Ga naar inhoud

Jopie gecastreerd, paar vraagjes


ShinLi

Aanbevolen berichten

Hallo, na een ochtend en middag in spanning te hebben gezeten, heb ik Jopie nu net weer opgehaald bij de dierenarts. Klein ritje van 20 minuten terug naar huis, en haar nu lekker in een ren binnen gelegt met handdoeken en een lekkere warme kruik.

Ze is gelukkig weer wat alert, maar ligt nu lekker ingepakt tussen een handdoek (mevrouw wou al omvallend het hele hok door, vond dat nog niet zo'n goed idee.) Dus operatie geslaagt.

Ik heb me al erg goed ingelezen, maar ik had nog ff een paar vraagjes, vooral waar ik op moet letten, en eventueel wanneer ik zou moeten ingrijpen.

Binnen welke tijd zou Jopie weer moeten gaan eten? Ik heb hooi en biks nu vlakbij haar liggen, en zal zometeen nog ff wat groenten snijden en erbij doen. Ze is een klein konijntje en drinkt nooit zoveel, maar ze moet dus wel weer gaan drinken. Binnen welke tijd moet ze dit weer gaan doen?

Bedankt voor het lezen, en ik houd haar constant in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zo'n twaalf uur na de ingreep nog niks gegeten heeft, zou ik voorzichtig aan beetjes beginnen te dwangvoeren. Elk uur een paar ml is voldoende. Ze hoeft ook niet heel veel te eten, een beetje hooi of een paar blaadjes groente is al mooi. Biks zal ze waarschijnlijk nog niet eten de eerste dag(en), dat is heel normaal. Ik zou haar vooral veel groenvoer aanbieden, eventueel maak je dat nog wat extra nat. Dan is het ook niet zo erg als ze niet veel drinkt. Wel zou ik haar, ook als ze normaal uit een flesje drinkt, een (laag) bakje geven zodat ze makkelijk kan drinken. Daarnaast zou ik haar ook echt proberen te stimuleren om te eten, niet alleen eten bij haar neer leggen maar hou het ook voor haar neus, pest haar er maar een beetje van. Vinden ze vaak niet leuk, maar uit frustratie willen ze nog wel eens naar het blaadje happen.. En het zo maar opeten.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb inderdaad al een extra bakje water erin gezet, misschien nog net wat te hoog, dus ik ga nog ff op zoektocht voor een beter bakje. Want ze staat normaal in haar buitenhok, dus ze moet zowieso eerst de drinkfles ff weten te vinden. Ik heb al wat 'gepest' inderdaad met wat groenten, zal straks nog wel ff wat lekker andijvie halen (hadden we dus net niet in huis XD.). Maar ze hapte nog niet toe helaas. Madam wou zonet alweer rond gaan huppelen... of iets wat erop leek, dus heb haar toch maar weer ff tussen twee handoeken ingepropt zodat ze wat rusitg blijft. Ze ademt nog wel snel hoor en trilt wat, zal wel wat stress en narcose zijn of niet?

Ze is ook altijd verzot op gewoon vers geplukt gras en madeliefjes, zou ik dit ook gewoon aan haar kunnen geven?

Bedankt voor je snelle reactie!

((en daar begint ze weer aan de wandel, ze heeft wel pit hoor XD)

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee >.>, maar ik ga vanavond wat halen bij de DA hier in het dorp. Ze heeft bij de DA waar de castratie is gebeurd een pijnstilling gekregen die 3 dagen moet werken. Maar jah.... als het niet goed gaat, dan heb ik altijd wat achter de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee >.>, maar ik ga vanavond wat halen bij de DA hier in het dorp. Ze heeft bij de DA waar de castratie is gebeurd een pijnstilling gekregen die 3 dagen moet werken. Maar jah.... als het niet goed gaat, dan heb ik altijd wat achter de hand.

Dan is het maar goed dat je gaat halen want een pijnstiller werkt bij konijnen altijd maar 12 uur!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies waarom ik niet naar de dierenarts in ons dorp ga, gatverdamme wat een stomme vent zeg >.>. Maar ach, had dus geen carprofen of i.d in druppel vorm. Vroeg waarom ik niet bij hem de konijn had laten castreren..... erhm... mag ik mijn eigen DA kiezen misschien? Misschien had je me dan maar moeten bellen toen ik vroeg om gebeld te worden 2 jaar geleden wanneer ze een entdag hadden. Ik wacht nog steeds op het telefoontje. Omdat misschien mijn huidige DA praktijk heel vriendelijk en medelevend is? Daarom? Bah.

Jopie heeft net één grasprietje gegeten, ik stond hier al te juichen XD. Maar ach, ik blijf proberen, ik wil in ieder geval dat voordat ik vanavond of vannacht op bed ga heeft gegeten, in ieder geval voor mijn gevoel genoeg heeft binnengekregen. Moet morgenochtend werken, maar moeder is gelukkig thuis en kan me altijd bellen indien van noodgeval (ben binnen 2min thuis als het moet van werk XD). Eventueel kan ik morgenmiddag altijd nog naar de DA rijden voor pijnstilling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft nog niet erg veel gegeten, hooguit een blaadje van de wilgentak die mn vriend had meegenomen. Is dit genoeg? Of moet ik voordat ik ga slapen toch proberen er wat in te krijgen, misschien toch dwangvoeren? Of is dit een beetje te voorbarig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, kan mn post hierboven niet aanpassen, dus maar een triple post >.>. Jopie leefde ineens helemaal op nadat ik de vorige post hier had neergezet. Ze ging ineens lekker twee blaadjes van de wilgentak eten, ze gingen ook mooi snel naar binnen. 2 uur geleden wou ze niet eens kauwen op het blad. Ze zit nu weer rustig in het hoekje. Ik hou haar nog goed in de gaten tot ik op bed ga, anders zet ik eventueel nog ff mn wekker ergens midden in de nacht XD. Ze was zo nu en dan wel erg koud, want ze kruipt steeds bij de kruik weg. Maar voor vanacht lekker dikke dekens over het hok heen zodat ze geen last heeft van tocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mooi dat ze eet. Ik geloof dat konijnen als ze zich niet lekker voelen, eerst groenvoer/kruiden willen, dan hooi en dan biks.

Ik weet niet waarom, misschien dat biks zwaarder op de maag liggen. Konijnen kunnen niet overgeven dus alles wat ze eten,

moeten ze kunnen verdragen. Ik heb zelf maagproblemen, ik maak teveel zuur aan, en als ik last heb van mijn maag wil ik ook

alleen lichte dingen eten zoals pap of rijst. Ik zou zelf wel de wekker zetten inderdaad. Wat ik zelf doe, ik heb zo'n straalkacheltje

een halogeen ding, en die zet ik dan in de buurt van het konijn. Wel niet te dichtbij zetten natuurlijk. Dan maakt het niet uit of ze

op de kruik liggen. Ik heb wel een heel veilig ding die meteen uitgaat als hij valt dus kijk uit voor brandveiligheid! Maar als ze

een paar blaadjes heeft gegeten, gaat het zeker goed komen. Dwangvoeren is heeelemaal niet leuk, ten alle tijde proberen te

vermijden, maar als het moet, dan moet het. Je kunt ook even onthouden hoe laat ze dat blaadje heeft gegeten. Eet ze binnen 12

uur weer, liever eerder natuurlijk, hoef je niet te dwangvoeren. Moet ze wel blijven eten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben nu nog steeds wakker (en mijn wekker gaat om 6 uur weer XD), zal zeker om 3 uur nog ff van bed om te controleren. Maar zover ik heb kunnen tellen heeft ze nu al een stuk of 7 wilgenblaadjes opgekauwt. Dus ik ben mn vriend wel dankbaar dat hij die vanavond even heeft meegebracht ^^. Want daar is ze normaal ook gek op. Ze zit nu weer lekker in een hoekje, heb weer ff de kruik richting haar geduwd. Ze begint wel wat te grommen elke keer ik haar aanraak of bij haar kom, maar jah... wat wil je ook met zo'n stunt. Mn moeder de opdracht gegeven zodra ze denkt dat er iets verkeerd gaat of ze het niet vertrouwd, me te bellen op het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer verwacht je de eerste keuteltjes weer? Ze eet nu voornamelijk haar wilgenblaadjes op, en wat gras wat ik geplukt heb (en de groenten laat ze links liggen, ach jah XD). Ze heeft al wel een paar plasjes gedaan, drinken heb ik haar nog niet zien doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owh trouwens heb net nog carprofen gevonden, paar weken geleden moest Baldr dit hebben. Ik heb hier genoeg aan om het weekend over te komen als het al nodig is ^^, dus dat is mooi. Heb ook net drie mooie ronde keuteltjes ontdekt, dus het gaat erg goed. Jopie viel meteen weer aan op haar nieuwe wilgentakje :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EEt ze inmiddels ook al wat hooi? Of kruiden (paardenbloem ofzo?)

Biedt haar anders een blaadje witlof, peterselie oid aan... Ze moeten wel meer gaan eten dan alleen wilgenblaadjes, maar ze eet gelukkig.

Probeer anders wat andijvie, zit vocht in: drinkt ze wel goed?

Heb je een kruik bij haar gelegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde precies hetzelfde schrijven als wat Fleurtje1985 schreef. Aan een paar wilgenblaadjes op een dag heeft ze ècht niet genoeg. Ze moet zeker wel 50 ml per kg lichaamsgewicht eten en drinken. Heb je geen Critical Care of Science Recovery in huis? Dan kun je dat aanbieden ook. ;) Hoe gedraagt ze zich verder? Zit ze alleen maar of beweegt ze ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen haal een zak boerenkool, andijvie, peterselie, basilicum, witlof.

Leg haar in bepaalde mate wat voor en wissel af. Desnoods een stukje peer of appel.

Wel zorgen dat ze uiteraard geen darmgassen krijgt of diarree, dus alles in beperkte mate. Zorg dat ze wat meer gaat eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie krijgt ze ook hoor, en daar heeft ze net ook weer van gegeten (en had het extra nat gemaakt voor de waterinname). Mn ouders nemen straks weer wat verse groenten e.d van onze groentetuin mee, zal nog wel ff bellen of ze ook peterselie hebben staan (vast wel) en andere dingen die jullie hebben genoemd. Paardenbloem kan ik nog wel ff voor kijken, maar die lijken op dit moment hier wat uitgebloeid te zijn.

Kruik ligt er ook bij, en verder is ze zo nu en dan best wel actief bezig, afgewisseld met lekker liggen en rusten. In de handdoeken aan het rondklauwen en wat aan het rondhupsen en haarzelf wassen, dus ze is zeker wel actief. Hooi heeft ze nog niet veel van gegeten, maar ze is zowieso niet zo gek op hooi. Komt omdat ze bij haar oude baasje eigenlijk nooit hooi kreeg >.> *zucht* (één van de redenen naast eenzaamheid waarom ik haar heb overgenomen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar de carprofen nu al geven. Het is inmiddels bijna 24 uur geleden dat ze geopereerd is en konijnen hebben echt flink

pijnstilling nodig na een operatie. Dat kan de reden zijn dat ze nog niet goed eet. Je moet de caprofen elke 12 uur geven. Ik

denk persoonlijk, een halfuur na het geven van de carprofen, gaat ze vast weer eten. Ze zeiden bij je dierenarts dat die prik

drie dagen moet werken maar dat klopt echt niet hoor. Als ze nu nog niet levendig is en eet, heeft ze waarschijnlijk pijn. Ik

weet niet of je zelf wel eens geopereerd bent, maar dan helpt een paracetamolletje niet meer. En als het uitgewerkt is, wil je

meteen weer, zuster, pijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Jopie lijkt alweer helemaal de oude vanmorgen. Lekker grommen als ik met mn handen in haar hok kom, lekker feisty zo te zeggen. Want ze slaat alles alweer door haar bak heen. Ze eet ook weer erg goed, biksjes en groenten worden mooi opgegeten. Ze heeft nog niet gedronken uit de fles, maar dit komt misschien ook omdat ik de groenten nat maak voordat ik ze geef. T is maar een klein konijntje (1.3kg), ik heb het extra bakje water er nu uitgehaald.

Hoe lang moet ik haar binnen houden? Want het lijkt mij dat ze zich nu alweer begint te vervelen.

Zal zometeen weer ff de dosis medicijnen geven ^^. Ik ben wel blij dat ze weer de oude is, ze ziet er ook weer stukken beter uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gelukkig eet ze weer! Waarom heet ze eigenlijk Jopie, of is dat ook een vrouwennnaam? Ik hoop dat het bij mijn voedsters

ook allemaal goed zal verlopen, want die moeten nog. Ik weet wel hoe het is om een niet etend konijn te hebben, is erg

frustrerend! Ik heb geen ervaring met operatiewonden eigenlijk. Maar ik heb wel gelezen dat mensen dan een dag of drie

hokrust geven, twee weken is wel erg lang, vind ik. Maar ik denk dat je dat zelf moet inschatten, je kunt de wond af en toe

controleren. Fijn dat het weer goed gaat met haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jopie is een afkorting voor Jopelien... haar originele baasje dacht eerst dat het een mannetje was, dus heette ze Joop, dus ik heb er Jopelien van gemaakt. Maar dat kort al snel af naar Jopie XD.

Ik heb de wond nog niet van dichtbij bekeken, maar het ziet er van afstand wel goed uit, mooi schoon. Ik heb tegen m'n ouders gezegt dat ze eventueel een week binnen blijft, tenzij het zo goed gaat of ze niet meer te houden is dat ze weer lekker naar buiten gaat. Hangt ook een beetje van het weer af lijkt mij. Want ze heeft nog wel eens de neiging om buiten in de regen blijven te zitten XD. Als het een beetje zo warm blijft en droog, kan ze altijd weer naar buiten als ze al vervelend word binnen.

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties en meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .