet het gevoel dat ze een groeiachterstand heeft.

Kwa lichaamsbouw is ze nix te dik, maar ook nix te dun.

De DA vond haar helemaal perfect vorige week, toen ze gecastreerd werd :)

Ieder konijn is anders, dus ik neem verder nog geen actie zolang ze nog middenin de groei is.

Als ze met 15 maanden nog zogenaamd te licht zou zijn volgens raskenmerken, kan ik altijd even contact opnemen met de fokster mocht het nodig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn FH-dame bij een erkende fokster gehaald van dit ras, dus ik weet heeel zeker dat ze een zuiver FH is :yes:

Ze komt van dezelfde fokster waar Sherrifke (Simone) Sem heeft gehaald.

Elly is geen hij maar een zij ;) Ze zeggen dat voedsters lichter kunnen zijn dan rammen.

Ik vind haar gewicht niet zorgwekkend & heb ik totaal niet het gevoel dat ze een groeiachterstand heeft.

Kwa lichaamsbouw is ze nix te dik, maar ook nix te dun.

De DA vond haar helemaal perfect vorige week, toen ze gecastreerd werd :)

Ieder konijn is anders, dus ik neem verder nog geen actie zolang ze nog middenin de groei is.

Als ze met 15 maanden nog zogenaamd te licht zou zijn volgens raskenmerken, kan ik altijd even contact opnemen met de fokster mocht het nodig zijn.

Ik ben ook KLN fokster zoals jij het zegt erkend fokster van dit ras in kleurslag blauw, blauw-bont.

En hieronder plaats ik een klein tekstje die een andere erkend fokster (hier op het forum heet ze BRC) van dit ras heeft geschreven hier op het forum over het gewicht van een fransoos.

Ik zocht ook nog een ander stukje van haar dat ze geschreven had maar kan het nergens vinden even.

hum....een fh groeid tot 14 maanden......met een maand of 7 a 9 zal ie op het min gewicht zitten.

rond de 5 a 5,5 kilo ( sommige vooral blauw willen nog wel kleiner blijven) Het gewicht van 6 a 6,5 behalen ze vaak pas met 1 jaar.

Het is wel zo meer beweging betekend ook meer voer wat ie zal moeten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sem, FH, blauw is 15 maanden oud en weegt precies 5 kilo..

Heeft die van mij dan ook een groei achterstand... of is ze ook iet raszuiver?

Want dan moet ik toch echt overwegen om die tattoo te verwijderen :bad: de neppert :lol:

Gewoon bleken die handel in haar oortjes, haha ;)

Ik verwacht dat Elly's volwassengewicht dan ook zo rond de 5 kg zal gaan liggen.

Mij maakt dit verder helemaal niets uit.

Ze hoeft van mij niet persé aan alle raskenmerken te voldoen, zolang ze maar gezond & gelukkig is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

360 gram is voor 2 grote konijnen niet te veel als je normale biks geeft maar idd ss dat is ander soort voer daar geef je minder van en dan zou 360 gram te veel zijn.

Mijn fransen krijgen 180 gram biks perdag maar dat is gewone biks van het merk kenner.

Dus vinden jullie het dan teveel voor 2 konijnen in de groei? De fokker, zowel van Gijs als van Bo zei dat ze onbeperkt biks mochten tot ze volgroeid waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook voor konijnen in de groei vind ik het persoonlijk vrij veel, maar dat ligt wel aan hoe ze verder eten. Mijn ervaring is dat onbeperkt voeren (en dat is dit wel min of meer, aangezien ze er de hele dag over doen) vaak ten koste gaat van het hooi eten. Sommige konijnen eten helemaal geen hooi dan, anderen vaak in elk geval (veel) minder. En hooi is nu eenmaal de hoofdvoeding. Ik zou in dit geval gewoon op mijn gevoel af gaan, als je vindt dat ze geneog hooi eten dan zou ik het zo laten en over een half jaar nog eens weer kijken naar de hoeveelheid biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik het nog wel even zo laat, ik zie ze regelmatig hooi eten. Ik heb natuurlijk niet veel ervaring met konijnen dus ik weet eigenlijk niet wat ze normaal aan hooi eten. Ze krijgen wel al minder groente, want ik vond soms een bdk. Met minder groente ben ik die niet meer tegengekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus vinden jullie het dan teveel voor 2 konijnen in de groei? De fokker, zowel van Gijs als van Bo zei dat ze onbeperkt biks mochten tot ze volgroeid waren.

Onbeperkt voeren daar bedoelen ze mee dat ze biks krijgen naar de hoeveelheid biks die ze krijgen als ze volwassen zijn.

Bvb ik geef 180 gram per dag deze hoeveelheid krijgen ze hier zowel jong als oud als ze volwassen zijn krijgen ze hier niet meer biks altijd 180.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sem, FH, blauw is 15 maanden oud en weegt precies 5 kilo..

Heeft die van mij dan ook een groei achterstand... of is ze ook iet raszuiver?

Want dan moet ik toch echt overwegen om die tattoo te verwijderen :bad: de neppert :lol:

Blauwe fransen zijn veelal kleiner dan andere kleuren.

En ja je hebt klein uitgevallen fransen... dat heb je als je met te kleine fransen fokt dat geven ze door aan hun jongen.

Ene die tatou zegt ook niet altijd iets, de ene fokker is de andere niet.

En ik zeg niet dat de fransen niet zuiver zijn maar er zijn wel meer fokkers die zeggen dat dit te licht is.

Maar goed verder zul je je konijn wel het beste kennen.

Ik zal nog eens advies geven als er om gevraagt word..... niet als er zo gereageerd word kan ook op een andere manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .