Ga naar inhoud

Hoeveel biks?


wendyminoes

Aanbevolen berichten

Hallo, hier alweer een topic van mijn kant, maar er schieten mij de laatste tijd steeds meer vragen te binnen :$

Ik heb nu 2 teddy dames van bijna 4 maand. Momenteel geef ik ze onbeperkt biks omdat ze nog in de groei zijn. Ze hebben 2 voerbakjes en als ik ze 's ochtends in de ren zet zijn beide bakjes zo goed als leeg, het zijn echte vreetzakjes dus.

Naast hun biks hebben ze onbeperkt hooi dat ik elke avond aanvul, en krijgen ze elke middag een bord groente dat binnen no-time leeg is!

Maar ik las laatst iets over zandblaas, wat ze kunnen krijgen van te veel biks?

En moet ik binnenkort hun voer gaan afwegen? En hoeveel moeten ze dan?

Ik kan namelijk toch nooit in de gaten houden of ze hun bakje wel leeg eten want de ander kan het toch ook stiekem opeten?

Sorry voor de vele vragen maar ik ben nog lerende! :he:

Groetjes!

aangepast door wendyminoes
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn hier allemaal om te leren

Van en door elkaar

Als je een bikssoort hebt met een hoog calciumgehalte kunnen ze daar blaaszand van krijgen

Daarom hebben de meeste hier de voorkeur voor hopefarms supertrio en SS

Maar er zijn nog meer goede soorten biks

Kijk naar de samenstelling

Belangrijk hoog vezelgehalte

Weinig vet en weinig calcium

En tot 7 maanden wordt geadviseerd om onbeperkt biks te geven

Maar ze moet wel de blindedarm keutels op blijven eten

En hooi

Maar zo te horen eten ze bij jouw alles wat los en vast zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag! Ik geef nu supertrio in combinatie met Havens Excellent M5 en het duo Thrianta's is van eind april. Ben echt een beetje aan het aftasten hoeveel ze nu mogen. Als ik ze een bakje geef, 's morgens en 's avonds, is het vrij snel leeg. Ze kunnen wel de hele dag hooi eten. Had ze een dag wat meer gegeven en toen kwamen er ook meer van die blindedarm keutels. Het is dus echt proberen? Want ik wil ze ook niet te veel biks geven, onbeperkt, zodat er weer meer van die keutels komen. Nu geef ik met z'n tweetjes 's morgens en 's avonds een bakje van ca 60 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Richtlijn is ongeveer 25 gram per kg volwassen lichaamsgewicht. Je moet dus uitgaan van wat ze later gaan wegen. Met Teddy Dwergjes is dat nog een beetje lastig, aangezien het eigenlijk niet echt een ras is met een eenduidige rasstandaard. Elke fokker fokt min of meer naar eigen idee en het gros van de fokkers fokt eigenlijk gewoon op wat goed verkoopt....... Ik zou voorlopig dus zeker uitgaan van 2 kg, dan voer je ook niet te weinig. Zo'n 100 gram voor jouw twee dames samen dus. Helemaal onbeperkt voeren ben ik geen fan van bij (jonge) konijnen. Gaat vaak toch ten koste van het hooi eten en dat is het allerbelangrijkste.

Let wel op het calciumgehalte van je biks. Zit er te veel in, dan kunnen ze inderdaad een 'zandblaas' ofwel blaaszand, gruis en/of stenen krijgen. Persoonlijk vind ik dat er niet meer dan 0,9% calcium in de biks mag zitten. Als er meer in zit, krijgen ze te veel calcium binnen als je 25 gram per kg voert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 dametjes eten ook alles wat los en vast zit, ze zijn 5 maanden oud..Ik heb de biks van SS, en dat gaat er prima in, haha..Ik vul een bakje helemaal vol, en dat is in de avond al weer leeg. Ook het hooi is in 1 dag op.

Ik vul gewoon bij, en zag gister op de SS verpakking dat de richtlijn 60-70 gram per konijn per dag is? Terwijl ik inderdaad hier las dat het 25 gram per konijn per dag is..

Ff aftasten dus, denk ik..Hier groeien ze als kool, en zolang ze niet dik worden is daar volgens mij niets mis mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 gram per kg volwassen lichaamsgewicht, klein verschilletje. Wat op de verpakking staat is vaak te veel. Supreme heeft er natuurlijk wel baat bij als jij je konijnen twee keer zo veel geeft, is het ook twee keer zo snel op en moet je twee keer zo veel kopen.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ss 15 ram per kg volwassen gewicht was

25 gram per kg volwassen lichaamsgewicht, klein verschilletje. Wat op de verpakking staat is vaak te veel. Supreme heeft er natuurlijk wel baat bij als jij je konijnen twee keer zo veel geeft, is het ook twee keer zo snel op en moet je twee keer zo veel kopen.. ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .