Ga naar inhoud

Gehandicapte konijntjes


Kate

Aanbevolen berichten

Hebben jullie ervaring met kleine konijntjes waar de pootjes vanaf gebeten worden?

Het leek dat we een perfect gezond nestje hadden met vier lieve,schattige konijntjes. Maar na een week loopt het mis. De nageltjes van de schatjes zitten onder het bloed en van een van de konijntjes zijn zelfs twee pootjes afgebeten. We weten niet goed wat we daarmee nu moeten doen. En hebben jullie een idee wie die pootjes eraf heeft gebeten? Is het aan te raden om het konijntjes weg te halen bij de moeder?

De moeder heeft een mooie ren en gedraagd zich relatief normaal.

Kan er iemand mij helpen??? Ik ben hopeloos en in paniek!

X Kate

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie

Het kleine schatje mist het grootste deel van de twee achterste pootjes!

De DA is voorlopig nog geen optie want het is een feestdag in België. Voor de rest ziet het konijntje er even gezond uit als de anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet dat kleintje helse pijnen hebben. Ik zou, hoe erg ook, zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan en het kleintje laten inslapen. Wat hierboven ook geschreven staat, er is altijd een dienstdoende spoedarts aanwezig.

Ik denk dat de moeder dat pootje eraf gebeten heeft en dat doen ze meestal niet zonder reden. Dat kan zijn dat het jong "niet goed" is of dat de moeder teveel stress heeft of..... er zijn nog vele andere redenen.

Maar doe er asjeblieft iets aan en laat het diertje niet zo lijden. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meteen mee naar de dierenarts, feestdag of niet. Dat beestje heeft heel veel pijn.

Wij hebben hetzelfde meegemaakt 6 weken geleden. We vonden ook een levend jong waar de beide achterpoten van afgebeten waren. Wij zijn (natuurlijk) wel meteen naar de dierenarts gegaan. Hij wilde niet eens eerst met ons praten toen hij het zag, het beestje moest eerst inslapen, dit was vreselijk pijnlijk zei hij! Toen het gebeurd was zei hij dat als de moeder eenmaal begint er geen houden aan is! Het is niet omdat een jong niet goed is, dat doen konijnen niet, het is iets in de moeder zelf!! (We hadden ook al een dood jong gevonden die een voorpoot miste)

Lees mijn verhaal over ons probleemnestje maar eens door, daar staat het allemaal beschreven!

Nu bellen en meteen richting dierenarts. Dat arme beestje moet uit zijn lijden verlost worden en wel meteen !!!!!!!

Volgens onze dierenarts is de enige optie de jonkies bij de moeder weghalen. Dat hebben wij dus ook gedaan, We hebben ze met de fles grootgebracht. Komende maandag zijn ze 7 weken.

aangepast door Jeannine
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je ondertussen naar de da bent geweest en dit konijntje hebt in laten slapen....want dit is gewoon ronduit pijnlijk voor hem.

En hoop dat je ook meteen heb gevraagt hoe je het nestje moet gaan onderhouden, want als mama eenmaal begint(zoals de andere ookal zegt) dan is er geen houden meer aan.

Heel veel suc6 ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kind waarvan de benen eraf geropt zijn of wat dan ook laat je toch ook niet liggen omdat het toevallig een feestdag is. Daar ga je toch ook meteen mee naar de dokter! Dat had je met dit konijntje al lang moeten doen! Meteen nadat je het ontdekt had!!

Sinds ik je topic heb gelezen ben ik heel onrustig, ik kan me hier echt boos over maken! GO!!!!!!

Laat ons a.u.b weten als het beestje uit zijn lijden verlost is. Graag zo spoedig mogelijk!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stoort me soms een beetje dat mensen hier op de bunny bunch zo ontzettend gefocused zijn op de dierenarts. Dat is ook maar een

mens en ondanks zijn/haar opleiding kan hij/zij weinig beginnen zonder medewerking van de eigenaar. Het is geen wondermiddel,

we gaan naar de dierenarts en dan komt het wel goed. Een beetje meer zelfredzaamheid mensen! De beslissing ligt toch in de handen

van de diereneigenaar, een dierenarts kan je helpen en adviseren maar zelf nadenken is toch echt vereist als je goed voor je dieren

wil zorgen. En er kunnen allerlei dingen spelen in mensen hun leven die je niet vertelt hier. Bijvoorbeeld financiële problemen of

relatieproblemen. Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten wat ze doen in geval van crisis met de konijnen, laat iedereen toch in

zijn waarde.Sommige mensen zouden zeggen, doe ze in een emmer en laat hem vollopen, of breek de nekjes, en dat zijn heus geen

onmensen. Misschien werken er wel helemaal geen dierenartsen in België als er een feestdag is, ik woon er niet dus ik kan dat niet

weten.

Nou mijn mening over wat je zou kunnen doen met de konijntjes, inderdaad apart houden van de moeder en zelf melk gaan geven. Op

de site van konijnenbelangen kun je hier meer informatie over vinden want het moet speciale melk zijn anders gaan ze dood. De

gewonde konijntjes zou ik in een klein hok doen, allemaal apart dus, op een handdoek met daaronder een warme kruik. Als je

pijnstilling voor konijnen in huis hebt, kun je die geven maar anders geen aspirine of iets dergelijks geven. En dan de eerst volgende

gelegenheid naar de dierenarts, die kan je vast vertellen hoe de overlevingskansen zijn. Als beide achterpootjes bijna helemaal weg

zijn lijkt het me hopeloos. Maar met één achterpoot kan een konijn prima leven. De vraag is of je er de operatiekosten voor over hebt

natuurlijk. Soms kunnen konijnen ook herstellen als je niet opereert en ze hokrust en medicatie geeft. Dat is geen hele diervriendelijke

oplossing maar is een mogelijkheid.

Ik heb het idee dat er hier op de bunny bunch een heleboel hele jonge meiden zitten die niet zelf hun rekeningen hoeven te betalen,

en dan kun je er echt niet over mee praten hoor, da's een hele andere wereld. Je moet er soms echt veel voor over hebben en dan

kan het zijn dat je een beslissing moet nemen die je niet wil nemen. Ik ga ervanuit dat niemand die de moeite neemt een forum op

te zoeken voor advies over hun dieren, een dierenbeul is of iemand die niks voor zijn dieren over heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stoort me soms een beetje dat mensen hier op de bunny bunch zo ontzettend gefocused zijn op de dierenarts. Dat is ook maar een

mens en ondanks zijn/haar opleiding kan hij/zij weinig beginnen zonder medewerking van de eigenaar. Het is geen wondermiddel,

we gaan naar de dierenarts en dan komt het wel goed. Een beetje meer zelfredzaamheid mensen! De beslissing ligt toch in de handen

van de diereneigenaar, een dierenarts kan je helpen en adviseren maar zelf nadenken is toch echt vereist als je goed voor je dieren

wil zorgen. En er kunnen allerlei dingen spelen in mensen hun leven die je niet vertelt hier. Bijvoorbeeld financiële problemen of

relatieproblemen. Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten wat ze doen in geval van crisis met de konijnen, laat iedereen toch in

zijn waarde.Sommige mensen zouden zeggen, doe ze in een emmer en laat hem vollopen, of breek de nekjes, en dat zijn heus geen

onmensen. Misschien werken er wel helemaal geen dierenartsen in België als er een feestdag is, ik woon er niet dus ik kan dat niet

weten.

Nou mijn mening over wat je zou kunnen doen met de konijntjes, inderdaad apart houden van de moeder en zelf melk gaan geven. Op

de site van konijnenbelangen kun je hier meer informatie over vinden want het moet speciale melk zijn anders gaan ze dood. De

gewonde konijntjes zou ik in een klein hok doen, allemaal apart dus, op een handdoek met daaronder een warme kruik. Als je

pijnstilling voor konijnen in huis hebt, kun je die geven maar anders geen aspirine of iets dergelijks geven. En dan de eerst volgende

gelegenheid naar de dierenarts, die kan je vast vertellen hoe de overlevingskansen zijn. Als beide achterpootjes bijna helemaal weg

zijn lijkt het me hopeloos. Maar met één achterpoot kan een konijn prima leven. De vraag is of je er de operatiekosten voor over hebt

natuurlijk. Soms kunnen konijnen ook herstellen als je niet opereert en ze hokrust en medicatie geeft. Dat is geen hele diervriendelijke

oplossing maar is een mogelijkheid.

Ik heb het idee dat er hier op de bunny bunch een heleboel hele jonge meiden zitten die niet zelf hun rekeningen hoeven te betalen,

en dan kun je er echt niet over mee praten hoor, da's een hele andere wereld. Je moet er soms echt veel voor over hebben en dan

kan het zijn dat je een beslissing moet nemen die je niet wil nemen. Ik ga ervanuit dat niemand die de moeite neemt een forum op

te zoeken voor advies over hun dieren, een dierenbeul is of iemand die niks voor zijn dieren over heeft.

HALLOOO!! Zijn pootjes zijn eraf gebeten hoor!!! Je hebt geen idee hoeveel pijn dat konijn heeft! Hoe zou jij het vinden als jij een stuk van je been af hebt? Zullen we je laten liggen omdat we op dat moment geen geld hebben? Dit is echt belachelijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in belgie heb je spoedartsen buiten de uren, op zondagen en feestdagen.

Maar verder sluit ik me eigenlijk met Dolly aan, op het 'laten lijden' advies na. Niet iedereen kan zomaar even 500euro boven toveren op elk moment en armeren hebben net zo veel recht op huisdieren en advies als mensen die wel met een vingerknip 20 dierenartsen en 300zakken SS betalen.

aangepast door ZaZa
Aangepast wegens tips om zelf een dier te euthanaseren
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie en Tao-Gini:

Het laten inslapen van ons kleintje heeft ons 54 euro gekost en echt geen 500 hoor! Zo'n beestje is niet meer te redden met een dure operatie, hij moet gewoon verlost worden van de pijn. Al doe je het zelf, maar dan wel op een goede, snelle manier! Als het maar geholpen wordt!

Jij voelt de pijn van zo'n beestje niet, maar het moet volgens onze dierenarts ondraaglijk zijn en dat wil je toch zeker niet!!!

Ik hoop toch echt dat het inmiddels gebeurd is.

Ben ook nieuwsgierig hoe het met de anderen is!

TS laat eens wat van je horen

aangepast door Jeannine
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolly ik vind je verhaal schokkend. Ik zeg er verder even niets over want ik zit tegen het plafon.

Tao is dit jouw ware aard, de euthanasie machine? Walgelijk waar denk jij aan en waar zoek jij op bij google. Als eens geprobeerd? Ziekelijk.

aangepast door meloen
Link naar reactie
Delen op andere sites

From an article in USA Today:

“It’s not something people should do,” he warns. “There’s a reason veterinarians go to college for eight years.” Anyone without that training doesn’t understand “there’s nuance and many details to consider” when putting an animal down peacefully, including age, size, condition and other matters. Furthermore, untrained people “have no secondary systems to fall back on” if something unexpected happens.

Dit is wat er ook op internet staat over Do-it-jourself animal euthanasia.

Ik zou er niet aan beginnen. 54 euro is misschien veel, misschien niet. Sommige mensen moeten van 54 euro een hele maand boodschappen doen. Als je dan huisdieren hebt zal je een plan B moeten hebben voor als er eens iets misgaat. En aan jongen beginnen is dan helemaal funest. Dus ik zou zeggen: ga een paar avonden niet stappen of weet ik veel wat en verlos het dier uit zijn lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan vind ik dat je ook het artikel moet lezen dat ik je zal PBen, waarin een diervriendelijke doe-het-zelf manier in staat, die naar mijn mening minder stressvol is dan een autorit naar een dierenarts, die een naald in je steekt...

Omdat jij van mening bent dat een autoritje naar een dierenarts niet in verhouding staat tot het plegen van een strafbaar feit is tot daar aan toe, maar de manier waarop je nu advies geeft kan niet door de beugel. Euthanasie plegen is vastgelegd in de wet op de uitoefening van diergeneeskunde (bron). Hetgeen wat jij hier adviseert valt onder ernstige dierenmishandeling.

Kate, ik wil jou hierbij ook waarschuwen voor de gevaren die een nestje kunnen hebben voor zowel moederdier, als de jongen. Dit heb je inmiddels al zelf mee kunnen maken en zou voldoende moeten zijn voor je om er iets van te leren en ervoor te zorgen dat er niet nogmaals een nestje komt.

Op Bunnybunch staan wij niet achter het zomaar nemen van een nestje, hier kun je lezen waarom:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voortplanting-en-fokken-van-konijnen.html

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .