Ga naar inhoud

Wat kunnen we nu nog doen?


NaOomkuuHh

Aanbevolen berichten

Hallo

Zoals sommige wel zullen weten zijn deze week een hoop konijnen bij mij dood gegaan. Senna en alle 4 haar jongen. We dachten gelukkig we hebben het nu wel gehad, Maar vanmorgen is Zoef mijn rammetje die woensdag gecastreerd zou worden, dood gegaan. Echt heel ***! :grrrrrr: nu heb ik nog een voedster over. we hebben haar naar binnen gehaald en in een binnenkooi van mijn tante gedaan. ze heeft nu als slaaphuisje een kruk (een houtenblok met een kant open) Ik durf haar huisje er niet bij te zetten, het hooi ligt in het hok. ik durf er ook geen hooiruif meer in te doen. bang dat dat besmet is met de ziekte. we hebben wat gebeld en het is waarschijnlijk de ziekte VHS. dit is een hele erge besmettelijke ziekte, die komt van wilde konijnen. het kan dat ze het gekregen hebben van groen wat we ze hebben gegeven. de kans dat Fo mijn andere konijn dood gaat is 65 tot 90%. we gaan weer een keer nieuwe konijnen bij de opvang halen, we weten nog niet wanneer. nadat we zeker weten dat de ziekte uit de hokken is en zeker weten dat Fo het overleeft (of al overleden is....)

Maar wat kunnen we de konijnen geven van groen? alleen uit eigen moestuin? of ook uit de winkel, want zou uit de winkel ook geen wilde konijnen bij gezeten kunnen hebben? we geven zoiezo niks meer wat we plukken. Ik zou het jammer vinden als we niks meer lekkers kunnen geven, want het is zo leuk konijnen te verwennen! iemand nog een idee wat ik nog voor Fo kan doen?

oja tip: geef je konijnen geen groen wat je ergens plukt!!

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu even alleen uit de winkel geven, of helemaal niet, met het gedoe van EHEC. Ik weet niet of het ook slecht is voor konijnen, maar je kunt nu even het risico niet nemen, lijkt me. Verder, uit de moestuin kan het ook komen. Dan heb ik het over VHS

aangepast door mijnJohanna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff dat is even heftig....

Je kan je konijn ertegen laten inenten. Die inenting werkt een jaar. En dan het volgende jaar weer laten doen. Hoe het precies zit met de besmetting en incubatie tijd enzo weet ik eigenlijk niet.

Je zou je dierenarts eens kunnen vragen of het te onderzoeken is of je konijn die je nu nog hebt het ook heeft, en anders ertegen laten inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wil ik je sterkte wensen met deze narigheid.

Ook al lijkt me moeilijk, het lijkt me een nuttig idee van Domino om je overleden konijn(en) te laten onderzoeken om je voedster te redden en om ziekte in de toekomst te voorkomen. Misschien kun je bellen naar een konijnkundige dierenarts op welke manier je je konijn moet 'bewaren' voor zo'n onderzoek.

Je kunt dan ook vragen welke hygiƫnische maatregelen nodig zijn (eten, huisvesting) om besmetting van je voedster te voorkomen.

Naar mijn mening is de situatie acuut genoeg om een konijnkundige dierenarts vandaag te bellen.

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff dat is even heftig....

Je kan je konijn ertegen laten inenten. Die inenting werkt een jaar. En dan het volgende jaar weer laten doen. Hoe het precies zit met de besmetting en incubatie tijd enzo weet ik eigenlijk niet.

Je kan je konijn inderdaad inenten. Maar een konijn dat al besmet is kan je niet inenten. Het kan wel, maar volgensmij helpt het dan niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een vervelende situatie voor je zo. Misschien dat een DA je inderdaad meer kan vertellen of er het 'schoon' maken van de hokken en wat te doen met de voedster die je nu binnen houdt. Zou als het nog mogelijk is, zeker deze voedster en je eventueel toekomstige nijnen inenten. Juist omdat het ook in het 'hok' gezeten heeft.

qua groen....Doerak eet met de pot mee, andijvie etc. Als ik echt even niets heb, dan krijgt hij gras uit mijn afgesloten tuin. Ligt het vrouwtje weer op haar knieen het gras met de keukenschaar te knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu even alleen uit de winkel geven, of helemaal niet, met het gedoe van EHEC. Ik weet niet of het ook slecht is voor konijnen, maar je kunt nu even het risico niet nemen, lijkt me. Verder, uit de moestuin kan het ook komen. Dan heb ik het over VHS

Wat een heavy verhaal... heel veel sterkte! Dat is niet niks.

Even over bovenstaand citaat: Gewoon lekker groenten in de winkel kopen. Dat hele EHEC gedoe is weer dikke vette bangmakerij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel allemaal, ja het is echt heel stom. Ik denk alleen dat Fo het ook niet overleefd, ookal ziet ze er tot nu toe gezond uit. omdat we ervandaag pas achter zijn gekomen wat het waarschijnlijk is, is het al te laat. 24 tot 48 uur na het eerste dode konijn moeten de andere konijnen ingeent zijn. Senna is maandag al dood gegaan, dus dat gaat niet meer. Ik denk dat Fo dus ook besmet is, en ik ga geen ziek konijn inenten. we gaan de DA bellen, hebben we nog niet gedaan. we hebben al op internet gekeken wat er aan te doen is. maar dat is niks. of ze gaat dood of niet. als het echt door het groenvoer komt heb ik nog een klein beetje hoop, aangezien ik me niet meer kan herrineren wanneer ik haar voor het laatst groen heb gegeven is het meer als 48 uur geleden en zou ze al dood moeten zijn. maar het kan ook zijn dat ze door Zoef besmet is.

weten jullie zeker dat er geen wilde konijnen bij de groente uit de winkel kunnen? (voordat het in de winkel komt) ik ben nu wel een beetje overbezorgt denk ik, maar dat is ook wel logisch denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand trouwens hoe je kunt zien of een konijn pijn heeft? ze deden niet tandeknarsen. ja eentje 3 keer een beetje maar de andere 5 niet, en volgens de site hebben ze dat bij die ziekte wel. HEEL soms gaan konijnen inde eindvase zelfs gillen van de pijn. ik hoop dat toch nooit te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien wordt bij een inenting een kleine hoeveelheid van de ziekte in de bloedbaan gedaan zodat het lichaam bestanddelen aanmaakt die zich kunnen weren tegen de ziekte. Er zijn geloof ik wel verschillende inentingen.. Maar ik denk dat het nu echter wel al te laat is om te laten enten en geen enkele inenting is 100 procent zeker.. Maar ik zou toch alle hooi , stro voeding enz wegdoen en het hok stevig ontsmetten voor er nog konijnen inkomen! Bij elke DA wordt het aangeraden om de konijnen te enten tegen VHS en MYX zeker voor buitenkonijnen.. Dus dat ik zou ik volgende keer zeker al doen !!

Ivm de EHEC bacterie, de oorzaak is toch gevonden (soja scheuten) of vergis ik me ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

VHS noemde hij het, het is hetzelfde als een andere ziekte maar daarvan ben ik ff de naam kwijt. en ik ga Fo dus ook zeker niet meer inente want daaraan zou ze dus dood van kunnen gaan. Ik hoorde dat een fokker door deze ziekte al zijn konijnen kwijt is geraakt, hoop niet dat ik al mijn konijnen kwijt raak hierdoor. en dat Fo een van die 10% konijn is die overleefd. tot nu toe ziet ze ergezond uit! maar dat wil niks zeggen heb ik al ervaren :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde ook in m'n post dat je haar eventueel kan inenten. Maar dat je dus nu wel eerst moeten weten dat zij niet besmet is. Want dan kan het inderdaad niet.

En wat die EHEC, dat schijnt bij een biologische taugƩ boerderij te zijn gevonden in Duitsland. De waarschuwingen voor komkommers enzo is ingetrokken. Staat op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heavy verhaal... heel veel sterkte! Dat is niet niks.

Even over bovenstaand citaat: Gewoon lekker groenten in de winkel kopen. Dat hele EHEC gedoe is weer dikke vette bangmakerij.

Dacht ik eigenlijk ook al, maar je weet het maar nooit....

Achilles krijgt ook gewoon groente uit de winkel, en dat gaat ook prima, maar ik weet niet hoe dat bij NaOomKuuHh in de buurt zit ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog steeds goed met Fo, ze heeft alleen haar biks niet op. normaal valt ze meteen aan en is het bijna meteen op. maar ze heeft net nog wel een stukje wortel opgegeten en ze poept en plast nog goed. het zal wel een beetje stres zijn. Is ook niet leuk voor haar, ze zit nu in een te klein binnenkooitje, en eerst zat ze in een ruim buitenhok met ren. maarja ik zal wel moeten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, die EHEC, het probleem is alweer zo goed van de baan. De oorzaak is niet meer te achterhalen. De kans lijkt me klein dat het dat was. Tigger kreeg ook gewoon groenvoer (vooral komkommer, kom zeg! Ze staan spotgoedkoop) en ik at er evengoed van. Toch zijn we beiden nog tiptop in orde... ;)

Ik duim voor je mee! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjulliewel allemaal!! Fo is weer helemaal blij!:D het lijkt erop dat zij het wel gaat overleven. maar VHS is een konijnenziekte toch niet die ziekte van de komkommers en tougee enzo? sorry snap eigenlijk nu pas precies wat jullie bedoelde :$

maar het gaat iid goed met Fo, ze is al een beetje gewend aan binnen. morgen wil ik haar eigenlijk in de keuken laten rennen, want haar kooi is toch wel heel klein. maar daar heb ik de kleine en Senna en Zoef ook losgelaten toen ze nog gezond leken. zou ik haar hier dan kunnen laten rennen? een andere plek is moeilijk want in de kamer kan ze overal bij de kabels enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .