Ga naar inhoud

Konijn zwaarademig na operatie


Bunny Sammy

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Cis en ik heb een konijn Sammy. Nadat ik veel gelezen heb op deze site heb ik besloten om mij ook aan te melden op dit forum. Ik vind het een leuke site met veel informatie en tips. Ik ben dus nieuw hier. Mijn konijn Sammy is ruim 8 jaar oud en is een Black Tan. Hij is iets groter dan een dwergje.

Afgelopen woensdag is Sammy geopereerd bij een dierenartsenpraktijk waar ik goede ervaringen bij heb met konijnen (ze staan gelukkig ook op de lijst als dierenarts voor konijnen). Bij Sammy hebben ze blaasgruis verwijderd. In 2007 is hij daar ook geopereerd, toen had hij een blaassteen. De operatie is verder goed verlopen alleen is hij zwaarademig uit de narcose gekomen. Hij piepte erg en je kon goed horen dat er vocht in de luchtpijp zat. Je zag zijn lichaampje pompen naar lucht. Tijdens de operatie heeft hij een tube in gehad. Waarschijnlijk is daardoor zijn luchtpijp opgezwollen. Na een dag verbeterde hij niet en heeft hij een injectie met Prednison en een injectie om vocht af te drijven gehad. Zijn ademhaling is daardoor wel wat rustiger geworden en je hoort hem niet meer piepen. Maar toch hoor je dat hij nog vocht in de luchtpijp heeft en zie je dat hij kortademig is. Als medicatie krijgt hij Metacam (pijnstiller) en Sulfatrim Drops (antibiotica). Ook moet ik hem dwangvoeren (Critical Care) anders krijgt hij niet genoeg binnen. Hij eet maar een klein beetje en gaat daarna weer languit liggen. Hij is verder wel goed bij en zie ik dat hij zich af en toe wast. Wie heeft ook een konijn gehad die na de operatie kortademig was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel een topic dat een konijn last had van de pijp die hij in zijn keel had gehad tijdens operatie

Hou het goed in de gaten

Gewoon bellen met een dierenarts

Weet je misschien nog hoe deze topic heet?

Vandaag heb ik weer met de DA gebeld en als het niet verbeterd moet Sammy weer zo'n spuit hebben. Het gaat nu redelijk met hem. Maar je ziet dat het hem veel energie kost om te herstellen van de operatie en natuurlijk ook omdat hij kortademig is. Ik blijf hem net zolang dwangvoeren totdat hij zelfstandig gaat eten. Hij is erg dapper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat hij een geĆÆrriteerde luchtpijp heeft van de beademing, maar het kan natuurlijk ook ontstoken zijn geraakt. Ik zou toch even contact opnemen met de DA en vragen of hij daar dan misschien andere medicatie (slijmoplossers bv of andere AB) voor moet hebben.

Voor de blaasstenen en blaasgruis hoef je je konijn niet meer te laten opereren want er is een medicijn wat zelfs bestaande blaasstenen en blaasgruis oplost en wat voorkomt dat het terugkomt. Ik geloofde het zelf eerst ook niet omdat mijn DA zei dat dat niet kon (bestaande stenen oplossen) maar ik heb het bij mijn vorige konijn zelf gezien. Die had 2 maanden na een spoedoperatie al weer nieuwe stenen. De opties waren: laten inslapen of iets zoeken waardoor ze geen nieuwe blaasstenen meer zou krijgen. Ik vond toen Eurologist bij de Huisdierendokter. Dat heb ik een paar maanden geprobeert en toen de klachten niet erger werden bleek het dus te helpen. Toen besloot ik mijn konijn toch nog een keer te laten opereren om de al aanwezige stenen weg te laten halen, maar die zaten er al niet meer!

Ze heeft daarna nog 6 jaar geleefd en is 11 1/2 geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bianca, bedankt voor je reactie. Ik hou Sammy zeker in de gaten. Als het morgen niet beter wordt ga ik weer naar de DA.

Wat is het middel dat je aan jouw konijn gegeven hebt? Is dat een natuurprodukt of echt een medicijn? Moet je dat voor de rest van zijn leven gebruiken of maar voor een paar maanden? Hoe snel kwamen de stenen bij jouw konijn terug (voordat je het middel gebruikte)?

Hoe komt een konijn eigenlijk aan blaasstenen of gruis? Die van mij heeft nooit een lik- of knaagsteen gehad. Ook hoorde ik van de DA dat Broccoli blaasstenen kan veroorzaken. Hij heeft dat wel eens gehad maar niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blaasstenen of gruis is een ziekte van het metabolisme. Een teveel aan calcium wordt niet uitgeplast maar vormt stenen in de blaas (gruis zijn eigenlijk gewoon kleine steentjes). Het wordt vaak getriggerd doordat het konijn langdurig overdosissen aan calcium binnenkrijgt.

Dat komt niet alleen van knaagstenen die een overdosis calcium bevatten, maar ook van 'goedkope' biks. Er zijn voortaan hele goede biks-soorten/merken op de markt voor konijnen, met als beste Science Selective, maar ook Hope Farms is goed (en goedkoper), maar vroeger was het enige konijnenvoer wat er bestond krachtvoer voor slachtkonijnen. Dat voer bevat overdosissen aan voedingsstoffen en vooral mineralen (zoals calcium). Goedkopere biks hebben vaak nog die 'ouderwetse' samenstelling. Dus ook daar kan je konijn het van krijgen.

Belangrijk bij blaasstenen is dat je zorgt dat je konijn niet teveel calcium binnen krijgt. Dus een goede soort biks in huis halen en daar niet meer dan 25 gram per kg konijn per dag van voeren (van SS maar 15 gram per dag). Verder oppassen met groenten die veel calcium bevatten zoals broccoli en peterselie. Andijvie en witlof mag wel. Verder veel hooi geven, dit moet het hoofdvoer zijn.

Maar zelfs als je hier op let kan je konijn nog blaasstenen krijgen als ze de ziekte eenmaal hebben.

Mijn konijn kreeg het dus na 2 maanden al weer terug. Zij had een extreem heftige vorm, dus ik heb het medicijn 6 jaar lang gegeven. In een lage dosis als het goed ging en even een hogere boosterdosis als ze weer symptomen kreeg. Maar als jouw konijn het minder erg heeft is een aangepast dieet misschien al voldoende, en af en toe een kuurtje van de Eurologist als het weer even opspeelt.

Eurologist is een medicijn op basis van Chinese kruiden. Het is dus een natuurmiddel. Je kan het langdurig geven zonder bijwerkingen. Het houdt de blaas vrij van stenen en gruis, maar creeƫrt ook een heel zuiver milieu in de blaas zodat je ook niet meer bang hoeft te zijn voor blaasontstekingen.

Hier kan je er meer over lezen:

http://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis-kat.html (schrik niet van dat 'kat', de kruiden werken voor allerlei soorten dieren, maar de Eurologist is toevallig vooral geschikt voor cavia's en konijnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Sammy is het eerste konijn waarbij blaasstenen en/of blaasgruis is geconstateerd. Ik heb al heel veel konijnen gehad maar dit nog nooit. Tijdens het plassen heeft hij een hele vreemde houding. Zijn achterpoten staan dan helemaal gestrekt omhoog en hij plast net als een kat recht achteruit. Zou dat misschien nog komen omdat het gevoel is van de operatie? Hij heeft namelijk ook een catheter in gehad. Maar dat is nu anderhalve week geleden. Heel langzaam pakt hij nu het eten weer op. Maar het gaat nog niet van harte. Als hij een blaadje eet dan blijft het in zijn mondje hangen en eet hij het heel langzaam op. Zou het kunnen dat zijn slokdarm gevoelig is geworden van de medicatie en de tube? Ik zie ook nog niet veel ontlasting bij hem. Soms helemaal niks en soms hele kleine keuteltjes. Als ik mijn oor tegen zijn buikje hou hoor ik aan beide kanten de darmen heel zacht rommelen. Ik heb een konijn gehad die regelmatig last had van gas en daar hoorde je hele harde geluiden in de buik. Dit konijn gaf ik toen Aeropax en dat hielp heel goed en kwam hij er goed doorheen. Maar hoe zit dat met dwangvoeren? Hij moet dan toch ook ontlasting produceren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de vraag over dat rare plassen weet ik geen antwoord. Blijkbaar heeft of had hij zo het minste pijn?

De slokdarm kan niet beschadigd zijn van de tube want die zat als het goed is in de luchtpijp, die daarvoor loopt.

Het klinkt alsof hij een behoorlijke klap heeft gehad van deze ingreep en nog te weinig eetlust heeft zelf. Hoe is het nu met de ademhaling? Is dat wel weer goed?

Het is nu belangrijk dat de darmen aan het werk blijven. Als de darmen stilvallen gaan konijntjes namelijk heel snel dood. Geen of speldenknopjes-ontlasting is een teken van stille darm. Dus regelmatig dwangvoeren als hij niet zelf eet (minimaal elke 5-6 uur als hij niks eet of weinig ontlasting heeft) tenzij je een harde bal in zijn buik voelt (dan kan hij gas of verstopping hebben en moet je z.s.m. naar je DA).

Heb je ook medicatie voor zijn darmen? Hij moet nu Ciseral hebben en liefst ook Primpered/Primeran/Metocloral. Ga ook nog even door met de pijnstilling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij heeft het behoorlijk zwaar na de operatie. Gisteravond kreeg ik even het gevoel dat het wat beter ging en was hij ook weer wat meer de oude en keek ook meer om zich heen. Maar nu vanmorgen zag ik dat hij nog steeds niet gegeten had en maar hele kleine zwarte plakkerige keuteltjes had. Ik ga vandaag zeker naar de dierenarts. Ik heb niks meegekregen voor zijn darmen.

(Ik hou ook de topic "hoe snel moet je verbetering zien?" in de gaten)

Bij Sammy voel ik geen harde buik. Als ik luister borrelt het wel. Na het dwangvoeren masseer ik altijd zachtjes zijn buikje.

Met zijn ademhaling gaat het nu beter. Alleen als hij zo gaat plassen zie je dat hij pijn heeft en ademt hij sneller. Ook gaat hij dan tandenknarsen en ligt hij nog veel languit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay zorg dat je ciseral en evt metacloral meekrijgt voor de darmwerking, maar als er geen gas of verstopping zit dat zul je meer moeten gaan dwangvoeren om de darmen aan de gang te houden, want zo weinig of zulke kleine keutels betekent dan echt te weinig eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het met Sammy? Wat zei de DA? Zo'n ziekte kan een beetje op en neer gaan, net als wanneer jij griep hebt en het ene uur wat meer koorts hebt en je zieker voelt en de andere uur wat minder en je je wat beter voelt. Omdat jij WEET dat je ziek bent blijf je toch in bed liggen en rustig aan doen ook al voel je je even wat minder ziek. Maar een dier reageert heel primair op hoe het zich op dat moment voelt. Dus zodra de pijn of malaise iets minder is, zie je ook meteen je konijn opknappen, maar dat wil nog niet zeggen dat het beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het met Sammy? Wat zei de DA? Zo'n ziekte kan een beetje op en neer gaan, net als wanneer jij griep hebt en het ene uur wat meer koorts hebt en je zieker voelt en de andere uur wat minder en je je wat beter voelt. Omdat jij WEET dat je ziek bent blijf je toch in bed liggen en rustig aan doen ook al voel je je even wat minder ziek. Maar een dier reageert heel primair op hoe het zich op dat moment voelt. Dus zodra de pijn of malaise iets minder is, zie je ook meteen je konijn opknappen, maar dat wil nog niet zeggen dat het beter gaat.

Gisteren ben ik naar de DA geweest en hij heeft een verstopping. Ik heb Metacam, Metocloral en Ciseral gekregen.

Maar het gaat nog niet zo goed met Sammy. Hij heeft al wel wat meer en mooiere keuteltjes gedaan maar zelf eten doet hij nog niet. Vanmorgen had hij wel twee witlofblaadjes gegeten maar verder vandaag weer niks. Hij moest dus weer dwangvoer krijgen. Het is zo moeilijk. Konijntjes zijn zo teer. Ik leg van allerlei lekkers voor hem in het hok en hij wil volgens mij er graag aan beginnen maar dan draait hij zich om en dan gaat hij weer in een hoekje zitten. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Het lijkt alsof hij steeds meer wegzakt. Van Metacloral weet ik dat hij suf wordt maar het lijkt wel alsof de omgeving hem steeds minder interesseert. De operatie die hij vorige week aan zijn blaas heeft gehad heeft hem niet veel goeds gedaan. Ik weet dat als je een konijn op leeftijd (hij is ruim 8 jaar) laat opereren dat hij dan meer kans op hart- en longfalen heeft. Hij ademt ook erg snel. Je doet zo je best maar je staat zo machteloos. Ik weet ook niet meer wat ik moet doen en ga het met de DA overleggen. Een lijdensweg wil ik absoluut niet voor hem. Hij heeft het zo fijn gehad, maar dit gun ik hem niet. Lastig, lastig, lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is moeilijk

Je wilt alles voor ze doen en wil graag zien dat ze weer goed gaan eten

Beterschap

Gisteren ben ik naar de DA geweest en hij heeft een verstopping. Ik heb Metacam, Metocloral en Ciseral gekregen.

Maar het gaat nog niet zo goed met Sammy. Hij heeft al wel wat meer en mooiere keuteltjes gedaan maar zelf eten doet hij nog niet. Vanmorgen had hij wel twee witlofblaadjes gegeten maar verder vandaag weer niks. Hij moest dus weer dwangvoer krijgen. Het is zo moeilijk. Konijntjes zijn zo teer. Ik leg van allerlei lekkers voor hem in het hok en hij wil volgens mij er graag aan beginnen maar dan draait hij zich om en dan gaat hij weer in een hoekje zitten. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Het lijkt alsof hij steeds meer wegzakt. Van Metacloral weet ik dat hij suf wordt maar het lijkt wel alsof de omgeving hem steeds minder interesseert. De operatie die hij vorige week aan zijn blaas heeft gehad heeft hem niet veel goeds gedaan. Ik weet dat als je een konijn op leeftijd (hij is ruim 8 jaar) laat opereren dat hij dan meer kans op hart- en longfalen heeft. Hij ademt ook erg snel. Je doet zo je best maar je staat zo machteloos. Ik weet ook niet meer wat ik moet doen en ga het met de DA overleggen. Een lijdensweg wil ik absoluut niet voor hem. Hij heeft het zo fijn gehad, maar dit gun ik hem niet. Lastig, lastig, lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Het is zo moeilijk. Ik zou niets liever willen dan dat hij zelf weer gaat eten. De ontlasting komt nu wel wat op gang, maar eten doet ie zelf nog niet. Ik heb hem nu even buiten in de ren gezet. Hij kijkt een beetje om zich heen en heeft de oortjes rechtop staan. Zo meteen ga ik hem weer dwangvoeren. Hij is zo'n schatje. Als ik wat lekkers voor hem hou dan geeft hij er halsjes overheen maar een hap nemen ho maar. Ik leef zo met hem mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst moet die verstopping weg en dan kun je pas wat zeggen van hoe hij door de operatie is gekomen. Door de operatie heeft hij een tijdje geen eetlust gehad, wat nu de verstopping heeft veroorzaakt, maar anders was hij er misschien al een heel eind weer bovenop geweest. Dus nog even volhouden om de verstopping weg te krijgen. Hopelijk is die snel opgelost en komt Buddy er snel weer bovenop. We hebben net wat gevallen gezien waarbij een verstopping slecht afliep, maar het kan ook goed aflopen hoor! Houd de moet erin. * is niet jong, maar ook nog niet heel erg oud. Mijn konijn gaf pas op na een operatie (aan een kaakabces) op haar 11de. Pas toen zag ik dat ze niet meer de oude werd en heb ik haar uiteindelijk laten inslapen toen het abces weer terugkwam, dus Buddy kan misschien nog een paar mooie jaren hebben? Geef hem die kans, maar we begrijpen hier allemaal hoe moeilijk het is om je nijntje te zien lijden. Heel veel sterkte en hopelijk komt hij hier snel doorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel dat jullie zo meeleven. Sorry dat ik jullie zolang laat wachten. Helaas kan ik op mijn werk niet inloggen om even te vermelden hoe het met Sammy gaat. Ze zijn erg streng en houden soms controle. Sammy gaat overdag naar mijn ouders die de zorg van mij overnemen. Zij doen dat met alle liefde en leven erg mee met Sammy. Dat waardeer ik enorm. Sammy had vannacht bijna geen keuteltjes ook heeft hij weer niet gegeten van het lekkers dat ik voor hem klaar leg. Vandaag overdag heeft hij bij mijn ouders wel weer meer keuteltjes gelegd. Ook heeft hij 3 witlofblaadjes gegeten (naast het dwangvoer) en aardig wat gedronken. Ik weet dat hij er nog lang niet is. Een terugval ligt altijd op de loer. Als hij nu maar zelf weer eens begon met meer te eten en dan ook de brokjes en zo. Maar dat doet hij nog steeds niet. Hij ligt nog wel veel languit. Als ik bij hem kom reageert hij wel en kijkt hij wat om zich heen. De DA had eigenlijk verwacht dat hij nu wel weer zelf zou gaan eten. Misschien heeft hij meer tijd nodig om te herstellen na de operatie? Als ik hem oppak dan kreunt hij wel een beetje en vindt hij de buikmassage niet altijd fijn. Zo af en toe ruikt hij aan het hooi maar eet het dan niet. Het zit nog niet goed dat is duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verstopping had inderdaad al weg moeten zijn en dan was hij ook wel weer gaan eten. Dus blijkbaar is het nog niet geod met de darmpjes. maar wel goed dat hij in ieder geval wat gekeuteld heeft. Biks is vaak het laatste wat konijnen weer gaan eten, dus zorg dat hij genoeg hooi en groentes heeft en blijf genoeg dwangvoeren. Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag ga ik weer met hem naar de DA. Vandaag heeft hij weer een enorme terugval. Hij heeft vannacht en tot nu toe bijna geen ontlasting gehad en weer niks gegeten. Dwangvoer wil hij ook niet meer. De ademhaling is heel snel en trekt hij zijn neusje daarbij helemaal strak. Als hij van de ene kant naar de andere kant in de kamer rent is hij helemaal doodop. Het valt me op dat hij aan de achterkant erg wijdbeens loopt. Het zit in die buik niet goed. Ben heel benieuwd wat de DA zegt. Zijn koppie wil wel maar wat daar toch allemaal in zijn lichaampje gebeurt ............... ik weet het niet. Ik zie het somber in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .