Ga naar inhoud

Mijn konijn word kaal, en niest


tessa46

Aanbevolen berichten

2 keer per jaar word mijn konijn cracker kaal. hij niestook en er hangt vaak snot uit zijn neus.

Weten iemand wat het is?

Naar de dieren arts is geen optie, want ze zitten in eenkooi buiten, en houden niet van opgetild worden.

klinkt als chronische snot, maar ben geen expert.

en ik vind het wel een flauw excuus, je kan ook een reismand in het hok zetten en ze erin lokken met voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hoeft je konijn niet perse op te pakken om hem in een reismandje te krijgen. leg er wat in wat hij lekker vind, als hij er dan in zit (uitzichzelf) dan maak je het deurtje dicht en kun je naar de DA. ik heb ook een keer (is lang geleden weet er niet meer heel veel van) een konijn met snot gehad, en wat ik me ervan kan herrineren is dit heel gevaarlijk dus ik zou het toch maar proberen.

misschien als dit niet werkt kun je winterhandschoenen aantrekken om hem te pakken.??

Link naar reactie
Delen op andere sites

heey tessa,

mijn konijn houd ook niet van optillen, weetje wat je ook kan doen als het écht niet lukt met lokken of optillen? Dan vraag je of iemand je helpt en dan sluit je hem in met een rennetje en drijf je hem naar de reismand. Ik doe het zelf liever niet maar soms kan het niet anders als het echt noodzakelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hup naar de dierenarts jij!!!!!!!!!!!

Sorry dat ik het zeg; maar je hebt voor een beestje gekozen en daar ben je verantwoordelijk voor.

Handschoenen aan, handdoek erbij en zet je konijntje in een reismand. Dan maar iets tegen z'n zin in doen, maar z'n gezondheid gaat voor.

Geen enkel konijn houd ervan opgepakt te worden. Het zijn prooidieren. Maar soms moet het. Stel je konijntje dan ook gerust dat jij niet gevaarlijk bent --> geen roofdier.

Klinkt als chronische snot. Met behandeling is het niet dodelijk en goed te behandelen. Doe je er niks aan, dan uiten zich op den duur nare klachten voor je konijntje, waaronder evenwichtsstoornissen.

Bedenk wel; als je konijn chronische snot heeft is het chronisch, dus niet meer te genezen. Je moet z'n leven dan aangenaam mogelijk maken met medicatie en regelmatige artsen bezoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je handschoenen aantrekt en je konijn resoluut in de reismand zet, heeft hij ook weinig tijd om tegen te stribbelen. En kan je hem niet in z'n nekvel pakken? Daar kunnen ze lastig bij om te bijten.

In z'n nekvel pakken is geen optie. De huid en weefsel is daar ontzettend dun. De kans dat je dan iets beschadigt is groot.

Soms is het niet anders, maar als er andere mogelijkheden zijn om je konijn op te pakken kies dan daar voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In z'n nekvel pakken is geen optie. De huid en weefsel is daar ontzettend dun. De kans dat je dan iets beschadigt is groot.

Soms is het niet anders, maar als er andere mogelijkheden zijn om je konijn op te pakken kies dan daar voor.

er is een veilige manier hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een konijn zonder problemen aan z'n nekvel oppakken hoor. Enige waar je op moet letten is dat je de achterpoten ondersteund. Ik til ze ook liever niet aan hun nekvel op maar hun moeder doet het ook en je leest het overal, dus lijkt me weinig kwaad te kunnen.

EDIT: ik heb nog even opgezocht, er wordt nekvel gezegd, maar eigenlijk is het het rugvel. Dus niet vlak achter de oren.

Persoonlijk vind ik het een fijnere manier om ze gewoon onder de borst te pakken en onder de kont. Maar als je zoals bij de ts een konijn hebt wat meteen bijt, heb je even geen keuze ben ik bang.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben pas bij een fokker van kleurdwergen geweest en die zei dat oppakken in nekvel echt heel slecht is. Bij sommige dieren beschadigd de huid daar ook door en komen er soms ook andere kleur haren voor terug. Ik zou ze echt nooit zo oppakken.

Wellicht kun je ze een soort van ren in lokken en vervolgens een vervoersbak in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een idee.

Weet iemand misschien een direnarts in de buurt van Almkerk (bij Gorinchem)?

dank voor de hulp.

Aan zijn nekvel durf ik niet want dan trek ik waarschijnnlijk al zijn haren eruit, omdat hij kaal word. Weet iemand dan ook nog wat dat is? Of is het gewoon extreme rui?

Hij zit maar lusteloos in een hoekje, en hij wil geen gras, snoepjes of wat anders meer eten. Alleen een beetje voer.

Mijn andere konijn, zit bij Cracker in de kooi, Niest aventoe, maar zonder snot. Zou het besmettelijk zijn.

En ja, het zijn wel mijn dieren, dus ik draag er zorg aan.

Maar de DA Heeft ook een prijskaartje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een idee.

Weet iemand misschien een direnarts in de buurt van Almkerk (bij Gorinchem)?

dank voor de hulp.

Aan zijn nekvel durf ik niet want dan trek ik waarschijnnlijk al zijn haren eruit, omdat hij kaal word. Weet iemand dan ook nog wat dat is? Of is het gewoon extreme rui?

Hij zit maar lusteloos in een hoekje, en hij wil geen gras, snoepjes of wat anders meer eten. Alleen een beetje voer.

Mijn andere konijn, zit bij Cracker in de kooi, Niest aventoe, maar zonder snot. Zou het besmettelijk zijn.

En ja, het zijn wel mijn dieren, dus ik draag er zorg aan.

Maar de DA Heeft ook een prijskaartje.

Sorry maar ik ben echt stom verbaast.. Niet naar de da omdat er een prijskaartje aan hangt? Dat wist je al voordat je het diertje in huis nam en je weet ook dat het diertje ziek kan zijn of worden. Dat is het risico van huisdieren!

Ik ben al 3 weken af en aan de dierenarts aan het rennen omdat mijn konijnen ook zeer weinig aten, wat absoluut een heel slecht teken is. Ook ik heb het niet breed, maar ik ben wel alle keren zonder twijfel naar de dierenarts gegaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is zeker besmettelijk.

Verder is het niet zo dat konijnen gewoon een verkoudheidje kunnen hebben, dit moet altijd direct behandeld worden anders kan het chronisch worden en steeds terugkomen

(zo ver ik heb gelezen op BB bovenstaande info)

Ik zou zeker naar de DA gaan ookal hangt er een prijsje aan.. zorg ervoor dat je naar een konijnkundige gaat, adn weet je dat je waarshcijnlijk een goede diagnose en behandeling krijgt.

Verder hoe langer je wacht hoe lastiger te behandelen kwaaltjes zijn en hoe meer geld ze je uiteindelijk kosten. (heb ik het idee).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig zeg!

Hoe durf je uberhaupt een dier te nemen!:O

Mijn konijn is nu ook ernstig ziek ik ga ook met al het verjaardags geld dat ik laatst op 22 mei heb opgehaald me konijn word ziek en ik moet toch gaan! Dan gaat het maar op aan me konijn!

NAAAAR DE DIERENARTS!!!!!!!!

Zoek op internet of telefoonboek waar een dierenarts is maakt niet uit wat voor zolang je maar nu direct gaat! Of sta ze af aan iemand anders die er WEL voor wilt ZORGEN en wel de VERANTWOORDING op zich neemt! Want jij bent je konijnen niet waard!

Afgrijselijk! Gister zet je dit neer, en nu ben je nog niet geweest, als jij ziek bent ga je ook naar de dokter daar zit ook een kaartje aan vast! TSSSSSSSSSSSSSSSSSSS PFFFFFFFFF

Link naar reactie
Delen op andere sites

De TS vraagt of iemand een DA in de buurt kent en geeft alleen aan dat er natuurlijk een prijskaartje aan hangt. Waarom trekken jullie nu alweer een conclusie die volgens mij aardig voorbarig is. Misschien een idee om de TS ook een kans te geven en te helpen in plaats van de grond in boren?

@TS: ik weet helaas geen DA's in jouw buurt, maar wellicht kun je via internet wat vinden en door te bellen nagaan of ze konijnkundig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nella, de TS heeft al een lijst gekregen met dierenartsen in haar buurt, zie pag. 1

Verder is het inderdaad belangrijk om een dierenarts te raadplegen wanneer het je wens is om je konijnen weer gezond te zien...

En ja, het is natuurlijk wel je plicht om goed voor je konijnen te zorgen...

Verder, tja...zo te lezen welk gedrag ze laten zien mag je wel denken aan Snot, misschien nog iets van vachtmijt en gebitsproblemen...

En zowel Snot als vachtmijt is besmettelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat er inderdaad één in Gorinchem bij, wellicht is dat qua afstand te doen? Anders kun je ook nog lokale dierenartsen benaderen, want het wil natuurlijk niet zeggen dat dit de enige konijnkundige DA's zijn. Zou inderdaad wel snel handelen want helaas zijn konijntjes redelijk kwetsbare huisdieren die onze hulp zeker nodig hebben.

aangepast door Nella
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .