Ga naar inhoud

Baasje & hooi...


Susan-WhiteMagic

Aanbevolen berichten

H(o)oi,

Ik ben eigenaar van twee vrolijke en gezonde konijnen. In tegenstelling tot veel konijnen hier op het forum aanbidden ze haast alle soorten hooi. Ze eten veel hooi en stappen moeiteloos over op een ander merk. Ze krijgen minimaal 2 verschillende soorten hooi en het gaat vrijwel op.

Tot dusver geen problemen. Maar helaas hebben mijn konijnen een baasje. En dat baasje (ik dus) kan niet tegen hooi. Althans, niet tegen schimmels die in de meeste soorten hooi verblijven. Voor mensen die er verstand van hebben: ik ben allergisch voor vier schimmels. Twee daarvan, de Aspergillus Jumigatus en de Alternaria zitten mogelijk in hooi.

Dus ga ik op zoek naar een konijn- en baasjesvriendelijk soort hooi. Ik ben van plan steeds kleine verpakkingen hooi op te snorren en daar mijn neus in te steken. Krijg ik hoofdpijn, een verstopte neus, jeuk en moet ik steeds niezen? Dan is het hooi afgekeurd. Maar als ik er niet heel erg veel last van krijg, dan is het hooi goedgekeurd. In beide gevallen gaat het hooi vervolgens naar mijn konijnen. Eten ze er enthousiast van of laten ze het liggen? Als ze er met smaak van eten, is het door hen goedgekeurd. Laten ze het liggen, dan is het afgekeurd. Nu is het de uitdaging voor mij om een dubbel goedgekeurd merk hooi te vinden.

Als er iemand ideeën heeft over welke soorten daarvoor in aanmerking kunnen komen of hoe ik mijn reactie op hooi kan verkleinen (mijn vader stelde al een mondkapje voor), dan hoor ik het graag. Tot die tijd houd ik jullie op de hoogte van mijn ontdekkingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me wel afvraag: Heeft het zin om op zoek te gaan naar een bepaald merk? Zou het niet zo zijn dat het in de ene zak wel kan zitten, en in de andere niet? Afhankelijk van waar het hooi precies vandaan komt, van welke snede het is.. Dat verschilt natuurlijk ook wel per zak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me wel afvraag: Heeft het zin om op zoek te gaan naar een bepaald merk? Zou het niet zo zijn dat het in de ene zak wel kan zitten, en in de andere niet? Afhankelijk van waar het hooi precies vandaan komt, van welke snede het is.. Dat verschilt natuurlijk ook wel per zak.

Dat zou kunnen, daar heb ik zelf ook al aan zitten denken. Maar ik ben zelf ook de eerste waarvan ik (en mijn allergoloog) weet dat ik EN konijnen heb (en dus hooi) EN deze allergie. Op internet heb ik tot nog toe ook niemand gevonden met hetzelfde probleem. Ik zal dus zelf het wiel moeten uitvinden en ik kom er vanzelf achter of het per merk uitmaakt of niet. Ik denk dat een merk wel meespeelt, maar dat de 'omstandigheden' van het gras ook uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke situatie zeg! Het enige wat ik over hooi kan zeggen, is dat ik hou van het kruidenhooi van Home Friends: mooie, lange sprieten en weinig stof. Het is 'anders' dan andere soorten hooi die ik al gehad heb. Mooi gedroogd zonder van die dorre stukken. De verpakking is voorzien van verluchtingsgaatjes en het hooi zit niet op elkaar geperst.

Voor iemand met stofallergie is het althans een aanrader! Over eventuele aanwezige schimmels weet ik jammer genoeg niks! :s

tomenco067n0000049.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, voordat ik het vergeet: de huidige stand.

200023.jpgFlamingo hooi

Dit hooi heb ik standaard in huis. Het ruikt goed, is voor mij makkelijk verkrijgbaar en de konijnen zijn er dol op. Ons testrapport:

Konijnen: goedgekeurd. De konijnen vinden het lekker hooi en ze eten er veel van. Zeker als ik er kruidenhooi van maak (ik gooi kruiden door het hooi, schud het en laat het twee weken op smaak komen in een luchtdichte bak) vallen ze er op aan.

Baasje: afgekeurd. Dit hooi levert me veel hoofdpijn op en zorgt dat ik de hele tijd moet niezen.

cookies_200.jpg Meadow Hay cookies/hooikoekjes. Dit heb ik laatst gekocht in Engeland om als lekkernij bij het hooi te geven i.p.v. kruidenhooi.

Konijnen: goedgekeurd. Het eet lastig omdat het hard is, maar ze vinden het die moeite waard. Bij het eerste koekje duurde het een week voordat hij op was, inmiddels kan ik na twee dagen geen stukje koek meer ontdekken.

Baasje: goedgekeurd. Ik heb er net mijn neus ingestoken, maar ik kreeg alleen maar lichte hoofdpijn en niet de knallende koppijn die ik bij Flamingo kreeg.

Het lijkt er dus op dat nu al het eerste merk dubbel goedgekeurd is. Alleen durf ik die hooikoekjes nog niet als enig soort hooi te geven. Ik ben bang dat ze minder hooi gaan eten, omdat die koekjes klein zijn (en dus lastiger te vinden dan een hooirek+hooibal+hooibal) en bovendien keihard. Ze vallen meer in de categorie speeltje of snack dan voer.

Umbrae_ Ik zal kijken of ik dit hooi kan vinden en het daarna testen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al hooi van de boer geprobeerd? Ik weet niks over schimmels, maar aangezien balen niet in plastic verpakt worden zou ik toch denken dat daar minder schimmels op komen. Het kan zijn dat ik verkeerd zit, maar je kan het altijd eens proberen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet allergisch aan schimmels, maar ik heb wel behoorlijk hooikoorts.

Ik neem dat er gewoon bij en als ik reageer op het hooi van de konijnen, dan denk ik: dat is goed hooi ;)

Veel maakt het voor mij toch niet uit, ik zat afgelopen jaar hooguit 3 maanden zonder medicatie, zonder valt er voor mij niet mee te leven.

Maar ik steek bijvoorbeeld niet m'n neus in het hooi en zo heb ik nog wel wat andere kleine dingen om de kans op allergische reacties te verkleinen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet allergisch aan schimmels, maar ik heb wel behoorlijk hooikoorts.

Ik neem dat er gewoon bij en als ik reageer op het hooi van de konijnen, dan denk ik: dat is goed hooi ;)

Veel maakt het voor mij toch niet uit, ik zat afgelopen jaar hooguit 3 maanden zonder medicatie, zonder valt er voor mij niet mee te leven.

Maar ik steek bijvoorbeeld niet m'n neus in het hooi en zo heb ik nog wel wat andere kleine dingen om de kans op allergische reacties te verkleinen.

Das ook niet fijn, Elvje.

Ik ben nieuwsgierig wat voor dingen je dan doet. Want alle kleine beetjes helpen en voor hen wil ik het liefst niks veranderen (maar zelf word ik er echt ziek van). Ik steek normaal overigens ook mijn neus niet in het hooi, maar alleen nu om het te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word ook ziek van de hooikoorts, behalve als de medicatie werkt, maar gelukkig niet alleen van hooi.

Ik rommel bijvoorbeeld absoluut niet met hooi, het is niet extreem stoffig ofzo. Ik stop hooi altijd met lange arm in de bak, hou mijn gezicht afgewend als ik moeite moet doen om het uit de verpakking te krijgen. Ik doe er echt alles aan om m'n gezicht zover mogelijk van 't hooi te houden als ik er iets mee moet.

En er blijft altijd wat gruis achter in de zak, daar begin ik niet eens aan. Soms knip ik voorzichtig de zak open en laat de konijnen er nog wat uitvissen.

Hoe lekkerder het hooi, hoe meer last... volgens mij zit het zo hier ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gruis wordt hier ook niet lekker gevonden, dat lieten ze altijd liggen en krijgen ze nu nooit meer. Meestal gooi ik het in de vuilnisbak, maar dat wordt nu een taak voor mijn zus (de enige die niet allergisch is voor hooi of konijnen).

Hoofd afwenden voor hooi lijkt mij een goede deeloplossing. Het jammere is dat er altijd dingen gaan zweven en mij is verteld dat juist die lichtere dingen, waaronder de schimmel, als eerste door de lucht gaan vliegen.

Aangezien we allebei voor iets anders allergisch zijn hoeft de onderste spreuk voor mij niet te gelden, maar dat zal ik in de loop der tijd wel ontdekken.

En Volucria, ik heb dat hooi niet uitgeprobeerd, omdat binnenshuis hooi opslaan nu gewoon dom is en we buitenshuis weinig/geen ruimte hebben door andere problemen. En hooi van de boer is vaak alleen maar in hele of halve balen verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het met nijnen gaat maar bij paarden deden wij het volgende omdat ZIJ last hadden van die stofjes waar jij last van hebt. Moet zeggen dat ik de oplossing ook erg prettig vond omdat ik zelf er ook last van heb maar ws niet zo erg als jij gelukkig!

Maar dit is wat we deden:

Vers hooi in een emmer/bak met water doen. Dit laten weken (min een dag) met af en toe omgooien. De reden van hooi geven blijft gewaarborgd maar de allergiestoffen zijn niet meer werkzaam. Over het algemeen is het wel zo dat het hooi in volume toeneemt doordat het doordrenkt met water is en ze er ws iets minder van zullen eten dan standaard droog hooi.

Op de stal waar ik toen der tijd werkte hadden we er kuipen vol van staan die we elke dag bijvulden en uit voerden. Ook paarden die het niet "nodig" hadden gaven wij het op een gegeven moment omdat je zag dat het prettiger was voor de paarden als ons. Nu moet ik zeggen dat het hooi daar veel stoffiger ed was dan wat ik hier aan de nijnen geef.

Succes met het zoeken naar een oplossing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dit probleem is uitgesteld doordat ik op vakantie was en is tijdens die vakantie niet mijn grootste probleem gebleven (zie ander topic) maar toch heb ik over een oplossing nagedacht. Ik ben van plan hartog compact gras en geperst hooi te voeren.

Het eerste is geen hooi, maar het lijkt erop en is volgens de fabrikant gegarandeerd schimmelvrij. Ik heb het opgezocht hier op bb en veel konijnen vinden het lekker Stamper en Zusje hebben het nog niet getest, want ik heb het nog niet in huis, het zijn nogal grote balen en ik kan het helaas voorlopig niet opslaan. Het heeft een hogere voedingswaarde, daarom zal ik het niet als enige soort geven maar als een deel van het droogvoer.

Het tweede is gewoon hooi, maar heel erg stevig geperst. Daarvan heb je meadow hay cookies van THE en weidegrasrollen of blokken van caviakruiden.nl. Het bevat minder schimmels dan normaal hooi en is daardoor goed voor mij. Ik weet nog niet welke ik ga geven, de eerste is namelijk erg duur maar al wel goedgekeurd en de tweede moet nog worden besteld.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening van mijn idee! Ik hoor het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of ze op zo'n manier echt onbeperkt hooi kunnen eten. In hoeverre dat een probleem op zou leveren weet ik niet, ik bedoel, als je ze op deze manier heel veel vezels kunt geven dan ben je al een heel end en zolang de darmpjes goed werken en de kiesjes mooi blijven.. Hoeft letterlijk onbeperkt misschien niet eens. Dat is iets wat je tzt zal ontdekken denk ik..

Wat ik me nog afvraag: Wat voor biks geef je? Ik zou zelf wel willen proberen daar zo veel mogelijk te compenseren, bijvoorbeeld door de nieuwe voeding van SS voor gevoelige darmen (iztten heeel veel vezels in) te gaan geven, of Bunny Basics T van Oxbow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef nu de normale SS aan beide konijnen hoewel ik van plan ben Stamper volgend jaar op mature over te zetten. Ik heb net een anderhalve maand geleden een grote voorraad in Engeland gekocht dus nu overstappen zou ongunstig zijn.

Ik ga ze in ieder geval beide dingen onbeperkt aanbieden in de hoop dat ze het dan ook onbeperkt eten. Dat is inderdaad iets wat je vanaf een afstandje niet kan bepalen maar zult moeten ontdekken. Ik ga kijken of ik kan vinden hoeveel vezels er in compact gras zitten en hoeveel in het geperste hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tabelj.jpg

mijn zelfgecreëerde tabel. Ik hoop dat een expert hierop iets zinnigs kan antwoorden, ik word er zelf niks wijzer van. Voorlopig, totdat ik zeker weet dat ik alles goed ga doen, blijf ik op hooi. Als compact gras echt niet goed is, ga ik er zeker mijn konijnen niet opzetten. Als het redelijk goed is, maar niet zo goed als hooi, krijgen ze er wel wat van, maar niet onbeperkt. Het geperste hooi krijgen ze dan wel onbeperkt, samen met in water geweekt hooi (teddytjes tip).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten is Compact gras ongeveer hetzelfde als Readigrass, en dat krijgen mijn konijnen wel eens. Hiervan wordt echt geadviseerd om het met mate te geven. Er zitten toch meer eiwitten en calcium in. Ik zou er zelf voor kiezen om er een kleinere hoeveelheid van te geven. Eén hooibal vol ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van readigrass heb ik geen volledige samenstelling kunnen vinden, maar als je alleen naar hooi en compactgras kijkt, zie je idd dat er meer eiwitten en calcium inzitten. Dat is iets waar ik rekening mee ga houden. Hoewel ik me wel afvraag hoe groot het effect is, aangezien er ook meer vezels inzitten (dus ik verwacht dat ze eerder vol zitten).

Hoe groot moet die hooibal zijn, als het om een totaalgewicht van ongeveer 2 1/2 kilo gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Even een update, na een lange periode waarop het stand-by stond (andere problemen kregen de voorhand of ik was op vakantie en had er geen last van) heb ik nu de weidegraspellets en weidegrasrollen van caviakruiden.nl bestelt. Van beide soorten heb ik een kilo, om het te testen. Vandaag heb ik het ontvangen en meteen aan ze gegeven. Beide konijnen vonden beide soorten erg lekker en ik reageer er veel minder op (mijn reactie op normaal hooi wordt overigens alleen maar heftiger, als ik per ongeluk adem boven een hooizak krijg ik meteen keelpijn en kort daarna hoofdpijn). Het enige nadeel is dat bij de weidegrasrollen ze makkelijk uit elkaar vallen en er alsnog best veel stof (en dus schimmels) vrijkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu een paar dagen alleen op weidegrasrollen en pellets laten leven en het resultaat is verbluffend: ze eten er meer van dan van hooi, de keutels zijn mooier en groter, er is veel minder troep in het hok en mijn keelpijn/hoofdpijn zijn vrijwel verdwenen. Nu het oude hooi opmaken en binnenkort het compact grass uittesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .