Ga naar inhoud

Snot? EC? Wat is het nu? Komt het nog wel goed? Paniek slaat toe! Help!


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Pff.. na aanleiding van deze gebeurtenis: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/50627-mijn-konijnen-eten-langer-2-weken-niet-meer-voldoende-zelfstandig-3.html

Sinds die dunne ontlasting heb ik bij mijn voedster geen ontlasting gezien, dus net weer naar da gegaan. Ze zegt dat ze denkt aan snot, maar dat er geen antibioticum is waar dat op reageert. Ze kon geen verstopping in de darmen en ook niet in de maag voelen. Daarom adviseerd ze me om nog 1 week door te blijven gaan met wat ik doe (2x 10ml oxbow dwangvoeding, papaya, vers ananassap, groenvoer, ciseral, carprofen en Doxoral Aqua). Na die week moet ik met alles stoppen en dan kijken of het beestje overleefd of niet.. Als het beestje het niet lijkt te overleven, is het dus einde konijn..

Ik ben ten einde raad.. wie kan me helpen?? Er moet toch iets zijn wat wel werkt?!

Als dit zo eindigd, waren dit mijn eerste en laatste konijnen.. Ze zijn pas 2 jaar! Mijn voedster is altijd gezond geweest..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet dan met alles stoppen omdat er dan volgens mijn da geen middelen meer zijn. Maar nu heb ik een diergeneeskundig centrum in Groningen gebeld omdat op hun site stond dat zij goede ervaringen hebben met snot en antibiotica. Aangezien ik in Alkmaar woon is het te ver voor de konijnen (te veel stress). Daarom kreeg ik de naam van het middel dat ik 1x in de 5 dagen kan laten injecteren bij mijn da. Maar ik kreeg wel het advies om de huidige antibiotica nog een week te proberen.

Ze zeggen dat mijn konijnen geen wormen kunnen hebben omdat ze in een afgesloten tuin zitten waar geen andere konijnen of iets komt..

Inmiddels is mijn ram ook begonnen met niezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees je verhaal maar het is wel erg onoverzichtelijk en warrig. Want ik vraag me af, wat is nu precies het probleem want

al die details leiden erg af van het hoofdprobleem. Maar ik snap dat je alles erbij haalt omdat je niet weet wat er aan de hand

is. Je konijnen eten niet genoeg. Ze eten dus geen biks, of heel weinig? Ze eten groente en fruit? Ik herken wel iets in je

verhaal dat je konijnen heel snel uitgekeken lijken op alles wat je in hun kooi gooit, groente etc. Want dan doen mijn konijnen

ook wel eens. Maar terug naar de hoofdzaak, ze eten dus zo weinig dat je wel moet dwangvoeren? Want je zegt dat ze wel

keutelen maar minder dan normaal. Die temperaturen die je gemeten hebt, konijnen hebben vaak een snel wisselende lichaam

temperatuur en ze kunnen tussen de 38 en 40 graden hebben in normale omstandigheden, dat is normaal. Als ze echt koorts

hebben, is mijn ervaring, gaan ze eerder richting de 41 en hoger. En dat blijft dan ook zo.

Waar ik nu pas aan denk, ze hebben het allebei, dan lijkt het me dat ze Ć²f een besmettelijke ziekte hebben Ć²f dat het gedrag

is. Nou het laatste lijkt me niet, want het duurt al wat weken en dan zou de ergste stress wel voorbij moeten zijn. Het zou

ook kunnen, als ze uit hetzelfde nest komen, dat ze allebei slecht ontwikkelde darmen hebben bijvoorbeeld door inteelt.

Ik wou dat ik je kon helpen! Maar dit is echt een lastige. Ik vraag me af of je konijnen wel darmstimulerende middelen

nodig hebben als ze aan de dunne gaan ervan, darmstimulerende middelen geef je alleen als de boel echt stil dreigt te

vallen en dat is toch nog niet zo ver. Want weinig eten is niet helemaal niet eten.

Soms kan het zo zijn dat de samenwerking tussen jou en je dierenarts niet goed uitpakt, bijvoorbeeld omdat jij te weinig

vertelt, of de dierenarts te weinig vertelt. Maar het kan ook zijn dat je als mens niet zo goed met elkaar overweg kunt

bijvoorbeeld twee angstige mensen versterken elkaars angst. Twee overmoedige mensen kunnen elkaar opjutten om iets

doms te doen, snap je? Misschien is dat het. Want ik herken mezelf een beetje in je verhaal en ik ben erg neurotisch. Zou

het kunnen dat je je teveel zorgen maakt en dat je dierenarts je in dat gevoel versterkt? Een konijn is in mijn ogen ziek

als die niet meer eet, dus helemaal niet meer. Dan kun je denken aan ziektes, verstoppingen etc en ga je iets drastisch

doen zoals dwangvoeren. Het komt niet duidelijk uit je verhaal naar voren, dus weet je exact wat je konijnen eten? Kun je

dat wegen, dus voordat je de groente geeft en het overblijfsel, het verschil is wat ze eten. Kun je ook doen met de biks en

zelfs met de hooi. Dan zie je precies hoe het zit, meten = weten zeg ik altijd maar. En drinken ze?

Desalniettemin, het zou kunnen dat je konijnen ondanks je goede zorgen en emoties toch overlijden. Als dat gebeurt,

zeg je dat je nooit meer konijnen wilt. Ik kan me je gevoel voorstellen, konijnen zijn ook geen makkelijke dieren om te

houden. Maar ga jezelf niet de schuld geven he! Konijnen overlijden helaas soms door onbekende oorzaak, ook bij sectie

is er dan niets te vinden. De dierenartsen weten gewoon nog niet alles over konijnen. In Utrecht zijn ze bezig met een groot

onderzoek naar doodsoorzaken bij kleine huisdieren, maar ja, dat duurt lang zo'n onderzoek. En eigenlijk kun je bij alle

huisdieren zoiets meemaken, vorig jaar is er een hond van mij overleden, heel plotseling aan kennelhoest. Terwijl ze nooit

gestopt is met eten, en nauwelijks ziek toonde tot het moment van overlijden. Dus denk niet dat het aan konijnen ligt,

je kunt altijd diergeneeskunde gaan studeren en zelf onderzoek gaan doen want er is nog genoeg te doen op dat gebied.

Dus, haal diep adem en even dapper zijn voor je beestjes. Ik merk zelf dat ik ook soms de stress in schiet (mijn 9 konijnen

hebben allemaal snot) maar angst is een slechte raadgever. Soms ben ik me zo'n zorgen aan het maken dat ik helemaal

vergeet om met ze te spelen en ze te knuffelen, dom dom! Liefde is het belangrijkste medicijn! Nou veel sterkte en laat

even weten wat ze nou precies eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik weeg het niet af, maar biks willen ze dus helemaal niet. Niet van HF, niet van SS en het gemengde voer was maar voor heel even in. Af en toe willen ze een paar luzerne koekjes (gemaakt van 100% luzerne), maar meer niet. Groente maak ik zo vochtig mogelijk omdat ze ook niet drinken (de flesjes blijven vol, ik heb nu wel bakjes water staan, maar ik zie ze er nooit in). Dat kan ik dus ook niet goed wegen. Hooi zijn een paar sliertjes per dag, dus ook niet veel (andere merken of soorten maken ook niet uit).

De darmen van mijn voedster hebben wel helemaal stil gelegen (niet eten en niet keutelen) toen heeft ze laxeermiddel gehad en kwamen er veel haren in de ontlasting uit, terwijl ik ze meerdere malen per dag kam. Uiteindelijk raakte ze aan de diarree, maar nu komen er weer geen keutels (2 dagen later dus). Ondertussen begon ze met niezen. Een paar dagen terug hoorde ik mijn ram niezen en vanmiddag hoorde ik hem meerdere malen niezen.

Ik ben met dwangvoeding begonnen omdat mijn voedster aan het afvallen was en die darmen op gang moesten blijven. Ook zitten er in oxbow probiotica en electrocyten.

Wat geef jij je konijnen ivm snot? Hoe lang hebben ze het al? Mijn voedster lijkt echt heel veel pijn te hebben als ze niest, terwijl ze pijnstilling krijgt..

Ik bedenk me ook net, dat een paar dagen voordat mijn voedster begon te niezen ik zo'n zelfde vreemd geluid hoorde, maar ik niet thuis kon brengen waar het vandaan kwam. Zo ver ik weet heeft niemand in dit blok of het blok naast ons konijnen.. Wel wonen we ongeveer 3km van een meer af waar veel wilde konijnen leven.

Ik ben inderdaad enorm ongerust omdat ik niet snap wat er nu gaat gebeuren: gaan ze dood of blijven ze leven? Ik wil het gewoon goed doen, maar wat is goed? Ondertussen ben ik zo enorm vermoeid dat ik mijn emoties ook niet meer goed onder controle heb ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de gene die nog mee lezen.. De konijnen lijken steeds meer te eten. Gisteravond hadden ze beiden 1 brokje van hun normale biks op! dat hebben ze in 3 weken tijd niet meer gedaan! Vanmorgen lagen er veel keutels in de poepbak en in het hok. Ik verwacht dus niet dat dit alleen van mijn ram komt. Daarom ga ik op advies van de da de ciseral verlagen van 4 x daags naar 3x daags.. Hopen dat het goed gaat!

De antibiotica wilde mijn da ook al mee stoppen omdat ze nu het regent minder last hebben van niezen. Mijn da denkt nu ineens weer dat het door de droge lucht kwam.. Ik heb besloten om de antibiotica kuur toch af te maken voor het geval dat het wel 'snot' is..

Mijn voedster blijft nog een week aan de pijnmedicatie ivm dat het niezen haar veel pijn lijkt te doen..

Ik hoop zo enorm dat deze nachtmerrie nu eindelijk over is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik mocht niet met de 'ontworming' beginnen ivm de ernst van hun ziekte. Er was even sprake om ze in te laten slapen, maar ik wilde dat niet omdat ik het gevoel had dat het niet zo erg was. Maar normaal gebruik je voor EC panacur.

Doxoral is een antibioticum.

De naam die Groningen aan mij door gaf was Diploculine (ik weet niet of ik het goed schrijf). Het zouden dan injecties moeten zijn die de dierenarts om de 5 dagen moet geven. Er moet dan tussen de 40.000 en 42.000 eenheden per kilo lichaamsgewicht gegeven worden.

Let op! Ze vertelden mij uitdrukkelijk dat dit echt het uiterste middel is. Je moet eerst 1 of 2 andere antibiotica (2 weken per soort) gebruiken voordat je dit middel gaat proberen. Zij proberen eerst de antibiotica: Enofloxoral en Silvatrim (nogmaals: ik weet niet of ik deze namen goed schrijf).

Bij mij lijkt het echt in de holtes, neus en keel te zitten. Nu met de regen is het weer minder. Ik vraag me af of het iets met zand of droogte te maken heeft of dat ze misschien een allergie of een verkoudheidje heeft? Ik weet niet of die laatste 2 kunnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wormenkuur is niet niets, zeker niet als je konijnen zo ziek zijn. Ze lijken nu opknappende dus ik wil panacur gaan geven als ze echt weer beter zijn. Panacur werkt namelijk tegen wormen en tegen EC, dan heb ik 2 vliegen in 1 klap!

Als ik nu die wormenkuur erbij ga geven is de kans groot dat het te veel voor dat kleine lijfje wordt en dan heb ik helemaal geen konijnen meer.. Daarvoor waren de afgelopen weken mij te duur en heb ik te veel energie in gestoken ;)

Maar wel bedankt voor je tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook snot en die krijgt Duplocilline. Dat moet om de dag gegeven worden want om de 5 dagen werkt niet.

En heb je het idee dat de pijnstiller werkt? Want ik heb hier een konijn zitten wat totaal niet op Carprofen reageert. Metacam daarintegen werkt perfect bij haar.

Ik bedoel het niet rot, maar in Alkmaar zitten (volgens de lijst) ook konijnkundige dierenartsen. Ga daar eens heen met je verhaal want ik heb eerlijk gezegd het idee dat je dierenarts niet voldoende kennis in huis heeft om jou met je probleem te helpen. Dat doet ze ook niet expres, maar de ene arts heeft nu eenmaal meer kennis van konijnen in huis als de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je het niet rot bedoeld en ik heb ook zitten twijfelen, maar het feit is dat ze nu aan de beterende hand zijn! Ik zie steeds meer en steeds grotere keutels (ook nog wel kleintjes ertussen) en ze lijken ook steeds meer te eten. Ze zijn nog wel kieskeurig, dus we zijn er nog zeker niet! Het valt me ook op dat ze meer hooi eten als voorheen..

Maar ik ben ook langer bezig met de medicijnen, want ze willen weer steeds minder graag opgepakt worden en zo ken ik ze! Mijn voedster heeft ook weer de hand van mijn vriend aangevallen toen hij het hok schoon maakte en zo herken ik haar ook weer (ik mag alles, mijn vriend mag niets)!!

In Alkmaar zitten 2 konijn kundige dierenartsen volgens die lijst. De een is absoluut niet konijn kundig. De ander vraagt de hoofdprijs: alleen al 35 euro consult kosten voor 1 konijn.

De carprofen lijkt wel te werken. Ze zit niet meer met dicht geknepen ogen en piept of knarsetand ook niet meer als ik haar oppak. Ze springt ook weer gewoon op de kinderpicknick tafel.

Eerlijk gezegd denk ik absoluut niet aan EC. Ze dachten EC omdat ik met mijn ram kwam die ontstoken oogjes had en bijna blind is. Maar ik heb hem met die blindheid gekregen, dus daar keek ik niet van op. Ontstoken oogjes is een zalfje en klaar. Maar ik heb hem van de week dus 1x horen niezen. Ook heeft hij hele lichte haakjes op zijn kiezen (het verwond hem niet) en hier is hij dus ook al eens aan geholpen. Dus ik denk echt aan snot.

Domino, krijg jij misschien een lagere dosis? Of is de ziekte bij jou misschien erger (chronisch)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel eenheden er in 0,8 ml zitten ;)

Maarre... Jouw konijn weegt hetzelfde als mijn 2 konijnen samen hihi :P

Vanmorgen ben ik weer optimistisch! Vannacht een hoop hooi gegeten, hun brokken (4 soorten gemengd) bijna op, een hele bak groentes bijna op en nog een klein beetje van de kruiden... Heerlijk! Wel weer iets minder keutels in de poepbak, maar ze waren de hele nacht los, dus kan zijn dat ze in de tuin gepoept hebben en dat het weg gewaait is. Hun blindedarm keutels liggen ook in de tuin en eten ze nogsteeds niet op.. Zijn wel grote hopen trouwens..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, daar vraag je me wat. Ik ben begonnen met de injecties tot het begon met de regenachtige dagen. Ze niest wel minder nu, maar dat kan dus ook van de duplo komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .