Ga naar inhoud

Witje morgen operatie


Bunny06

Aanbevolen berichten

Morgenochtend ga ik naar de da met Witje omdat hij steeds met vlagen periodes heeft dat zijn wimpers in zijn oog komen. Hij heeft het al een paar jaar maar het ging telkens alleen om de onderste wimper haren maar sinds kort komen de bovenste wimpers ook af en toe in het oog. Ik moet ze er telkens uithalen en ik probeer ze dmv wat oogdruppels de wimpers aan de andere haartjes te laten kleven, zodat ze er niet weer in gaan.

De haren zijn alweer sinds niet meer in zijn oog gekomen maar de laatste keer was nog geen 2 week geleden en toen zaten zowel de bovenste als de onderste wimperharen in zijn oog. Zijn bovenste haren schoven onder zijn onderste ooglid. Je zag ook duidelijk dat zijn oog rood werd door irritatie. Ik heb sinds de laatste keer ook oogzalf erbij gebruikt ipv alleen speciale oogdruppels. Deze druppels brengen een beschermlaagje over het hoornvlies.

Ik weet niet zeker of hij geopereerd gaat worden omdat zijn haren nu uit het oog zijn.

Maar morgen ga ik sowieso heen met het idee dat hij geopereerd gaat worden.

Ik had het eerst over dat de wimpers misschien verwijderd moeten worden door zo'n haarzakbrandertje maar misschien dat het beter is dat ze hetzelfde doen als bij entropion. Dat ze een stukje huid weghalen boven en onder zodat de ooglid verder naar buiten komt te staan.

Maar dit is wel een zwaardere operatie als het wegbranden. Maar bij het wegbranden weet ik zeker dat het niet weer kan gebeuren en dat hij hiervan sneller hersteld maar de kans is wel groter dat hij allemaal vuil in zijn oog krijgt.

Hij is al 7 maar nog fit genoeg.

Ik ben bang dat als er morgen niks aan gedaan word, dat hij op latere leeftijd ergere problemen hierdoor krijgt en hij misschien door zijn gezondheid niet meer geopereerd kan worden.

Het is op de praktijk waar ik op dit moment stage loop dus ik kan gewoon bij de operatie aanwezig zijn als dit door gaat. Ik kan me ook voorstellen dat ze niet willen opereren omdat hij nu nergens last van heeft, al zie je wel dat zijn wimpers echt dicht langs zijn oog staan.

We zullen zien.. Hoop niet dat Witje of Bunny boos word omdat ik ze voor het eerst scheid sinds 5 jaar. Normaal gaan ze altijd samen naar de da voor entingen e.d...

Ben benieuwd...

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je,

Het komt volgens mij ook niet zoveel voor bij konijnen. Je ziet entropion bijv veel bij dogachtigen. Maar dan zijn de wimpers/oogleden naar binnen gekrult.

Wegbranden word volgens mij niet zoveel gedaan maar dat stukje vel weghalen boven en/of onder wel.

Ik wil graag dat Witje nog jaren mee gaat en niet op het laatste moment nog heel veel last heeft van die wimpers, dat zijn oog wel helemaal gaat ontsteken e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net weer terug.. De da had de boeken erbij gepakt want het was voor het eerst dat ze bij een konijn Trichiasis zag. Ik dacht al dat het Trichiasis was.

Dat is dat de oogleden normaal zitten en de haren op de juiste plek, alleen groeien die haartjes de verkeerde richting op.

Ze heeft het eerst geprobeerd met een haarbrandertje maar deze werkte niet goed en het waren ook teveel haren.

Het is zo'n brandertje die je in beide handen moet houden voor de geleiding ofzo. Uiteindelijk hebben we beiden maar besloten, aangezien hij toch onder narcose was, er hechtingen in te doen. Deze hechtingen zorgen ervoor dat de oogleden ietjes naar buiten staan zodat de haren niet meer in zijn oog komen. Zijn andere oog is ook gelijk gedaan. Hij heeft nu dus 5 hechtingen per oog.

3 boven en 2 onder.

Hij heeft om 11:40 zijn antisedannetje gehad maar ik vind hem nog steeds zwakkig.

Hij voelde daar in de praktijk ietsjes kouder aan maar heb net getempt en hij zit op 38.1 Dus gaat de goede kant op.

Ik heb hem net wat water gegeven via de spuit, hij had wel dorst.

Ik heb Witje nu op mijn slaapkamer, op zacht tapijt lopen (tijdens het typen ligt hij gewoon op mijn schoot), met Bunny en alles erbij.

Kijken of Bunny hem kon stimuleren maar die wil niks van hem weten. Niet boos maar geen interesse.. Dan denk ik ook ; wat voor vriendin ben je .. maar ja :P Zo is Bunny altijd al geweest.

Witje heeft voor de operatie goed gegeten dus dat hoeft hij voorlopig niet perse.

Denk dat hij rond 10 uur half 11 nog goed gegeten heeft. Wanneer moet hij dan ongeveer weer gaan eten?

Hij is nog heel erg moe en ik weet ook niet hoelang dat mag aanhouden?.. En als hij probeert te lopen, valt hij telkens om naar links. Hij heeft in zijn rechterpoot de narcose spuit gehad en de antisedan. Dus als hij daar last van zou hebben, zou hij toch rechtsom moeten vallen?

Hoelang kan ik dit aanzien en wanneer moet ik aan de bel trekken?

Om 6 uur moet ik ergens zijn voor bespreking.. Ik weet dus niet of ik dit moet gaan afzeggen.. is even afwachten denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem net een stengel peterselie in de mond gedrukt en hij heeft inmiddels 3 stengeltjes opgegeten.

Hoop dat hij nu de smaak te pakken heeft.

Heb hem bij Bunny weer in het hok gezet. Hij liep er zelf naartoe, door 3 kamers heen... Dus heeft gelijk beweging gehad.

Heb het buitenhok wat erbij staat afgesloten zodat hij niet blijft haken of van het trapje valt.

Hij ligt al een tijdje in de tunnel. Daar waar ik hem drinken en eten heb gegeven.

Voordat ik weg moet vanavond wil ik hem nog even zien lopen. Dat hij wel even in beweging blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gelukkig gaat het wat beter

de narcose gaat langzaam uitwerken waardoor hij beter gaat lopen

Konijnen krijgen altijd bijna direct na de operatie antisedan.. Ik ging ervan uit dat hij dus snel weer goed op de benen zou staan maar het is ook zijn leeftijd natuurlijk.. 7 jaar kan oud zijn voor hem maar hoop dat hij nog jaren mee gaat. Straks moet hij nog even lopen van mij.. Kan ik zien of hij alweer 100% is. Hij is erg moe... Hij lag te slapen voordat ik hem wat peterselie in zijn mondhoek drukte, niet hard hoor. Hij pakte direct dat stengeltje aan en begon te vreten.

Hij heeft zostraks nog weer drinken gehad.. Denk dat hij nu 5ml water heeft gehad. 1x2ml en een uurtje geleden 3ml. Hij dronk het allemaal netjes op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha.. Bunny is ook zo eentje.. Maar een stuk dikker (te dik) en ouder!! :P

Het liep uiteraard vanavond uit maar toen ik thuis kwam was hij alweer de oude.

Voordat ik weg ging heb ik gekeken wat Witje kon en hij was nog voorzichtig maar sprong al wel zonder problemen in zijn toiletje van 8cm hoog ofzo dus van mij mocht hij ook alweer de 'buitenhok' in.

Ik heb hem net nog drinken gegeven via een spuit en heb zijn ogen misschien al 10 keer gedruppeld vandaag. Er zit wel snel haar in zijn oog en het zal allemaal wel pijn doen en raar aanvoelen nu zijn oogleden ietjes naar buiten staan..

Na het druppelen heb ik hem een lofty gegeven en die at hij direct op. Ik geef hem altijd iets lekkers als ik 'iets' met hem heb gedaan.. nagels knippen, oog druppelen e.d. Ik zal straks kijken of hij nog weer wat wil drinken en eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

268364_212071948836222_100001002569039_607278_2493719_n.jpg

264197_212071988836218_100001002569039_607279_4948618_n.jpg

261357_212072045502879_100001002569039_607281_4070566_n.jpg

262760_212072102169540_100001002569039_607282_1618778_n.jpg

Zijn oogleden zijn wel iets verdikt.. Lijkt nu net zo'n vhs/myxomatose konijn!.. :o

Hij heeft er duidelijk wel pijn aan. Ik gebruik geen cavasan meer aangezien de slechte ervaringen hier op het forum maar gebruik weer de beaphar oogzalf met alleen vitamine A. Is dit beter?

Ik probeer het schoon te spoelen met afgekoeld gekookt water maar die witte wolkjes zitten zo goed als vast ergens aan. Zijn bovenste oogleden komen niet mooi op de onderste. De bovenste staan meer naar buiten.

Ik weet niet wat wijsheid is. Is dit het proces tot 'genezing' of niet? Het is natuurlijk de bedoeling dat er op zijn slijmvlies/bindvlies wat ietsjes naar buiten is komen te staan, veranderd in gewoon huid.

Wat denken jullie?

Hij eet verder goed. Ik verwen hem nu wel met lofty's en cuni compleet wat hij anders normaal nauwelijks krijgt maar in dit soort stressgevallen wel.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .