Ga naar inhoud

Oude Sjaak


Aanbevolen berichten

Hallo,

Het gaat niet goed met Sjaak.

Hij is oud. Sinds een paar dagen kan hij de trap naar het hok niet meer op.

Hij laat zich wegduwen bij de etensbak door Floortje en vind dat dan wel best. Dan gaat hij ineengedoken in een hoekje zitten.

Floortje snapt er niks van en gaat veel te wild met hem om. Ze loopt over hem heen, begint te rijden en gunt hem geen rust. Ik heb ze uit elkaar gehaald.

Sjaak zit nu in een ren met een nachthok. Met maar een laag trappetje.

Daar kan hij in, en uit, maar hij doet het niet meer. Als ik voer neerzet komt hij niet. Maar zet ik hem voor het bakje dan begint hij te eten en eet alles netjes op. Hij ligt veel, vooral in het nachthok en komt er enkel uit als ik hem eruit haal.

De DA kan niets vinden dan gewoon ouderdom. Hij heeft haakjes aan 1 kant, maar daar kennelijk geen last van. Zijn wang is niet kapot en als ik hem voor de bak zet eet hij gewoon. Hij lijkt ook niet blind te zijn, want als ik hem uit het nachthok haal, en aan de andere kant, op een vreemde plek zijn bakje neerzet dan huppelt hij er rustig heen.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb de ren in 2e moeten splitsen uit ruimtegebrek in de tuin. Dus zit Floortje nu alleen. Dat vind ik wel sneu, maar ik moet eerst een beslissing nemen over Sjaak. Hoe zit het met de kwaliteit van zijn leven? Gisteren dacht ik eraan hem in te laten slapen, maar toen ik ging kijken lag hij uitgestrekt in de zon. Hij ziet er niet ongelukkig uit... of verbeeld ik me dat maar?

Iemand goede tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje lastig in te schatten omdat het natuurlijk niet mijn konijn is, en ik ook niet weet of dit voor elk konijn een oplossing is.. Sommige konijnen vinden het juist verschrikkelijk. Maar ik denk dat ik hem naar binnen zou halen. Laat hem lekker zijn laatste dagen, weken, maanden bij jullie in de woonkamer slijten, waar hij minder moeite hoeft te doen om op temperatuur te blijven (het kan 's nachts nog wel koud zijn buiten, ookal gaan we hard richting zomer) en waar er vaak mensen in de buurt zijn. Hij hoeft inderdaad helemaal niet ongelukkig te zijn, dat is ook iets dat jij als baasje het beste in kunt schatten denk ik.

Tsja.. Ouderdom is niet te behandelen.. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak is een week geleden 10 geworden.

Ik heb hem zojuist naar binnen gehaald maar ik denk niet dat dit een juiste keuze is.

Buiten in de ren, waar hij 10 jaar gewoond heeft en waar hij zicht heeft op de andere konijnen was hij nog redelijk fit.

Hier binnen lijkt hij bijna dood te gaan van ellende... ik kijk het even aan.

Is het een optie om hem overdag lekker in de ren te laten en 's avonds in de schuur te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is dat wel een optie ja, alhoewel een konijn van 10, die al 10 jaar in de zelfde ren woont daar natuurlijk wel veel waarde van hecht. als jij ziet dat hij met naar binnen verhuizen stress krijgt (zonder verbetering), zou ik hem lekker op zijn eigen veilige plekkie laten met heel veel extra stro of iets;). heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem toch maar weer buiten gedaan, en ik wilde hem net binnen doen, maar hij ging stampend onder het nachthok en daar heeft hij zitten brommen totdat hij de buitendeur hoorde dichtgaan. Ik denk niet dat hij naar binnen wil.

Kan ik nog op andere manieren hem ondersteunen? Hij lijkt het toch wel naar zijn zin te hebben.

Nu alleen nog bedenken wat ik met Floortje ga doen, want ik geloof niet dat ik Sjaak nog durf te koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zorgen voor extra beschutting en stro zodat hij minder moeite hoeft te doen om zich zelf te warmen.

Eten aanbieden wat hij lekker vind. Evt. Pijnstilling geven, ineengedoken zitten kan wijzen op pijn.

Kijk het even een weekje af, blijft het zo gaan met Sjaak dan zou ik voor Floortje een andere ram zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij zo reageert op naar binnen gehaalt worden, dan zeker buiten laten. Even cru gezegt.. Ik zou zelf liever hebben dat hij een paar weken eerder overlijdt aan onderkoeling oid dan dat hij die weken als een hel ervaart omdat ie in huis moet wonen. Indy is er wel erg van opgeknapt toen hij binnen kwam wonen (hij was dan ook wel ziek, was niet echt een kwestie van ouderdom, denk ik) en ik weet dat bijv. Zazou van JosƩ het ook goed doet binnen. Maar elk konijn is anders.

Fijn dat het weer beter lijkt te gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja naar binnen halen is echt geen optie. Ik zou nog denken dat hij dood zou gaan van ellende.

En hij wil echt niet, want als ik nu de ren opendoe dan stampt hij hard en gaat onder het nachthok zitten waar ik er niet bij kan.

Ik heb hem niet meer ineengedoken zien zitten (alleen als hij denkt dat ik hem wil pakken). Als ik hem onder het nachthok vandaan lok met wat lekkers kan ik hem gewoon overal aaien en hij eet goed.

Wat denken jullie, zou hij gewoon niet meer kunnen leven met de druk van een jong maatje? Floortje is 1,5 en is ook gewoon een druk konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach lieve sjaakie, je doet het goed hoor! Je hebt hem weer zijn plek teruggegeven en met meer stro...Lieve nijnen worden nou eenmaal oud....gun hem zn rust en geef en aandacht als dat nodig is...

Veel succes......je doet het goed en je bezorgdheid laat zien dat je van wanten weet en goed voor hem zorgt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Sjaak is ook al 10 jaar bij ons. Zelfs mijn ouders, die zeggen dat ze niets om die beesten geven houden ze in de gaten.

Mijn vader komt net binnen, die zegt: ik heb Sjaak een stukje witlof gegeven, dan heeft hij toch iets extra's. Hahahaha.

Hij zit het nu lekker op te knabbelen.

We hebben van zijn verblijf een soort 'bejaardenhuis' gemaakt. Het trapje van het nachthok is nog wat verlaagd, en we hadden een lat gemaakt waar ze overheen sprongen zodat het stro binnen bleef. Die lat hebben we nu gewoon verwijderd, ik veeg het stro dat uit het nachthok valt wel gewoon op. Nu kan hij op zijn gemak het nachthok in hobbelen. Ik heb onder het stro nog wat kranten gelegd, zo zit hij zeker warm genoeg. En meneer is zuinig op zijn nachthok want alle keutels en plasjes liggen buiten op de stenen. Zijn drinkfles heb ik wat lager gehangen en ook wat dichter bij zijn etensbak. Zijn hooi krijgt hij niet alleen meer uit een ruif maar leg ik ook in het nachthok, zodat als hij geen fut heeft om naar de ruif te huppelen hij toch hooi kan eten.

Ik zal ook eens kijken of er nog ander voer voor hem is, misschien dat ik hem daar nog wat mee kan ondersteunen, hoewel hij dit voer al 10 jaar eet en ik niet goed weet hoe slim het is om nu nog om te schakelen naar iets anders.

Dus ja, we zijn gek met Sjaak, maar als je dieren hebt dan moet je er ook voor zorgen vind ik. En ik hoop dat hij nog een tijd mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat SS MAture een optie voor hem is. Je zult dan toch niet gauw problemen met overstappen krijgen, SS Mature zal qua samenstelling toch een stap vooruit zijn. Ik zou dan zelf nog overwegen om er ook wat Juniorvoeding bij te geven. Hij kan wel wat extra's gebruiken. SS Mature stimuleerd de eetlust ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik herken deze situatie toch wel een beetje!. ik heb ook een opa nijn; Flappie van 11 jaar oud.

heb ook eens een koppelpoging gedaan met Snuffie en Snoepie(al een koppeltje). maar S&S zijn veel te druk voor hem.

ik heb nu zelf een ren gebouwd. (met het hok wat hij al had). en veel stro in het nachthok. hij lijkt nu wel 5. maar ik ga hem niet nog een keer koppelen. en ik hoop dat Opa nog wat jaartjes mee kan. en dat hoop ik ook voor jouw`n opaatje;)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .