Ga naar inhoud

Hoe konijn af laten vallen?


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Veel hooi is prima. Niet te veel brokken en opletten welk groenvoer je geeft. Wortel bevat veel suikers, dus dat moet je niet te vaak geven. Komkommer en witlof mogen ze wel meer hebben (wel even opbouwen indien je konijn dit niet gewend is).

Zo verder is heel veel beweging ook belangrijk voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook het probleem met een van mij FRH.

zij is ook een heel lui konijn wat niet veel doet

ondanks dat ze altijd het hele huis en tuin ter

beschikking heb.

ik heb een zandbak in de tuin voor haar gemaakt

in de hoop dat ze dat leuk vond.

nou verdomd ze is er elke dag heel druk mee(ik ook want ze gaat door tot alles

eruit is)en dat doet ze een paar keer per dag.

maar je ziet haar slanker worden.

misschien een idee om die van jou ook in beweging te krijgen

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, geen ruimte voor in onze tuin.

Onze tuin staat zegmaar vol met planten en bloemen.

Dan heb je ergens in de hoek het hok met de ren.

En er lopen nog 2 paadjes doorheen.

Mn moeder is gek op bloemen, dus ja.

Dat gaat dus ook niet werken, want de plantjes zijn altijd heeeeel erg interessant..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen ze klein was wel eens geprobeert om haar aan een tuigje te laten lopen.

Zij loopt, ik erachteraan, dus geen getrek ofzo.

Maar dat wilde ze niet.

Wat ik wel kan doen, is haar op het pleintje achter ons huis laten lopen.

Dat is een speelpleintje voor kinderen, die wordt omgeven door 4 blokken met huizen.

Er zijn 4 smalle steegjes aan dat pleintje, verder niet.

Dus ontsnappen kan ze niet heel makkelijk.

Maar dit kan pas weer als de oppaskinderen er zijn, dan kunnen we allemaal in een steegje gaan staan...

Zou dit een idee zijn of zou dit heel veel stress opleveren?

Als ze in de tuin mag is ze wel heel nieuwsgierig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat was dan ook de bedoeling.

Nee ze is zeker niet bang!

En dat pleintje wordt meestal bezet door mn oppaskinderen en die vinden mn dieren geweldig, dus dat komt dan wel goed.

Annie komt vaak naar je toe, om even te snuffelen.

Dollie wordt nog een heel karwei om die te pakken, die komt namelijk nooit naar je toe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze man was ook wat te zwaar, aldus de dierenarts. (ik leef in ontwetendheid... Mijn konijn is perfect ;-))

Als 'oplossing' hebben we zijn biks afgebouwd. Nu krijgt hij ze enkel nog héél af en toe als snoepje, maar niet meer dan een 10-tal per week. Daarna hebben we zijn groentjes wat geminderd. Hij krijgt nog veel groenvoer, maar is iets meer op hooi aangewezen, wat hij ook wel weer netjes opeet.

Qua beweging konden we niets meer veranderen. Meneer loopt al los in de keuken en woonkamer en heeft dus een bijzonder grote 'ren', zijnde mijn woonvertrekken, ter beschikking. Als jouw konijn in een hok zit, is het misschien een goed idee om hem vrij loop van het huis te geven?

Ah ja, 't is misschien nog zinvol om te vermelden dat Ralph een Franse Hangoor is, dus misschien in de lijn van jouw Vlaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorgen de kat en hond er dan juist niet voor dat ze in beweging komt? Ik heb ook 1 lui konijn, maar een tunnel en zandbak en verhogingen helpen ook niet. Alleen loslopen in de tuin. dat vindt ze zo interessant, dat ze daarvan gaat rondlopen. En rennen, als ze merkt dat we haar weer willen pakken/terugjagen naar de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, want ze sluiten haar in :P

De 1 komt van de ene kant en de ander van de andere kant.

En ze blijft gewoon zitten, maar vind het wel heel eng.

Ik heb haar net even alleen op het pleintje laten lopen.

Naja lopen, rennen.

Tsjonge dat was reuze interessant.

Ze snuffelt overal aan en was rondjes aan het rennen.

Ik heb Dollie in de ren gelaten, omdat zij het denk ik alleen maar eng vindt.

En Annie reageerde goed op het alleen op het pleintje lopen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel beweging in een lekkere grote ren of weitje is echt DE manier om af te vallen. Pooke was te dik, en nu hij elke dag een aantal km aan sprintjes trekt is hij echt wat gewicht kwijtgeraakt.

Mij valt op dat grasveld of iets anders met zachte ondergrond uitnodigt om hard te rennen. Harde ondergrond niet zo, gek is dat eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt,

en ik hoop dat ik over een half jaar ook kan realiseren dat ze lekker een ren hebben om gek te doen.

Nu zal ze het moeten doen met af en toe op het pleintje, helaas.

En heb de brokken bijna gehalveert (in 2 weken tijd)

En soms krijgen ze zelfs bijna niet, maar moeten ze hooi eten (dit doen ze dan ook voldoende)

En krijgen ze groenvoer, zoals andijvie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo hehe, ze hebben vandaag eindelijk los op het plein gelopen.

Dit was voor Annie een groot feest, want er was van alles te zien en te ruiken (owja en te eten, maar dat mocht niet)

Dollie vond het in het begin maar helemaal niets en heeft vanachter de kliko naar Annie zitten gluren.

Na ongeveer een kwartier kwam zij er ook uit.

En na een half uur was Annie zo moe dat ze er eerst maar eens bij ging liggen en we kregen haar ook niet meer overeind.

Dit wordt dus vaker herhaalt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Pommy - een dwergkonijntje - is ook veel te dik. Ik geef haar al minder brokjes, en zal ook minder/geen wortel meer geven. Probleem is dat ze vaak meesnoept uit het bakje van onze Pluis - een rasloos konijn dat 2,3 kilo weegt, volgens de DA goed op gewicht.

Ik heb nu van Pets Place Premium luxe variatie menu gekocht, maar daar staat niet op hoeveel je moet geven. Ze krijgen ook 2x daags een mix van wortel/loof, peterselie. Of andijvie, een pitloos druifje, een halve kers/aardbei, maar van aardbeien houden ze niet echt. En natuurlijk een brocoli roosje. Niet dit allemaal tegelijk natuurlijk, maar een variatie. Zou 2x per dag teveel zijn? Ze krijgen ook veel hooi. Momenteel niet veel beweging bij gebrek aan mogelijkheden. En omdat ze lui zijn, niet lopen als het wel kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever groente dan fruit, in praktisch alle soorten fruit zitten veel suikers.

Is het gemengd voer? Daar heb je vaak het risico dat ze selectief eten... of bij koppels: de ene het lekkers en het andere het gezonde. Bovendien is het vaak niet het meest geweldige voer.

Ik weet niet wat de samenstelling is van dat voer? Misschien dat je het over kunt typen van de zak?

Wanneer geef je ze de mogelijkheid om lekker de pootjes te strekken? Konijnen zijn 's ochtends (vroeg) en 's avonds/'s avonds laat actief. Schemerdieren. Mijn monstertjes slapen binnen bijvoorbeeld de gehele middag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de verpakking is dit voer door dierenartsen aanbevolen. Daarom heb ik het ook genomen. Er staan wel foto's op van wat er inzit, maar geen letterlijke beschrijving. 'Een rijke variatie van 1e kwaliteit zongerijpte granen, noten en zaden' . 'uitgebalanceerde samenstelling'. "hoogwaardige eiwitten, planten, (tuin) kruiden, groenten en fruit uit de natuurlijke leefomgeving' zijn kreten die op de verpakking staan. Ze eten elk uit een eigen bakje, indien mogelijk apart.

Als ze de pootjes mogen strekken kan dat overdag zijn, maar meestal 's avonds (laat). Er lijkt geen hok geschikt - ruim genoeg om ze in te laten. Ik stuur wel een e-mail aan Pets place als dat kan over de hoeveelheid. Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar denk eraan.. op de verpakking doen ze er alles aan om de consument te verleiden om het spul te verkopen... ook al is het nog zo slecht ;) Een verpakking is gewoon pure reclame en ze gaan echt niet zeggen: u kunt beter krijgen. Of: deze samenstelling deugt langs geen kanten ;)

Maar er staat dus nergens op wat de samenstelling is? Dan zou ik dat aan de producent vragen en dit vergelijken met de samenstelling van konijnenvoer die zeker goed zijn, zoals hope farms super trio of door velen zeer geliefde Science Selective (SS) van Supreme

De samenstelling van de eerste is: Analyse_Rabbit_SuperTrio.jpg Dan heb je iets om te vergelijken. Die van SS staat ook wel op het forum.

Van gewone biks wordt 25 gram per kilo konijn aangehouden als richtlijn en als advies. Producenten proberen je konijn natuurlijk zoveel mogelijk te voeren (is goed voor de portemonnee van het bedrijf natuurlijk) Maar aangezien je konijn moet afvallen, zou ik zeker voor minder gram per kilo konijn gaan. Het is altijd zoeken naar waar jouw konijn goed op doet. De een heeft meer nodig dan de ander.

Hooi moeten ze natuurlijk altijd krijgen, onbeperkt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn beide konijnen krijgen al heel weinig te eten!

Ik denk dat hetgeen wat ze krijgen nog niet genoeg is voor 1 konijn.

Maar dat is de enige manier om ze niet dikker te laten worden.

Momenteel krijgen ze nog gemengt voer (oho, ja kon het zowat voor niets krijgen en is calcium arm en verder zelfde samenstelling als HF en bij mij vreten ze alles op wat voor hun neus ligt en ze eten van beide alles)

Als die op is eten ze weer HF en daar doen ze het prima op.

loslopen was een groot suc6, maar de oppaskinderen zijn er nu iedere keer niet, dus kan ze niet los laten lopen, helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op produkten die voor menselijke consumptie bestemd staan mogen geen onwaarheden staan. Maar waarschijnlijk is dat bij dieren anders. Ik heb nu een paar zakken van Pets Place gehaald, kan daarna wel op dat voer van Supreme overgaan. Ze krijgen ook nog groente, dus ze kunnen wel wat minder korrels eten. Altijd hooi, natuurlijk!

Bedankt voor alle tips! Namens Pommy en Pluisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .