Ga naar inhoud

Hoe giftig is boterbloem?


Chub87

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al, wie kan mij vertellen hoe giftig boterbloemen zijn? Kunnen ze al ziek worden van het eten van 1 boterbloem?

En betreft het enkel het bloemetje of ook de steel en de blaadjes die er omheen of aan vast groeien?

Ik heb sinds een tijdje een grote ren voor de konijnen en let er op dat ze bijvoorbeeld niet bij de klimop kunnen maar ik heb me nooit bezig gehouden met de boterbloemen. Ik zag Dora er net van eten en heb toen gezocht in de lijst van giftige planten en daar staat hij tussen.

Moet ik me zorgen maken?

En aangezien ik een grasveld vol boterbloemen heb (oke, iets overdreven :P) is het onmogelijk die te verwijderen. De bloem gaat nog wel maar met wortel en al gaat gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil eigenlijk geen dierenarts bellen als dat niet nodig is. Bedoel, ze zijn ontzettend veel gewend qua groente, gras en planten..

En ik weet zeker dat ze al vaker boterbloem gegeten hebben, dat kan niet anders.

Wil gewoon graag weten wat de gevolgen zijn. Waarom zijn ze giftig, wat doet het met een konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik de boterbloem overigens niet in de lijst op BB als giftig staan, wel op vele andere lijsten.

Hopelijk kan iemand mij snel het verlossende antwoord geven en weet ik ook snel of de konijntjes wel weer in de ren mogen rennen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij kunnen konijnen zelf al heel goed onderscheiden wat goed en slecht is voor hun. Ik zie mijn konijntjes dan ook niet aan planten knagen die ze niet mogen hebben :) Maar ik weet niet wat de gevolgen kunnen zijn ed van boterbloem, sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij kunnen konijnen zelf al heel goed onderscheiden wat goed en slecht is voor hun. Ik zie mijn konijntjes dan ook niet aan planten knagen die ze niet mogen hebben :) Maar ik weet niet wat de gevolgen kunnen zijn ed van boterbloem, sorry

De mijne eten alles wat binnen hun bereik komt, of het nu giftig is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen eten er soms ook wel eens eentje of twee als ze dat tegenkomen, maar gelukkig heb ik nog niet teveel last van de boterbloempjes.

Kwas ook wel eens benieuwd wat de gevolgen kunnen zijn... ik heb hier iets gevonden over gevolgen van de kruipende boterbloem, maar het gaat precies over groter vee ..?:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fMpC763eC2EJ:dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/37242-5-giftige-planten-besproken.html+boterbloem+konijn&cd=6&hl=nl&ct=clnk&gl=be&source=www.google.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij kunnen konijnen zelf al heel goed onderscheiden wat goed en slecht is voor hun.
Wilde konijnen wel, maar voor tamme konijnen geldt dat echt niet hoor. Waarschijnlijk heb je planten in je tuin die ze gewoon ook niet lekker vinden, of die als 'waarschuwing' een vieze smaak hebben (zoals giftige kikkers felle kleuren hebben).

Maar je mag er echt NOOIT vanuit gaan dat een tam konijn zelf wel weet wat het wel en niet mag eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde konijnen wel, maar voor tamme konijnen geldt dat echt niet hoor. Waarschijnlijk heb je planten in je tuin die ze gewoon ook niet lekker vinden, of die als 'waarschuwing' een vieze smaak hebben (zoals giftige kikkers felle kleuren hebben).

Maar je mag er echt NOOIT vanuit gaan dat een tam konijn zelf wel weet wat het wel en niet mag eten!

oow . oeps :$ ik dacht echt dat dit zo was ghehe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. :) Maar ik kan er niet heel erg veel meer tegen doen dan ze ergens anders neerzetten als ze eraan knabbelen, alle planten afzetten is geen optie en alleen in de ren vind ik ook zonde als ze door de hele tuin zouden kunnen... maarja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm.. als het af en toe regent en af en toe zonnig is, groeit het gras mega snel. Dan zouden we elke dag moeten grasmaaien. Dit doen we nu een in de 1 a 2 weken en dat is echt wel genoeg. Daarnaast kunnen we met vochtig weer helaas niet grasmaaien, dat wil gewoon niet en dan gaat het gras kapot helaas.

Geen optie dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaaah tja ik ben niet zo van het gazongras, haha!

Maar wat ik wel weet is dat boterbloem gaat groeien als het gras een tekort heeft aan een bepaalde soort voeding. Je zou even na moeten vragen wat je gras dan tekort komt, want als dat bijvoorbeeld kalk is of turf dan is je probleem ook opgelost en krijg je ook nog een mooier gazon! Hoewel ik die gele bloemetjes altijd wel vrolijk vind staan.

Misschien kan je het eens googelen? Ik weet zeker dat wij er in de paardenweiden altijd wat aan doen, maar ik weet zo even niet meer wat, sorry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .