Ga naar inhoud

str ipv hooi?


merikke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik hbe een vraagje, Fred, ons adoptiekonijntje begint langzaamaan te ontdooien, scharrelt wat rond en eet weer. Maar hooi laat hij nagenoeg links liggen, ik had eerst gewoon hooi, goede kwaliteit, toen heb ik er kruidenhooi bijgekocht, met munt (andere hadden ze niet). Dit samen in een hooi balletje gedaan en los in de kooi, maar meneer wenst alleen stro te knabbelen, hebben jullie nog tips???? En is stro, tijdelijk een redelijke vervanger van hooi,

Ik hoor graag van jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro is prima om op te knabbelen, alleen bevat niet de gezonde vitaminen wat hooi wel bevat.

Hooi is het hoofdvoer voor konijnen en erg belangrijk.

Ik weet niet hoeveel krachtvoer het konijntje krijgt? Het zou kunnen dat hij daar teveel van krijgt en daardoor het hooi links laat liggen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb hem van een kennisje meegenomen die hem min of meer vegeten was op het balkon. Hij zat op zaagsel, zonder hooi en met groen drinkwater, en pong 1-2 cm lange nagels, Ik heb dus nu een binnenkooi, en hij is redelijk concequent wb toilethoek. Mijn andere nijnen vielen altijd aan op hooi, maar onze vreind nog niet. Hem op hooi zetten kand us wel, en het is voorlopig nog geen winter en hij staat in de kamer. Misschien moet hij e rwel gewoon aan wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad het hooi gescheiden houden ivm ontlasting. Neem anders een flinke hooiruif ipv een hooibal. Dat is al wat makkelijker eten voor een konijn. Als hij dan eenmaal gewent aan hooi is en overstag is, kun je het weer in een hooibal stoppen.

Is het niet een idee om elke dag een portie hooi fijn te snijden en te mixen met fijngesneden groenvoer dat hij heeeerlijk vind? Zo kan hij langzaamaan wennen aan hooi. Omdat alles fijngesneden is, krijgt hij het hooi ook zeker wel binnen en kan hij niet de stukken groenvoer eruit pikken.

Het is maar iets dat in mijn hoofd opkwam hoor, als het nergens op slaat moet je het zeggen ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, nee het slaat wel ergens op, maar ik ben wel van mening dat hij gewoon hooi moet eten, ik heb het nu gewoon in d ekooi liggen en hij krijgt nog minder brokjes, hij kreeg al niet veel. En dan kijk ik het even aan. Ik zie mezelf ook nog niet dagelijk hooi knippen, als t moet wel, maar nog maar even niet. Wel bedankt voor je idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Daar heb je idd gelijk in. De isolatie sit wel goed want Fred woont in d ewoonkamer en daar vriest het, als het goed is haha, niet. En ik ben niet zuinig. En eigenlijk hoop ik dat hij tegen die tijd door heeft wat de bedoeling is van dat lekkere groene spul. Vandaag heeft hij ontdekt hoe lekke wilgentak kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij wilgentakken lekker vindt, kun je eens een wilgen hooi bal proberen. Dat is een bal van wilgentakken met aan de binnenkant kruiden hooi. De mijne willen die van zooplus minder graag als die van de dierenwinkel (fretten.nl). Die van de dierenwinkel eten ze echt een gat in de wilgentakken om bij het hooi te kunnen. Zo heeft mijn ram dus een keer vast gezeten met zijn hoofd in die bal hahaha..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Dat kan ik ook weleens doen, ik heb ze weleens gezien, alleen dan zonder hooi erin. Hij heeft ook zo'n voederspeelballetje, die kwam met hem mee, ik heb er nu niets inzitten, maar hij rolt er wel mee, nog ideeƫn wat ik hierin kan stoppen, behalve brokjes??

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben ook een nijn die voorkeur heeft voor vers stro ipv hooi. Volgens DA is dat geen probleem door het knabbelen op sto slijten ze hun tandjes ook goed. Dus...
Tuurlijk slijten de tandjes van het eten van stro,de tandjes slijten ook als ze aan hun hok knagen.;) Maar hooi bevat essentiele voedingsstoffen die je niet in stro terug vind.En het is goed voor de darmen.Voor de gezondheid van een konijn is het toch belangrijk om ze aan het hooi te krijgen.

@Merrikke als je konijn binnen leeft dan is het goed om het stro even weg te laten en idd alleen nog maar wat hooi in de kooi te leggen om zo toch het hooi eten te stimuleren. Oh ik lees net dat Fred het door heeft,haha.Goed zo Fred. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .