Ga naar inhoud

geen biks , maar alleen groente hooi en kruiden?


danilina

Aanbevolen berichten

Geen biks is wel natuurlijker voor ze, er zijn ook wel dierenartsen die voorstander zijn van weinig/geen biks geven omdat het niet in het dieet van een konijn hoort eigenlijk. Maar er zijn al zo veel dingen niet natuurlijk aan onze konijnen, dat zoiets voor mij geen reden is om te stoppen met biks geven.

Maar ik weet niet wat Danilina's beweegredenen zijn natuurlijk, ik antwoord weer voor mijn beurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je dan ook wel heel erg gaan verdiepen in de voedingsstoffen die een konijn binnen moet krijgen en die verschillende groente's/kruiden bevatten. Met alleen hooi/witlof(waar bijna niets inzit)en en andijvie doe je er geen goed aan natuurlijk.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het volgende gevonden in het boekje: Raadgever Huisdieren Konijnen (komt van de welkoop) door Heike Schmidt-Röger.

Of het goed is weet ik niet, maar voor zover ik het kan bepalen (als veevoerkundige) moet dit wel kunnen.

's morgens 2 soorten groente (bijv 1 wortel en venkel)

's middags 2 handjes weidegroen (vers geplukt) en 2 soorten groente of groente en sla of groente en fruit plus verse kruiden

's avonds 2 handjes weidegroen of 2 soorten groente of groente en fruit of sla en fruit

2 keer per week een stukje fruit en een ruime hoeveelheid takjes

Let wel goed op met suikers

Daarnaast is onbeperkt hooi ook belangrijk.

Ik ben wel heel bang dat hier teveel suikers in het dieet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat ik zou doen?

1 halve handje biks per dag en voor de rest groente gras en hooi

pluk gras maar uit je tuin doe ik ook altijd

Met fruit moet je heel erg oppassen! er zit namelijk veel suiker in dus beetje bij beetje

en geen snoepjes geven zijn ook niet goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze hier ook heel weinig bixjes (SS).

Hierdoor eten ze ontzettend veel hooi & hebben mooie grote vezelrijke keutels, zelfs Zazou.

Als je volledig wilt overstappen op groenten moet je idd een balans maken, zodat ze alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen.

Ik dacht dat iemand hier op BB zich er ooit in verdiept heeft, weet alleen niet wie.

Anders zou je haar eens kunnen mailen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

waarom ik wil stoppen met biks? ik wil dat ze meer hooi eet , omdat mijn eerste konijn ook haakjes had en dat wil ik niet vaker.

maar ik zeg niet dát ik ga stoppen , ik wil eerst jullie mening weten, maar ik geef haar altijd al heel veel groente kruiden ,hooi en ze heeft een groot grasveld tot haar beschiking en ze krijgt maar 2x per dag 7 gram SS.

aangepast door danilina
Link naar reactie
Delen op andere sites

wij geven onze konijnen alleen als ze in hun winterhok zitten biks, als ze in het zomerhok zitten eten staan ze in het gras, dus eten ze gras. ze krijgen af en toe ook wel eens wat lekkers. wij hebben het zo altijd al gedaan, nooit ergens last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .