Ga naar inhoud

Ziek oud konijn


Mandyb

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier maar kom direct met een vraag.

Éen van mijn konijnen Masky is ziek.

Masky is een konijn van ongeveer 9 jaar( we hebben hem uit de opvang gehaald toen werd hij geschat op 3/4 jaar en wij hebben hem nu 5 jaar).

2 Weken geleden merkte ik aan hem dat hij niet lekker in zijn vel zat en niet meer goed at. Ik ben direct begonnen met dwangvoeden en naar de dierenarts gegaan. Zij voelde een bal in zijn buik wat volgens haar dus of een verstopping kon zijn of een gezwel.

Ik heb middelen meegekregen tegen een verstopping en pijnstillers uiteraard.

Ik ben hier 2 weken mee bezig geweest en Masky had nu ups en downs... soms ging het heel goed en soms weer wat minder. Maar hij keutelde wel weer goed. Maar toen ik gisteren thuiskwam zat hij en kwam hij niet meer op. Ik heb hem direct in de tuin gezet maar zag dat hij zijn linker achterpootje niet meer bewoog. Ik ben gisteravond direct met hem naar de dierenarts gegaan en deze heeft aan zijn poot gevoeld en heeft zijn pootje bewogen. Zijn heupje kraakte zo ( en hij heeft het vergeleken met zijn andere heup) dat hij denkt dat zijn heup gebroken is. Ook heeft hij direct in de buik gevoeld en de bal zat er nog steeds terwijl Masky wel keuteld. We hebben de optie om hem te laten opereren (uiteraard wel na eerst foto's te maken voor de zekerheid). Maar hij is de laatste tijd best afgevallen en hij heeft gisteren morfine gehad tegen de pijn. Ik weet niet wat ik moet doen... het advies van de DA was om hem in te laten slapen..gezien zijn leeftijd en alle ongemakken nu en het beste gisteravond nog maar dat kon ik niet over m'n hart verkrijgen zo snel.

Nou zou ik graag willen weten wat zouden jullie doen gezien zijn leeftijd. Zouden jullie hem nog proberen te laten opereren aan zijn heup en gezwel. Of hem de pijn besparen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jij zelf het best kan inschatten hoe levendig hij nog is.

Als er nog veel leven in zit zal ik ervoor kiezen om ervoor te vechten.

Ik vind het wel heel goed dat je geen overhaaste beslissing hebt genomen.

Maar aan de leeftijd gezien en de gezondheid op dit moment, denk ik dat een operatie zelf (te) veel risico's met zich meebrengt.

Alleen de narcose al. Konijnen zijn al erg gevoelig voor narcose, laat staan op deze geweldige leeftijd.

Dan zal ik het wel sterk overwegen hem in te laten slapen en hem een 'vredig einde' te geven..

Maar jij bent de enige die deze beslissing (goed) kan maken.

Heel erg veel succes met dit moeilijke besluit.

En toch veel beterschap voor Masky!

aangepast door Petraatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil alleen zeggen zeggen dat ik je veel wijsheid en succes wil toewensen hierin.

En inderdaad als hij nog levendig is zou ik er ook alles voor ons, beter het risico van een operatie dan laten inslapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor jullie advies en reactie's! Punt is alleen dat ik de levendigheid slecht kan beoordelen omdat hij niet meer met zijn achterkant kan bewegen, en niet meer eet omdat hij of pijn heeft, of hij is versuft van de morfine...:-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, wat moeilijk. Op deze leeftijd is een operatie natuurlijk riskant, maar aan de andere kant heeft hij nu pijn. Weet je hoe het heupje gebroken is? Als het ouderdom is en daarmee broosheid van het beendergestel is een operatie wellicht niet zinvol meer, omdat het helingsproces dan ook moeizaam zal zijn. In dat geval lijkt me afscheid nemen, hoe moeilijk en naar ook, voor Masky de meest waardige uitkomst. Maar dat kun jij zelf het beste beoordelen.

Heel veel sterkte bij je besluit (en wat het ook wordt, het zal altijd het goede zijn omdat je het vanuit je gevoel voor je beestje doet!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je dierenarts Konijnkundig?

Want dat hij zijn achterpootje niet meer kan bewegen dat leid ik tot EC

E cuniculi is een parasiet die naar bovenkomt als de weerstand laag is

De meeste konijnen hebben het, maar het hoeft niet altijd naar boven te komen. Beste remedie is Panacur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff lastig is dit zeg! 9 jaar is natuurlijk een prachtige leeftijd, mocht je de moeilijkste beslissing maken.

Ik zou niet weten. Je wilt natuurlijk niet dat je konijn pijn lijdt omdat je trouwe vriend dat niet verdiend.

Maar zoals al is gezegd is een narcose bij een konijn al zo tricky....

Wat je ook doet: hel veel sterkte toegewenst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar merkte ik ook dat mijn konijn zich niet goed voelde. Ik ben naar de dierenarts gegaan en die ontdekte ook een gezwel in z'n buik ter grootte van een tennisbal.

Hij wilde op zich wel opereren maar gaf het niet veel kans omdat m'n konijn al oud was en een gezwel in de buik bij een mannetje aan allerlei organen vast kan zitten. Zo'n gezwel kan compleet verkleefd zijn met bv de milt of de lever. Een gezwel bij een voedster zit meestal in of aan de baarmoeder, en de baarmoeder zit met een paar "punten" vast en is iets makkelijker te verwijderen dan een gezwel wat aan allerlei organen vast zit. Dat zit met zoveel punten vast waardoor het een zeer complexe en zware operatie wordt.

Ik heb toen gekozen om mijn konijn nog een fijne laatste tijd te geven en te wachten op het moment dat het niet meer ging. Hij werd snel mager, ook al at ie nog wel, maar het ging hard achteruit.

Ik denk.. maar dat is mijn mening, dat als je hem gaat opereren aan z'n heup, dat ie daar misschien wel weer bovenop komt, maar als hij een gezwel heeft, dat het niet heel erg lang meer duurt eer je hem daaraan verliest. Ik kan het mis hebben, maar dit is mijn idee erover.

Het is heel jammer, maar eens komt het einde. Hoe naar dat ook is.

Ik zit nu zelf ook met een konijn met kanker, haar baarmoeder is vorig jaar al verwijderd, maar ze heeft nu helaas na een jaar toch uitzaaiingen. Ze krijgt pijnstillers en is eigenlijk heel erg levendig en eet als een bootwerker. Zolang ik nog plezier in haar koppie zie gaat het goed, maar eens zal ik die rotbeslissing moeten nemen.

Succes met je beslissing!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond hadden wij een afspraak met Masky bij de dierenarts. Hetzij om hem morfine te geven tegen de pijn, hetzij om hem te laten inslapen. Ik had hem onderweg meegenomen in een handdoek in m'n armen omdat hij in zijn reismand alle kanten op zou gaan(en dat met zijn pijnlijke heup..). Onderweg in mijn armen voelde ik hem af en toe zo trillen.. dat ik eigenlijk dacht dat hij onderweg al zou overlijden. Na lang twijfelen en overleggen hebben we toch besloten hem in te laten slapen. Toen Masky dinsdag zijn morfine had gehad kon hij daarna nog steeds niets.. hij kon niet naar zijn water, niet naar zijn eten en ook niet naar zijn plasbak. Het enige wat hij nog deed was liggen. Hij deed nauwelijk nog zijn koppie omhoog. Volgens mij had hij echt pijn. En na 2 weken dwangvoeden had hij hier ook niet veel zin meer in. Als we hem aan zijn heup hadden laten helpen, had hij daarna nog 6 weken moeten revalideren... 6 weken waarin het gezwel alleen nog maar groter zou worden.

Ik vond het een vreselijke beslissing en heb heel veel getwijfeld.. maar ik hoop dat dit de juiste beslissing was.

Lieve lieve Masky.. je was een super konijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .