Ga naar inhoud

Ziggie ineens nog ziek ook!


Bianca

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dankjulliewel. Ome Rutger belde net even. Ziggie eet weer als een tierelier, maar Rutger is nog niet tevreden over de keutels die eruit komen, dus ik mocht hem op komen halen maar hij wilde hem ook met alle plezier nog even daar houden, dus toch nog maar een nachtje langer logeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren belde Ome Rutger weer even en volgens hem doet Ziggie het 'weer als een nieuwe' :lol: Maar hij was toen zelf niet thuis, dus we konden hem gisterenavond niet meer ophalen, dus dat doen we vanmiddag.

Ik vroeg wat hij van Ziggie's gewicht vond, want ik vind hem toch wel aan de dunne kant sinds die dikke vacht er ineens af begon te vallen en dat vond hij ook wel, dus dat wordt nog meer bijvoeren.

Heb ook nog even gevraagd of hij misschien wormen kon hebben omdat ik heel af en toe een hele grote keutel heb gevonden de laatste tijd en wormen een oorzaak van gas kan zijn. Dus misschien gaan we voor de zekerheid toch maar even ontwormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziggie is weer thuis. Ik moest meteen weer weg dus heb ze wel even bij elkaar gelaten en Lizzie leek na een paar keer zijn neusje te hebben aangetikt en zijn hele kopje af te hebben gesnuffeld meer geinteresseerd in het vervoersbakje (waar hij al weer uit was) dan in hem, maar heb ze daarna toch maar even apart gehouden (Zig in kooi en Liz los in keuken met kooi dicht) maar ik denk niet dat ik veel hoef te 'koppelen'.

De rekening van maar iets meer dan 50 euro, dus hij heeft maar 2 nachten geteld en een flesje Metacloral wat ik er zelf nog bijgekocht heb (nou heb ik weer alle meds 'vers'). Heb hem dus ook maar een fles wijn gegeven als dank.

Rutger zei wel dat het zou kunnen dat Zigje dit van stress heeft gekregen en dat een enorm dominante voedster daar mede oorzaak van kan zijn. Dus dan moet ik ze apart gaan houden. Een paar dagen geen Zigje hebben was voor mij ook enorm veel rustiger omdat ik hem niet de hele tijd tegen Lizzie hoefde te beschermen..

afijn, dit verhaal maar weer vervolgen in mijn 'koppel' draad over Lizzie en Ziggie (voorheen Jack)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Bloem:star: ziek was en de strijd verloren heeft, heb ik veel aan t forum gehad en hoop het zelfde te geven dat wat ik toen gekregen heb.........er gewoon zijn...:yes: zonder er iets voor terug te hoeven.

Het is al fijn genoeg dat er ook happy eindjes zijn.....:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is lief van. En dat Bloem het niet redde heeft me toen wel heel erg geraakt, dus dat moet voor jou nog 200x erger geweest zijn. Dus ik vind het extra lief dat je er nu voor mij bent en blij kan zijn dat mijn Zigje er wel doorheen is gekomen :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor iedereen het zelfde maar toch persoonlijk....Verdriet is verdriet en iedereen gaat er anders mee om.

Ben blij dat ik er ook een stukje in kon bijdragen om het wat meer dragelijk voor je te maken, net als die anderen die ook met je meegeleefd hebben :)

Wij zijn nog steeds met de verwerking van het verlies van Bloem bezig. Vooral ons jongste heeft het er soms erg moeilijk mee en valt ineens in tranen uit dat ie Bloem terug wil......Maar goed dat slijt ook weer een keer omdat het dan een plaatsje heeft gevonden en hij heeft het op die manier nodig om t te verwerken....

Natuurlijk gun je het een ander net zo goed dat het nijntje het wel gaat halen......!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te lezen dat Ziggie er bovenop gekomen is :)

Gasaanvallen kunnen heel hevig zijn.

*Ida* heeft het helaas niet overleefd toen, na mijn intensieve zorg.

Het is vaak erop of eronder, konijnen zijn op zo'n moment zo kwetsbaar.

Wormen kunnen idd gas veroorzaken. Weet je de uitslag van het keutelonderzoek al?

Betreft de Prozyme -->

Deze geven ze meestal in de verhaarperiodes aan konijnen.

Veel haar in de darmpjes kan verstopping veroorzaken.

Prozyme lost de haartjes niet op, maar zorgt ervoor dat deze makkelijker door het darmkanaal glijden.

Verse ananassap heeft ongeveer dezelfde werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Joseeke, maar naast Prozyme was er toch nog iets anders wat er qua naam op leek? De meeste mensen zweerden bij een van de twee, maar ik weet dus niet welke als ik de naam van die andere niet meer weet... prolax of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankejwel roomie. En dankje Sharon, want volgens mij is dat het inderdaad! Nou kan ik een zoekfunctie doen naar die draad waarin daarover gediscussieerd werd.

(maar nu eerst naar bedje, want morgenochtend uitvaart... :arf: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig hoor van je zwager! sterkte.

Wat ik jullie wil mee geven , bij gas is het belangrijk dat een konijn beweegt!

Dan bewegen de darmen ook naast darm stimulering.

Geef nooit dwangvoer bij gas...dit verergerd de boel alleen maar, de maag kan dan zelfs ontploffen.

De dood treed in....

Gas is zo pijnlijk voor een konijn dat metacam een beter resultaat geeft onder de pijnstillers.

Masseren op de juiste manier is prima.

Afwijkende keutels, maak ze open( kijk wat je in de keutels ziet), gas ontstaat door iets...haren verstopping in de maag, of darm verstopping.( bij darm verstopping, onstoken darm slijm vlies zal je doorzichtig slijm aan treffen( vaak is dit al de laatste fase van je konijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig hoor van je zwager! sterkte.

Wat ik jullie wil mee geven , bij gas is het belangrijk dat een konijn beweegt!

Dan bewegen de darmen ook naast darm stimulering.

Geef nooit dwangvoer bij gas...dit verergerd de boel alleen maar, de maag kan dan zelfs ontploffen.

De dood treed in....

Gas is zo pijnlijk voor een konijn dat metacam een beter resultaat geeft onder de pijnstillers.

Masseren op de juiste manier is prima.

Afwijkende keutels, maak ze open( kijk wat je in de keutels ziet), gas ontstaat door iets...haren verstopping in de maag, of darm verstopping.( bij darm verstopping, onstoken darm slijm vlies zal je doorzichtig slijm aan treffen( vaak is dit al de laatste fase van je konijn)

Wat zou jij dan doen als de gas binnen 12 uur niet weggaat & het konijn nog steeds niet gegeten heeft?

Mijn *Ida* kreeg een hevige gasaanval 's ochtends, maar toen ze na de medicatie 's avonds laat nog niet gegeten had, moest ik haar toch voorzichtig aan gaan dwangvoeren.

Als een konijn helemaal niets meer binnenkrijgt, gaan de darmen stil liggen, wat ook niet goed is.

Daarnaast heeft een konijn met gas vaak pijn, waardoor er soms moeilijk beweging in het konijn te krijgen is.

Soms moet je dingen tegen mekaar afwegen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn met 24 uur gas=dood

Het gas komt er niet van zelf....het duurd 3 dagen voor de darmen leeg lopen.

Gas heeft ook een oorzaak namelijk.

Vaak komt het door te veel groen in de maag, of fout groen.

Of een dram verstopping de gassen kunnen niet weg.

Als de darm dus verstopt zit en de maag vol zit met gas.....maakt dwang voer het alleen maar erger.

Dit veroorzaakt nog meer gas omdat het niet door loopt.

In zulke gevallen darm stimulatie aan bieden, dit houd de darmen in beweging en pijnstilling.

Als een konijn dan weer kan eten, gaat ie zelf eten, dat is veel veiliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas & verstopping kunnen ook door stress veroorzaakt worden.

Dit was zeer waarschijnlijk bij mijn *Ida* het geval.

Vaak gaat gas ook gepaard met verstopping idd.

Bij *Ida* was het een beetje onduidelijk wat de oorzaak was, maar al snel zagen we dat het om verstopping met uiteindelijk gas ging.

Juist door de medicatie in combinatie met dwangvoeren heeft *Ida* het langer overleefd dan 24 uur.

Maar ik heb dit allemaal in overleg met een KKDA gedaan, ben niet zelf gaan dokteren.

Een gasaanval kan ook veroorzaakt worden door een verstopping.

Ik denk dat het heel belangrijk is om eerst de oorzaak te achterhalen & hier je behandelplan om aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .