Ga naar inhoud

geen groente meer


pluis04

Aanbevolen berichten

een konijn bij mij die kreeg elke keer zachte keutels als ze groente kreeg ook al was het maar een heel klein stukje ( net zo groot als een postzegel)

nu ben ik al een week gestopt met groente geven en nu gaat het echt super goed geen plakpoep meer.

maar omdat het ook al het zelfde konijn is die geen hooi wilt eten word het wel erg weinig afwisseling van eten

nu eet ze alleen nog maar ss op een dag eerst 25 mg maar nu heb ik er maar iets meer van gemaakt omdat ze dus ook geen groente krijgt.

nu was mijn vraag kan het kwaad als ze geen groente meer krijgt?

en hoeveel ss zou ik dan moeten gaan geven vooral omdat ze ook geen hooi eet, dan lijkt me 25 gr erg weinig voor eten op een hele dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel weegt ze?

En wat ik zou proberen als ik jou was: Gedroogde kruiden. Vezels en voedingsstoffen én wat afwisseling, alleen heeft het waarschijnlijk geen vervelende effecten op haar darmpjes. Je kunt ze online bestellen bij bijv. dierenkruiden.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel weegt ze?

En wat ik zou proberen als ik jou was: Gedroogde kruiden. Vezels en voedingsstoffen én wat afwisseling, alleen heeft het waarschijnlijk geen vervelende effecten op haar darmpjes. Je kunt ze online bestellen bij bijv. dierenkruiden.nl

Weet je toevallig of ze ook in België leveren?

Ik vind er niets van op de site, dus ik vrees er een beetje voor...

Ik heb wel de site kenkkruidenshop gevonden die levert in het buitenland. Iemand hier ervaring mee?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Umbrae_

K&K Kruiden en Bodyshop is een goede zaak hoor. Ik heb er vandaag voor de 2de maal een bestelling geplaatst. De eerste keer had ik mijn kruiden al behoorlijk snel in huis. Ze zijn vaak wat duurder dan Dierenkruiden.nl, maar hebben een groot assortiment en een nette levering. Ik heb vandaag besteld bij dierenkruiden en K&K, omdat ik dingen wilde, die de ene zaak wel had en de ander niet.

@ pluis04

Ik heb ook een konijn, dat amper/geen hooi meer eet. Ik blijf zoeken naar hooi, dat ze wel wil, maar in de tussentijd geef ik haar naast de SS gewoon ook kruiden. dat gaf ik al, maar nu ze geen hooi meer eet, vind ik die kruiden wel belangrijk. Zo krijgt ze toch wat extra's binnen. Ik heb vandaag kruiden besteld en echt veel verschillende soorten, zodat ze lekker wat afwisseling heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de volgende soorten besteld:

Paardebloem (lusten ze), Weegbree (lusten ze), Hazelaarblad (lusten ze), Peterselie steeltjes ( lusten ze), Selderij steeltjes (nieuw), Berkenblad (nieuw), Rozenblaadjes (lusten ze), Kruizemunt (nieuw), Pepermunt steeltjes (nieuw), Peterselieblad (nieuw), Dovenetel (nieuw), Basilicum (nieuw) en Kervel steeltjes (nieuw).

Ik wilde naast de dingen, die ze al lusten, toch ook eens wat nieuwe dingen uitproberen. Het zal dus even moeten blijken, wat ze van de nieuwe soorten zullen lusten. Niet elk konijn lust alles, dus zul je zelf een beetje moeten uitzoeken, wat je wilt en wat de meeste kans van slagen zal hebben. Mijn konijnen hebben Brandnetel, Rozemarijn, Melisse steeltjes en Tijm afgekeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel zo dat men moet opletten bij het zelf innemen en voederen van kruiden aan dieren, aangezien ze een medische werking hebben die vaak ook veel bijwerkingen heeft. (denk bij sint-janskruid aan gevoeligheid voor de zon) Onze medicijnen zijn mede om die redenen uit kruiden gehaald en nagemaakt, om de andere eigenschappen uit te sluiten.

Bji grote inname van bepaalde kruiden dan er schade komen aan nieren en lever, daarom drinkt u bijvoorbeeld beter niet meer dan 3koppen thee per dag.

Bij het voederen aan dieren is het ook erg belangrijk dat kruiden geen basis gaan vormen. Gras en hooi is vaak het belangrijkst, omdat dit een erg neutraal kruid is en de dieren daar op zijn gebouwd moet dit als hoofdvoeder worden gezien. Ik geef aan mijn konijnen zelf gehooid gras met een beetje brandnetel en dovenetel. Braambladeren krijgen ze af en toe.

Ook voor dieren geld; eten ze te veel kruiden, krijgen ze ook bijwerkingsverschijnselen.

Bron: Medisch Kruidenboek

oppassen met (te veel) kruiden dus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik geloof wel, dat je wat moet oppassen met de hoeveelheden. Ik geef per dag maar 6 gram kruiden en dat is dan 2 gram van 3 soorten. Nu geef ik nog 2 verschillende mixen, dus om de dag krijgen ze een bepaald soort. Ik heb vandaag 13 verschillende kruiden besteld en heb dan 1 soort teveel eigenlijk. Ik wil nu namelijk 4 verschillende mixen gaan geven van 3x 2 gram. Dan krijgen ze een soort dus maar 1x in de 4 dagen en is de kans minder groot, dat ze een soort zat worden (merk nu, dat ze een beetje uitgekeken raken op Paardebloem en Weegbree).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Versele-lag mountain hay en de munt smaak vinden ze hier het lekkerst.De paardenbloem smaak vinden ze het minst lekker.Ik zou proberen om even gewoon 25 gram SS te blijven geven en daarnaast toch voldoende hooi bij te blijven geven.,Als ze honger krijgt dan kan ze dus toch hooi eten.Word ze echt te mager dan maar de SS opvoeren,ze moet toch eten.SS is complete voeding dus ze moet er in principe genoeg aan hebben.Op de verpakking staat dat een gemiddeld konijn 60-70 gram per dag zal eten.Ik heb de zak weggegooid en kan het dus niet precies nakijken.Ik weet niet of je ook stro in het hok gebruikt?Dat zou ik dan eventueel ook weglaten om zo het hooi eten te stimuleren.Anders eet ze misschien wel stro?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inderdaad ook geen stro meer

alleen hooi

ze heeft een hooibal en een hooiruif en een mand met hooi dus ze heeft keus zat.

ook heb ik alle kruidenhooi al gehad,gewoon hooi , weindehooi en hooi vers van een boer maar ze pakt niks ik had van de week verse kruiden er door heen gedaan maar ze likt er aan en loopt weer weg.

ik heb al heel veel groente geprobeert en bij alles krijgt ze plakpoep nu had ze gisteren door heel de tuin mogen lopen omdat ik er bij was en dan eet ze wel gras maar net zag ik dat ze dus weer plakpoep heeft gekregen van het gras.

en als ik hooi thee maak dat pakt ze dus ook niet

nu heb ik in de hooibal kruidenhooi zitten met paardenbloem en in de hooiruif zit nu gewoon hooi en in de mand zit nu weidehooi.

baal er echt van dat ze nu om de 6 weken geopereerd moet worden en elke keer komt ze slecht uit de narcose.

elke keer die spanning.

blijf nu toch maar even dan 25 gr ss geven en ik geef het op aanraden van de dierenarts pas om 17:00u zodat ze heel de dag hooi kan eten

maar mevrouw wacht gewoon tot 17:00u met eten en dan vliegt ze op haar bak af en schrokt alles in een keer naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ken ik hoor. Nala van mij doet het ook. Ze heeft altijd hooi liggen en dat wordt regelmatig ververst, maar ze eet er gewoon niet van. Ik duw het ook regelmatig onder haar neus en dan wil ze er af en toe nog wel eens een hapje van nemen, maar meer niet. Je blijft weggooien en nieuw geven, maar helaas. En in het geval van Nala is het ook nog lullig, omdat ze aan moet komen, maar als ze geen hooi eet, valt ze vaak juist af. Ik kan ook alleen maar hopen, dat Nala geen haken gaat krijgen, want ik ben ervan overtuigd, dat zij de narcose niet zou overleven.

Heb je al rond gekeken voor de kruiden? Enig idee, wat je gaat bestellen? Veel van die kruiden hebben ook nog gunstige invloeden op bepaalde dingen, zoals bv spijsvertering of nervositeit. Iets, waar weinig voedingsstoffen, volgens mij, in zitten, maar waar ze bij mij erg gek op zijn, en dan vooral Nala, die er verzot op is, zijn rozenblaadjes. Die ruiken erg lekker en als ik een bakje met die dingen een eindje bij haar vandaan zet, dan hobbelt ze er meteen op af. Ik zet het neer, dan zie je haar neusje in beweging komen en daar gaat ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tao_Gini

Hahaha, dat ken ik ook wel. In de kooien geef ik elke dag meerdere keren vers hooi, maar ik heb voor Lani ook wat bakken met hooi in de ren staan. Daar kan ze dan lekker in graven en liggen. Soms gaat ze daar dagen later nog van eten. Soms zijn het inderdaad gekke beesten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .