Ga naar inhoud

Welke gasnarcose?


Mariskah

Aanbevolen berichten

Welke gasnarcose wordt er bij jullie dierenartsen gebruikt bij sterilisatie?

Omdat ik hier overal zeer beledigende en boze berichten lees, dat een dierenarts niet konijnkundig zou zijn wanneer hij na een sterilisatie geen pijnstilling mee geeft.

Werkt je dierenarts enkel met isofluraan, of ook met lachgas daarbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh, wat hebben boze berichten over pijnstilling te maken met gasnarcose?

Isofluraan trouwens, voor zover ik begrepen heb.

Dat lachgas ook pijnstillend is, en er dus niet perse pijnstilling daarna nog nodig is als je dierenarts hier mee werkt. Maar veel dierenartsen werken inderdaad alleen met Isofluraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat de pijnstillende werking van lachgas maar zeer kort is.. (Dat kan ik natuurlijk verkeerd begrepen hebben..) De pijn van zo'n wond werkt echter wel even door.. (Maar dat toch zeker niet.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

tenzij je de lachgas door blijft geven heeft een konijn echt wel pijnstilling nodig. (een voedster zowieso, een ram heeft neit altijd pijnstilling nodig) Lachgas wordt via de longen in het bloed opgenomen, net als zuurstof. De werking van lachgas is heel kort. Het werkt snel maar is ook binnen een paar minuten uitgewerkt

Werkingsduur

De werkingsduur is afhankelijk van de dosis. Na ongeveer twintig seconden voel je het effect - kort en heftig; het duurt niet langer dan een paar minuten.

Ondanks de korte duur van de kick blijf je nog urenlang een beetje wazig.

[size=1]http://www.drugsweb.nl/drugsweb492.asp

dus ook bij het gebruik van lachgas moet er nadien pijnstilling gegeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn dierenarts zorgt lachgas voor voldoende pijnstilling tijdens de operatie, en is de wond daarna niet zo pijnlijk. Wanneer er pijnstilling gegeven wordt moeten er weer middeltjes voor de darmen bij, dus doet hij liever niks.

Misschien scheelt het ook dat ik lees dat veel dierenartsen de baarmoeder er ook uit halen, deze is bij mijn konijn blijven zitten.

Dat gebeurd bij honden ook steeds meer, als je maar vroeg steriliseerd en de eierstokken zijn eruit, krijg je eigenlijk geen baarmoederonstekingen of -kanker meer. Of het moet zijn dat je je konijn/hond vol spuit met hormonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord dat er middelen voor de darmen nodig zijn bij pijnstilling.... Dit is bij morfineachtige preparaten idd wel bekend dat dit de darmwerking kan vertragen. Maar mijn ram Max zit nu dagelijks op pijnstilling en daar is echt geen darmstimulering voor nodig hoor!!

Maar of de baarmoeder er uit gaat of niet heeft er weinig mee te maken. Het gaan om die grote wond op haar buik. Heb jij maar eens een snee op een bewegelijk deel van je lichaam. Dit voel je steeds weer. Een konijn wat zich niet fijn voelt eet niet en ja, dan heb je wel darmstimulerende middelen nodig. Zowieso zal er na de narcose en een buikoperatie darmstimulering nodig zijn, omdat de narcose spierverslappend is, ook op de spieren van de darmen.

En als toch die buik open is, wat is er dan op tegen om gelijk de hele handel eruit te halen? Wat er niet zit kan geen problemen meer veroorzaken. De kans op tumoren of ontstekingen zal misschien kleiner zijn, maar is zeker nog wel aanwezig. Zeker de ontstekingen worden neit alleen veroorzaakt door hormonen.

Heeft ze al wel gegeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord dat er middelen voor de darmen nodig zijn bij pijnstilling.... Dit is bij morfineachtige preparaten idd wel bekend dat dit de darmwerking kan vertragen. Maar mijn ram Max zit nu dagelijks op pijnstilling en daar is echt geen darmstimulering voor nodig hoor!!

Maar of de baarmoeder er uit gaat of niet heeft er weinig mee te maken. Het gaan om die grote wond op haar buik. Heb jij maar eens een snee op een bewegelijk deel van je lichaam. Dit voel je steeds weer. Een konijn wat zich niet fijn voelt eet niet en ja, dan heb je wel darmstimulerende middelen nodig. Zowieso zal er na de narcose en een buikoperatie darmstimulering nodig zijn, omdat de narcose spierverslappend is, ook op de spieren van de darmen.

En als toch die buik open is, wat is er dan op tegen om gelijk de hele handel eruit te halen? Wat er niet zit kan geen problemen meer veroorzaken. De kans op tumoren of ontstekingen zal misschien kleiner zijn, maar is zeker nog wel aanwezig. Zeker de ontstekingen worden neit alleen veroorzaakt door hormonen.

Heeft ze al wel gegeten?

Is met veel pijnstillers zo dat dat niet op lege maag gegeven mag worden omdat dit werking op de darmen kan hebben, dus kan me ook voorstellen dat het ze sneller stil kan leggen. Maar goed, ik ben geen dierenarts.

De wond is hooguit 1,5 cm groot ofzo. Zelfs voor zo'n klein konijn is dat niet groot.

Maar als de baarmoeder er ook uit gehaald wordt, moet je verder naar achteren zijn, en zal je een grotere wond nodig hebben. Net als dat de ingreep dan groter is. Dus dat is misschien de reden om niet gelijk de hele handel eruit te halen.

Ze zat bij de dierenarts in het hokje al weer met haar neus in de brokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn dame is géén lachgas, wel isoflurane gebruikt, zowel baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd, heeft wel pijnstilling gehad en toen ik haar op haalde stond ze blij op me te wachten en wilde ze gelijk lekkers. Dus ja. Of het nu zo'n verschil maakt.. Ik laat de baarmoeder altijd verwijderen, better safe than sorry, ze moet toch open. Toevallig halen mijn beide dierenartsen het er ook altijd uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carprofen, de enige pijnstiller die geregistreerd is voor kleindieren, staat helemaal niks over het geven op lege maag. Sowieso mag een konijn nooit een lege maag hebben..... En Als het wel zo zou zijn, hoe kan er dan verklaard worden dat Max met al die pijnstilling elke dag nog een zeer goed draaiende keutelfabriek is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .