Ga naar inhoud

Gas


docentje

Aanbevolen berichten

Net bij de DA geweest en Rufus blijkt gas te hebben. Ik dacht eerst dat het van z'n gebitsingreep van woensdag was. Gelukkig bleek er nu met het gebit niets aan de hand. Ruuf heeft een injectie gekregen en ik moet nu vier maal daags het anti-gas middel door zijn dwangvoer doen. Hopelijk voelt ie zich snel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas moet binnen 24 uur over zijn anders redt je konijn het niet. Waar zit het? Als het in de maag zit heeft orale medicatie geen zin omdat dat dan nooit opgenomen kan worden. Heeft hij ook primperan/primpered via injectie gekregen?

Ziggie had gas met Hemelvaart en heeft toen een vochtinfuus, een primpered injectie en een extra pijnstillend middel gekregen (omdat mijn carprofen over de datum was en we niet wisten of het wel in zijn systeem wou worden opgenomen.

Ik heb hem de hele avond en halve nacht om en om op schoot gehad om voorzichtig het gas naar de darm te masseren en in zijn reismandje op zijn kruik zodat hij warm zou blijven. Na 21 uur kwamen er eindelijk een heleboel nattige keutels uit, maar het heeft daarna nog 3 dage geduurd voor zijn darmen weer helemaal op gang waren.

Dwangvoeren mocht ik juist niet en ik moest zelfs zijn drinkfles weghalen omdat hij anders veel kon gaan drinken en zijn maag dan zou kunnen barsten. Maar misschien verschilt dat met waar het gas zit.

Ik mocht regelmatig wel pijnstilling, Ciseral en Metacloral (zelfde als Primered maar dan oraal) geven.

Ik heb toen geen Simethicone (laxerend middel) mee gehad, maar de mening daarover verschilt per DA.. sommige zweren erbij en anderen hebben er juist slechte ervaringen mee. Maar aangezien veel konijnen gas dus niet overleven is het de vraag of dat dan aan de Simethicone geweten kan worden of niet...

Gelukkig heeft Zigje het overleeft, maar vat gas dus niet te licht op. Binnen 24 uur moet het over zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrouw op mijn nijnkundige dierenarts. Ruuf heeft last van lichte gas in zijn darmpjes. Vandaar deze behandeling. Met Rufus gaat het inmiddels al een stuk beter. Hij heeft net een tweede dosis middeltje gekregen en graast alweer lekker aan zijn hooitjes. Naast het middeltje krijg hij ook 2x daags carprofen om de pijn aan zijn mondje (haakje zijn weggehaald) te minderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat dus weer niet goed. Rufus keutelt nog steeds niet. Hij doet zijn best en probeert toch te eten. Ik volg vandaag nog de adviezen van de da op, maar als ik vanavond geen verbetering merk ga ik weer met rufie naar de da. Zolang mijn beestje wil vechten zal ik dat ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rufus, je moet nog boekjes schrijven, dus je moet wel lekker gaan keutelen.

Bij Fluf helpt het om haar op de snuggle safe op je buik te zetten en dan heel zachtjes haar buik te masseren (vooral als ze net pijnstiller en infacol heeft gehad). Warme kruik of een warme doek uit de magnetron kan natuurlijk ook. Warmte op een zere buik schijnt enorm te helpen... Hopelijk geldt dat voor Rufus ook. Heel veel beterschap en vooral doorvechten samen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat naar. Heb je wel laxeermiddel gekregen of niet? Zeker als hij niet keutelt zou ik er wel snel achteraan gaan. Een buikmassage kan ook helpen, maar ik denk dat het belangrijkste nu is om te zorgen dat de keutels eruit komen. Dat hij nog eet is een goed teken, maar de darmpjes zijn erg belangrijk om op gang te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is geen haarbal. Het is gas. Rufus heeft 3 dagen geleden narcose gehad voor zijn gebit. De narcose, de stress en het onregelmatig eten plus dwangvoer hebben voor gas gezorgd.

Wat was ik overigens blij dat hij vanochtend een paar miniscuul kleine keuteltjes produceerde. Zelf keek hij er ook verbaasd naar. Hij eet nu iedere keer wat kleine hapjes van zijn groenten en hooi. Brokjes laat hij links liggen, hoewel hij net wel een maissnoepje wist los te bedelen en op te schrokken. Omdat hij erg weinig eet krijgt hij regelmatig wat dwangvoer. Straks is het weer tijd voor het medicijn. Dat geef ik hem met 10 ml dwangvoer. Ook vanavond, als hij niet uit zichzelf zijn normale portie eten wegwerkt, krijgt hij 10 of 15 ml dwangvoer zodat hij de nacht doorkomt. Wat een vermoeiend weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk uit met zoveel dwangvoer. Als er niks naar buiten komt (gelukkig vanmorgen dus nog paar keutels), hoopt het alleen op. Ik heb vorig jaar een vergelijkbare situatie gehad waarbij één van mijn rammen ook was geholpen aan haakjes en daarna opeens veel ging eten en gas kreeg. Hij heeft het helaas niet gered... na echt een hele lange strijd. Als je nog geen laxeermiddel hebt, haal dat dan aub zo snel mogelijk. Anders wordt het een lastige strijd denk ik :(.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan zijn maagje nog overvullen ook he.. Mij werd geadviseerd om elk uur een kleine hoeveelheid olvarit wortel te geven. Als er wel een verstopping zit, dan gaan vezels (van de dwangvoeding dus niet van olvarit wortel) zich hechten aan de verstopping en word de verstopping dus alleen maar groter.. Ik zou het zeker voor het onzekere nemen en laxeermiddel geven en olvarit wortel als dwangvoeding..

Je verhaal lijkt namelijk erg op mijn verhaal, alleen zijn die van mij niet onder narcase geweest voor een tand behandeling. Ik heb serieus 4 weken lang met ze geworsteld en nu pas lijkt het de goede kant op te gaan..

Ik geef trouwens ook een middel voor de darmen en verse ananassap en gedroogde papaya, misschien kan je dat ook proberen? Ananassap werkt alleen vers, dus ik heb het in de blender gepureerd en direct als ijsblokjes ingevroren. Vlak voordat ik het wil geven pak ik 1 blokje en die laat ik smelten door hem in een glas in heet water te zetten en zodra het lauw is direct in een spuitje te doen en direct te geven. (ananassap is wel zuur, dus laat het niet tegen zijn huid om zijn bek heen komen). Ik kreeg hier ook de tip om peterselie tussen je handen te wrijven en dan te geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het advies van de dierenarts blijkt de juiste behandeling te zijn. Het gaat de goede kant op met Rufus. Vanmiddag kwamen de eerste kleine keuteltjes en nu zijn ze alweer van gemiddelde grote. Vanavond kwam hij zelfs op mijn voet liggen en mocht ik al wiebelend met mijn tenen aan zijn buikje zitten. Daarnet heb ik het darmmiddeltje van de DA weer gegeven en pijnstilling. Hij is weer heel speels en ondeugend. Hij kijkt weer helder uit z'n oogjes en valt met een fanatisme aan op zijn eten alsof hij drie dagen niets heeft gegeten.

Morgenochtend geef ik de laatste dosis pijnstilling. En voor zijn darmpjes heb ik nog voor drie keer. Dat kuurtje maak ik gewoon af. En dan is het inmiddels alweer maandag en kan ik bij de DA terecht als het nog nodig is. Zoals het er nu uitziet gaat het echter puik met mijn mannetje.

PS: de goedbedoelde adviesen hier maakten me af en toe wel heel erg ongerust. Maar ik ben blij dat ik toch de raad van de DA heb opgevolgd. Die kent mijn Rufus sinds ie heel klein was en hoe hij reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS: de goedbedoelde adviesen hier maakten me af en toe wel heel erg ongerust. Maar ik ben blij dat ik toch de raad van de DA heb opgevolgd. Die kent mijn Rufus sinds ie heel klein was en hoe hij reageert.

Maar in de informatie die je ons gaf, stond niet dat je al laxeermiddel gebruikte. Hoe kunnen wij dat dan weten? Dat was het belangrijkste namelijk als er geen keutels komen, maar ik begrijp nu dat je daar al gewoon mee bezig was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nella, dat stond er wel hoor, alleen noemde Docentje het anti-gas-middel (= laxatief/laxeermiddel en wsl simethicone)

Docentje, we wilden je niet laten schrikken, maar gas (e verstopping) kan dus heel erg gevaarlijk zijn. Ik zal je de rij met topics in dit forum van de afgelopen maand waarbij het niet goed is afgelopen besparen... ik ben zelfs een paar dagen opgehouden dit forum te lezen omdat ik er zo verdrietig van werd.

Pas na de tweede bericht begreep ik dat het hier wat minder acuut was.

Maar fijn dat je nijn weer goed keutelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Bianca. Ik zat ook ff te denken om helemaal met dit forum te stoppen. De reacties op mijn post maakten me zo onzeker dat ik zelfs aan het advies van de DA ging twijfelen. En als één persoon het weet dat is die het wel.

Gelukkig heb ik de hier geposte, goedbedoelde, doch verwarrende adviezen, niet opgevolgd en is mijn beestje er weer bovenop gekomen. Vannacht heeft ie al zijn hooi, brokjes en wortel naar binnen gewerkt en nu ligt hij onder mijn bed na te tafelen van z'n ontbijtje. Hij krijgt straks toch nog een laatste dosis darmmedicijn (weet de naam niet dus vandaar dat ik het zo noemde) en nog een dosis pijnstilling voor zijn mondje en dan denk ik dat we deze strijd gelukkig hebben gewonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie toch het verwarrende er niet aan hoor... Wij geven aan dat je niet teveel moet dwangvoeren als je niet eerst laxeermiddel gebruikt want anders wordt de verstopping alleen maar erger en stilliggende darmen zijn helaas een veelvoorkomende doodsoorzaak bij konijntjes. Als je gewoon had gezegd dat je dat ook deed nadat wij het vroegen, was het voor iedereen duidelijker geweest (ik zie het namelijk niet als een anti gas maar anti verstoppingsmiddel aangezien het echt niets met het gas doet, maar de oorzaak ervan weghaalt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nella, ga maar lekker verder voor dierenartsje spelen en verwarring zaaien. Ik heb het hier wel mee gehad.

Naja, nu breekt mijn klomp! Ik probeer alleen maar te helpen hoor... stank voor dank. Ik snap werkelijkwaar niet wat je probleem nu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .