Ga naar inhoud

Een versleten rug?


Aanbevolen berichten

Ik hoop dat iemand van jullie een goede tip heeft, want ik ben redelijk ten einde raad. Ik ben de trotse bezitter van twee geweldige konijnen die samen hokken en ongelooflijk lief zijn voor elkaar (ze kunnen uren besteden aan sociaal wasgedrag en heerlijk tegen elkaar aan liggen dromen... inclusief droom-stuipbewegingen). Buiten dat hok hebben ze ook mijn gehele appartement ter beschikking om te binken en helaas soms ook konijnenkwaad uit te halen. Met name de bank moet het daarbij soms ongelden.

Maar nu het probleem. Een van de twee konijnen heeft een zwakke rug. Onlangs raakte ze in de stress (om niks, zoals dat meestal gaat bij konijnen) en heeft zich flink versprongen. Ze laat haar achtervang hangen en sleept met haar pootjes. Omdat beide dames inmiddels op leeftijd zijn ben ik voorbereid en heb ik metacam op voorraad. Het konijn heeft (met metacam op dit moment) geen pijn, eet goed, drinkt goed, draait haar drollen, is sociaal, alert en geniet oprecht van aandacht (ze gaat heerlijk liggen zachtjes knarsetanden met de ogen half gesloten bij een oormassage) al kan ze bijna niet uit de voeten.

Volgens de dierenarts is het versleten werk en is er op termijn slechts een oplossing... haar uit haar lijden verlossen. Als ze echt nooit meer goed kan lopen dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar ik hoop zo dat iemand ervaring hiermee heeft. Dat het toch weer beter gegaan is (ze loopt kreupel sinds zaterdag). Of dat er een bepaalde therapie is die een konijn met rugproblemen kan helpen. Het maakt me niet uit wat, maar ze is nog zo vol energie dat ik haar die kans wil gunnen... zonder haar uiteraard te veel te belasten met lange reisafstanden en invasieve therapieen die sterk experimenteel zijn. Ik wil haar ook weer niet bombarderen tot "proefkonijn".

Ik hoop dat iemand hiermee ervaring heeft en adviezen kan geven, want ik geef haar niet zomaar op.

Ik kan me verder niet aan de indruk onttrekken dat er dierenartsen zijn die huisdieren in financiele waarde uitdrukken en konijnen zijn in aanschaf nou eenmaal niet zo duur (misschien is dat wel een nadeel voor het konijn zelf), maar voor mij zijn de konijnen even veel waard als voor een ander zijn/haar hond(en) of kat(ten). Ik geloof niet dat dat bij iedere dierenarts even duidelijk is.

groetjes,

Een konijnenfan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, welkom op dit forum! Wat vervelend dat het niet goed met je konijn gaat. Er is één dingetje dat bij het lezen van dit verhaal toch telkens in mijn achterhoofd zit.. Is het zeker dat de klachten door een verkeerde sprong veroorzaakt zijn? Van het ene op het andere moment? Zijn er nog andere klachten, dingetjes die wellicht opvallen? Die hier niks mee te maken lijken te hebben?

Er is namelijk een parasiet die problemen met de achterhand, zoals verlamming, kan veroorzaken. Ook kan een konijn dat ziek is door de parasiet last hebben van torticollis, urinebrand, vermageren en/of darmproblemen hebben.. Blind worden. De symptomen zijn zeer uiteenlopend en hoeven lang niet allemaal aanwezig te zijn. Kenmerkend is wel dat de parasiet meestal 'opduikt' na vermindering van de weerstand, de meeste konijnen dragen 'm wel bij zich zonder er last van te hebben, tot op zo'n moment. Maar je hoeft natuurlijk niet altijd te merken dat de weerstand minder is. Het gaat om de parasiet E. cuniculi, Google het anders eens of het overeenkomt.

Wellicht ken je EC allang en is uitgesloten dat er in dit geval sprake van is, of kan het straks uitgesloten worden, maar omdat er toch vaak dierenartsen zijn die EC niet kennen en/of herkennen, vind ik het wel van belang je op deze mogelijkheid te wijzen. Je hebt helemaal gelijk dat sommige dierenartsen gewoonweg de moeite niet willen doen voor een konijn en dat houdt ook in dat er geen nascholingen worden gevolgd, dat er te makkelijk diagnoses worden gesteld.. Verkeerde behandeling.. Helaas gaat het bij EC nogal eens mis, ook gezien de klachten die eigenlijk allemaal ook op een andere manier te verklaren zijn. (Hoewel de combinaties ervan vaak wel genoeg zeggen..)

Genoeg over de EC, wellicht loop ik je nu al tig regels te vervelen met iets dat je al weet.. Is er een röntgenfoto gemaakt? Dit zou ik persoonlijk wel willen eigenlijk, tenzij de dierenarts een goede reden heeft om het niet te doen natuurlijk. Hoewel mijn vertrouwen in dierenartsen niet altijd even groot is (maar dat was vast al duidelijk) is het natuurlijk wel zo dat hij/zij er voor gestudeerd heeft en ik niet, dus ik zou ook niet te veel op mijn mening af gaan.. :P

Volgens mij is er zeker het e.e.a. mogelijk aan fysiotherapie, hoewel dat natuurlijk ook ligt aan de mate waarin haar rug, zenuwen oid beschadigd zijn enzo zal liggen. Ik weet dat er wel mensen zijn met ervaringen hiermee, ik zal morgen eens kijken wie ook alweer. Ik zou in elk geval een second opinion overwegen, al was het maar omdat twee mensen meer weten dan één, en de ene dierenarts heeft er vaak toch een andere kijk op dan de andere. Nou ja, en als deze dierenarts je hetzelfde vertelt als je huidige, dan heb je haar niet zo maar opgegeven en weet je dat er gewoon weinig aan te doen is waarschijnlijk. Voor een goede dierenarts zou je even in de 'konijnkundige dierenartsen' lijst kunnen kijken, dit is een lijst samengesteld op basis van ervaringen van leden. Die lijst staat bovenaan het subforum Gezondheid.

Succes en sterkte met je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, welkom op dit forum! Wat vervelend dat het niet goed met je konijn gaat. Er is één dingetje dat bij het lezen van dit verhaal toch telkens in mijn achterhoofd zit.. Is het zeker dat de klachten door een verkeerde sprong veroorzaakt zijn? Van het ene op het andere moment? Zijn er nog andere klachten, dingetjes die wellicht opvallen? Die hier niks mee te maken lijken te hebben?

Er is namelijk een parasiet die problemen met de achterhand, zoals verlamming, kan veroorzaken. Ook kan een konijn dat ziek is door de parasiet last hebben van torticollis, urinebrand, vermageren en/of darmproblemen hebben.. Blind worden. De symptomen zijn zeer uiteenlopend en hoeven lang niet allemaal aanwezig te zijn. Kenmerkend is wel dat de parasiet meestal 'opduikt' na vermindering van de weerstand, de meeste konijnen dragen 'm wel bij zich zonder er last van te hebben, tot op zo'n moment. Maar je hoeft natuurlijk niet altijd te merken dat de weerstand minder is. Het gaat om de parasiet E. cuniculi, Google het anders eens of het overeenkomt.

Wellicht ken je EC allang en is uitgesloten dat er in dit geval sprake van is, of kan het straks uitgesloten worden, maar omdat er toch vaak dierenartsen zijn die EC niet kennen en/of herkennen, vind ik het wel van belang je op deze mogelijkheid te wijzen. Je hebt helemaal gelijk dat sommige dierenartsen gewoonweg de moeite niet willen doen voor een konijn en dat houdt ook in dat er geen nascholingen worden gevolgd, dat er te makkelijk diagnoses worden gesteld.. Verkeerde behandeling.. Helaas gaat het bij EC nogal eens mis, ook gezien de klachten die eigenlijk allemaal ook op een andere manier te verklaren zijn. (Hoewel de combinaties ervan vaak wel genoeg zeggen..)

Genoeg over de EC, wellicht loop ik je nu al tig regels te vervelen met iets dat je al weet.. Is er een röntgenfoto gemaakt? Dit zou ik persoonlijk wel willen eigenlijk, tenzij de dierenarts een goede reden heeft om het niet te doen natuurlijk. Hoewel mijn vertrouwen in dierenartsen niet altijd even groot is (maar dat was vast al duidelijk) is het natuurlijk wel zo dat hij/zij er voor gestudeerd heeft en ik niet, dus ik zou ook niet te veel op mijn mening af gaan.. :P

Volgens mij is er zeker het e.e.a. mogelijk aan fysiotherapie, hoewel dat natuurlijk ook ligt aan de mate waarin haar rug, zenuwen oid beschadigd zijn enzo zal liggen. Ik weet dat er wel mensen zijn met ervaringen hiermee, ik zal morgen eens kijken wie ook alweer. Ik zou in elk geval een second opinion overwegen, al was het maar omdat twee mensen meer weten dan één, en de ene dierenarts heeft er vaak toch een andere kijk op dan de andere. Nou ja, en als deze dierenarts je hetzelfde vertelt als je huidige, dan heb je haar niet zo maar opgegeven en weet je dat er gewoon weinig aan te doen is waarschijnlijk. Voor een goede dierenarts zou je even in de 'konijnkundige dierenartsen' lijst kunnen kijken, dit is een lijst samengesteld op basis van ervaringen van leden. Die lijst staat bovenaan het subforum Gezondheid.

Succes en sterkte met je konijn!

Amen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de uitgebreide reactie en voor het meedenken...

Haar dierenarts had EC eerst uitgesloten waarna ze doorverwezen werd naar een andere lokatie van de dierenkliniek waar inderdaad rontgenfoto's gemaakt zijn. Daaruit bleek dus die versleten rug (artrose). De dierenarts daar (een echte hork) gaf aan dat pijnstillen mogelijk is (daar was ik dus al mee begonnen) maar begon ook meteen over laten inslapen. Ik heb echter het idee dat het per dag een beetje beter met haar gaat (er is een chronisch probleem, maar dat belemmerde haar tot de bewuste sprong niet... ) dus wie weet kan ze weer terugkomen tot het oude niveau. Ik hoop dus dat de klachten van de rare sprong verder afnemen, wetende dat haar rug zwak is en dat een konijn niet door heeft dat het misschien niet zo slim is om op de bank te springen etcetera. Maar die fysiotherapie vind ik een hele goede tip. Ik heb al gekeken en er zit een fysiotherapeut hier in de buurt, dus morgen maar eens bellen om te vragen of zij iets zou kunnen betekenen... dat ze binnenkort toch weer vrolijk rondhuppelt en konijnenkwaad uithaalt ... daar hoop ik op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik begrepen heb van artrose is dat het in principe een onomkeerbaar proces is. Wel kun je diverse dingen doen om dat proces wat af te remmen en het dragelijk te maken. Metacam geven is daar natuurlijk onderdeel van, en ik weet niet of je dierenarts je ook wat vertelt heeft over glucosamine? Wat dat precies moet doen is me even ontschoten en ik heb geen zin meer om het nog op te zoeken nu, maar zal morgen even kijken. Het wordt in elk geval gebruikt en aangeraden bij artrose, hoewel over het effect en de dosering bij konijnen weinig bekend was. Je konijn wordt dus min of meer wel een beetje proefkonijn, maar volgens mij was het niet echt schadelijk. Het konijn van Wupsie heeft ook artrose en hij krijgt al een poosje glucosamine. Ik heb haar de link van dit topic gestuurd, ze zal morgen vast nog wel even reageren.

Naast het geven van medicatie is het van belang dat je konijn op gewicht is, overgewicht is natuurlijk nooit gezond maar zeker bij een konijn met artrose niet. En volgens mij helpt veel bewegen ook om de boel wat soepel te houden, maar dan geen gekke sprongen natuurlijk.. Maar hoe je een konijn daarin tegen gaat houden op een manier waarop het gezellig blijft? Ik wens je succes.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hier ben ik dan :he:

Max heeft inderdaad ook artrose in zijn rugje. Bij hem merk ik dat hij er last van heeft als hij rustiger wordt en naast de wc plast en ook over zichzelf heen (of hij blijft er in zitten) Door de pijn krijgt hij een pijnscheut waardoor hij niet weer waar hij het moet zoeken. van schrik laat hij dan zijn plas lopen. Dat dit gebeurd kun je zien doordat er niet 1 plas ligt, maar dat er een heel spoor ligt. ook zit de artrose precies bij een zenuw nar de blaas, dus ook dat zal bij Max het plassen verklaren.

Er is inderdaad weinig te vinden over artrose bij konijnen. Het enige wat je kan vinden zijn dierproeven met glucosamine en daar wordt niet echt een dosering genoemd, maar wel dat het werkt!!! Voor mij een reden om Max toch glucosamine te geven.

Hoe het precies werkt is niet bekend, maar wel DAT het werkt. Het kraakbeen, wat bij artrose aangetast wordt, wordt sterker waardoor het kraakbeen minder snel aangetast wordt.

Ik heb hard gezocht naar een vloeibare glucosamine en heb 1 variant gevonden. De gluconCombi van leef vitaal. Dit is een fles van 500ml en ik heb er ongeveer een tientje voor betaald. Het is gewoon te koop bij de drogist. Samen met mijn DA heb ik de dosering geprobeerd te zoeken. Beide hebben we die niet kunnen vinden. Daarom heeft mij DA de dosering voor honden omgerekend naar Max zijn gewicht. Max weegt 3kg en krijgt 1ml van de gluconcombi. Glucosamine kan geen kwaad, dus overdoseren zul je niet snel doen. Daarnaast is het ook nog goed voor de blaaswand, dus wellicht voorkomen we er ook nog de terugkerende blaasontsteking mee.

Naast de GluconCombi krijgt Max elke 3 dagen metacam. Hij kan het nu doen met een iets lagere dosering. (voor 2 kg kat) Als ik en dag langer wacht merk ik echt dat hij rustiger en chagrijniger wordt.

De pijnstilling zul je zelf moeten bekijken hoeveel hij nodig heeft en welke hij het beste op reageert. Carprofen moest Max elke dag hebben en ik gaf hem dan 1 keer per dag 2 ml (normale dosering zou 1.5ml zijn, maar het is minder schadelijk om 1 iets hogere dosis te geven dan 2 keer normale dosis) Carprofen heeft wel de voorkeur omdat dat gemaakt is voor konijnen en het minder belastend voor het lichaam is om te verwerken.

Verder heb ik voor Max een gelijkvloers hok. Dus geen trapje. Bij mijn hok met trapje merkte is dat er steeds een plasspoor op de bovenverdieping lag. Tijdens het traplopen kwam de blaaszenuw dus blijkbaar klem en had hij zo'n pijn dat hij niet wist waar hij het zoeken moest. Gelijk met dit hok merkte ik al verbetering. nadat het een poosje iets minder ging heb ik sinds het weekend ander zijl (ruwer oppervlak, wilde glad, maar kon ik niet vinden). Ik heb nog maar 1 plasje op de grond gevonden, en dar was op het hooi wat op de grond lag, dus dat is ze vergeven. Schijnbaar is een ruwe ondergrond dus toch prettiger voor hem.

Max loopt dan wel niet mank, maar misschien heb je er iets aan.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .