Ga naar inhoud

Ik weet het effe niet meer


anke1985

Aanbevolen berichten

Ik zit een beetje erg in mijn maag met Dupke.

Dupke is mijn voedster van 3 jaar oud.

Ze is sinds een 2 maanden niet geheel de oude.. ze plast weer overal (keuteltjes liet ze altijd overal liggen maar plassen deed ze op de bak) ik kreeg het idee dat ze incontinent was..

Een dikke 1,5 maand geleden ben ik ben ze naar de DA geweest voor de entingen en had daar aangegeven dat ze overal plastte en laatst een aantal keren dikke grote keutel aan haar achterste had hangen (en haar dus een aantal keren heb moeten wassen). De DA gaf aan als ze nog eens zo'n keutel had ik het langs moest brengen.. een paar dagen later was dat weer, langs gebracht en ze hadden coc in haar ontlasting gevonden. Dus medicijnen gekregen, beide konijnen moesten het krijgen; 2 dagen 1 pipet baycox in het mondje, dan 5 dagen niks en dan weer 2 dagen 1 pipet baycox in het mondje.

Ik kreeg het idee dat ze nog last van coc had en ben 1,5 week geleden effe bij de DA binnen gewandeld (zonder de konijnen) met de vraag of ik nog een behandeling mocht doen.. dat mocht...

Dat dus gedaan...

Had ze afgelopen zaterdag weer wat keutels aan haar kontje hangen.. maar dit keer haar hele kontje nat.. ik dacht dat het misschien kon zijn dat ze in het nachthok perongeluk geplasd had en erdoor heen had gelopen want er ligt geen stro meer erin en het plasje blijft dan liggen.. haar dus gewassen..

Maar nu.. vandaag weer een heel nat kontje.. en ik had aubiose in het nachthok gedaan naar zaterdag dus ze kan niet door plas zijn gelopen..

Haar zojuist weer gewassen.. het water was totaal geel geworden..

Dus weer stro in het nachthok gedaan want ze is nu nat en hoop dat ze zo sneller droogt..

Wat zal ze hebben??

Ik heb het gevoel een blaasontsteking.. maar weet het niet zeker..

Ik voel me der helemaal niet goed bij.

Ik meende 2 weken geleden dat ze flink was afgevallen want in begin maart heb ik haar gewogen en tot woog ze in de 1900 gram.. maar 2 weken geleden 1825 gram (wat overgins altijd ongeveer haar gewicht was) Zaterdag heb ik haar weer gewogen en ze woog 1830 gram.. dus niks afgevallen.

Doordat ze dus vaker zo'n keutel had (en ook vaker blindedarmkeutels laat liggen..) dacht ik.. ik minder met het groenvoer.. dus van 400 gram per dag voor 2 konijnen naar 200 gram gegaan.

Maar of dit de oplossing is weet ik niet.. Verder krijgen ze nu s'morgens biks van het merk kenner (ongeveer 40 gram) omdat hier iets in zit ter voorkoming van coc (op aanraden van de DA) en dan s'avonds SS (ongeveer 25 gram). Hooi eten ze niet tot nauwelijks (dit is altijd zo geweest, maar zowel in het nachthok als ren staat altijd hooi) en er staat een klein bakje compact gras en een klein bakje kruiden..

Ze wegen overgins dik 4 kilo samen

Nu komt er nog 1 probleem bij.. ik moet nog 2 hele dagen werken (7.00-18.00) en kan dus niet langs de DA gaan samen met haar.. ik kan wel bellen situatie uitleggen en medicijnen ophalen want 1 van de vestigingen van de DA ligt achter mijn kdv.. dus dat scheelt wel..

maar mijn vraag is dus..

wat zal zij mankeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat informatie wat ik vergeten was te melden;

- ze plast wel vaker als ik haar oppak.. zojuist dus ook weer.. mij hele hand zat onder..

- ze eet en drinkt wel.. daar let ik de laatste weken heel erg op.. hoeveel ze eet kan ik natuurlijk niet zeggen omdat ik 2 konijnen heb.

- ze huppelt ook rond in de ren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baycox is niet goed tegen cocc. 3 dagen lang 1x daags toltrazuril en zorgen dat ze zichzelf niet kunnen herbesmetten via de keutels door die zsm weg te halen en alles brandschoon te houden tijdens de behandeling.

Je DA klinkt niet heel KK. Zoek een KKDA en laat mest- en urineonderzoek doen. Als de keutels rare vormen hebben zou het ook best kunnen dat je nijnen wormen hebben. Ik weet niet of dat per se in mestonderzoek naar voren had moeten komen.

De incontinentieklachten kunnen ook wijzen op blaasproblemen, zoals blaasontsteking, blaasgruis of blaasstenen. Doe maar een een zoek-actie hier op die termen en je komt genoeg topics tegen waarin ik daar advies over geef.

Maar mijn eerste advies is: zoek een KKDA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een KKDA en als je op google zoekt is baycox een middel tegen coc.. maar dat zal ik nog met hem bespreken..

uhmm de grote vraag nu.. hoe vang je urine op??

hmm dat zal een lastige worden ben ik bang.

calcium.. te veel dus.. waar zit overal calcium in..

ze krijgen kwa groente witlof en winterpenen (rest zijn ze niet zo gek op.. en andvijvie geef ik niet meer omdat ik bang was dat daar die keutels ook van konden komen.. omdat andijvie zo gezegd 'drijft'.. veel vocht bevat)

kwa gedroogde kruiden krijgen ze; peterselie, selderij, kervel, brandnetelbladeren, frambozenbladeren, beukenbladeren... de eerste dire meer dan de bladeren en iedere dag een klein bakje.. zo groot als voerbakje hamster en dit eten ze niet geheel op)

compact gras.. klein bakje (komt neer op een handje vol) en dit eten ze ook niet helemaal op

Verder dan SS en kenner voer.. meer krijgen ze niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet het konijn in een lege kooi oid, goed schoonmaken van te voren, echt even ontsmetten.. En urine opzuigen met een spuitje.

Ik twijfelde al aan de baycox maar heb (gelukkig) geen ervaring met coc. Dat Baycox een behandeling voor coc is, wil niet zeggen dat het de juiste/beste is natuurlijk.

Ik denk dat er al met al wel een vrij grote hoeveelheid calcium wordt gegeten, zeker nu je de Kenner er bij voert. Maar kijk eerst maar eens wat precies het probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben langs geweest,

waarschijnlijk een urineweginfectie met een blaasontsteking maar zeker weten kan nog niet omdat ik geen urine heb van haar. Ze heeft antibiotica mee gekregen.

Haar kontje/ huidje is nu ook rood van de irritatie.. ze is echt zielig.

Maar mijn verhaal pastte dus bij een urineweginfectie/ blaasontsteking..

ik hoop echt dat ze snel beter wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben langs geweest,

waarschijnlijk een urineweginfectie met een blaasontsteking maar zeker weten kan nog niet omdat ik geen urine heb van haar. Ze heeft antibiotica mee gekregen.

Haar kontje/ huidje is nu ook rood van de irritatie.. ze is echt zielig.

Maar mijn verhaal pastte dus bij een urineweginfectie/ blaasontsteking..

ik hoop echt dat ze snel beter wordt!

Laat je de urine nog wel nakijken?

BEterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah das wel de bedoeling.. maar ik vang het komende vrijdag op denk ik.. want ik moet werken nu 2 dagen.. heb vandaag geluk gehad dat ik een uurtje van het werk weg kon om naar de da te gaan

maar inprincipe als het blaasontsteking/ urineweginfectie zou zijn zou er nu verbetering moeten optreden toch?

maar ik heb haar toch nu 2x per dag vast voor de antibiotica

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop dat der idd snel verbetering is.. toen ik haar net antibiotica ging geven zag ik dat ze weer helemaal nat was..

maar ik moet veen wachten tot morgenvroeg dan kan ik haar goed wassen, hele hok weer verschonen en hopen op verbetering!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren voor de zekerheid nog een keer de urine van Dupke laten onderzoeken want ze bleef nat van onder, wel wat minder dan eerder maar toch ... tjah zat nog wat bloed in en er kwam uit dat ze nog steeds een lichte blaasontsteking heeft.

Nu gaan we aan het tweede flesje antibiotica..

Gaat het daarna niet beter.. dat moet er een foto gemaakt worden om te kijken of ze geen blaassteentjes heeft.

Ben benieuwd! Want het gaat wel weer beter met haar, ze heeft vorige week maandag, dinsdag en woensdag niks zelf gegeten van de stress.. dus heb ik haar gedwangvoerd.. maar ze eet weer zelfstanding vanaf donderdag.. de eerste dagen wel niet veel (hoofdzakelijk alleen peterselie, basilicum en selderij) ik heb haar toen ook gewoon gelaten en ze eet nu weer zoals altijd! Ze kan zich weer bij gaan eten want ze was toch een 200 gram afgevallen..

Ik hoop dat na deze tweede kuur alles helemaal goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah, dus kan ook niet vanuit de baarmoeder komen

maar ik denk dat met de vorige antibiotica ik iets fout heb gedaan.. ik moest 3/4 pipetjes geven.. maar de substantie is vrij dik dus doseerde niet goed. Ik had het dus proberen af te meten doormiddel van een spuitje en ik meende dat het uitkwam op 0,4 mg per keer.. maar blijkt nu dus 0,7 mg per keer te zijn. Want nu geef ik het ook met het spuitje, dus ik denk dat dupke te weinig per keer heeft gekregen waardoor de ontsteking niet volledig weg heeft kunnen gaan..

dus ben nu benieuwd, ze is heel levendig etc.. tjah en anders moet ik toch een foto laten maken

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .