Ga naar inhoud

Hooi eten


PUKenQUINTY

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik heb echt dringend hulp nodig..

Een van mijn konijnen heeft de laatste tijd erg veel last van plakpoep. (diarree)

De uitwerpselen zijn zacht, meestal waterig. Ik maak het altijd goed schoon, maar hij blijft het hebben dus ik ging even hier op kijken en ik zag al wat het probleem was: teveel afwisseling van soorten voer. De oplossing is dat het konijn op hooi en water moet maar het probleem is: mijn konijn eet geen hooi. Nooit gedaan ook..

wat moet ik nu doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja veel, wat is veel?

Allereerst: ik zou eens overstappen op gewoon biks, niet gemengd en altijd hetzelfde merk.

Hope Farms Super Trio is fijn voer, of SS maar dat vind ik zelf best duur. Goedkoper is Kenner van de BoerenBond maar hier op de site zal je horen dat dit niet goed is (ik voer het zelf al jaren maar ga over op hope farms).

Daarnaast is het zo dat je van biks 20 gram per kg gezond gewicht mag voeren per dag. Anderhalve hand lijkt mij dus te veel.

Maar het is al beter dan onbeperkt.

Zelf zou ik nu, als je konijn plakpoep heeft, gewoon eens kijken wat er gebeurd als je de brok weg laat.

Je moet wel goed kijken dat je konijn blijft eten, dat is echt het aller, aller belangrijkste.

Ook even geen groenten etc geven, en kijken of je hem aan het hooi krijgt.

Wat ook vaak helpt is kruidenhooi geven, met bijvoorbeeld pepermunt of brandnetels dat vinden ze vaak lekkerder.

Maar wel even serieus naar je voeding kijken, en vooral niet wisselen dat is echt niet gezond voor een konijn. Ze hebben hele gevoelige darmen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee een lotgenoot! Ik heb er ook eentje met diarree. Het is een beetje de vraag hoe het konijn aan de diarree komt. Je zegt door

teveel afwisseling van voer. Heb je hem ook veel groenvoer gegeven misschien of fruit? Het kan ook komen door stress of

veranderde omstandigheden zoals verplaatsen van het hok of veranderen van vaste gewoontes.

Het is inderdaad belangrijk dat hij hooi eet. Je kunt de hooi bijvoorbeeld in kleine stukjes knippen en vermengen met zijn

favoriete droge of verse kruid, bijvoorbeeld tijm, die je ook in kleine stukjes knipt . Hij moet ook zijn

vocht aangevuld krijgen. Het beste is een infuus bij de dierenarts omdat hij door de diarree veel vocht verloren heeft en

waarschijnlijk uitgedroogd is. Je kunt ook in plaats van een drinkfles een bak water aanbieden, wel iets van een stenen

bak anders gooien ze het om. Ik weet niet of je je konijn binnen of buiten houdt, maar het is handig als je hem ergens

zet waar je hem steeds in de gaten kunt houden zodat je ziet of hij ook drinkt.

De diarree stoppen, nou eerst de oorzaak wegnemen natuurlijk. Dan veel water en veel hooi. Je zou ook kunnen dwang

voeren, daarmee krijgt hij ook meteen meer vocht binnen. Hoe je dat doet, kun je op deze site ook lezen. Het beste is met

dwangvoer van oxbow want daar zitten probiotica in. De dierenarts kan hem ook een prik geven met probiotica,

dat kan helpen de diarree te stoppen. Hij kan ook een darmprobleem hebben namelijk. Je kunt ook, beetje vies,

de blindedarmkeutels van een ander konijn (als je die hebt) in een spuitje zonder naald aan het konijn voeren,

moet je ze eerst oplossen met een beetje warm water. Of door het dwangvoer mengen. Daar zitten bacteriën in

die de balans in de darm kunnen herstellen.

Eet je konijn wel biks? Je kunt ook de hooi in kleine stukjes knippen, en die half om half mengen met biks en in

zijn etensbak doen. Dan krijgt hij met de biks zeker wát hooi binnen.

Het is natuurlijk zondag, dus een dierenarts is niet makkelijk te vinden die iets voor je wil doen maar ik zou

zeker met hem naar de dierenarts gaan morgen. Zodat je ook weet hoe ziek hij is, als hij erg uitgedroogd is

moet hij een infuus, anders kan hij snel sterven.

Nou hoop dat je er iets aan hebt, en inderdaad hou het bij één soort biks, liefst niet de gemengde soort

maar science selective. Die is wel duur maar je kunt op deze site informatie vinden waar je die veel

voordeliger kunt bestellen. In Engeland zijn die namelijk goedkoper, moet je even zoeken bij de

zoekfunctie of misschien dat iemand anders dat weet. Ik koop ze in bulk formaat, 10 kilo voor 48 euro.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen waren ook super slechte hooi eters. Op een gegeven moment ging het kruidenhooi van Kenner goed, maar raakten ze al snel op uitgekeken. Vervolgens weer van alles geprobeerd.. Niets wilden ze! Totdat ik JR Farm Bergweide hooi tegen kwam.. Dat gaat perfect! Ze hebben nog nooit zo veel gegeten..

Je kunt ook hooi thee proberen. Dit is meer om hun een hooi smaakjes te geven in de hoop dat ze meer hooi eten. Hooi thee is dus geen hooi vervanger..

Ook kun je het hooi een klein beetje vochtig maken zodat de geur er extra uit komt.

Ennuh.. Dolly.. Ik heb je al eerder verteld dat probiotica via de mond ingenomen moet worden, niet via het bloed.. Probiotica zijn darmbacterien. Darmbacterien in je bloed hebben absoluut geen functie omdat het niet in de binnenkant van je darmen terecht komt.

Mijn ram kan absoluut niet tegen gemengd voer. Er zitten voor hem te weinig vezels en te veel koolhydraten in waardoor hij aan de dunne / plakpoep gaat. Supreme rabbit en Hopefarm Super Trio gaan wel goed. Je kunt het beste even een klein zakje Supreme Rabbit halen en dit aan je konijn geven, daar zitten namelijk ook stoffen in voor de darmbacterien.

Konijnen hebben niet veel biks nodig: 1 eetlepel per kilo lichaamsgewicht is ruim voldoende..

Oxbow dwangvoeding zou ik alleen geven als je konijn te weinig eet en/of drinkt. Dwangvoeren veroorzaakt namelijk stress bij een konijn en stress is iets wat je bij konijnen zo veel mogelijk moet vermijden!

Maar oxbow bevat probiotica en electrolyten. Electrolyten is een zout-glucose-vocht (vocht voeg je zelf toe) mengsel die ervoor zorgt dat je konijn zo veel mogelijk vocht vasthoudt zodat hij/zij niet of zo min mogelijk uitdroogd. Let op: Er blijft natuurlijk altijd gevaar voor uitdroging bestaan!

Daarbij bevat oxbow ook veel vezels om de darmen op gang te houden.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

bedankt allemaal!

Ik heb ze net hooi thee gegeven nou maar afwachten of ze het gaan opdrinken..

Want ik zie net dat mijn andere konijn ook al zachte keutels heeft. Maar ik heb eigenlijk nog een probleem want ik heb ze altijd gemengdvoer gegeven en één van mijn konijnen eet het biks wel op maar de andere niet. Ik zal ff kijken wat dwangvoer precies inhoud, dan ga ik morgen ook even naar de dierenwinkel verschillende soorten hooi voor ze uitproberen..

Ik wil best naar de dierenarts gaan maar dat is altijd zo duur dus wat zou de prijs ongeveer zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tarieven van dierenartsen zijn heel verschillend. De een rekent 16 euro en de ander 35 euro voor alleen een consult.. Maar het is wel belangrijk om een konijn kundige dierenarts te vinden omdat die het meeste van konijnen weten. Veel dierenartsen geven namelijk niet toe dat ze weinig verstand van konijnen hebben en prutsen dus maar wat aan, wat het leven van je konijn kan kosten.

De meeste konijnen vinden Science selective rabbit lekkerder als Hope Farm super trio of een ander brok. De Kenner biks bevatten te veel calcium en te weinig vezels.

Oxbow dwangvoeding is alleen bij de dierenarts te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, mis ik hier iets?

Het konijn heeft waterige keutels en nu moet hij aan een infuus en worden gedwangvoederd?!

Hoe erg is de situatie eigenlijk????

Er is nogal een verschil tussen diarree die eruit komt als water, of waterige keutels.

Daar zou ik niet zomaar op zondag mee naar een DA rennen voor een infuus en dwangvoeding. Of mis ik iets?

Van gemengd voer gaan ze selecteren, en dan eten ze het biks inderdaad niet op.

Maar als je overgaat op goed voer en dus ongemengd dan kiezen ze echt eieren voor hun geld en eten ze gewoon wat de pot schaft. Na een paar weken weten ze niet beter en springen ze het voer uit je handen als je komt. Ik zou gewoon eens beginnen met verschillende soorten hooi, en goede brok. Even geen fruit en groenten, en ze gewoon goed in de gaten houden.

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, mis ik hier iets?

Het konijn heeft waterige keutels en nu moet hij aan een infuus en worden gedwangvoederd?!

Hoe erg is de situatie eigenlijk????

Er is nogal een verschil tussen diarree die eruit komt als water, of waterige keutels.

Daar zou ik niet zomaar op zondag mee naar een DA rennen voor een infuus en dwangvoeding. Of mis ik iets?

Van gemengd voer gaan ze selecteren, en dan eten ze het biks inderdaad niet op.

Maar als je overgaat op goed voer en dus ongemengd dan kiezen ze echt eieren voor hun geld en eten ze gewoon wat de pot schaft. Na een paar weken weten ze niet beter en springen ze het voer uit je handen als je komt. Ik zou gewoon eens beginnen met verschillende soorten hooi, en goede brok. Even geen fruit en groenten, en ze gewoon goed in de gaten houden.

Ik bedoelde dat er alleen gedwangvoerd moet worden als het konijn te weinig eet/drinkt, maar ik denk dat je doelt op de reactie van Dolly. Als ik voor Dolly mag spreken.. Zij heeft een konijn die nu opknappende is. Ik denk dat zij enorm geschrokken is van haar eigen konijn en nu even te emotioneel reageert dus snel van het ergste uit gaat ;) Kan ons allemaal overkomen, we zijn allemaal mensen..

aangepast door Bloem
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

Ik zelf heb/had ook een konijn met zachte keutels. Ben meteen op hooi overgestapt zonder biks erbij te voeren. Dat ging redelijk goed en ze aten ook steeds meer hooi viel me op dus ze passen zich echt wel aan. Alleen bij mijn konijntje werden de zachte keutels opeens zoveel wat niet normaal meer was,dat ik toch naar de dierenarts gegaan ben en daar bleek dat ze coccidiose had. Beide konijnen moeten behandelen , alles ontsmetten en nu gaat het weer goed. Zitten wel alleen nog op hooi omdat ze best gevoelig reageren op biks of groenvoer dus geef de darmpjes nog wat meer tijd.

Blijf niet te lang hiermee zelf uit proberen, diarree is niet goed en als het te lang duurt krijg je ook nog het gevaar van uitdroging, dus controle bij dierenarts altijd even handig , ook om evt ziektes uit te sluiten voor je eigen gemoedsrust .

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik heb net Supreme science selective gekocht en ik ben nu hooithee aan het maken. Zou dit al een beetje kunnen helpen? ik heb van de vrouw bij de dierenwinkel ook gehoord dat je het hooi een beetje nat moet maken omdat ze dat lekkerder vinden dat ga ik dus zo proberen ik heb kruidenhooi met stukjes wortel gekocht hopen dat ze dat lekker vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed, en de meeste konijnen zijn dol op SS en je hoeft ze er niet aan te laten wennen. Van ss hebben ze echter minder nodig dan van andere brokken. Ik hoop voor je dat ze lekker van het hooi gaan smullen en die keutels weer normaal worden. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie!:mdr:

de science selective vinden ze beide erg lekker en de hooi thee ook. de hooi thee blijf ik nog wel een paar dagen doen zodat ze aan het hooi wennen.. Puk heeft net heel het hooiruifje op blijkbaar vindt hij het heel lekker dus dat is geslaagd! Quinty is alleen nog wat aan het onderzoeken. De ss vindt hij ook heel lekker en de hooithee ook hij heeft net een plukje hooi op en daarna zag ik hem niet meer hooi eten

Nou is het hopen ik ga zou weer bij hem kijken of hij zijn hooi op heeft

edit:

(ik denk dat quinty de hooi niet eet omdat hij net al de brokjes opheeft.. domme fout van mij ik moest eerst de hooi geven :P)

aangepast door PUKenQUINTY
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had ook 3 die absoluut geen hooi wilden eten. Het enige dat ze ermee deden was graven en het alle kanten opgooien. Moest jouw konijn dat ook doen, kan je best een hooiruif gebruiken of wat ik heb gedaan: een baksteen in hun hok leggen en daarop een hoopje hooi leggen.

Zolang ze nog niet uit zichzelf veel hooi eten, zou ik zeker elke dag hooithee geven.

Misschien kan het ook helpen als je het hooi tussen de tralies van het hok vaststeekt, een beetje op in de hoogte, dan is het voor je konijntjes een soort spelletje om dat er van tussen te halen. de mijne zijn het zo nu toch beginnen eten.

Bergweide hooi hebben ze het liefste, en ook van dat geurhooi met paardebloemen of rozebottel (ik koop dat in de Colruyt, hier in België)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik doe nou iedere dag hooi thee idd, en ik heb gister ook twee ruifjes gekocht maar ze snappen daar nog niet zo veel van.. pas als ik het in hun bakje zet begonnen ze er een hapje van te nemen maar daarna niet meer eigenlijk. Weet iemand waar je bergweide hooi kan kopen? Bij dierenwinkelxl en zooplus is het echt heel duur.. kan je het ook gewoon in de dierenwinkel kopen ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .