Ga naar inhoud

Oogzalf tegen traanoogjes, maar ooglid wordt na 1 dag rood?


Nella

Aanbevolen berichten

Arme Lucky. Ze heeft al een tijdje een soort van traanoogjes (linkeroog erger dan rechter). Het is makkelijk schoon te houden en is het niet zo dat ze last van haakjes ofzo heeft. Gisteren heb ik de DA voor de zekerheid nog maar weereens gebeld om te vragen wat ik eraan kon doen. Hij stelde voor om oogzalf te gebruiken en dat een paar keer per dag (4x) erin te doen. Dat zou met 3 dagen al sterke verbetering moeten opleveren.

De oogzalf is Chlooramfenicol 1% + vit. A oogzalf van Virbac Animal Health.

Zo gezegd zo gedaan... gisteren heeft ze in de middag en avond een beetje zalf gehad in allebei haar oogjes en vanmorgen ook. Nu ga ik zojuist bij haar kijken om wat kruiden te geven en zie ik dat haar ooglid (aan beide ogen zowel boven als beneden) wat rood is geworden. Haar oogjes zelf hebben nergens last van, ook het oogwit is nog helemaal mooi.

Weet iemand wat dit is, is dat een allergische reactie ofzo? Mijn andere voedster had namelijk een tijdje terug een ontstoken oogje en daar had ze dit ook voor gekregen. Bij haar was het binnen no-time weg en nooit problemen...

Overigens ga ik er nu natuurlijk wel direct mee stoppen. Ik hoop dat het dan ook snel weer normaal zal worden. Wat kan ik er verder aan doen en wat zou het kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. zojuist ook nog even de dienstdoende DA gebeld. Die gaf aan dat dit een normaal gevolg is en aangeeft dat er dus een soort van ontsteking zat wat nu dus even 'uitbreid' voordat het aangepakt kan worden. Zij raadde me aan om gewoon door te gaan met de zalf en dat als het maandag nog niet is verbeterd, even langs te komen.

Wat denken jullie? Ze heeft vanmorgen dus alleen gehad en moet dus eigenlijk vandaag nog zo'n 3x (mag ook wel wat minder lijkt me opzich). Doorgaan of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met het ooglid word rood? Een rode kring om het oog (op de huid)? Want dat had mijn ram ook met die oogzalfjes. Ik smeer een dikke laag vaseline om het oog en dan pas druppel ik het oog, toen had ik nergens meer last van.. bij mij veroorzaakte de zalf dus die reactie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar is heel goed naar gekeken. Dus nu dit maar proberen. Het is overigens een langharig dametje, dus wellicht dat haar haartjes ook mee kunnen spelen, maar ik heb nooit haren in haar ogen zien prikken ofzo.

aangepast door Nella
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update. Ik ben uiteindelijk na 2 dagen gestopt omdat het vel om haar ogen echt wat dikker ging worden en ook rood. Vaseline maakte het wel iets minder, maar haalde het niet weg. Uiteindelijk bleken deze 2 dagen toch voldoende te zijn, want ze is er nu vrijwel helemaal vanaf! Dit had ik niet durven hopen, maar ze heeft dus geen traanoogjes meer gehad. Eind goed al goed dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees je berichtje nu pas!

Mijn konijntjes hebben ook enkel neveneffecten van oogzalf! Heb al 2 verschillende oogzalven gehad en telkens ook rode oogleden, mede doordat ze erg in hun oogjes wrijven. Ik ben dan ook die twee keren al voortijdig gestopt met de oogzalf en heb de laatste keer fysiologisch water in pipetjes (Naaprep) van bij de apotheker gebruikt om verder te behandelen. Dat hielp en ze waren ook veel gelukkiger ermee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het Cavasan was, en je ziet nu dat het dikker word, gelijk stoppen!!! Ik heb het ook gehad erom heen werd het helemaal dik en het 3e ooglid werd zo groot dat het weggehaald moest worden. Daarna moest ik die zalf weer gebruiken dierenarts zei dat het niet door die oogzalf kon komen dus heb het weer gebruikt, Nu zit ik met een konijn dat een abces achter en onder haar oog heeft, die nu een andere oogzalf heeft gekregen elke dag pijnstillers en om de dag een spuit in haar nekvel!!!! En elke dag 4x schoon moet maken haar oog!

OOG IS VERLOREN GEGAAN DOOR DIE OOGZALF! Haar oog zelf is heel groot geworden en valt niet meer te redden, nu probeer ik met medicijnen het abces tot rust te krijgen en evt weg te krijgen. Lukt dat niet moet ze geopereerd worden, oog eruit en abces wat weg krijgen zou mij ongv 500 euro kosten!

DUS PAS OP MET OOGZALF!

Bij mij zeiden ze ook dat haar gebit goed was maar toch zou er iets gezeten hebben dat niet met blote oog te zien was, want een soort abces kan dat ook veroorzaken die je niet ziet en als je oogzalf gebruikt waar het konijn blijkbaar niet tegen kan kan het abces er uit komen zo is dat ook bij mij gebeurt omdat de dierenarts niet wilde luisteren dat die oogzalf niet goed was!

Hopelijk komt het goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je even bij mijn topic kijken, daar zie je ook foto's van het oog, en hoe de ontsteking er ook rondom is en uiteindelijk dus een abces geworden is, je ziet geen abces als een bult nee het lijkt een gewone ontsteking! Dus pas op!~

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/50044-de-3e-ooglid-niet-meer-weg.html

Het begon met een 3e ooglid dat een beetje geiriteerd was, toen kreeg ik zalf mee en die heeft het veel erger gemaakt!

aangepast door Laura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .