Ga naar inhoud

fred is apathisch, help???


merikke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik kwam vanavond thuis na ene dagje weg en Fred ligt/zit in zijn kooitje, eerst viel het meniet zo op, maar hij doet eigenlijk niets, voelt wat koel aan, basilicum geen reactie, rammelen met de zonnebloempitjes ook geen reactie, ik kan hem opakken, dan stribbelt hij een beetje, hij heeft een beetje een nat oogje, maar verder kan ik niets bedenken, wat moet ik nu doen?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik ben net terug en ik heb Fredje in moeten laten slapen. Hij had een accute maagverstopping, een operatie was de enige mogfelijkheid met een geirnge kans van slagen, en dat wilde ik hem niet aandoen. Ik vind het evrschrikkelijk, hij was zoo leuk. Nu morgen de kids vertellen wat er is gebeurd en dan zoeken we een mooi plekje in het bos voor hem. We hbben van hem genoten en hij heeft d elaatste weken van zijn leven het in ieder geval goed gehad bij ons. Wat voel ik me zielig en verdrietig zeg, maar dat zullen jullie wel herkennen.

Weltrusten allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HAllo,

De verstopping is me niet opgevallen, hij at gewoon, was levendig en keutelde ook prima, toen wij weggingen. De DA kon het ook niet met zekerheid zeggen, maar het was wel duidelijk. Zij zei dat zo'n verstopping heel snel kan optreden. En hij verslechterde met de minuut sinds wij thuis waren. Het was gewoon heel zielig, maar toen wij weggingen had hij nog gewoon gegeten,. brokjes en hooi en wat zonnebloempitjes. De precieze oorzaak zal ik nooit weten, en het blijft verdrietig. Vanmorgen hebben we hem begraven in het bos, boompje erop. De kinderen waren bijzonder nuchter, t was mams die het hardst stond te huilen. Maar goed, hij heeft geen pijn meer en dat is het belangrijkste.

Dank voor jullie lieve reacties

Tot een volgende keer als er een nieuw nijntje is, want dat hok is zo wel erg leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja , dieuwertje bij mij at ook altijd en merkte je niks aan totdat op een ochtend zij koud wa s, niet at en bleken haar darmpjes al vrij stil te liggen, kan soms snel gaan hoor want ik ben heel allert op dat soort veranderingen.

Ik heb haar gelukkig er nu weer helemaal bovenop gekregen . Helaas mocht het bij jou niet zo zijn, en geloof me toen onze lieve bunnie gestorven was was ik ook degene die het daar het zwaarst mee had, kids ook wel even maar blijkbaar sluiten die het sneller af ;-).

Nogmaals sterkte :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een verstopping zit er volgens mij toch niet in een dag

Hij moet al wat slechter gegeten hebben of gekeuteld

Niks op gevallen ?

Sterkte

vandaar ook de Acute maagverstopping, ofwel acute bloat. op een of andere manier blokkeerd de boel dan waardoor je zeer snel gasvorming krijgt en het dier zeer snel overlijd.

op medirabbit.com staat het op zich heel mooi omschreven, het is alleen wel in het engels.

misschien een troost voor je dat je er echt niks aan hebt kunnen doen. Mijn konijn Gijs is hier ook aan overleden. om 5 uur had hij nog groentes gegeten, om 12 uur toen we naar bed gingen was hij was stilletjes en wat zijn buikje wel wat gespannen, maar niet heel raar ofzo. Om half 4 is hij bij ons op schoot overleden. Als ik mij niet vergis is Indy van Dollie ook hieraan overleden. Het komt helaas vrij vaak voor en je kunt er helemaal niks aan doen. Wat de situatie misschien nog wel vervelender maakt, omdat het zo onverwachts komt.

Heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van je konijn, heftig zeg.

Ik geef mijn konijnen af en toe zonnebloempitjes, ongebakken, van die zakjes bij de dekamarkt. Ze vinden het heel erg lekker maar

ze worden er dik van dus ik geef ze niet meer dan Ć©Ć©n keer in de week. En dan zo'n zakje verdeeld over 7 konijnen. Maar daar

heeft je konijn vast geen acute maagverstopping van gekregen, ik kan het me niet voorstellen. Volgens mij is acute maagverstopping

meer een op zichzelf staand medisch syndroom waar ze niet echt een oorzaak voor kunnen vinden? Maar ik kan me vergissen. Ik

denk als je hem een handje gaf elke dag dat het wat veel is, maar niet dodelijk.

Mag ik vragen hoe ze die diagnose hebben gesteld? Maken ze dan een rƶntgenfoto ofzo? Voor het geval ik zelf een keer zoiets

meemaak met mijn konijn. En, ik weet wel dat ze elk konijn moeten beoordelen voor ze iets zeggen over opereren, maar hoe

zijn de kansen bij een operatie? Weet iemand anders dit? Echt rot voor je dat je dit moest overkomen, sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb zonnebloempitjes die ze ook voor vogels verkopen, bij de welkoop, is verder niks mee gedaan of zo, van die grijze. Wist alleen niet dat ze er dik van werden, weer wat geleerd. De Da heeft aan zijn buikje gevoeld, en ook mij laten voelen, je voelt duidelijk een dikke bobbel zitten waar zijn maagje hoort te zitten, en zijn buikje verder was leeg, ze heeft ook geluisterd en hoorde totaal geen darmactiviteit. Dit bij elkaar was de optelsom. Een operatie was in theorie,wel mogelijk, maar bij 'gezonde' konijnen, bv bij sterlilisatie of zo, is narcose al een groot risico, en Fredje was al helemaal apathish en gaf eigenlijk geen sjoege meer. Dus voor mij was dat geen optie, om hem dat allemaal aan te doen terwijl de kans van slagen heeel klein was. De DA was het hier helemaal mee eens hoor. Ik vind dat je dan voor de meest humane wijze moet kiezen en hem rustig in moet laten slapen, hij is in mijn armen ingeslapen, heel rustig.

Groetjes MĆ©rikke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, sorry dat ik het vroeg hoor, want het is niet niks natuurlijk, heel emotioneel. Ik had precies hetzelfde gedaan trouwens. Het

moet wel te doen zijn voor het beestje. Ik heb laatst bijna een kat verloren die onderzocht moest worden aan zijn hart, die gaat dus

nooit meer onder narcose. Als het nodig moest zijn, laat ik hem ook inslapen want zijn hart trekt het gewoon niet meer. Ze kunnen

het niet zelf beslissen dus moet jij het doen, maar dat is het vervelendst aan huisdieren hebben. En een konijntje heb ik laatst

moeten inslapen, omdat zijn nieren ermee waren opgehouden. Maar als je gedaan hebt wat je kunt, voelt het gewoon veel beter.

Nou sterkte, misschien een idee om een verhaal over Fred te schrijven voor de regenboogbrug?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .