Ga naar inhoud

Oppepper nodig bij E. Cuniculi, HELP!!


Kim1982

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijn Bo heeft E. Cuniculi en ik behandel hem met Panacur. Toen hij de eerste verschijnselen kreeg heeft hij 3 maanden Panacur gehad dit is ongeveer 2,5 jaar geleden. Daarna kreeg hij om de 2 maanden 2 weken Panacur uit voorzorg. Echter de laatste tijd vind ik dat hij niet meer goed reageert op de Panacur en hebben we Albendazole gebruikt, hierbij vond ik geen verbetering zichtbaar en zijn we weer overgestapt naar Panacur. Hij heeft nu net 1,5 maand Panacur achter de rug waarvan 1 maand in combinatie met Metacam. Deze keer heb ik het hem langer gegeven aangezien ik zijn klachten erger vond. Op aanraden van Inge Thas ben ik er woensdag meteen mee moeten stoppen aangezien zij vind dat een konijn niet langer dan 28 dagen Panacur mag hebben ivm aantasting van het beenmerg. Hij krijgt nu wel weer Metacam en ik ben bij mijn eigen dierenarts capsules vitamine B gaan halen, hier moet Inge wel nog de juiste dosering voor doorgeven. We zijn vandaag ook naar de fysio geweest en zij vond zijn klachten op verlammingsverschijnselen lijken, dus ik was meteen helemaal uit mn huisje en zie het ergste al voor me (heb al eerder een konijn verloren aan EC maar toen wist men nog niet van het bestaan van EC af). Toch kan ik me er niet bij neerleggen om hem "op te geven". Hij is hartstikke levendig, eet en drinkt goed dus dat is het probleem niet. Van het weekend liep hij voor zijn doen goed, had zijn achterpootjes netjes onder zijn lichaam dus ik was helemaal in mn nopjes maar sinds dinsdag gaan beide achterpootjes naar rechts als hij loopt. Terwijl hij dan bv een uur later weer "goed" loopt. Wie kan mij helpen met tips, ervaringen etc. want ik weiger om op te geven!!!!!

Liefs,

Kim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kim, het lijkt een beetje op wat mijn nijn heeft gehad. Het geven van Panacur terwijl je nijn niet ziek is kan leiden tot resistentie. D.w.z. dat wanneer je nijn echt ziek wordt, in dit geval EC zoals ik begrijp, zijn/haar gestel niet meer reageert op de Panacur. Samen met de DA heb ik het advies gevolgd wat bij de Wilhelmina dierenkliniek staat. Daarnaast heeft mijn nijn 3 maanden Panacur gehad en, dat klinkt misschien gek, iedere dag een takje verse rozemarijn (grote plant gekocht bij tuincentrum-plant is nu bijna kaal). Ik ben geen zweverig typetje maar ook mijn man had het idee dat dit een positieve werking op hem had. Ook heeft hij sinds een maand SS Rabbit Junior gemengd met de gewone SS naast hooi, wortelen met loof, andyvie, witlof, appel en bruin brood. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik weet geen vervanger van de Panacur, maar de medicatie die je noemt klinkt voor mij herkenbaar. Beterschap met je nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik vergeet; let ook op de poten. Omdat je nijn niet goed zijn poten neer kan zetten kunnen ze beschadigen. Het haar slijt af en de huid komt in aanraking met de grond waardoor de huid beschadigd. Wij hebben graszoden in de ren gelegd zodat de pootjes zachte ondergrond hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Ben meteen rozemariijn gaan opzoeken op internet en ik zie dat het versterkend werkt voor de zenuwen, ga dadelijk naar de winkel! Hoop wel dat hij het opeet. Hier krijgen ze ook de gewone SS, waarom heb je het gemengd met SS Junior? Zitten daar extra stoffen in?

Ik heb wel SS Mature Rabbit, dat is SS voor het oudere konijn. Bo is trouwens 5 jaar.

Ik heb eigenlijk begrepen dat als je konijn ook maar enige verschijnselen krijgt dat je dan meteen met Panacur moet gaan behandelen omdat je dan de grootste kans hebt om het de kop in te drukken en nu worden de klachten erger en is hij er resistent voor :-( Is echt een rot ziekte!! Hoe is het met jou konijn? Begrijp ik het goed dat je het ook niet onderdrukt krijgt? En hoe lang geef je al Panacur en geef je ook tussentijds een paar weken Panacur? Heb net mn mailtjes nagekeken en ik geef eerder 2 jaar Panacur dan de 2,5 jaar die ik eerder zei...

Het zijn bij mij binnenkonijnen en heb een tegelvloer met een vloermat, dus hij kan zich gelukkig niet veel pijn doen, maar herken het wel van mijn andere konijn want die had op een gegegeven moment wondjes, echt zielig :-( Bij goed weer mogen ze naar buiten en de ren staat op het gras en in de bovenhokjes leg ik krantenpapier.

Je hebt ook nog van de Beaphar CARE+ voer, ik heb daar op de huishoudbeurs een proefzakje van gekocht en hij is er wild op, geef ze er tussendoor een paar van als een soort beloning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gisteren een plantje Rozemarijn en een plantje Marjolein voor Bo gehaald en gisteren was hij vooral aan het snuffelen en at het uiteindelijk wel en vandaag was het hap slok weg:yes: Is er misschien nog iemand anders met tips want wil er echt voor gaan met hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring mee maar pas gelezen dat ze in de opvang ik geloof waar dollie helpt gebruiken ze het voor ec konijnen

Misschien kan je haar even pb sturen

Kan alleen via internet bestelt worden geloof ik

Ik zal dat topic wel even opzoeken http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/49923-duo-kruidenelixer-jan-smit.html

aangepast door jrjsieben
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook goed nieuws wil ik jullie laten weten: ik durf het nog niet hardop te roepen maar ik heb het idee dat het beter gaat met Bo!

Sinds vorige week zaterdag krijgt hij elke ochtend een stukje van een rozemarijntakje en een stukje marjoleintakje en sinds afgelopen maandag krijgt hij 's avonds via zijn mondje Neurobion (dit zijn 3 soorten vitamine B) en ik heb het idee dat het hem goed doet :-) hij was vrijdag zelfs heel eventjes door de kamer aan het "racen", had ik hem al een tijd niet meer zien doen, ik was overgelukkig! en de laatste dagen wisselt hij zijn manier van lopen af, ene keer heeft hij zijn beide achterpootjes tijdens het lopen naar rechts en het andere moment heeft hij beide achterpootjes tijdens het lopen netjes onder zijn lichaam, dus ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .