Ga naar inhoud

Sterilitatie, wel of niet?


lulu777

Aanbevolen berichten

Ik zit nu ook te denken aan sterriliseren (133,00 euro). mijn konijn heeft ook echt heeel erg last van hormonen. Maar ik heb gehoort dat het beter is voor het konijn zelf.. verlaagd de kans op baarmoederkanker.. Ze zeggen dat vrouwtjes van ongeveer 4jaar een hele hoge kans heeft op baarmoederkanker en er aan dood kunnen gaan. En met sterrilliseren leeft ze dus ook aandoenlijk langer..

Maar 170 is wel duur jah.. Is het een groot konijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten voor en nadelen aan. Baarmoederkanker is er één, haar gedrag kan veranderen (de mijne sproeide en keutelde álles onder) in positieve zin. Maar de operatie geeft geen garantie, haar gedrag zou ook in negatieve zin kunnen veranderen omdat de hormoonhuishouding omgegooid wordt. Plus de risicos van de operatie zelf, een konijnkundige dierenarts helpt daar bij, maar het blijft een buikoperatie. Je moet rekening houden met de nazorg e.d. waar ook tijd in gaat zitten. Het is ook een hoop geld, maar áls er baarmoederkanker geconstateerd wordt en je bent er op tijd bij, zijn de kosten waarschijnlijk vele malen hoger om te opereren e.d. dan die 170 euro nu, plus de (waarschijnlijk) pijn die je konijn heeft voordat je 't ontdekte.

Ik heb het wel laten doen en hier heeft het goed uitgepakt.

Bij mij heeft het incl medicatie en nazorg ook denk ik rond de 170 euro gekost... maar dat had ik er wel voor over, ze was in goede handen.

aangepast door Nefke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om mijn voedster te laten helpen.. ze had last van haar hormonen, reed veel op Jackson(mijn ram) en was in die periode ook wat feller naar m toe, in zn kont bijten etc als ie in de weg zit. ook in deze zelfde periode werd haar territorium afgezet met keuteltjes..

Ik hoop dat dit gedrag minder zal worden door de castratie. Is dit niet het geval ben ik iniedergeval blij dat ze geen last meer kan krijgen van baarmoederproblemen.. Merk wel dat de nazorg intensief is, en je hier de tijd voo rmoet nemen/hebben. (wist ik en heb ik maar toch wel belangrijk te vermelden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elly is momenteel flink schijnzwanger. Voor haar is dit nu de 2 keer op korte termijn.

Doordat ze ook nog eens middenin haar puberteit zit, lijken haar hormonen nog eens extra op hol geslagen ;)

Ed begrijpt er helemaal niets van, dit doet hun relatie ook niet veel goeds momenteel.

Zeer waarschijnlijk laat ik haar dit jaar nog helpen. Ik moet even kijken hoe ik dit ga plannen i.v.m. mijn eigen (echte) zwangerschap.

Voedsters die vaak achter mekaar schijnzwanger worden, lopen een verhoogd risico op baarmoederproblemen.

Nina heb ik vorig jaar zomer laten casteren tegelijk met *Ida*. Per konijn kostte me dit toen rond de €130,-.

De ingreep & de nazorg is me enorm meegevallen. Ik ben ook met hen naar een goede KKDA gegaan, wat heel belangrijk is.

Daarnaast ga ik er vanuit dat een konijn minstens toch wel 10 jaar oud word, waardoor ik nog lang (probleemloos) plezier van ze hoop te hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een voedster gecastreerd. Ze sproeide en keutelde alles onder, ik kon haar echt niet meer los laten lopen zonder dat alles vies werd. Daarbij kreeg ze ook steeds ruzie met haar zus, met wie ze toen een koppeltje vormde. Uiteindelijk kon ik ze na de sterilisatie ook niet meer koppelen, dus de zus werd ingeruild voor een gecastreerde ram. Moeshoe, de ram, was nog niet helemaal veilig (duurde nog 3 dagen), maar Snow, de voedster, was al 2 weken verder. Moeshoe heeft met de kennismaking bijna alleen maar op haar gereden, maar Snow trok zich er helemaal niks van aan en knabbelde gewoon lekker van het hooi. Voor de koppeling was het dus ontzettend positief uitgepakt.

Ze is veel rustiger geworden, sproeit en keutelt niet meer waar het haar uit komt. Daarbij is ze ook nooit schijnzwanger en is het hier altijd gewoon lekker in evenwicht. Lijkt me voor Snow en Moeshoe ook veel fijner!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier boven heb k al uitgelegd waarom ik de keuze heb gemaakt om m'n voedster afgelopen maandag te laten helpen zonder medische reden. Echter toen ze geopereerd werd vond de da een ontsteking in haar baarmoeder ze is pas net een jaar oud.

Ik zou het als k ooit een nieuw voedstertje krijg dus weer doen, maar iedereen moet de overweging voor zich nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn nijntje ook laten castreren toen ze ongeveer een jaar oud was omdat ze nogal veel schijnzwanger werd waardoor de kans op baarmoederkanker verhoogt. Ook keutelde ze het hele huis rond. Dit is nu allemaal opgelost dus ik heb geen spijt dat ze geopereerd is. Mij heeft vooral het risico van baarmoederkanker overtuigd omdat ik niet graag met een schuldgevoel zou zitten moest ze om die rede al na een paar jaar sterven, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich uitmaken.

Van nazorg is het bij mijn nijntje heel goed gegaan. Ze heeft maar 2 dagen pijn gehad en was al van in het begin terug goed aan het eten. Dit zal natuurlijk wel verschillen van nijntje tot nijntje maar ik heb eigenlijk met niets negatieve ervaring gehad. Ik zou het dus zeker aanraden maar de keuze ligt natuurlijk bij jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zal ik ook doen met mijn voedster,ik moet met mijn DA even afspreken waaneer moet het geburen..hoe oud was jullie voedsters toen was ze gesteriliseerd.?

Nina was 5 maanden & *Ida* 10 maanden.

Als Elly dit jaar nog gecastreerd wordt is ze rond de 8 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .