Ga naar inhoud

Help, alstublieft....


Cath

Aanbevolen berichten

HELP!!!!!!

Ik heb 2 kleine konijntjes nog heel klein en Speedy heeft erge diarree, egt lopend, ben er vanmorgen mee naar de dierenarts geweest en ze zegt dat zijn darmpjes zijn stilgevallen en het kan zijn dat ze niet meer in gang schieten, hij heeft medicamenten gekregen maar is veel kans dat het niet meer helpt en dat hij doodgaat, heeft iemand dit al eens meegemaakt? En heeft het konijntje het overleefd? :( :( :( :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

papa heeft ze voor elk 2 bladen van paardenbloemen gegeven, en korrels , maar ik had tegen hem gezegt dat hij geen korrels en alleen hooi moogt geven, alles was goed en 2 uurtjes later ging ik kijken en was zijn poep vol diarree, heb hem gewassen, een medicamentje gegeven dat goed is voor de darmen en we hebben Critical Care meegekregen. ook een oplosbaar middel voor in het water te doen maar ik weet het niet goed hij eet niet vanzelf ik denk dat ik het erin zal moeten proppen... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenji heeft ook stil liggende darmen gehad, je moet je nijn dwangvoeren.

Haal een spuit bij je DA en dwangvoer, je nijn MOET eten.....

Hier hadden we ook medicatie gekregen ( 2 verschillende ) en gedwangvoerd alleen bij Kenji heeft het niet meer geholpen, vreselijk zie het beeld nog steeds voor me.. Huil der vaker nog om....

De medicatie die kenji had is

- Metocloral Drops

- Carprofen drops

En nog een injectie gekregen...

Dus DWANGVOEREN en zijn medicatie toedienen !

aangepast door Mvrcarlaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad een spuitje zonder naald.

Maar je hebt verschillende spuitjes ik had een kleine, achteraf heeft de DA een andere meegegeven een grotere omdat ik ook hooi thee had gemaakt en het was belangrijk om ook de stukjes hooi naar binnen te krijgen en in het kleine spuitje ging dat natuurlijk niet.

( stukjes hooi prikkelt de darmen )

En je moet het dan inderdaad in zijn mondje doen !

Waarom zijn darmen stil liggen laat dat nu even achterwegen het belangrijkste is dat zijn darmen nu weer gaan werken en zelfstandig gaat eten en drinken..

aangepast door Mvrcarlaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn je konijntjes? Een konijntje wat minder dan 3-4 maanden oud is en diarree heeft heel waarschijnlijk Coccidiose. Dit is op dieleeftijd nog dodelijk.

Heeft je dierenarts de diarree onderzocht op coccidiën of de eitjes ervan? Dit moet echt zo snel mogelijk gebeuren want een klein konijntje met cocc kan binnen enkele daagjes al dood zijn. Als je er op tijd bij bent kun je je konijntje nog redden met 3 dagen lang 1x daags Toltrazuril te geven.

Wanneer is de diarree begonnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vrijdag, maar dat was enkel smorgens en hij had na een kwartiertje al terug goeie keutels. Maar gisterenavond was het echt lopend geworden, het kwam opeens terug, maar de dierenarts hoort gewoon geen darmgeluiden dus de darmen zijn stilgevallen, ik heb hem juist dwangvoer gegeven. Ik geef normaal Cuni Nature maar nu moest ik vn de DA Critical Care als dwangvoer meegekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei: grote kans dat het cocc is en als je nog langer wacht is je konijn niet meer te redden als het dat inderdaad is en je konijn is nog geen 4 maanden.

Je DA klinkt niet zo konijnkundig als hij dat niet heeft nagekeken bij een superklein konijntje.

Waar woon je ongeveer? Misschien zit er een KKDA bij je in de buurt waar je even wat diarree naartoe kan brengen om te laten nakijken en wat medicatie van mee naar huis kan krijgen als de uitslag positief is.

Of is je konijn al (een stuk) ouder dan 4 maanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon dwangvoer geven en alleen op hooi zetten

Geen groente of onkruid meer

Het gaat heel vaak zo met konijnen uit een dierenwinkel of van een markt

veels te jong en de stress van een nieuw huisje

Echt even geen biks geven

En leg er een kruik bij het is ook belangrijk dat hij warm blijft

Succes

En ga naar een kkda

Een kennis van mij der konijnkreeg diareeremmers ?

aangepast door jrjsieben
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het voor je opgezocht en S-Mez 16 is inderdaad een sulfa-AB tegen parasieten zoals Cocc. Maar wat ik kan vinden is dat het een oplossing is die in het drinkwater moet. Klopt dat? Want dat is weer heel erg slecht. Ten eerste is Totrazuril beter dan een Sulfa-AB tegen Cocc en ten tweede is een medicijn in het drinkwater bijna altijd een slecht idee omdat je niet weet hoeveel je beestje dan binnen krijgt.

Zieke konijntjes eten en drinken niet meer en krijgen dan niet het medicijn binnen.

Of moet je het met een spuitje in het bekje ingeven zoals je nu ook dwangvoert? Dan is dit medicijn beter dan niks, maar als het in het drinkwater gaat zou ik echt terugbellen en vragen of Toltrazuril ook mag. Dat kost nog geen tientje

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke , ik spuit het in zijn bekje zoals het dwangvoer, ja en hij drinkt ook meer dan hij eet, maar ik zal straks eens bellen naar de dierenarts, maar dan betaal ik het wel met mijn eigen centen, want de medicijnen enz. kostte al 60 euro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke , ik spuit het in zijn bekje zoals het dwangvoer, ja en hij drinkt ook meer dan hij eet, maar ik zal straks eens bellen naar de dierenarts, maar dan betaal ik het wel met mijn eigen centen, want de medicijnen enz. kostte al 60 euro...

HO STOP. Wacht even. Voor de duidelijkheid:

Moet je de S-Mez van je DA in het drinkwater doen of moet je het in het bekje spuiten? En wat staat er in de bijsluiter/op de verpakking?

Want ik weet niet of je medicatie die door het drinkwater moet ook zo maar onverdund in het bekje mag ingeven. Dat moet je echt eerst even overleggen met een (KK) DA.

Of heeft je DA je gezegd dat je het meteen in het bekje moet ingeven?

Wat voor dosis moet je geven (en is dit direct aan je konijn of aan het drinkwater?)

Ik weet dat 60 euro veel geld is, maar het kan het verschil zijn tussen 60 euro en je konijn alsnog verliezen of 70 euro (10 extra voor de Toltrazuril) en je konijntje hopelijk kunnen genezen.

Kijk anders eens hier en bel een DA in de buurt en vraag wie van de aanwezige DA's het meest KK is. Die kan je wellicht verder helpen.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html#post388204

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het belangrijk is dat haar vader even mee gaat lezen

Het wordt zo een beetje verwarrend voor haar

Ik hoop dat ze bij een kkda komt

HO STOP. Wacht even. Voor de duidelijkheid:

Moet je de S-Mez van je DA in het drinkwater doen of moet je het in het bekje spuiten? En wat staat er in de bijsluiter/op de verpakking?

Want ik weet niet of je medicatie die door het drinkwater moet ook zo maar onverdund in het bekje mag ingeven. Dat moet je echt eerst even overleggen met een (KK) DA.

Of heeft je DA je gezegd dat je het meteen in het bekje moet ingeven?

Wat voor dosis moet je geven (en is dit direct aan je konijn of aan het drinkwater?)

Ik weet dat 60 euro veel geld is, maar het kan het verschil zijn tussen 60 euro en je konijn alsnog verliezen of 70 euro (10 extra voor de Toltrazuril) en je konijntje hopelijk kunnen genezen.

Kijk anders eens hier en bel een DA in de buurt en vraag wie van de aanwezige DA's het meest KK is. Die kan je wellicht verder helpen.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html#post388204

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danku allemaal ik zie het allemaal niet meer zitten ik zit al de hele morgen te wenen, hij zit nu in een hoekje met zijn oogjes halfdicht en hij heeft geen uitwerpselen meer, hij wil niet zelfstandig eten en ik heb heel veel schrik voor zijn dood, mijn vorig konijntje is gestorven en heb helemaal geen zelfvertrouwen meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .