Ga naar inhoud

gegrepen voor vos


goldyp

Aanbevolen berichten

Hallo, wie kan mij helpen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag werden wij opgeschrikt voor een afgrijselijk geschreeuw door merg en been precies onder ons slaapkamerraam.

In eerste instantie dacht mijn man aan twee vechtende katten maar in het volgende ogenblik spring ik uit mijn bed en roep ineens nee dat is Droppie, Droppie is onze franse hangoor van twee jaar oud, die al vanaf jong konijn heel eigenwijs nooit in zijn ren wilde blijven en dus al vanaf die tijd gewoon in onze tuin los vertoeft en nog nooit weggelopen is.

Hij heeft genoeg plekken en ook een kooi om te eten en te schuilen en het is echt een bijzonder konijn dat ook je echt opzoekt in de tuin, gezellig met je komt knuffelen of even een aai komt halen. Droppie is voor ons gezin echt heel belangrijk.

Even terug over de nacht, mijn man heeft meteen het raam open gedaan en zag recht onder onze slaapkamerraam onze droppie in gevecht met een vos, door heel hard schreeuwen en gooien van spullen is de vos hem gesmeerd en Droppie lag op zijn zij in het gras.

In paniek zijn we naar beneden geredn heeben Droppie naar binnen gebracht, we dachten dat we te laat waren maar gelukkig ademde hij nog maar verder geen reactie.

Ik heb midden in de nacht ( 3 uur) de DA gebeld en hij gaf aan dat dit een reactie is op de stress en als er geen bloed is of verwondingen het beter is om het konijn in een stabiele houding te leggen en de volgende dag langs te komen.

Gelukkig overleefde Droppie de nacht ( en ik bijna niet, ik heb nog nooit zo'n afgrijselijk geluid gehoord) maar de volgende dag gebruikt hij niet meer zijn achterhand en is afgeheel erg slap.

De DA heeft geen breuken geconstateerd en geeft eigenlijk aan dat hij gewoon helemaal gekneusd is en veel pijn heeft, waarschijnlijk ook een hersenschudding ( een konijn bokst met zijn hoofd in nood), pijnstilling en rust moeten zijn werk doen.

Helaas nu zondag dus 1,5 dag later is droppie nog niet verbeterd. Gelukkig ook niet verslechterd. Hij ligt allen maar en tilt zijn koppie niet op.

Wie heeft eerder een konijn gehad of nog die ook door pijn de achterpootjes niet kan bewegen en weet hoelang dit kan gaan duren en of er nog ander dingen zijn die we voor hem kunnen doen. Ook mest en plast hij niet en daar maak ik mij zorgen over.

We geven hem spuitjes met vocht en wat druivensuiker voor dieren zodat hij niet teveel verzwakt. Ook een beetje speciale voeding in een spuit maar omdat hij niet mest ben ik bang voor verstopping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 175
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou, ik kan jou niet helpen (jammer genoeg). Maar ik wou je wel even laten weten dat ik dit vreselijk vind en enorm met jou (en Droppie!) meeleef. Wat zei je DA? Hoeveel tijd moet je er laten overgaan. Ik hoor hier veel over Recovery ivm dwangvoer? Ik zou zeker nog eens teruggaan bij de DA om zeker te zijn dat Droppie niet achteruit gaat - al ware het maar voor controle en bevestiging...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat vreselijk om je konijn zo te horen gillen! Ik kan me voorstellen dat je daar echt heel erg van schrikt.

Heeft je DA rontgenfoto's gemaakt van Droppie? Ik vind het vreemd dat je DA je niet meteen heeft laten komen die nacht, en ik vraag me af of hij wel konijnkundig is. Niet alle dierenartsen zijn dat namelijk, hoe vreemd het ook klinkt. Ik geloof dat in de hele diergeneeskundeopleiding, die 6 jaar duurt, maar enkele uren worden besteed aan het konijn. Een goede konijnkundige dierenarts volgt na zijn opleiding ook nog bijscholingen en cursussen om zijn kennis up to date te houden, waaronder die van de konijnenkennis.

Een dierenarts die dat niet doet, stelt vaak de verkeerde diagnoses, of schat een (voor het konijn levensbedreigende) situatie verkeerd in, en zegt dat de eigenaar het nog maar even moet aankijken.

Hoe lang moet je het aankijken van je DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja droppie krijgt pijnstilling , we gaan nu naar een plaatsvervangende da van waar we gisteren geweest zijn, im wil een foto laten maken vd rug, gisteren wist da zeker dat hij niet gebroken was maar ik wil zekerheid,

Wel stribbelde droppie net tegen met medicijnen ingeven in de mond en trok zomaar zijn achterpoten een stukje weg, dus dat geeft wel hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou , ik heb een goed gesprek gehad met de da gisteren en ik deelde wel zijn mening dat opname ook voor veel stress zorgt en in deze situatie er eigenlijk niet zoveel meer te doen is voor droppie, d.w.z. droppie had geen wonden en is als het ware helemaal gekneusd en dan is pijnstilling de enige optie en moet droppie er zelf voor vechten. Hij wilde hem dus wel opnemen ter observatie maar ik vind dan zelf dat ik in zijn eigen omgeving dus de stress kan vermijden en dit beter voor droppie is. Overigens lijkt droppie momenteel juist niet gestresst maar juist heel erg slap of relaxt ik weet niet zo goed hoe ik dat in moet schatten.

Wel heeft hij net voor het eerst een paar paardenbloemblaadjes gegeten en dat was wel een opluchting maar nog steeds geen mest helaas. De Da zei gisteren ook dat een hersenschudding heel aannemelijk is vandaar dat droppie zijn hoofd liever niet optilt. Maar ik ben wel heel benieuwd wat de andere da er dadelijk van zegt. hopelijk geen slecht nieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig wat erg! Dat geluid is inderdaad vreselijk om aan te horen. Het gaat door merg en been heen.

Mag ik vragen welke pijnstiller je hebt? En heb je een middel om de darmen te stimuleren? Misschien kan ie dat nu net even nodig hebben.

Hopelijk komt ie er snel weer bovenop. Veel succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man heeft net gebeld uit de auto, hij is dus met droppie naar de da geweest.

Ze hebben 2 foto's gemaakt en daar is gelukkig niks te zien, wel kunnen er bloedingen zijn in de ruggemerg maar dat moet met rust beter worden.

de da heeft ook de blaas en darmen leeggedrukt en daar kwam veel uit.

Voorlopige diagnose is hetzelfde als bij de ander da maar deze da was gematigd positief over het herstel.

Hij vond Droppie erg ver weg dus in een soort stress apathie, droppie doet ook niks uit zichzelf.

Daar moet droppie met veel rust zelf uit komen en konijnen zijn daar heel slecht in.

Dus veel liefde en een goede verzorging en pijnstilling lijken nu het enige wat we voor hem kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg voor je! Ik weet hoe dat gegil door merg en been gaat, vreselijk. Ik wilde even kwijt dat ik ongeveer zoiets heb met een klein

vlaams reusje. Hij heeft alleen geen hersenschudding, maar hij had ook heel even gevochten met een ander konijn en gebruikt zijn

achterpootje niet. Ik dacht eerst dat het gebroken was, maar in de dagen erna merkte ik dat er een enorm abces zat. Het is heel

waarschijnlijk dat jouw konijn toch wonden heeft, die zijn namelijk erg moeilijk te vinden. Het kunnen kleine punctiewondjes zijn die je

nauwelijks voelt of ziet. Ik zou hem tempen, dus even met een oorthermometer zijn temperatuur checken. Is redelijk betrouwbaar

en stresst hem niet zo als met een rectale thermometer. Wel goed in het oor drukken.

Verder heb ik nog een hele goede tip voor je, Rescue Remedy druppels van Bach, bij de DA drogist verkrijgbaar. Ik geef medicatie

meestal op een pluk verse tijm, een flinke pluk waar je de druppels doorheent masseert (zoals een saladedressing). Dat is veel

minder stressvol dan met een spuitje in de bek. Als je een abces ontdekt, moet het natuurlijk leeg en dan kun je hem in bad doen

met biotex erdoor om de wond schoon te houden.

Verder, je kunt hem een warme kruik geven om op te liggen, hij kan zijn warmte nu zelf niet goed reguleren. Net té warm natuurlijk.

Mijn konijntje is ook heel erg schrikkerig en ik geef hem nu ook hokrust, pijnstilling en antibiotica. Ik weet niet wat je nog kunt

doen aan zijn hersenschudding/apathie maar die rescue remedy druppels zouden kunnen helpen daarbij. Die werken namelijk

rustgevend en kalmerend, wat kan helpen voor de shock.

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste nieuws omtrent droppie ( een franse hangoor van ong. 5 kg)

Ik heb droppie vandaag een aantal keren op het gras gezet tussen twee handdoek rollen in zodat hij niet omviel.

Het was echt heel erg triest om hem met zijn neus in het gras te zien liggen zonder ook maar te bewegen en ik heb weer veel traantjes erom gelaten.

Zojuist heb ik hem weer op het gras gehad en opeens begon hij te eten van het paardenbloemblad waar hij dus op lag, daarmee bewoog hij dus zijn hoofd om dus aan het blad te trekken, ik was erg blij om dit alvast te zien, een kleine stap maar toch weer beter van vanmiddag.

Hij heeft best wel even gegeten en een half kopje water met een spuitje gekregen en was daarn heel moe en sloot zijn ogen en werd weer apatisch.

we hebben hem weer binnen gehaald en lekker weer tussen de rollen gelegd en hij slaapt nu weer lekker, straks nog 1 keer critical care geven ( voerpapje) en water en dan hopelijk morgen weer een stapje verder naar herstel.

Ik ben toch nog niet erg gerustgesteld want ik denk allemaal dat een konijn toch wat sneller zou moeten kunnen herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lastige is dat je niet zeker weet of er geen interne verwondingen zijn. Of een röntgenfoto kun je ook maar zoveel zien. Op een echo zie je wat dat betreft meer, maar dat is wel weer een hoop stress voor het beestje. Met bloedonderzoek kunnen ze zien of er geen beschadigingen aan de vitale organen zijn.

De Rescue Remedie lijkt me een goed plan. Alles om hem nu weer een beetje uit die shocktoestand te krijgen. Krijgt hij wel genoeg pijnstiller? Las hier pas dat als Carprofen niet genoeg lijkt te werken, dat Metacam dan vaak wat sterker is.

Als het echt alleen zware kneuzingen een een hersenschudding zijn, dan zou ik hem zoveel mogelijk met rust laten en niet op het gras zetten. Opgepakt worden is dan heel pijnlijk en fel licht doet zeer met een hersenschudding. Geef hem een warm, beschut een niet te licht plekje en hou hem goed in de gaten, maar laat hem verder zoveel mogelijk rusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .