Ga naar inhoud

Schrik! Mijn konijn heeft encephalitozoon cuniculi :( Welke kruiden zullen helpen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb een konijn met volledige staar aan allebei de ogen gehad, die was dus blind, en als ik daar wat aan had kunnen doen terwijl het gaande was dan zou ik dat zeker allemaal geprobeerd hebben. Ik heb zelfs nog onderzocht of de lenzen verwijderd konden worden om te zorgen dat ze weer wat meer zou kunnen zien, maar die operatie zou te zwaar worden voor een konijn van haar leeftijd.

Dus daarom heb ik er moeite mee dat jij wel kruiden wilt geven maar niet het ontwormingsmiddel waar je misschien het zicht (of zelfs het leven) van je konijn kan redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de kruiden elixer kan het konijn ook weer beter gaan zien. Ik stop mezelf en mijn dieren niet zomaar vol met medicijnen. Het is niet zeker of mijn konijn E. cuniculi heeft. Ik denk dan ook van niet. Mijn konijn ken ik niet anders dat zoals hij nu is. Zijn oogontsteking is namelijk weg. Wel heb ik het idee dat hij sneller op het eten af komt, dus dat zijn zicht verbeterd. Dit kan komen doordat de oogontsteking weg is, maar kan ook door de kruiden elixer komen.

Medicijnen zijn er, maar zijn lang niet zo onschuldig als jij beweert! Medicijnen verdwijnen nooit uit je lijf. Beetje bij beetje krijg je meerdere soorten chemische dingen naar binnen. Dat kan nooit goed zijn.

Hoeveel mensen hebben baat bij VSM? VSM is een homeopatisch middel, gebasseerd op kruiden/planten. Mijn konijnen krijgen nu de kruiden elixer en daarnaast weerstandverhogende kruiden zoals bijvoorbeeld citroenmelisse. Aangezien ik geen verslechtering waar neem, zal ik niet starten met chemische medicijnen.

Jij hebt moeite met dat ik geen chemische medicijnen erin gooi. Ik heb moeite met dat mensen het mij door de keel willen duwen. Ik heb er bewust niet om gevraagd op dit forum. Konijnen zijn zeer gevoelige dieren, mijn ram is nog gevoeliger. De chemische medicijnen zijn niet zonder bijwerkingen. Aangezien mijn ram snel stopt met eten, wat bij 24h levensbedreigend is, kies ik voor de natuurlijke weg. Om maar niet te spreken over de mogelijke schadelijke gevolgen van chemische medicijnen.

Ik ben niet voor niets van SS overgestapt op HF. Chemie is ongezond voor een mens, laat staan voor een klein konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt wel gelezen, maar hij heeft misschien ook medicijnen nodig. Ik sta er volledig achter dat je iets met kruiden wilt doen. Maar je kunt niet door je eigen principes je konijn iets ontzeggen wat hij misschien wel nodig heeft.....en daar geven anderen dan advies over.

En Panacur valt wel mee hoe slecht hoor. Je moet het niet eeuwig blijven geven, maar een kuur zorgt er vaak voor dat je de ziekte de kop indrukt. Sommige ziektes zijn te hardnekkig.

Ik vind het vervelend dat je persoonlijk wordt. Daar is dit forum niet voor bedoeld. Mensen willen je gewoon advies geven en er zijn hier op Bunnybunch HEEL veel konijnenliefhebbers van wie het konijn EC heeft gehad of verschijnselen daarvan. En die mensen zijn echt niet gek en hebben juist veel ervaring met de ziekte omdat het zoveel met zich meebrengt. Die kruiden, helemaal goed. Maar doe ook iets met het advies over de medicijnen. Je kunt er niet vanuit gaan dat mensen zich onthouden van advies ookal past dat niet helemaal bij je exacte vraag.

Go with the flow. Iedereen heeft het beste met je voor als het om je konijn gaat.

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

pas op dat je niet te ver doorslaat met dit soort gedachte's...

wat ik wel opvallend vind, je bent niet voor medicijnen en toestanden en chemische 'rommel' die je konijn beter kunnen maken of hem kunnen helpen met de 'eventuele EC', want uigesloten is het ook niet?

maar:

Dat was waar ik op reageerde. Mijn konijnen krijgen overigens 1x per jaar ontworming (met de anti vlooien spul omdat die tot nu toe 1x per jaar vlooien had). Aangezien hij al 2 jaar slecht ziet, zal dit niet veranderen en zal de ziekte niet ineens verergeren. De ontsteking is overigens niet in de oogbol.

dat dan weer wel..? ontwormen is namelijk niet echt nodig om preventief met chemische troep te behandelen, tenzij je vermoed dat je konijn daadwerkelijk wormen heeft elk jaar?

Daarnaast is SS van een een betere samenstelling voor een konijn dan HF, alleen volgens jou zit er dus 'iets' in wat 'mogelijk' kwaad zou kunnen (waar ik geen enkele DA over gehoord heb).

ik probeer je gedachte's te begrijpen, en een (klein) beetje doe ik dat ook wel, tuurlijk is 'zomaar' chemische rommel niet goed, maar wanneer is iets zomaar? voor mij is een oogonsteking niet 'zomaar iets'. maar ondanks dat ben ik blij dat het beter lijkt te gaan.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er wordt niet gelezen. Mijn konijn heeft die ziekte waarschijnlijk niet. Ik hou mijn konijn gewoon goed in de gaten. Mocht het erger worden, zal ik wel met de kuur beginnen, maar eerder niet. Mijn konijn word nu beter. Dus voor mij geen rede om met de kuur te beginnen!

Dit is allemaal terug te lezen in mijn eerdere reacties.

En geloof me. Al mijn dieren komen niets te kort!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook wat anders dan ontwormen...ontwormen doe je in de meeste gevallen met panacur, niet met een pipetje.

nogmaals ik ben blij dat het beter gaat met je konijn, en ik begrijp het tot op zekere hoogte (mocht je dat niet gelezen hebben), maar hopelijk sla je er niet in door ;)

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik sla er niet in door. Doe ik voor mezelf ook niet, dus waarom wel voor de konijnen? Ontwormen zit in die vlooien pipetten, daar kan ik niets aan doen. Ik gebruik als ze vlooien hebben, hetzelfde merk als mijn honden, maar dan de lichtste vorm en zelfs daarvan niet de hele pipet.

Zoals ik al zei: als mijn konijn achteruit gaat dan zit ik gelijk weer bij mijn DA. Momenteel staan ze in de woonkamer, dus is in de gaten houden extreem makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las even deze topic door omdat ik er wel interessante informatie uit kon halen (en nee, gelukkig hebben mijn konijnen geen EC) en ik wil even kwijt dat ik het vrij schandalig vind om zo fel te reageren op goedbedoelde adviezen, tuurlijk moet je als adviesvrager kijken naar de kwaliteit van de gegeven adviezen en het opvolgen van een advies is geheel vrij, maar ik zou zelf eigenlijk heel boos zijn als ik advies probeer te geven en er wordt zo op gereageerd.

Ik neem ook niet alles aan wat me verteld wordt en heb ook mijn eigen ideeƫn en principes, maar de mensen die de moeite nemen om te reageren op de door jou geopende topic en advies geven aan jou, geven hun tijd vrijwillig aan jou door over je konijn na te denken en een goedbedoelde reactie te geven. Ik vind dat je daar respectvol mee om moet gaan.

Verder hoop ik dat je konijntje er weer helemaal bovenop komt!

aangepast door Soleil
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik word heel boos van mensen die me dingen proberen op te dringen (zo voelt het!) terwijl ik al tig keer zeg dat ik daar niet om gevraag heb. Mijn eerste vraag was: Welke kruiden zullen helpen? Ik heb maar 1 goed antwoord op deze vraag gehad: kruiden elixer. Dit heb ik opgevolgd.

Een voorbeeld: Eerst zat ik eerst met mijn oude hond (11 jaar) bij een dierenarts die niets anders deed dan medicijnen voorschrijven. Mijn hond werd bij die dierenarts alleen maar zieker en zieker. Nu zit ik bij de dierenarts waar mijn ouders al jaren lang zitten (is verder rijden voor mij) en mijn hond is in no time opgeknapt en loopt nu al een tijdje volledig zonder medicijnen! Hij is nog nooit zo gezond geweest.

De vorige dierenarts wilde voor mijn andere hond zelfs medicijnen tegen schijnzwangerschap en wagenziekte geven. Dit heb ik echter nooit gegeven en de schijnzwangerschappen en de wagenziekte zijn wel degelijk over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp dat je je konijn geen Panacur wil geven als er geen serieuze tekenen zijn. Maar ik zou het al wel in huis halen voor moesten de serieuze tekenen komen.

Als je preventief gaat behandelen met Panacur kan het juist zijn dat de weerstand van het konijn daalt, en deze van de parasiet verhoogd en dat willen we ook niet.

Haal het in huis en kijk hoe je konijnen reageren op het Elixer. Als hij achteruit gaat behandel je met Panacur.

Maar volgens mij is Antiworm in een Vlooibestrijdingsmiddel onzin, wormen kunnen alleen oraal bestreden worden (jij raakt ook niet van je grieppie af door Nivea op te smeren). Het is weer iets commercieel.

Als je konijn elk jaar vlooien heeft, zou ik wel eens zoeken naar een mogelijke oorzaak. Vlooien moeten zijn overgedragen door een ander dier, zoals een kat of misschien een wild konijn?

Ik begrijp dat je Panacur niet wil gebruiken, en ik begrijp ook de reactie van de andere BBers die dit juist wel aanraden.

Vergeet niet dat het nog altijd de keuze van de TS is wat die wilt doen, en als deze aangeeft niet preventief Panacur te gebruiken hou daar dan rekening mee en zaag er niet over door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mail gestuurd naar de beheerder van deze site op dit topic te sluiten, daar ik alleen maar discussies krijg waar ik niet op zit te wachten en waar ik niets aan heb.

De mensen die mij wel goed geholpen hebben wil ik hierbij graag bedanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik word heel boos van mensen die me dingen proberen op te dringen (zo voelt het!) terwijl ik al tig keer zeg dat ik daar niet om gevraag heb. Mijn eerste vraag was: Welke kruiden zullen helpen? Ik heb maar 1 goed antwoord op deze vraag gehad: kruiden elixer. Dit heb ik opgevolgd.

Een voorbeeld: Eerst zat ik eerst met mijn oude hond (11 jaar) bij een dierenarts die niets anders deed dan medicijnen voorschrijven. Mijn hond werd bij die dierenarts alleen maar zieker en zieker. Nu zit ik bij de dierenarts waar mijn ouders al jaren lang zitten (is verder rijden voor mij) en mijn hond is in no time opgeknapt en loopt nu al een tijdje volledig zonder medicijnen! Hij is nog nooit zo gezond geweest.

De vorige dierenarts wilde voor mijn andere hond zelfs medicijnen tegen schijnzwangerschap en wagenziekte geven. Dit heb ik echter nooit gegeven en de schijnzwangerschappen en de wagenziekte zijn wel degelijk over.

Dat snap ik, alleen vanaf het begin van dit topic reageer je vrij fel en toen kon je mijns inziens niet spreken over dat deze mensen je panacur maar door de strot douwen, ze gaven gewoon advies. En nu gaan ze er inderdaad wel over door, maar dat komt waarschijnlijk ook door jou eigen reacties.

Deze mensen willen alleen maar helpen, dan kan je ze toch wel het respect geven om normaal te antwoorden? Je hoeft hun adviezen toch niet op te volgen?

Ik ben het wel met je eens dat het vervelend kan zijn als mensen alsmaar met hetzelfde advies aan komen, wat je toch niet van plan bent om op te volgen, maar nog steeds, deze mensen geven hun tijd aan jou, heb dan even wat respect, ze zijn mijns inziens vrij vriendelijk.

En volgens mij heb je wel wat reacties gehad over de kruiden (dat ze het ze het schema wat je gemaakt hebt prima vinden bijvoorbeeld) en ik denk dat weinig mensen zich in kruiden hebben verdiept.

Ik persoonlijk ook niet, dus ik kan je er niet mee helpen, ik vind het schema wat je hebt gemaakt wel interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .