Ga naar inhoud

Wat geven julllie voor groenten, fruit en kruiden aan de konijnen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hoi,

Zoals jullie inmiddels wellicht weten heb ik 2 zieke konijnen, waarvan 1 het nu redelijk lijkt te doen. Mijn voedster is nog aan het kwakkelen, maar lijkt de goede kant op te gaan. Helaas eten ze maar weinig groenten en kruiden en als ze iets goed eten zijn ze er snel op uit gekeken. Ik heb dus wat ideen nodig! Dus.. Wat geven jullie allemaal wat dus geen kwaad kan bij konijnen en waar zo op aanvallen?

Fruit vinden ze heerlijk, maar ja.. dat mogen ze maar met mate.. of toch niet? Weten jullie misschien een fruit soort wat ze onbeperkt mogen hebben?

Waar ze op uitgekeken zijn:

- Broccoli

- Komkommer

- Tomaat

- Paprika (geel, groen en rood)

- Andijvie

- Peterselie

- Selderij

- Dille

- Wortel

- Wortelloof

- Paardenbloem bladeren of distels (mijn vriend plukte ze en beweerde dat het paardenbloembladeren waren, maar ik vond het distels ;) )

Wat ze op het moment op aanvallen:

- Alle sla soorten

- Appel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx. Witlof zijn ze ook op uitgekeken. Sla is het enige waar ze op dit moment op aanvallen.. Dus ze krijgen zo'n 8 tot 16 blaadjes sla per dag, vers uit onze eigen biologische tuin.. Ik weet dat er veel water in zit, maar de flessen water blijven op het moment vol en op deze manier drogen ze niet uit.. Ik maak alles ook extra nat en stop het dan in het bakje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

alfalfa

andijvie

bleekselderij

bloemkool

boerenkool

broccoli

chinese kool

courgette

IJsbergsla

knolselderij

komkommer

koolrabi

luzerne

paksoi

paprika

radijs

ruccola

selderie

sla

spinazie

spurrie

taugee

tomaat (alleen rijpe tomaten, geen tomaten die niet goed rijp zijn en ook de plant niet!)

veldsla

venkel

waterkers

witlof

wortel (ook het loof!)

Letterlijk de lijst van veilige planten &groenten. volgensmij kan je hier genoeg ideeen opdoen:p

Courgette vinden ze hier niet lekker. Rucola wel heel erg (klein beetje..) & je kan natuurlijk ook kruiden geven, goed voor de gezondheid:P

Fruit

aardbeien en aardbeienbladeren

ananas

appel

appelboom (takken en bladeren)

banaan

bramen

druiven (zonder pit)

druivenstruik (blad, gedroogd)

frambozen (ook de bladeren van de struik)

grapefruit

kers (ook takken en bladeren van de boom)

mandarijn (zonder pit)

meidoorn (bessen)

meloen

nectarine (niet te veel)

papaja

peer (ook takken en bladeren van de boom)

sinaasappel

Veenbes

watermeloen

Kruiden

basilicum

brandnetel (alleen gedroogd of heel jong)

citroenmelisse

dille

dovenetel

duizendblad

Kamille

komkommerkruid (bernagie)

marjolein

munt

paardebloemblad

peterselie

pepermunt

rozemarijn

salie

tijm

valeriaan

zonnebloembladeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

De diarree lijkt nu juist over te raken ;) Ik vind tenminste geen diarree meer, terwijl voordat ze sla kreeg ze juist aan de diarree was, dus ik maak me daar niet zo druk om ;)

Courgette lusten ze niet. Dat moesten ze niet toen ze gezond waren, dus dan nu al helemaal niet ;)

Is bloemkool gezond voor ze? Ik dacht dat ze geen kool soorten mochten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik mijn vraag ook wel hier kan stellen xD

Welke groente mogen konijnen onbeperkt per dag? :) (nouja in ieder geval vrij veel ;) ivm clickertraining)

Zo ver ik weet.. alles op de lijst, behalve kool soorten en waterige groenten zoals sla, tomaat, komkommer etc. Maar waarom gebruik je geen verse kruiden of 100% luzerne koekjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die aardbeienplant vond ik erg goed! Ik kwam ze ook nog eens tegen met 50% korting en heb ze gelijk op de grond in de tuin gezet. Mijn voedster viel er gelijk op aan! Mijn ram gooide gewoon het potje op zijn kop! En toen waren ze er weer op uitgekeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben de laatste tijd een beetje aan het uitproberen wat ze lekker vinden.

tot nu toe eten ze:

voor groente: rode biet, wortels, selder, witloof, komkommer (maar met lange tanden :he:)

blaadjes en takjes: wilg, hazelaar, appelboom, perenboom, kerselaar

fruit: appelschilletjes, frambozen,aardbeien

in het begin heb ik ze niet zoveel afwisseling gegeven, waardoor ze nu een beetje verwend zijn en zo ongeveer niks anders willen eten. maar ik blijf andere groentes proberen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .