Ga naar inhoud

Konijn wordt mager


Soleil

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik maak me zorgen om mijn konijn en wist niet zeker of ik het hier of bij voeding moest plaatsen, maar dit leek mij logischer.

Mijn konijn Ina wordt sinds enige tijd steeds magerder. Het was altijd een dikkertje, maar nu echt een bottig beestje. Haar spiermassa lijkt te zijn verdwenen.

Vandaag bij de dierenarts geweest voor de inentingen en zij vond ook dat mevrouw te dun is. Maar...qua gewicht niet omlaag gegaan, ze is net zoals altijd rond de twee kilo. Ze heeft kleine haakjes op haar kiezen, maar die zijn volgens de dierenarts niet groot genoeg om haar eetlust weg te halen. Ook eet Ina nog altijd met haar voedsel op.

Ina leeft met haar (gecastreerde) maatje buiten, ze is rond de vijf jaar en eet hooi, science selective, gras en groente (voornamelijk andijvie, witlof en paksoi).

Tussen haar en haar vriendje is enige voernijd, maar zij is de baas en eet ook goed. Ik ben ze nu trouwens maar aan het bijvoeren.

Weet iemand wat er met mijn meisje aan de hand kan zijn?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik nu pas reageer!

Uhm even kijken.

Ina's vacht zelf voelt nog altijd even dik aan als altijd, het is gewoon dat je vroeger als je haar aaide een (te) dikke vetlaag eronder voelde, nu kan je haar ribben tellen.

Ina is rond de vijf jaar ongeveer, dus niet heel oud, ook niet heel jong.

Ze eet nog goed en ik denk dat ze haar nachtkeutels (ik neem aan dat dat bdk's zijn elnienkjo?) ook op eet, ze zit buiten dus ik kan haar niet 24/7 controleren, maar ik vind in elk geval niks in haar hok.

Wel valt het me op dat ze soms erg veel drinkt, meer dan haar maatje bijvoorbeeld (zij is een middelmaat en hij een groot uitgevallen dwerg, het verschil in grootte valt eigenlijk best mee).

Ina is wel een levendig konijntje.

Dat van het ontwormen vind ik een goeie, dat middel gewoon te hallen bij de dierenarts lijkt me? Is het geheel ongevaarlijk?

Ina is niet gecastreerd/steriliseerd en ik realiseer me dat ze in de leeftijdcategorie komt waarbij baarmoederhalskanker een risico wordt. Als ze nog lang dun blijft dan zal ik haar wel naar de dierenarts slepen, ik wacht nog even af in verband met financiën en de stress die ze ervaart als ik met haar reis.

Overigens aaide ik haar daarstraks even en ik heb het idee dat ze weer een beetje dikker is geworden! :D Ik geef de nijnos nu dan ook wel het dubbele aan voer als dat ik normaal deed (wat tot een paar maanden terug genoeg was om Hebe op een gezond gewicht te houden en Ina aan de iets te dikke kant te houden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen die ouder worden hebben vaak wat meer voeding nodig omdat ze het slechter gaan opnemen. Al was dat bij mijn konijn pas toen ze 8 a 9 was. Afnemend gewicht kan ook wijzen op coccidiose, al hebben die konijnen ook vaak met regelmaat dunnere ontlasting. Zijn har keutels goed? Cocc. kan worden vastgesteld door mestonderzoek, je brengt dan wat keutels naar de DA die ze nakijkt op de aanweigheid van de parasiet. Dat onderzoek kost wel meestal rond de 20 euro.

Het kan inderdaad ook door wormen komen. In het geval van wormen zijn de keutels vaak raar gevormd of heel erg groot, maar dat hoeft niet per se. Konijnen ontwormen kan je het beste doen met Panacur. Sommige DA's geven je anti-vlooiennpipetten, maar die werken nou net weer niet voor de soort worm die bij konijnen juist het vaakste voorkomt. Dus als jouw DA geen Panacur heeft, gewoon een rondje bellen tot je er een hebt die het wel heeft. Panacur is redelijk ongevaarlijk. Het geeft vaak pas bijwerkingen bij langdurig gebruik (wat bij wormen niet nodig is).

Afvallen kan ook wijzen op EC, wat een hele gevaarlijke ziekte is, maar daar is Panacur ook het beste middel tegen (dus als je dat gaat geven heb je meteen twee vliegen in een klap).

Het laatste wat ik zo weet wat gewichtsverlies kan veroorzaken én voor grotere dorst zorgt is diabetes (suikerziekte). Dit kan je DA heel makkelijk zien met een teststripje in haar urine, dus dan moet je even wat urine opvangen (bijv in een goed schoongemaakte lege wc-bak en het dan opzuigen met een spuitje) en het even langsbrengen bij de DA. Die van mij rekende daar niks voor, maar zelfs als het wat kost kan het nooit heel veel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah super! Dank!

Panacur ga ik zoiezo doen, de keutels lijken me normaal, zowel Ina als haar maatje Hebe keutelen op dezelfde plek, dus welke van welke zijn vind ik een beetje moeilijk om te zien, zal ze wel in de gaten houden op abnormaliteiten.

Diabetes had ik ook aan gedacht, hoewel ik niet denk/hoop dat ze dat heeft, ik zie alleen mijn sloddervos niet netjes voor mij in een lege bak piesen...

Ik ben trouwens niet heel erg op de centen als het om de nijnos gaat, twinitg euro voor een onderzoekje vind ik erg schappelijk zelf maar een echo hakt denk ik wel in de financiën, dus dan moet ik eerst even een tijd droog brood eten voordat ik me daar aan durf (tenzij het spoed is uiteraard, maar ik heb niet het idee dat Ina echt doodziek is...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

echo valt ook wel mee hoor ;) bij mijn DA is een echo 25 euro. rontgenfoto's zijn duurder.

in een lege bak laten plassen is neit zo heel moeilijk. Heb je een binnenkooi? Maak die leeg en goed schoon en zet haar daar alleen in. en dan wachten tot de plas er is. om te kijken of ze diabetes heeft hoeft de bak niet geheel bacterievrij te zijn, dat is meer voor blaasontsteking, maar er moeten geen zoete dingen aan de bodem zitten natuurlijk.

Maar wat ik nog niet gelezen heb is de nier en lever functie. Is die neit goed vallen ze ook af en drinken ze veel. Dit kan worden vastgesteld met bloedonderzoek. Dit is wel een vrij kostbaar onderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .