Ga naar inhoud

Kieskeurige en eigenwijze voedingskeuze


Kristi G

Aanbevolen berichten

Hallo BBers, mijn konijn Stamper geef ik elke ochtend gemixt bix(dus met snoepjes er doorheen). Dit doen we omdat we haar eerst gewoon bix gaven, maar dat at ze niet. Nu eet ze alleen de snoepjes eruit en laat de bix in het bakje liggen. Ik ben bang dat ze zo te weinig voer binnenkrijgt, want ze is al een keer heel erg afgevallen omdat ze ineens zo weinig at. We geven ze ook hooi, maar als ze alleen hooi eet is dat waarschijnlijk niet genoeg om de dag mee door te komen. Weet iemand hoe ik mijn konijn weer gewoon bix kan laten eten? ik denk namelijk dat het gewoon kieskeurig- en eigenwijsheid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had dat ook met monty hij kreeg eerst mixed food. maar hij was ook er kieskeurig. ik heb toen over gestapt op ss omdat mijn andere konijn dat al kreeg. heb dat eerst toen gemengt met mijn eigen voer. en nu eet ie alleen nog maar de ss. mischien heb je er wat aan??

want ja monty heeft nu gewoon geen keus meer!!! het is ss of niks zeg maar. ( hooi heeft ie ook hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo dat wanneer je konijn gemengd voer krijgt en hij eet alleen de gekleurde stukjes hij voedingsstoffen tekort komt. Daarnaast is het ook nog eens hartstikke ongezond, omdat het vetgehalte en calciumgehalte te hoog is en het vezelgehalte te laat.

Hoe oud is je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeggen dat heel veel konijnen SS lekker vinden.

Toen we Sweetie kregen had ze groente en SS in haar bakje ze at de groente en ook SS

Terwijl we haar net hadden.

Dus ik zou SS proberen

Je moet niet dwangvoeren

en wat voor voer krijgt je konijn nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon Science Selective van Supreme voeren,als je dat tenminste wil natuurlijk,want dan valt er niks te kiezen.Dit gemende biks zou ik zelf niet geven want op deze manier krijgt je konijn zoals hierboven al is gezegt toch tekorten.Science Selective is wel duur in aanschaf maar ze hebben er slechts 20 gram per kilolichaamsgewicht van nodig.En nu gooi je de helft weg omdat het niet gegeten word.Hooi is ook heel goed,dus daar mag je konijn lekker veel van eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon Science Selective van Supreme voeren,als je dat tenminste wil natuurlijk,want dan valt er niks te kiezen.Dit gemende biks zou ik zelf niet geven want op deze manier krijgt je konijn zoals hierboven al is gezegt toch tekorten.Science Selective is wel duur in aanschaf maar ze hebben er slechts 20 gram per kilolichaamsgewicht van nodig.En nu gooi je de helft weg omdat het niet gegeten word.Hooi is ook heel goed,dus daar mag je konijn lekker veel van eten.

Dat vind ik nog veel. 25 gram voor normale biks en 10 à 15 gram voor SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let hierbij wel erop dat 10-15 gram SS wordt aangeraden per kilo konijn of 25 gram per kilo konijn van andere merken biks MITS het konijn ook groente krijgen.. en best wel wat groente...

Ook hier is alles verschillend in per konijn..

Het ene konijn krijgt geen groente en heeft genoeg aan 15 gram SS per kilo konijn terwijl een andere konijn wel veel groente krijgt en toch nog die 15 gram SS per kilo konijn nodig heeft.. dus kijk ook wat je konijn nodig heeft om op zijn 'ideale' gewicht te blijven staan.

10-15 gram SS per kilo konijn of 25 gram andere biks per kilo konijn zijn dus richtlijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het hoofdvoer voor konijnen, het is in ieder geval al erg goed dat jouw konijn daarvan eet!

Gemengd voer is niet de ideale keuze. Ik zou toch echt weer overstappen op een geperste korrel. Zoals hierboven al genoemd werd is science selective niet alleen een voer van goede samenstelling, maar ook ideaal om de kieskeurige eters mee over te halen. Zolang je konijn gewoon hooi eet, mag hij best eens één of twee daagjes zijn brokjes laten staan. Gewoon volhouden dus bij het overstappen en niet te snel medelijden hebben. Lees ook eens het artikel over voeding hier op de site door.

Krijgt jouw konijn ook groenvoer? Anders zou je hem dat ook kunnen leren eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meisje is vreselijk kieskeurig en eet dus ook geen SS.

Ben dit al twee weken aan het proberen maar madam blieft het niet.

Het geldt dus niet voor alle nijnen dat SS in de smaak valt.

Ze krijgt nu gewoon geperste korrel en smult daar heerlijk in!

Maar om even op je vraag terug te komen, ik heb vroeger een konijngehad met precies hetzelfde probleem als jij.

Ik ben haar toen ook gemeng gaan voeren aleen heel matig.

Ik kocht 3 kilo biks en 1 a 1,5 kilo gemengd voer.

Zo had ze toch een enkel stukje lekkers in haar biks maar niet genoeg om vol van te worden.

Ze kreeg ook elke dag vers groenvoer en onbeperkt hooi.

Geen SS en toch is ze 12 jaar geworden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een oepsnestje gehad (3 weken na aankoop had ik er ineens 5 ipv 1). Toen die van de moeder af gingen en op geslacht gescheiden werden, bleef er een rammetje over. Er was nog niemand geweest die hem wilde hebben. Ik nam hem toen mee naar binnen, waar hij een tijdje op mijn slaapkamer mocht staan. In die tijd gaf ik ook nog gemengd voer, al lette ik wel op dat ze echt álles opaten. Deze jonge ram liet echter elke dag zijn biks liggen, hij at alleen de ongezonde dingen eruit. Toen heb ik een keer allemaal bikskorrels uit het gemengde voer gehaald en hem die gegeven, zonder iets ongezonds erbij. Eerst at hij het niet, maar uiteindelijk kreeg hij zoveel honger dat hij het toch ging proberen. De volgende dag voerde ik hem weer gewoon het complete gemengde voer, en hij at weer netjes alles op.

Het beste is om gewoon wel op biks over te stappen. Konijnen zijn soms net kinderen: ze lusten niet alles. De meeste konijnen vinden SS heel lekker, maar er zijn er ook die het helemaal niks vinden.

Er zijn verschillende soorten biks te koop, misschien kun je van een paar soorten een korreltje voorhouden, en dan overstappen op de biks die hij het lekkerst vind?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .