Ga naar inhoud

Help konijntje van 5 weken


maaike

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds gisteren heb ik 2 jonge konijtjes van 5 weken oud. :baby: Nu lees ik dus met grote schrik :yikes: dat een konijntje pas weg mag met een week of 7 a 8. Ik zou graag willen weten wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ze toch gezond groot worden? Moet ik contact opnemen met mijn dierenarts? HELP!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn je nijntjes getatoeëerd? Ik heb een klein vermoeden dat het een "fokker" zal geweest zijn die "fokt" voor de lol, zonder raszuivere dieren. Want een echte fokker zou wel weten dat kleintjes tot 8 weken bij de mama moeten blijven...

Even wat info wat voeding betreft:

5. Welk voer moet ik baby's en 'teenagers' geven?

Vanaf de geboorte tot 3 weken oud - moedermelk

3 tot 4 weken - moedermelk, knabbelt wat aan zacht, groen, eiwitrijk hooi en biks

4 tot 7 weken - moedermelk, mag nu helemaal zacht, groen, eiwitrijk hooi en biks

7 weken tot 7 maanden - ongelimiteerd biks, ongelimiteerd hooi, er mag steeds meer 'gewoon' hooi gegeven worden.

Er mag begonnen worden met groente en gras te geven, MITS STRIKT gehouden wordt aan de voorwaarden van toediening. Vooral jonge konijntjes van 7 weken zijn nog uiterst gevoelig voor ineens te veel groenvoer en kunnen erg aan de diarree raken met alle gevolgend van dien. Dus heel langzaam opbouwen, zie Groenvoer(GROENTE). 1 Soort groente tegelijk, en hele kleine stukjes!

bron: konijnen.nl

de moedermelk zal misschien niet meer gaan, maar je kan eventueel wel speciale melk kopen voor kleine konijntjes en ze daarmee bijvoeren. Je kan die bestellen via de stichting konijnenbelangen...

Verder zijn hier zeker nog mensen op het forum die je beter kunnen helpen dan ik. Ze zullen nog wel reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let zeer goed op eetlust, levendigheid en de keutels.

Als dat goed gaat komt je nijntje er wel doorheen.

Zorg dat ze veel hooi eten, en doe rustig aan met groenvoer, als ze dat niet gewend zijn tenminste.

Ik raad ook aan om science selective biks te voeren.

Als alles goed met ze lijkt te gaan is er geen reden tot paniek, maar hou ze heeel goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn je nijntjes getatoeëerd? Ik heb een klein vermoeden dat het een "fokker" zal geweest zijn die "fokt" voor de lol, zonder raszuivere dieren. Want een echte fokker zou wel weten dat kleintjes tot 8 weken bij de mama moeten blijven...

de moedermelk zal misschien niet meer gaan, maar je kan eventueel wel speciale melk kopen voor kleine konijntjes en ze daarmee bijvoeren. Je kan die bestellen via de stichting konijnenbelangen...

Verder zijn hier zeker nog mensen op het forum die je beter kunnen helpen dan ik. Ze zullen nog wel reageren.

Nee ze zijn niet getatoeeerd :(, ze zijn wel redelijk levendig en ze eten wel brokjes, (niet zo veel) heb wel voeding meegekregen die moeder at. Ik heb er een los bakje water bij gezet en het lijkt wel alsof ze ervan drinken.

Verder heb ik er ook nog een oude handdoek ingelegd zodat ze iig nog iets zachts hebben waar ze tegen aan kunnen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als voeding om de moedermelk te vervangen zou ik alpro soya junior gebruiken of bambix groeimelk soya

dat lusten ze heel graag en groeien ze goed mee

of anders melk voor kittens die je moet oplossen in water dat is ook supergoed

normaal zouden ze het moeten redden zonder mama maar het is schandalig dat zulke dingen gebeuren

ze zouden nu nog knus in hun nestje moeten liggen bij hun mama

goed op de ontlasting letten van zodra het zachter wordt u dierenarts verwittigen en verder is het hopen he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er hooi in die kooi? Ik zie het niet maar 't kan aan mijn ogen liggen :)

Voor kleine nijntjes is fijn hooi van de eerste snee wel geschikt. Dat is wat rijker aan eiwit maar dat mag ook voor zulke kleintjes. Ik vind de tips van Sharon erg slim en ik zou dat doen als ik jou was. Je kunt zeker proberen of ze nog KMR lusten (kitten milk replacer) maar niet als ze al langer geen melk meer hebben gehad denk ik. Met melk moet je dan direct beginnen. En verder hooi geven zoals Evee al zei. Sciensce selective is erg goed voer inderdaad. Op zich kunnen konijntjes met 4 weken zonder moedermelk. Maar het is niet ideaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrouw waar ik ze vandaan heb zei tegen mij dat ze 5 weken zijn.

Ja er ligt hooi in het hok, en mireille ik heb maar een klein bakje staan. De bruine past met gemak in mijn hand.

Wegen heb ik geprobeerd maar ze zijn nog te licht voor de weegschaal die ik heb .

Link naar reactie
Delen op andere sites

staat er toevallig konijn of cavia op de voerbak????

Want ik heb een bril en herken zelfs van de bovenkant die voerbakken en daaruit vergelijkende met de jongen zijn ze echt geen 5 weken.

En zeker die foto met je hand erbij is ook een goeie vergelijking en zijn ze al veeeels te groot voor 5 weken

Ik snap best waarom zoiemand die ze verkoopt dat zegt aangezien er tegenwoordig veel vraag is naar zulke jonge konijntjes.

Wat ik niet snap aangezien het ten koste gaat van de gezondheid van de konijntjes en in mijn ogen ben je dan geen echte fokker als je ze zo vroeg weg zou doen.

En een nhd van 7 weken past nog geheel op je hand

hierbij een wat duidelijkere foto van een nhd van bunny ranch chanty van een nhd jong van 8 weken.

Foto-A4YCFGDP.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schatjes, en weet je wat het grappige is? Ik heb een identiek stelletje!

Broertje en zusje genaamd Jut en Jul.

Over te jonge nijntjes, jaren geleden had ik eens een nestje en daar ging de moeder van dood toen ze 4 weken waren. Die hebben het dus alle 4 gered. Zonder bijvoeding overigens. Ik was er wel mee naar de da maar die zei dat ze het zouden redden wat ook zo was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update van ze, het gaat hartstikke goed met ze, ze hebben geen bijvoeding gekregen. Ze eten nu gewoon brokken en heb ze nu ook voor het eerst een beetje groenvoer gegeven en dat vonden ze in het begin raar maar uiteindelijk wel erg lekker :)

Ik heb het idee dat ze nu ook flink beginnen te groeien.

Zal binnenkort wel weer even foto's maken en plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .