Ga naar inhoud

Leeftijd konijn


Barbara S

Aanbevolen berichten

Hoe oud worden konijnen ongeveer?

Ben ook erg benieuwd naar het oudste konijntje van het forum.

Mijn Flap is gedumpt dus weten geen leeftijd, DA zegt dat het een jong volwassen driekleur Hollandertje is.

Lila is net 1 jaar geworden, ras onbekend (bij mij dan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een leuk weetje.

Konijnenleeftijd + mensenleeftijd:

1 week = 1 jaar

2 weken = 2 jaar

3 weken = 4 jaar

4 weken = 6 jaar

2 mnd = 8 jaar

3 mnd = 10 jaar

4 mnd = 12 jaar

5 mnd = 14 jaar

6 mnd = 16 jaar

1 jaar = 21 jaar

2 jaar = 27 jaar

3 jaar = 33 jaar

4 jaar = 39 jaar

5 jaar = 45 jaar

6 jaar = 51 jaar

7 jaar = 57 jaar

8 jaar = 63 jaar

9 jaar = 69 jaar

10 jaar = 75 jaar

11 jaar = 81 jaar

12 jaar = 87 jaar

13 jaar = 93 jaar

14 jaar = 99 jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oudste konijn is 9 jaar geworden. Een middelgroot Hollandertje.

Kleine rassen worden (bij goede verzorging) 8-9 jaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Grote rassen worden gem. jonger; ongeveer 6 jaar. Ook hier zijn natuurlijk uitzonderingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een leuk weetje.

Konijnenleeftijd + mensenleeftijd:

1 week = 1 jaar

2 weken = 2 jaar

3 weken = 4 jaar

4 weken = 6 jaar

2 mnd = 8 jaar

3 mnd = 10 jaar

4 mnd = 12 jaar

5 mnd = 14 jaar

6 mnd = 16 jaar

1 jaar = 21 jaar

2 jaar = 27 jaar

3 jaar = 33 jaar

4 jaar = 39 jaar

5 jaar = 45 jaar

6 jaar = 51 jaar

7 jaar = 57 jaar

8 jaar = 63 jaar

9 jaar = 69 jaar

10 jaar = 75 jaar

11 jaar = 81 jaar

12 jaar = 87 jaar

13 jaar = 93 jaar

14 jaar = 99 jaar

Echt een leuk weetje, dat wist ik nog niet :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oudste konijn is 9 jaar geworden. Een middelgroot Hollandertje.

Kleine rassen worden (bij goede verzorging) 8-9 jaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Grote rassen worden gem. jonger; ongeveer 6 jaar. Ook hier zijn natuurlijk uitzonderingen.

Mmm... Tja, veel hangt natuurlijk af van voeding, bewegingsvrijheid en dergelijke. Konijntjes die op gemend droogvoer in een hokje zitten, zullen uiteraard niet zo oud worden als free range konijnen met voldoende hooi en groenten en veel aandacht.

Ik hoop zelf op een iets ouder groot konijn dan 6, dat zou namelijk betekenen dat onze man al over de helft is. Ik gok toch op 8 à 10 jaar voor onze FH met vrij rondloop in huis en louter hooi en groenvoer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oudste konijnen van het forum zijn van Cindy en die zijn 16 en 17 geworden geloof ik. Mijn Zoë is 11 1/2 geworden maar moest ik laten inslapen vanwege een terugkerend kaakabces. Haar hartje had nog wel een hele tijd door gekund.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een leuk weetje.

Konijnenleeftijd + mensenleeftijd:

1 week = 1 jaar

2 weken = 2 jaar

3 weken = 4 jaar

4 weken = 6 jaar

2 mnd = 8 jaar

3 mnd = 10 jaar

4 mnd = 12 jaar

5 mnd = 14 jaar

6 mnd = 16 jaar

1 jaar = 21 jaar

2 jaar = 27 jaar

3 jaar = 33 jaar

4 jaar = 39 jaar

5 jaar = 45 jaar

6 jaar = 51 jaar

7 jaar = 57 jaar

8 jaar = 63 jaar

9 jaar = 69 jaar

10 jaar = 75 jaar

11 jaar = 81 jaar

12 jaar = 87 jaar

13 jaar = 93 jaar

14 jaar = 99 jaar

Dit klopt niet helemaal, want het oudste konijn van de wereld is 24 geworden, dus die zou ongeveer 174 zijn geworden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich kunnen grote rassen ook best ouder worden, 5 jaar is zeker niet het maximum hoor!

Maar mijn Fred is nu ruim 7, wellicht nog ouder maar dat negeer ik lekker.. Dit vind ik voor nu oud genoeg.. ;) (Hij was al min of meer uitgegroeit toen we hem kregen, dus wij hebben gezegt dat ie bijna een jaar was maar of dat ook klopt..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die leeftijden zijn natuurlijk richtlijnen, zodat wij baasjes kunnen zien/inschatten hoe oud ze nu werkelijk zijn in mensenjaren.

De bron van dat rijtje is van Corinna Stokmans, uit haar boek "Konijnengedrag". Naar mijn mening een betrouwbare bron.

En ja, heb ook weleens gehoord dat het oudste konijn ter wereld 24 is geworden. Wow, hoe krijg je dat voor elkaar???!!!!!!! Super natuurlijk als het in goede gezondheid gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een collega van mijn vriend had een konijn van 18 jaar oud... Dat is waarschijnlijk wel een uitzondering, maar ik vond het wel het vermelden waard. Beestje was op het eind wel stram, maar is nooit echt ziek geweest (buiten de "normale" zaken als lichte verstopping of plakpoep). Vorig jaar september is hij overleden van pure ouderdom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .