Ga naar inhoud

maden aangetroffen!


Kristi G

Aanbevolen berichten

Hallo BBers!

wij zijn sinds kort verplicht het konijnenhok 1 keer per week schoon te maken. ik heb hier geen moeite mee, maar als we het hok één dag later schoonmaken zit het hele hok vol met maden! Dit komt waarschijnlijk door het warme weer!

Hebben jullie miss tips om vliegen (het liefst diervriendelijk) te bestreiden?

bijvoorbeeld door geuren, enz.

alvast bedankt.

waarschijnlijk zijn deze reacties voor veel BBers nuttig!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat voor hok je hebt maar zelf doe ik het 2x keer in de week verschonen bij warm weer.

Ook hebben wij er een soort hor (wat je normaal voor een raam doet) voor het hok hangen zo kunnen de vliegen nauwelijks meer in het hok komen (Je ziet ze wel altijd op het gaas zitten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vies! Ik ga even off-topic: ik heb als student eens een vuilnisbak vol maden gehad op ons koertje. Die beestjes wilden maar niet dood! Wat een werk om alles weg te krijgen!!! Ik heb in geen maanden rijst gegeten... deed me er altijd weer aan denken.

Vliegen hebben een hekel aan azijn en aan wind. Dat is diervriendelijk, maar het zou kunnen dat konijnen ook niet van azijn houden. Ik giet dat nl; ook altijd over de vuilniszak om katten eruit te houden (als de zak langs de straat moet staan om te worden opgehaald door de vuilkar, anders zit hij in een vuilbak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het gehele hok doe ik per week, maar het toilet doen we om de dag! Ik deed het toilet altijd al om de dag, maar het hok om de 2-3 weken. Verder hebben wij een buitenhok met een onderren erbij, in het hok zitten twee konijnen. Ik ga proberen een cd voor het hok te hangen en als dat niet werkt ga ik een hor kopen!! heel erg bedankt!

Groetjes

aangepast door Kristi G
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd een cd voor het hok bungelen en in het hok heb ik dan ook nooit vliegen, alleen keutelen mijn konijnen overal en nergens dus vliegen komen wel in de ren maar ik heb het idee dat het door de cd wel minder is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben klimop op de schutting zitten, naast het konijnenhok, maar idd niet erin. Wij houden onze konijnen er bij vandaan, want Stamper heeft er al eens van gegeten en toen ging het niet zo goed met haar. Is klimop alleen bestrijden van maden, of ook voor vliegen? Want voor de vliegen werkt het niet egt bij ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen bodembedekking in het hok liggen maar veeg het hok dagelijks (heb 2 rommelkonten). De wc bakken doe ik 2x daags (viezigheid eruit scheppen en bijvullen).

Heb niet zoveel last van vliegen. Maar ja misschien door de klimop die op de schutting (naast de ren) groeit. Beide konijnen eten hier trouwens niet van. Komen vaak niet eens in de buurt ervan (de planten en struiken aan de andere kant van de tuin zijn waarschijnlijk lekkerder).

Misschien moet je eens google-en op gifvrije bestrijdingsmiddelen? Of http://www.vliegen-bestrijding.nl/tips-bestrijding-vliegen.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een klimop naast de ren staan, maar daar willen ze wel van eten. Bij ons helpt die niet voor de vliegen. We hebben al cd's opgehangen en het lijkt te werken, alhoewel het hok nu niet in de volle zon staat. Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik zou oppassen, of je konijnen krijgen zelf maden ! heb ik ook al voorgehad , vreselijk om je konijntje zo te zien lijden, en ik had daarna een gaas voor de 'ramen' (?) gehangen die je dan nog omhoog kon doen , dan kan ze nog naar buiten kijken, en er kunnen geen vliegen binnen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou oppassen, of je konijnen krijgen zelf maden ! heb ik ook al voorgehad , vreselijk om je konijntje zo te zien lijden, en ik had daarna een gaas voor de 'ramen' (?) gehangen die je dan nog omhoog kon doen , dan kan ze nog naar buiten kijken, en er kunnen geen vliegen binnen !

De maden die in het hok zitten zijn andere maden dan de maden die konijntjes aanvreten. De maden in het hok zijn namelijk van ander soort vliegen, de maden die konijntjes aanvreten van vieze groene vliegen.. als er dus maden in het hok zitten in de mest zullen die niet de konijntjes aanvreten oid.

Ik heb horgedeeltes richting de konijnenhokken en bij elke schoonmaakbeurt gaat er citronella door het hok, verder mest ik de hokken met warm weer vaker dan 1 keer per week

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Oef! Wat ben ik gelukkig dit te lezen! Vandaag bij het uitkieperen van het toiletje, bleken er een paar maden in te zitten. Nu moet ik wel zeggen dat er gisteren via onze velux een vlieg binnen was gevlogen. Meestal zit ik erachter met de elektrische vliegenmepper, maar gisteren niet, omdat ik nogal lang had moeten werken. Het was een "gewone" zwarte vlieg. Ik maakte me dus niet al te veel zorgen... Tot ik die maden in het toiletje zag, PANIEK!! Het kontje van mijn konijn is mooi droog en behaard. Voelt ook niet nat aan. Geen zorgen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .