Ga naar inhoud

Behandeling van E. cuniculi


EllaBellaah

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn konijntje heeft E. cuniculi, hij gedroeg zich een tijdje al niet meer zoals het hoort, maar at en dronk wel nog gewoon. 2 weken geleden kreeg hij ineens verlammingsverschijnselen in zijn achterpoten dus ben ik snel naar de DA gegaan die mij panacur voorschreef voor 28 dagen. Vrijdag ben ik begonnen met de behandeling, zie nog geen verschil maar dit mag ik ook nog niet verwachten. Hij zit samen met een ander konijn die ook 28 dagen word meebehandeld. In het hok naast hem, en het hok daarnaast zitten ook nog 2 konijnen. Mijn DA raadde me aan om die ook mee te behandelen maar wist zelf niet of dat dan maar een week moest of ook 28 dagen. Zij hebben geen verschijnselen van E. cuniculi. Wat lijkt jullie het beste? Een week meebehandelen of ook 28 dagen? Ze doen nogal moeilijk met het spuitje, na 2 dagen hadden ze al door dat het op een stukje groente of brood zat wat ze dan ook mooi lieten liggen en ze elke keer vangen gaat ook niet lukken ben ik bang...

Wat raden jullie me aan?

Groetjes Ella

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou twee weken aanhouden, dat wordt meestal geadviseerd.

Probeer eens om de panacur ergens door te doen, bijv. wortelhapje van Olvarit of Critical Care dwangvoer. Dat doe je dan gewoon op een schoteltje en dan eten ze het misschien wel zo op. (Wel even uit elkaar halen zodat ze niet elkaars dosis binnenkrijgen.)

Heb hier nu een knijntje dat moet aansterken en daar zit dan natuurlijk geen Panacur door, maar hij eet wel zo de critical care op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dus 2 weken moet voldoende zijn?

Het zieke konijntje word echt ontzettend dun, hij kan ook niet meer bij zijn bd keutels komen omdat die parasieten in zijn ruggetje zitten. Hij heeft onbeperkt hooi en hij krijgt dagelijks veel groenvoer, dat groen eet hij wel op maar verder eigenlijk niet. Ook zie ik hem niet drinken maar hij krijgt wel vocht binnen via het groenvoer. Wel wilt hij echt graag door, hij probeert toch op z'n achterpootjes te staan ookal lukt dit niet etc.

Wat moet ik hier aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even overlegt met m'n moeder en hebben besloten olvarit bij te voeren omdat hij zo dun word. Dit kan dan ook evt in een spuitje als hij het niet zelf eet en we kunnen het gebruiken om de panacur er in te doen. Alleen hoeveel van zp'n potje moet je hem per dag geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen wat de symptonen waren van jou konijn?

Waardoor merkte je dat hij ziek was?

Ik wil het graag weten omdat mijn ram van 5 en half jaar een btje last heeft van zn evenwicht en dat de drinkbak ook erg snel leeg is..

Wil je heel veel succes en sterkte wensen met je konijnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor het late reageren maar ik ben de hele vakantie weggeweest.

Dinky heeft last van verlammings verschijnselen in zijn achterpoten, hierdoor kan hij zich van achteren niet meer wassen, niet meer normaal lopen, kan niet meer bij zijn blinde darmkeutels en valt daardoor ontzettend af.

Sinds vandaag zit hij weer goed op izjn achterpootjes, maar hij blijft zo dun dat ik bang ben dat hij daar dood van gaat ipv EC. De panacur slaat dus wel goed aan maarja zolang hij niet bij zijn blinde darmkeutels kan blijft het spannend.

Ook heeft hij ineens maden!!!!! Wat moeti k hier aan doen? Hij gaat sowieso morgen naar de DA maar tot die tijd wil ik toch iets voor hem betekenen. Hij moesdt even in bad met z'n kont omdat het niet schoon werd en anders die huid gaat ontsteken, en toen kwamen er ineens maden omhoog drijven!! HELP!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je onmiddellijk naar de DA bent gegaan. Myasis (maden) is bijna altijd dodelijk

bij konijneninfo staat:

"Maden (Myasis): In de zomer kan je konijn last van maden krijgen. Deze komen op je konijn af als hij bijvoorbeeld plakpoep heeft (een vies achterwerk dus) of wondjes heeft. Maden komen uit vliegeneitjes, deze maden beginnen te eten aan het konijn, en in een paar uur kan er een hele grote wond door ontstaan. Maden leven eerst van wondvocht, later produceren ze enzymen waardoor het vlees van het slachtoffer vervloeit. Dieren sterven dan door de gifstoffen die door de maden gevormd worden. Soms overleeft een konijn maden, als je er op tijd bij bent. Alle maden moeten verwijderd worden, het konijn moet goed schoongemaakt worden, de wonden moeten worden ontsmet en het konijn moet in een goed schone omgeving teruggezet worden. De dierenarts kan ook medicijnen meegeven om de genezing te bevorderen en de pijn tegen te gaan. Meestal zijn maden helaas fataal voor een konijn, omdat het vrij laat ontdekt word."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou twee weken aanhouden, dat wordt meestal geadviseerd.

Probeer eens om de panacur ergens door te doen, bijv. wortelhapje van Olvarit of Critical Care dwangvoer. Dat doe je dan gewoon op een schoteltje en dan eten ze het misschien wel zo op. (Wel even uit elkaar halen zodat ze niet elkaars dosis binnenkrijgen.)

Heb hier nu een knijntje dat moet aansterken en daar zit dan natuurlijk geen Panacur door, maar hij eet wel zo de critical care op.

Ik zou langer doorgaan, 2 weken is veel te weinig en dan kan de ziekte terugkomen. 8 weken minimaal panacur geven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer bij de DA geweest, die heeft zijn kontje geschoren en in een badje gedaan met spul zodat die maden doodgaan. Nu moet ik hem nog 2x per dag gewoon wassen en honingzalf smeren. Ook hebben we dwangvoeder gekregen van seciene recovery volgens mij, hier heeft hij vandaag al 4 spuitjes van op en hij werkt erg goed mee, volgens mij vind hij het stiekem wel lekker. Had vanmiddag wat ik over had in een bakje in z'n hok gezet en daar had hij zelf de helft van opgegeten. Dus qua eten zit het goed, hopelijk hebben we de maden ook onder contole

Die 2 weken gaat om de niet zieke konijnen, het zieke konijn zou ik sowieso minimaal een maand behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wow, wat ben ik blij dat je beestje nog leeft! Weet je DA zeker dat hij alle maden heeft verwijderd? Maden eten zichzelf een weg door het levende vlees, dus eten je konijntje gewoon levend op zeg maar, daarom moet je in dit seizoen konijnen dagelijks checken op maden en zieken konijnen zou ik zelfs zo vaak mogelijk checken of binnenhalen.

Toen ik je berichtje las dacht ik echt even dat ie er geweest was...

Over je EC vraag: EC is een parasiet die door het lichaam 'reist'. Pas als die is aangekomen in de hersenen en het ruggenmerg krijgt je konijn ziekteverschijnselen en moet het behandeld worden. Maar voor die tijd zit het in de nieren en dan is de urine besmettelijk. In principe is je konijn op dit moment dus niet meer besmettelijk, maar het zou goed kunnen dat de andere dieren dus al eerder besmet zijn. Maar dat is ook niet zo'n ramp, aangezien 80% (meen ik) van alle konijnen de parasiet bij zich draagt. Dus dat betekent nog niet dat ze ziek worden. Maar het kan dus wel.

Dus ik zou de andere konijnen ofwel niet behandelen, maar goed op blijven letten of je symptomen ziet (zorg dat je die allemaal kent!) en dan pas gaan behandelen, ofwel de andere konijnen minimaal 2 weken behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou langer doorgaan, 2 weken is veel te weinig en dan kan de ziekte terugkomen. 8 weken minimaal panacur geven....

Voor konijnen die geen symptomen hebben? De ziekte kan helemaal niet "terugkomen" want is bij die konijnen toch in principe helemaal niet aanwezig? De kans is in elk geval niet kleiner of groter dan wanneer het andere konijn niet ziek geworden was.

Overigens wordt langer dan 28 dagen aan één doorbehandelen sterk afgeraden ivm bijwerkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA had 28 dagen voorgeschreven voor het zieke konijn en 2 weken voor de niet zieke konijnen, die zijn nu dus ook uitbehandeld. Dinky behandel ik nog even door omdat hij nog niet helemaal beter is.

Hij heeft iig weer een vol buikje na 4 spuitjes dwangvoer, hij werkt daarin goed mee dus hij zal het stiekem wel lekker vinden. Blijf me erg zorgen maken omdat hij behoorlijk duf is sinds vandaag. Zal misschien ook komen omdath ij van de dierenarts pijnstillers heeft gehad dat hij daarom een beetje suffig is.

Wel zit hij de hele tijd te knarsen, dit zou pijn kunnen betekenen maar hij heeft pijnstillers gehad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor konijnen die geen symptomen hebben? De ziekte kan helemaal niet "terugkomen" want is bij die konijnen toch in principe helemaal niet aanwezig? De kans is in elk geval niet kleiner of groter dan wanneer het andere konijn niet ziek geworden was.

Overigens wordt langer dan 28 dagen aan één doorbehandelen sterk afgeraden ivm bijwerkingen.

Nee ik bedoel voor het konijn met EC. Frostie heeft het ook gehad en hij is na 9 weken volledig hersteld. Dus ik weet wel wat ik bedoel. En wat je andere konijnen betreft: Pas gaan behandelen bij symptonen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 weken lijkt me ook wel erg lang.. zou ik alleen doen als het niet anders kan, bv omdat je konijn na al die weken Panacur nog steeds doodziek is, en alleen als je KKDA het ook aanraadt.

Ik heb een KKDA. En heb toen Frostie EC kreeg eerst een kuur van 2 weken gedaan, het ging toen niet over en toen hebben we de kuur verlengd. Frostie had het niet zo erg, hij was wat duizelig en zijn kopje stond maar voor 20% scheef. Hij bleef goed eten en was vrolijk. Hij is volledig genezen, omdat ik er heel vroeg bij was en omdat ik niet te snel ben gestopt met de kuur.....En alle konijnen zijn weer anders. Maar ik heb wel ervaring met deze ziekte. (mn KKDA staat in het lijstje van Bunnybunch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve allemaal,

Vannacht is Dinky overleden, bedankt voor al jullie tips en medeleven maar het mocht helaas niet baten. Hij heeft gevochten en geprobeert tot hij er letterlijk bij neer viel. Zowel hij als ik en mijn moeder hebben er alles aan gedaan maar het was hem niet gegunt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Ach wat naar.. heel veel sterkte, vooralook voor je dochter van 11 xxx

ik heb ook net een konijntje gehad dat aan dezelfde symptomen is overleden, ik leef met je mee en het is idd zo dat deze ziekte enorm vies is om zien, het deed meer pijn van je konijntje te zien afzien als om het te laten gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .