Ga naar inhoud

Sterilisatie/castratie Cleo


Aanbevolen berichten

Hoi BB'ers

Gister is Cleo geholpen, haar baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd en er is een pre-anestetisch onderzoek gedaan. Ze is in de ochtend geopereerd en in de avond kon ze uiteindeijk toch naar huis, ze keutelde. In de avond heb ik haar 2x een sprietje hooi zien eten. En ging ze zelf tegen de warme verwarming aanliggen, dus snachts een kruikje in dr hok gedaan, en snachts het kruikje nog een keer hervult.

Vanmorgen eerst medicatie gegeven, 4 middeltjes, pijnstiller, darmstimulans, antibiotica & uhm... naja vanmorgen had ze niet meer gegeten dus heb ik critical care opgehaald(haar keutels werden kleiner). Inmiddels heb ik haar weer wat hooi, andijvie en wat wortelloof zien eten en dus gedwangvoerd(op advies van de DA)

Ze is wel actief, en wast zichzelf veel.

Wat is 13ml dwangvoer per keer, en dat 6x per dag een hoeveelheid zeg!!

Hoop zo dat mn meisje het gaat redden & weer snel zelf gaat eten!!

Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het is zeker niet standaard om de baarmoeder te laten zitten, al weet ik ook niet of het standaard is om 'm te verwijderen. De één zegt dat het onnodig is om 'm eruit te halen, de ander zegt dat het dom is om 'm te laten zitten.. Feit is wel dat je een baarmoeder nodig hebt om baarmoederkanker te krijgen, dus ik laat 'm er wel altijd uithalen.

Maar goed, het ging over Cleo.. :yes: fijn dat het goed verlopen is, hopelijk gaat ze gauw weer eten. Ik zou zelf wat minder dwangvoeren, 5 ml elk uur/twee uur is méér dan genoeg. Misschien zelfs nog wat minder. Dan hou je de darmen wel op gang maar zit ze niet met een volle maag waardoor ze toch geen trek krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak word bij jonge voedsters de baarmoeder niet verwijderd en bij wat oudere wel. Ik weet de leeftijd niet precies, maar bij ongeveer een jaar oud, word ie bij mijn DA al verwijderd.

terug naar Cleo:D mijn lieve konijntje, Ze heeft ook al geplast, en redelijk veel gekeuteld als je het mij vraagt, ze knabbelt nog steeds beetje aan hooi en aan de andijvie...

Zometeen maar eens bellen met de DA of ik moet blijven dwangvoeren.. en of het dan minder moet zijn..

Ze blijft zich maar wassen, vet schattig, gewoon overal maar ook haar wond.. hoop dat geen problemen veroorzaakt.

Jackson zit apart, 3 dagen adviseerd de DA, maar heeft veel intresse in dr(ze zitten in hokken naast elkaar) zo kan ik goed in de gaten houden of ze eet, drinkt(nu uit bakje ipv flesje) en of ze keutelt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog een keer dwangvoeren of zoals mijn DA het noemt bijvoeren.

Dit zodat haar darmen blijven werken.. ze moet zelf echt weer hooi en groentes gaan eten. in de critical care zit vooral vezels en veel vocht..(aangelengd poeder met water namelijk)

Vanavond om 16.30 nog keer bellen hoe het gaat.. en dan weer zien verder kijken.. pff moet ik dus sowieso nog 2x veel voer toedienen.

Bij konijntjes is dit belangrijk omdat ze door de werking van de darmen juist gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo weer bijgevoerd met critical care.. lastig blijft het wel.. maar als het beter is voor mn meisje doen we het natuurlijk!!!!!!

Ik zet dit neer ook omdat anderen er mssn weer wat aan hebben..

Daarbij is ze wel actief en knabbelt ze aan stukje wortelloof, andijvie en aan hooi, en wilgenblaadjes.. maar allemaal minimale hoeveelheden..

Ze gaat steeds lekker liggen op een kussen.. en verder gewoon rustig aan.. Jackson vind het maar niets dat ze losloopt en hij niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed is gegaan en dat ze iig lekker knabbelt aan het eten!

Maar is het dan nog noodzakelijk zoveel te dwangvoeren terwijl ze zelf ook al 'iets' eet? (ik heb hier niet veel verstand van hoor) is het dan niet beter minder te dwangvoeren zodat ze zelf weer meer zal gaan eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik ook gevraagd aan de DA, maar die gaf aan dat als de maag & darmen beter gevuld zijn ze juist meer zelf eten..

Ik moet om half 5 weer bellen.. dus over half uurtje.. Jacks loopt nu los(cleo dus in dr hok), dus Jackson denkt: RENNNEN!

Vond net 2 blindedarmkeutels bij Cleo maar eigenlijk geen normale keutels.. Niet leuk.. zo maar s overleggen hoe en wat met de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De updates blijven komen,(wil het delen en denk dat anderen er mssn ook wat aan hebben?)

DA net weer aan de lijn gehad... moet blijven dwangvoeren, en medicatie toedienen(natuurlijk).

Veel eten aanbieden constant zodat ze weer gaat eten, en je raad nooit wat ik net zie.. ze knabbelt aan een worteltje!! ik weet is neit het gezondst maar wel hard en ze eet t!!! Tsja blije ik hiero!

De BDK zijn geen probleem, als ze maar gaat eten en blijft keutelen. Als ik me zorgen maak bel ik natuurlijk vanavond nog een keer maar heb sowieso afgesproken om morgenochtend nog een keer te bellen hoe het gaat zodat we(DA) op tijd kunnen ingrijpen indien nodig..

Ook knabbelt ze aan de wortelloof.. :yes:

Ja ik ben gek op mijn Cleo!! Vooral toen ze losliep en ik per ongeluk ook in slaap was gevallen omdat ik dr aant aaien was op dr kussentje(was er bij gaan liggen), en ja hoor ik werd wakker zag ik direct haar lieve snoetje!:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat alles goed is gegaan.

Ik vind het een forse hoeveelheid dwangvoer. Dat is compleet voer, je konijn zit dus vol en eet daarom weinig. Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven zou ik je ook adviseren om het te minderen, dan krijgt ze ook de kans om zelf te eten. 2 ml om de 2 uur is zeker voldoende om de darmen op gang te houden, en als ze zelf eet hoef je je al helemaal geen zorgen te maken dat de darmen komen stil te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien hebben jullie gelijk maar k merk dat ze steeds meer zelf gaat eten. Dus doe vanaaf toch nog n x de hoeveelheid die de da me geadviseerd heeft. Morgen zien wat ze gegeten heeft vannacht.

Bel dan morgen ook weer met de da.

Baal wel dat ze door de tralies niet lief tegen elkaar doen ben bang voor een gehele nieuwe koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zitten gescheiden!(kwas denk k ni helemaal duidelijk in vorige bericht) Maar als cleo in de kooi zit loopt

jacks los en andersom. Door de tralies bijten ze elkaar:( maar probeer ze ook weg te houden bij elkaar hoor. 3 dagen van elkaar weg werd me idd geadviseerd omdat hij anders mssn de hechtingen eruit zou halen, en omdat k zo goed kan zien wt ze eet, keutelt etc.

Verder gaf m'n da aan dat ze juist meer eten als darmen goed doorlopen en tot nu toe eet ze er steeds beter bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht heeft ze gegeten maar niet heel veel, dus op advies van de DA(assistente), nu 4x per dag bijvoeren met critical care(cc).

Vanmorgen weer eten gegeven waar ze direct op af kwam(SS) maar na 1 brokje liep ze weer weg.. UIteindelijk heeft ze er 3 gegeten.. nu na het voeren van de critical care gaat ze JUIST weer eten zoals mijn DA ook had aangegeven, hooi eet ze nu.. Verder natuurlijk weer haar medicatie gegeven. vanmiddag om 13 uur weer bijvoeren met cc. en met mn vriend samen (das toch stuk gemakkelijker ivm de spuitjes vullen) vanavond rond 18 uur en dan nogmaals voor we gaan slapen. En morgen weer opbellen naar de DA. en vrijdag ochtend het controleconsult.

Gelukkig is ze nog steeds actief:) Ik denk wel dat ze er door gaat komen, maar spanning blijft er natuurlijk wel.

Vragen die ik me stel: doe ik het wel goed? doe ik alles op de goede manier zodat ze optimaal opknapt? Gaat het goed met haar wond? geneest t goed? Doe ik er goed aan dr naast jacks te hebben staan?(als ze beiden in hok zitten gaat goed, maar loopt 1 van de twee los, is jacks bozig..)

Ik ga weer een dagje voor mn kleine Cleo zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oehh ze deed net een bunnyflop:D vet schattig!(hoop dat ze zich dus ook wel oke voelt!)

Daarna kon ik even naar dr wond kijken(gewoon zonder aanraken dit omdat ze dus op dr zij lag), zo ver ik kon zien ziet het er goed(dicht en schoon) uit.

Ze eet steeds wat beter hoop dat ze vanavond en morgen zo goed gaat eten dat ik kan stoppen met de cc.

aangepast door Cleo en Jackson
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het gaat aardig goed, je hebt er wel veel zorg aan. met de medicatie & bijvoeren etc.

Ja ze heeft nog 1 druppeltje pijnstilling per dag, nog darmstimulans en antibiotica en nog iets waarvan k niet pcies weet wat het is, vriendin die da-assistente is kent t wel.

Over de koppeling weet k nog niets, maar ze gaan wel beiden door de tralies heen aan de andere kant liggen, trekken zich weinig van elkaar aan zolang ze beide in hun eigen hok zitten, maar zodra er 1 losloopt is het dus niet zo fijn samen, hou ze nu dus weg bij elkaar dan.. De koppeling van ze weer aan elkaar is de volgende stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker spannend, maar ze is constant actief geweest, wat erg fijn is.. ook snuffelde ze al vanaf begin aan het eten, alleen deed ze er in begin niets mee (of het weggooien)

Net ging het bijvoeren met cc al stukken beter ze wilde het echt eten, hapte naar het spuitje en likte overgebleven cc van het spuitje af. (ik zie vooruitgang!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat het naar gras/hooiblubber ruikt, maar wel apart geurtje idd.. maar ik vind ss ook niet echt geweldig ruiken ofzo;)

Ze at net ook weer blaadje witlof:) dus het gaat zeker vooruit! nu nog hopen dat deze koers doorzet en ze vanacht ook zelf eet!

@ fleurtje 1985: middels een spRuitje?:P of een spuitje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .