Ga naar inhoud

Doorgehapte achilles pees


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Ik heb een vlaams reusje van 3,5 maand oud en die heeft waarschijnlijk een doorgehapte

achilles pees. Hij heeft gevochten en had daarna een abces ten grootte van zo'n beetje zijn

hele rechterachterpoot. Dat hebben we behandeld met antibiotica, pijnstilling en hokrust.

Nu is zijn poot in contractuur, de spieren en pezen zijn verkort en hard geworden en hij

kan zijn strekkers niet meer gebruiken zodat zijn tenen soms recht omhoog wijzen.

De dierenarts denkt dus dat zijn achilles pees rechts door is.

Mijn dierenarts heeft hem dus onderzocht, heeft nog wat pus uit het abces kunnen drukken,

en nu krijgt hij nog een tijdje duplocilline prikken daarvoor. Ik wilde hem zelf niet onder

de röntgen omdat hij dan een roesje krijgt en ik bang ben dat hij dan het leven laat.

Hij was namelijk ook nog heel mager, je ziet duidelijk dat zijn groei stagneert door alle

ellende. De dierenarts denkt dat hij eerst nog wat moet herstellen van het abces en dan

kunnen we kijken hoeveel functionaliteit er nog over is van het pootje. En dan kan het

geopereerd worden, misschien kan hij de pees weer aan elkaar naaien, maar het zou ook

kunnen dat hij nog een breukje heeft.

Heeft iemand ervaring met doorgehapte/gesneden achilles pezen bij konijnen en wat de

kans op herstel is? Het zou ook kunnen dat het pootje er uiteindelijk af moet, maar goed

eerst maar eens verder herstellen. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las net je topic, ik heb alleen ervaring met gescheurde achillespezen bij mensen, dat is operatief heel goed te verhelpen maar vraagt wel een lange herstelperiode. Dus de ingreep zelf lijkt me het probleem niet, maar we de revalidatieperiode. Een konijn kun je niet vertellen wat te doen, misschien kunnen ze het gipsen, geen idee! Je zou een aantal dierenartsen na kunnen bellen om te vragen of ze daar ervaring mee hebben?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van pezen weet ik wel dat het herstel heel lang kan duren en dat er veel revalidatietijd mee gemoeid is. Of dat met een konijn ook zo werkt weet ik niet, maar van katten weet ik wel dat bij grote peesblessures in poten vaak tot amputatie overgegaan wordt.

Beter een pootje minder dan een pootje dat in de weg zit, is dan het motto. Ook konijnen met drie poten kunnen zich prima redden: daar zijn voorbeelden te over van te vinden op YouTube... Maar hopelijk komt het gewoon goed met alle goede zorgen die je Vlaampje krijgt en kunnen we snel goede berichten over de vooruitgang lezen! Beterschap en sterkte met het hele traject!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .