Ga naar inhoud

Hongerige konijntjes of is dat schijn?


Claudiaa

Aanbevolen berichten

heb zelf altijd het gevoel (tenminste dat gevoel geven zij mij)

dat ze niet genoeg eten krijgen.

altijd als ik aankom met de etensbakjes worden ze he-le-maal gek.

en dan springen ze als een gek op de bakjes af.

geef ik dan te weinig of vinden ze het gewoon lekker?

wat ik nu per dag geef: (wat misschien wel te weinig is)

ze zijn nu ongeveer 17 weekjes.

's morgens om 8 uur 15 gram biks per konijn

tussen de middag 10 gram biks per konijn

's middags om 6 uur wat groente, witlof, wortel, komkommer en broccoli.

's avonds om een uurtje of 11 weer 15 gram biks per konijn.

is dit wel redelijk? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet veel verstand van jonge konijntjes, maar als het goed is, moet je jong konijn voeren naar het gewicht, dat hij/zij als volwassenen zou hebben. Je geeft nu, als ik goed gerekend heb, 40 gram biks per konijn per dag. Als je konijntjes als volwassenen ongeveer 2 kg zullen gaan wegen, zit je goed. Als je niet weet, wat het volwassen gewicht zal worden, wordt het lastiger. Maar zoals ik al zei, heb ik niet veel verstand van jonge nijnen.

Dat aanvallen op het eten is trouwens wel normaal hoor. Konijnen zijn comedianten, die je echt het gevoel kunnen geven, dat je ze VEEEEEEEEEEELS te weinig eten geeft. Lani van mij begint altijd in de rondte te rennen, als ik met het bakje aankom. Ze vliegt de kooi in en vliegt dan meermaals bijna uit de bocht. Ik moet dan echt even het bakje boven haar hoofd houden en langzaam naar beneden doen (ik zeg dan steeds "zachtjes"'), omdat ze anders echt met haar koppie de bak inschiet. Ze heeft me zelfs al een paar maal bijna gebeten, omdat ze dacht, dat ze al in het bakje zat. Alsof ze al dagen niks gegeten heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten het bakje bijna nooit leeg, zijn helemaal niet zo blij met de brokken. Ik geef ze dan ook altijd zoveel ze op kunnen. Soms blijft zelfs groente liggen, vooral met warm weer. Nu kunnen ze per dag een paar uur gras eten en dat doen ze ook met regelmaat. Scheelt mij weer grasmaaien :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ NaOomkuuHh

Lastige naam zeg :P

De richtlijn is 20 tot 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht en 10 tot 15 gram SS per kilo lichaamsgewicht (elk konijn is anders en kan dus meer of minder nodig hebben). Maar in dit geval gaat het om konijntjes van 17 weken en dan moet je, voor zover ik weet, niet voeren naar het huidige lichaamsgewicht, maar naar het gewicht, dat ze als volwassen nijnen zullen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ NaOomkuuHh

Lastige naam zeg :P

De richtlijn is 20 tot 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht en 10 tot 15 gram SS per kilo lichaamsgewicht (elk konijn is anders en kan dus meer of minder nodig hebben). Maar in dit geval gaat het om konijntjes van 17 weken en dan moet je, voor zover ik weet, niet voeren naar het huidige lichaamsgewicht, maar naar het gewicht, dat ze als volwassen nijnen zullen hebben.

nou als dat laatste waar is wat je zegt dan mag ik mijn konijnen wel behoorlijk gaan bij voeren want ik heb jonge vlaamse reuzen en die geef ik nu echt niet de portie eten van wat ze behoren te krijgen als ze volwassen zijn, dat lijkt me veel te veel namelijk ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds woensdag ook een jonge Vlaamse Reus.

Ik weeg niet eens af wat ik voer.

Ik geef onbeperkt hooi en vul zijn bakje met biks twee keer per dag.

Hij eet niet alles meteen op. De volgende dag is het bakje wel leeg.

Verder geef ik van alles en nog wat aan groenvoer erbij.

Ik vind het wel logisch wat Beestenbende zegt.

Zo voerde ik mijn jonge honden ook.

Een pup kreeg van mij het voer van een volwassen hond.

Alleen verdeelde ik het voer over meerdere maaltijden.

Een jong dier is immers in de groei en dat kost veel energie en bouwstoffen.

Ik heb mijn Vlaam vandaag gewogen.

Hij is ongeveer 10 weken en weegt nu 2,5 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn jonge konijnen gewoon onbeperkt biks gegeven zolang ze maar ook hooi blijft eten. Ik denk dat ze het wel nodig hebben om te groeien. Als ze na een paar maanden niet meer zo hard groeien dan ga ik kijken naar hoeveel gram ik per kilo moet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn ook altijd super-enthousiast als ze eten krijgen, dan denk ik ook steeds dat ze te weinig eten krijgen. Maar denk dat je beter iets té weinig kunt geven dan te veel, zolang ze onbeperkt hooi hebben. Gelukkig bijten die van mij niet in mijn schoenen, draag altijd teenslippers!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik heb kleintjes van 5 weken (die geen mama meer hebben). Ik geef ze 200 gr groenten per dag (verdeeld over 2 keer), wat korrel (nu nog gemengd, maar ga over naar biks). Ik durf niet te veel korrel geven, omdat ik wil dat ze hun groenten zeker opeten. Ook krijgen ze dagelijks paardebloemen en zet ik ze een tijdjes op het gras.

Ze hebben hooi als bodembedekking (moet nog een ruif kopen, alles is heel onverwachts en snel gegaan. Ze zijn ook niet bij mij geboren). Maar heb ze tot hiertoe nog niet van het hooi zien eten.

Mogen ze onbeperkt korrel hebben dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeten jullie ook niet dat het belangrijkste voer voor een konijn onbeperkt hooi is???? Dat is het allerbelangrijkste, nog belangrijker dan biks! Hooi is overigens geen bodembedekker, dan wordt het vies (ondergepiest en gepoept) en als ze er dan van eten is dat niet echt gezond (kunnen ze parasieten van krijgen). In dit artikel vind je allerlei tips om je konijn goed hooi te laten eten, en ook waarom dat nou zo belangrijk is: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html

Onbeperkt korrel zou ik niet geven. Let er vooral op dat de blinde darmkeutels opgegeten worden. Dat zijn die keutels die in trosjes aan elkaar plakken. Je kan het beste een schatting maken van het volwassen gewicht van het konijn en aan de hand daar van de hoeveelheid voer berekenen. Een dierenwinkelkonijntje wordt meestal 2-3 kg als hij volwassen is, voor een vlaamse reus zou ik uit gaan van 7 kilo. 20-25 gram biks per kilo lichaamsgewicht uitrekenen of bij science selective 10-15 gram, en dat voer je. Bij jonge konijnen zou ik het wel verdelen over twee maaltijden en niet alles in 1x geven. Als je groenvoer bij geeft zou ik altijd uitgaan van de minimale hoeveelheid biks (dus 20 of 10 gram). Let goed op of je konijntje goed eet, goed groeit en geen blinde darmkeutels laat liggen. Zet hem regelmatig op de weegschaal en kijk of er elke week ongeveer een gelijk gewicht bij komt. Op bunnybunch zijn er heel wat topics te vinden met bijvoorbeeld gewichten van dwergkonijntjes, dierenwinkelkonijntjes en vlaamse reuzen, die je een beeld kunnen geven van wat elk ras ongeveer aan hoort te komen. Laat je jonge konijntje blinde darmkeutels liggen, minder dan met de hoeveelheid biks. Je mag dan ook best onder de aanbevolen hoeveelheid komen, het kan namelijk best zo zijn dat jouw konijn lekker veel hooi eet of wat meer groentes krijgt dan een ander. Als jouw konijn het er goed op doet, dan is dat prima.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ben me er zeker van bewust van dat hooi!! Vandaar ik morgen ook naar de winkel ga voor 'ander' hooi en een hooibal/ hooiruif.

Zelf heb ik gisteren, om de reden die jij aanhaalt, 2 wc-papierrolletjes gevuld met hooi, een beetje korrel, wat groenvoer en bladen van paardebloemen.

In het begin aten ze enkel de blaadjes op, maar na een nachtje zijn de 2 rolletjes netjes leeggeten, alsook het hooi :-).

Want eten van hun bodembedekking is inderdaad niet de bedoeling! Ik zou graag een andere bodembedekking gebruiken, maar ben nog op zoek.

Het is allemaal wat snel gegaan en ben nog een leekje, maar doe mijn best :-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wengeltje, ik gebruik stro als bodembedekker, werkt prima! Wanneer ik er vers in de hooi doe, eet onze Tigger er enkele stengels van, maar voor de rest, is het een aardige bodembedekker. Wij hebben trouwens ook een toiletje staan, daar gaat ze mooi op plassen (soms mikt ze ernaast :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wengeltje, ik gebruik stro als bodembedekker, werkt prima! Wanneer ik er vers in de hooi doe, eet onze Tigger er enkele stengels van)

Bedoel je niet stro :-). Hier was ik ook reeds aan aan het denken. Waar koop jij je stro? Gewoon bij de Aveve?

Zo'n toiletje heb ik besteld, samen met een nieuw en groter hok + ren. Hopelijk gaan deze kleintjes dan ook op het toiletje. Is eentje goed voor 5 nijntjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net hen hooi in een geïnproviseerde ruif gegeven. Voorlopig noppes. Zullen zien. Ze hebben momenteel enkel dat hooi om te eten, dus hopelijk gaan ze er toch nog van eten in afwachting van morgen (dat ik naar de winkel kan).

kan geen kwaad he? Deze morgen reeds 100 gr groenten gekregen + wat blaadjes van een paardenbloem en een heel klein beetje korrel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol, volledig juist... Ik bedoelde idd tweede keer ook stro. Goh, ik kijk een beetje. Ik ga vaak naar Holvoet (Hulste tegen Kuurne in W-Vl, Belgie), maar ik ga evengoed naar aveve of Zoomarkt om stro... :) Wanneer ons Tigger wat groter is, zouden wij eventueel ook uitkijken voor een grotere kooi. We hebben gisteren een heel mooie gezien in Zoomarkt, voor 250 euro (twee verdiepingen ook wel) en toen zei mijn vriend: "Goh, daar kan zelfs nog een tweede konijntje bij" :) Afwachten en duimen dus maar :D Maar momenteel, omdat mijn vriend zelfstandig gaat worden, laten de financiën zo een dure kooi even niet toe. Dus moet onze Tigger het nog even doen met haar huidig kooitje en het ganse app om vrolijk in rond te springen :)

Ik heb momenteel voor Tigger 2 toiletjes. Eentje in haar kooi en eentje erbuiten. Maar die erbuiten ga ik moeten verzetten vrees ik... *grrrrr* Plaskonijn! Altijd verdoken plasjes :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan ze ook alle 5 voor het gaas over elkaar heen te springen alsof ze BERE honger hebben en ze zien er natuurlijk ook vreselijk mager uit :P

Hier eten ze ook de gehele dag hooi, vooral de twee groten liggen standaard in de buurt van hooi zodat ze alleen maar hun koppie hoeven te draaien om verder te snoepen.....de luilakken!! en dan nog s' avonds als echte debielen tekeer gaan als ik nog alleen maar de schuur open doe :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze onbeperkt hooi hebben is de kans erg klein dat ze écht uitgehongerd zijn. Dan zouden ze nl eerst hun hooi opeten in plaats van met een grommende maag op brokjes te blijven wachten :)

Ik denk dat er overal wel laaiend enthousiast gereageerd wordt op voedertijd hoor. Zelfs Leonidas, die eigenlijk erg schuchter is tegenover mensen, wordt helemaal blij als ik eten kom brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie een vaste voedertijd? Ik heb bv in de late namiddag hooi gegeven. Dit kennen ze nog niet en is wat onwennig en ze aten er dus niet van. Heb het voorlopig in hun eetbakje en in een wc-rolletje gestoken, omdat de ruif + bal onderweg zijn.

Een tijdje later toen ik ging kijken, was het wel op. Later op de avond een groentenschotel gegeven (100 gr voor 5 nijntjes). Toen ik net ging afsluiten, heb ik hun grote eetbak (waar ze dus met 5 rond kunnen) gevuld met hooi en biks (handvol). Er lagen nog een klein beetje groenten in.

Ze staan ook op gras.

Ben nog aan het zoeken wat ik wanneer moet geven. Zeker omdat ik hier lees dat blijkbaar de konijnen toch wel voerdertijden hebben???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen altijd rond 18.00 hun biks en gedurende de dag altijd hooi, maar heb soms avonddiensten en dan krijgen ze dus pas om 22.30 hun biks en dat heeft nog nooit geen problemen op geleverd hier :)

Groente krijgen ze hier niet elke dag, een aantal dagen in de week wel en dan krijgen ze het gewoon wanneer ik eraan denk of tijd heb...

Als ik voor 5 konijnen elke dag zoveel gram groente wil hebben mag ik er wel een baantje bijnemen zo langzamerhand :P

Hoera hoera voor de paardebloementijd :D(dit pluk ik elke dag voor ze, een hele bos dus dat is hun groente zeg maar:) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .