Ga naar inhoud

Injectie tegen wormen?


Carlijn

Aanbevolen berichten

Hoi!

Maandag ontdekte ik voor het eerst twee levende wormen :beurk: in de poep van Tobi(voorheen Cato, maar das weer een ander verhaal :P) Dus meteen de dierenarts gebeld voor Panacur. In verband met het warme weer vond de dierenarts het een beter idee dat ik even met Tobi langskwam om maden uit te sluiten. Uiteraard had ik zelf ook al even naar zijn kontje gekeken(die van Tobi ;) ) en deze was schoon, de dierenarts beaamde dit. Ze vond wel twee kleine witte schilfertjes dus twijfelde aan madeneitjes. Daarom kreeg Tobi voor de zekerheid een injectie tegen zowel maden,wormen en andere parasieten. Zelf denk ik dat het wormen zijn, het zijn witte hele kleine mini sliertjes(die bewegen, dus geen haren) en laten een soort slijmdraadjes achter. Maden had ik denk ik zelf ook wel ontdekt ;)

De afgelopen dagen is er eigenlijk nog niets veranderd. Ik vind nog steeds af en toe 1 levende worm op een keutel. Maar daarnaast kan ik wel met zekerheid zeggen dat zijn kontje schoon is.

Aan Tobi zelf merk ik helemaal niets, eet goed, drinkt goed, poept normale hoeveelheden, plast normale hoeveelheden en is nog steeds speels en knuffelig konijn. Hij lijkt ook geen pijn te hebben, knarsetand niet en ligt nog steeds heerlijk languit op zijn buik te slapen.

Nu heb ik net toch maar even de dierenarts gebeld om te vragen na hoeveel dagen dit middel zou moeten helpen. Volgens de dierenarts zou het moeten gaan werken na ongeveer 1 tot een aantal dagen.

Ik heb gevraagd of ik toch niet nu al moest beginnen met een Panacur kuur. De dierenarts heeft mij daarentegen geadviseerd te wachten tot maandag, en wanneer de situatie dan nog hetzelfde is, nogmaals te overleggen.

Ik vroeg mij af wat jullie mening hierover is? Is er toevallig iemand van jullie die ervaring heeft met een injectie tegen maden/wormen en andere parasieten? Kan ik wachten tot maandag? Kunnen de wormen veel kwaad op dit moment?

Uiteraard zal ik zijn gewicht de komende dagen goed in de gaten houden!

Hebben jullie misschien nog andere tips? Kan ik misschien beter de bodembedekking even uit het hok halen ivm herbesmetting? Ik maak nu het hok dagelijks vrij van natte plekken, het wc-tje verschoon ik dagelijks en de keutels haal ik zo ongeveer om het uur uit zijn hok. Iemand nog andere ideeën?

Groetjes,

Carlijn en Tobi:love:

aangepast door Carlijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat waarschijnlijk niet werken, ivermectine werkt niet goed bij pinwormen, wat de meest voorkomende wormen-soort is bij konijnen. Lees dit artikeltje maar even door: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html Panacur lijkt mij dus wel verstandig.

Ik geef je topic even een zwiepje richting gezondheid, het past daar wat beter :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net toch nog even langs de da geweest. T Zat me niet lekker. Moest langs een andere dierenarts voor panacur en kreeg t daar meteen mee terwijl mijn eigen da liever nog een leer zoo'n Injectie gaf. De eerste doses panacur zit er al in. Ben benieuwd. Hoelang duurt het voordat ik resultaat kan verwachten ? De da zei een paar dagen. Maar wat is jullie ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaringen met wormen, maar wat ik van de verhalen begreep kan het zijn dat je door de panacur eerst even heel veel wormen kan vinden, ze moeten er immers ook gewoon uit. Hoe lang moet je de panacur geven?

Wel goed dat je alsnog naar de DA bent gegaan, afwachten is ook niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een doses gegeven en dan Moët t over 10 sagem weer. Ben benieuwd!

Het kan zijn dat het dan alsnog niet goed werkt, omdat je niet alle stadia van de wormen te pakken krijgt. Maar dat staat ook in het artikeltje wat ik al eerder in dit topic gepost heb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een doses gegeven en dan Moët t over 10 sagem weer. Ben benieuwd!

Panacur moet je echt 14 dagen achter elkaar geven omdat het anders niet werkt. Doordat konijnen bd-keutels opeten besmetten ze zichzelf steeds weer. Ook moet je iedere dag het hok schoonmaken en ontsmetten (ik heb soda daarvoor gebruikt) en keutels ruimen i.v.m. herbesmetting.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ongeveer 24 uur kwamen de keutels met dode wormen. Getsie !! Nu na ongeveer 52 uur zijn de levende wormen weer terug. Zucht !! De 1 doses was Dus duidelijk te weinig... Nu zit ik met het volgende : ik heb nog maar 1 spuitje net 0,7 ml bedoeld voor over 2 weken. Maar ik wil nu Graag een kuur gaan doen van 2 weken. Nu deed mijn dierenarts al niet al te makkelijk over de panacur. Dus hoe moet ik dit nu aanpakken? Daarnaast vroeg Ze 8 euro voor 2 spuitjes met 0,7 ml panacur!! Balachelijk! Ik wil straks niet 14x4 euro betalen voor de kuur.

Daarnaast merkte ik dat Tobi de dag na de panacur erg moe leek en.Veel sliep. Verder normaal gedrag qua eten , drinken, poepen en plassen. Komt iemand dit bekend voor?

Graag jullie advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst het verhaal duidelijk uitleggen aan de dierenarts, dat dit niet werkt en je een complete kuur wilt doen. Mocht je dierenarts daar moeilijk over doen, kun je overwegen om naar een andere dierenarts te gaan of via bijvoorbeeld vetzpetz panacur online te kopen, waar je dan wel mee moet opletten is dat de dosering anders kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf fenbendrops(zelfde stof als panacur, maar dan "merkloos"). 20 euro voor een hele fles. dit is vloeibaar dus makkelijk te doseren. Maar er staat inderdaad op dat je met een hogere dosis in 2 keer kunt doen. Dit heeft dus duidelijk niet geholpen, dus ik zou ook de tweeweekse kuur doen en dan gewoon een fles fenbendrops vragen. Als je naar je DA gaat bedenk dat dat jij klant bent. Jij beslist wat er met je dier gebeurd, niet de DA. Wil je DA neit naar je luisteren zou ik je sterk adviseren om toch een andere DA te zoeken die wat minder eigenwijs is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum....jij kan beslissen maar een da beslist toch echt zelf of ze medicatie mee geven....

En daar zit normaal toch echt een consultje aan vast...

Als een voorgeschreven behandeling niet werkt lijkt het mij niet meer dan logisch dat een goede dierenarts zijn protocol eens gaat overwegen, in plaats van dwars te lopen doen. De gezondheid van een dier moet hierbij voorop staan ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum....jij kan beslissen maar een da beslist toch echt zelf of ze medicatie mee geven....

En daar zit normaal toch echt een consultje aan vast...

De eigenaar beslist nog altijd wat er met zijn dier gebeurd. Als jij die tweede prik ivomec niet wilt, mag hij die prik ook niet geven. (zal hij ook neit doen aangezien jij er waarschijnlijk niet voor gaat betalen:p) en er hoeft echt geen consult aan vast te zitten. ik ben naar een DA gegaan en gezegd dat ik mijn konijnen preventief wil ontwormen. ik heb het toen zo meegekregen :yes:

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog panacur staan... Is goed tot dec-2012...

Je mag hier wat komen halen als je wilt. Weet niet waar je in Gelderland woont? Ik woon tussen Oss en Den-Bosch (Noord-Brabant). Ik had 1 liter, maar nog een halve liter over, waarvan ik een deel weg zou moeten gooien als het over de datum gaat... Je mag zo een deel meenemen, hoef ik niks voor te hebben. Ligt er een beetje aan waar in Gelderland je woont, of het voordelig is om het te komen halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas ... vandaag bij Doerak dus ook wormen in de ontlasting gezien:(. Hij keutelde op de bank dus ik kon het mooi opscheppen in een 'sambalbakje' van de chinees. De DA gebeld....en langs gegaan en me bij de receptie gemeld. Zij is er even mee naar de DA gegaan en dus panacure mee (3 daagse kuur).

Nu lees ik dus dat een 3daagse kuur (1,6ml voor 2kg Doerak) vermoedelijk niet voldoende is. Morgen tijdens het spreekuur maar eens bellen hoe dat zit en of ik niet de twee weekse kuur kan krijgen.

Het vangen van Doerak (om te wegen) koste me meer moeite dan het dwangvoeren. Ik had hem in een handdoek gewikkeld omdat ik wel verwachte dat ik veel weerstand kreeg, maar het ging er wonderbaarlijk snel en makkelijk in. Direct de nagels gecontroleerd en nogmaals gecontroleerd of ik echt een mannetje had. Er kwam wederom een piemeltje te voorschijn, maar balletjes heeft hij nog niet. Hij mag dus nog ff alleen zitten.:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas ... vandaag bij Doerak dus ook wormen in de ontlasting gezien:(. Hij keutelde op de bank dus ik kon het mooi opscheppen in een 'sambalbakje' van de chinees. De DA gebeld....en langs gegaan en me bij de receptie gemeld. Zij is er even mee naar de DA gegaan en dus panacure mee (3 daagse kuur).

Nu lees ik dus dat een 3daagse kuur (1,6ml voor 2kg Doerak) vermoedelijk niet voldoende is. Morgen tijdens het spreekuur maar eens bellen hoe dat zit en of ik niet de twee weekse kuur kan krijgen.

Het vangen van Doerak (om te wegen) koste me meer moeite dan het dwangvoeren. Ik had hem in een handdoek gewikkeld omdat ik wel verwachte dat ik veel weerstand kreeg, maar het ging er wonderbaarlijk snel en makkelijk in. Direct de nagels gecontroleerd en nogmaals gecontroleerd of ik echt een mannetje had. Er kwam wederom een piemeltje te voorschijn, maar balletjes heeft hij nog niet. Hij mag dus nog ff alleen zitten.:he:

Hopelijk krijg je voor 2 weken mee want korter behandelen gaat niet werken. Denk je er ook aan dat je alles schoonmaakt (liefst met soda ofzo) en zijn keuteltjes opruimt waar hij heeft gezeten? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bak had ik direct al verschoond, zijn toiletje is verschoond. Plastic handschoen ligt gereed om de keutels te verwijderen.

De rest kan ik schoonmaken, maar gezien hij daar niet poept....ik kan moeilijk mijn hele woonkamer met soda gaan doen:p

Helaas kan ik niet voorkomen dat hij zijn blindedarmkeutels op eet of morgen overdag zijn keutels eet. Eerst maar eens kijken wat de DA morgen zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo'n verpakking had ik al besteld (thuisliggen), maar dat is pasta. Ik heb nu de vloeibare variant mee gekregen.

Straks even bellen en vragen hoe het zit....daarna kan ik altijd nog kijken of ik nog een bestelling bij de bunnybin plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .